ILPP4/443-332/11-4/EWW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-332/11-4/EWW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Instytutu reprezentowanego przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2011 r. (data wpływu 14 kwietnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 1 lipca 2011 r. (data wpływu 8 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

* prawidłowe - w zakresie miejsca świadczenia i opodatkowania usług organizacji konferencji naukowych na rzecz polskich podatników,

* nieprawidłowe - w zakresie miejsca świadczenia i opodatkowania usług organizacji konferencji naukowych na rzecz podatników z siedzibą w innych państwach Unii Europejskiej.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia i opodatkowania uczestnictwa w konferencjach naukowych. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 1 lipca 2011 r. (data wpływu 8 lipca 2011 r.) o doprecyzowanie stanu faktycznego, stanowiska własnego oraz opłaty.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 29 października 2010 r. (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). W związku z nowelizacją tej ustawy i możliwością różnej interpretacji, Zainteresowany wniósł o zajęcie stanowiska w sprawie opodatkowania VAT opłat za uczestnictwo w konferencji organizowanej przez Instytut.

Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną Polskiej Akademii Nauk. Zgodnie z ustawą z dnia 30 kwietnia 2010 r. o PAN (Dz. U. Nr 96, poz. 619) oraz rozporządzeniu MN i SzW z dnia 20 grudnia 2010 r. w sprawie szczegółowego finansowania i gospodarki finansowej PAN i jej instytutów naukowych (Dz. U. Nr 254, poz. 1707) do jego zadań należy:

* prowadzenie badań naukowych,

* upowszechniania wyników tych badań,

* kształcenie i doskonalenie kadr naukowych,

* studia podyplomowe oraz inna działalność z zakresu kształcenia na zasadach określonych w przepisach o szkolnictwie wyższym,

* inne formy kształcenia związane z działalnością Zainteresowanego.

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca organizuje warsztaty, seminaria i konferencje naukowe. Celem organizowanych przez niego konferencji jest:

* wymiana i upowszechnianie wyników badań,

* kształcenie młodych kadr naukowych na poziomie studiów doktoranckich i magisterskich.

Opłaty konferencyjne (wpisowe) pobierane są przed rozpoczęciem konferencji w kwocie 1200 PLN. Otrzymaną opłatę Zainteresowany dokumentuje w formie faktury VAT (dla uczestników krajowych i obcokrajowców spoza UE) i rachunku (dla uczestników z UE z adnotacją "Podatek od towarów i usług rozlicza nabywca". Opłaty konferencyjne całkowicie przeznaczone są na cele organizacyjne oraz publikację prezentowanych doniesień konferencyjnych w ramach działalności "non-profit".

Współorganizatorem konferencji jest Wydział Z. Miejscem konferencji są budynki Wydziału Z.

Konferencja ma charakter międzynarodowy, a zaproszeni wykładowcy reprezentują poziom naukowy zapewniający studentom i młodej kadrze zapoznanie się z najnowszymi osiągnięciami naukowymi.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany poinformował, iż podatnicy, o których mowa w zadanych pytaniach są podatnikami, o których mowa w art. 28a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Identyfikacja statusu podatnika Unii Europejskiej odbywa się poprzez podanie na prośbę Wnioskodawcy numeru identyfikacji VAT wskazując, że podmiot jest podatnikiem podatku VAT bądź osobą prawną nie będącą podatnikiem VAT, ale zidentyfikowaną w państwie członkowskim Unii Europejskiej dla celu podatku od towarów i usług lub podatku od wartości dodanej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy opłaty za uczestnictwo w konferencji pochodzące od uczestników krajowych i z pozostałych krajów spoza Unii Europejskiej są objęte podatkiem VAT.

2.

Czy opłaty uczestników z Unii Europejskiej opodatkowane są w miejscu, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania.

Zdaniem Wnioskodawcy, w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 1 stycznia 2011 r., zwolnione od podatku są usługi świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe w zakresie kształcenia na poziomie wyższym oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ponieważ konferencje organizowane przez Zainteresowanego mają charakter usługi kształcenia, w jego rozumieniu, organizacja takich konferencji jest zwolniona po podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca podtrzymał swoje stanowisko do ww. pytań, iż od dnia 6 kwietnia 2011 r., zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT oraz § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia MF z dnia 4 kwietnia 2011 r. (Dz. U. Nr 73, poz. 392), opłaty za uczestnictwo w konferencji pochodzące od uczestników krajowych i pozostałych krajów zwolnione są od podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe - w zakresie miejsca świadczenia i opodatkowania usług organizacji konferencji naukowych na rzecz polskich podatników oraz za nieprawidłowe - w zakresie miejsca świadczenia i opodatkowania usług organizacji konferencji naukowych na rzecz podatników z siedzibą w innych państwach Unii Europejskiej.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W świetle postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W przypadku usług, dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług, istotnym jest ustalenie miejsca ich świadczenia, bowiem od określenia miejsca świadczenia zależy miejsce ich opodatkowania.

Regulacje prawne obowiązujące w tym zakresie zostały zawarte w ustawie o podatku od towarów i usług w rozdziale 3 "Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług", działu V.

Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a), która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Zgodnie z regułą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

W przedmiotowej sprawie, Wnioskodawca będący jednostką organizacyjną Polskiej Akademii Nauk organizuje konferencje naukowe na rzecz podmiotów krajowych i z terytorium Unii Europejskiej, które są podatnikami zgodnie z art. 28a ustawy o podatku od towarów i usług. Identyfikacja statusu podatnika Unii Europejskiej odbywa się poprzez podanie na prośbę wnioskodawcy numeru identyfikacji VAT wskazując, że podmiot jest podatnikiem podatku VAT bądź osobą prawną nie będącą podatnikiem VAT, ale zidentyfikowaną w państwie członkowskim Unii Europejskiej dla celu podatku od towarów i usług lub podatku od wartości dodanej. Z tytułu uczestnictwa w tych konferencjach podatnicy ci ponoszą opłaty w wysokości 1200 PLN.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że Wnioskodawca świadczy na rzecz podatników krajowych oraz z państw członkowskich usługi organizacji konferencji naukowych.

Zaznaczyć należy, że jednym z zastrzeżeń art. 28b ust. 1 jest art. 28g ust. 1 ustawy, zgodnie z którym miejscem świadczenia usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych związanych z usługami wstępu na te imprezy, świadczonych na rzecz podatnika, jest miejsce, w którym te imprezy faktycznie się odbywają.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy stwierdzić należy, iż miejsce świadczenia usług organizacji konferencji w przedmiotowej sprawie ustalić należało zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy. Bowiem czynności wykonywane przez Wnioskodawcę nie stanowią usług wstępu na imprezy, o których mowa w art. 28g ust. 1 ustawy.

Zatem miejscem świadczenia usług organizacji konferencji na rzecz podatników podatku od towarów i usług mających siedzibę na terytorium kraju, jest Polska. Natomiast miejscem świadczenia tych usług na rzecz podatników z terytorium innych krajów Unii Europejskiej są państwa, w których podatnicy ci mają siedzibę lub miejsce zamieszkania.

Artykuł 106 ust. 1 ustawy wskazuje, iż podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki obniżone oraz zwolnienia od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w poz. 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy pkt 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej. Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych, określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów. Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i) ww. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Natomiast stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeśli:

1.

nie są one niezbędne do wykonywania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22 -24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Stosownie do art. 43 ust. 17a ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a), mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

W myśl § 13 ust. 1 pkt 19 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W analizowanej sprawie zwrócić uwagę należy nie tylko na to, przez kogo dana usługa jest świadczona, ale także na cel zwolnień przewidzianych w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy oraz w § 13 ust. 1 pkt 19 ww. rozporządzenia. Ze zwolnienia od podatku korzystać mogą usługi kształcenia. Jednakże, usługi te - aby mogły korzystać ze zwolnienia - świadczone muszą być przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym oraz dostawa towarów ściśle z tymi usługami związana. Natomiast przepis § 13 ww. rozporządzenia poszerza zakres o świadczenie usług kształcenia inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, a więc inne niż w zakresie kształcenia na poziomie wyższym. Zatem, jeśli w ramach konferencji naukowych usługa kształcenia (edukacyjna) ma zasadniczy udział to organizacja takich konferencji przez uczelnie jest zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie wyżej przytoczonych przepisów.

Wnioskodawca poinformował, iż jest jednostką organizacyjną Polskiej Akademii Nauk. Zgodnie z ustawą z dnia 30 kwietnia 2010 r. o PAN (Dz. U. Nr 96, poz. 619) oraz rozporządzeniu MN i SzW z dnia 20 grudnia 2010 r. w sprawie szczegółowego finansowania i gospodarki finansowej PAN i jej instytutów naukowych (Dz. U. Nr 254, poz. 1707) do jego zadań należy: prowadzenie badań naukowych, upowszechniania wyników tych badań, kształcenie i doskonalenie kadr naukowych, studia podyplomowe oraz inna działalność z zakresu kształcenia na zasadach określonych w przepisach o szkolnictwie wyższym, inne formy kształcenia związane z działalnością Zainteresowanego.

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca organizuje warsztaty, seminaria i konferencje naukowe. Celem organizowanych przez niego konferencji jest:

* wymiana i upowszechnianie wyników badań,

* kształcenie młodych kadr naukowych na poziomie studiów doktoranckich i magisterskich.

Współorganizatorem konferencji jest Wydział Z. Miejscem konferencji są budynki Wydziału Z.

Konferencja ma charakter międzynarodowy a zaproszeni wykładowcy reprezentują poziom naukowy zapewniający studentom i młodej kadrze zapoznanie się z najnowszymi osiągnięciami naukowymi.

Opłaty konferencyjne pobierane są przed rozpoczęciem konferencji w kwocie 1200 PLN i dokumentowane w formie faktury VAT (dla uczestników krajowych i obcokrajowców spoza UE) oraz rachunku (dla uczestników z UE z adnotacją "Podatek od towarów i usług rozlicza nabywca". Opłaty konferencyjne całkowicie przeznaczone są na cele organizacyjne oraz publikację prezentowanych doniesień konferencyjnych w ramach działalności "non-profit".

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że Zainteresowany świadcząc opisane we wniosku usługi organizacji konferencji naukowych spełnia zarówno przesłanki podmiotowe jak i przedmiotowe, o których mowa w powyższych przepisach.

Z dokonanych powyżej ustaleń wynika, iż Zainteresowany świadczy przedmiotowe usługi na rzecz polskich podatników, dla których miejsce opodatkowania znajduje się w Polsce, jak i na rzecz podatników z terytorium innych państw członkowskich, które podlegają opodatkowaniu na terytorium krajów gdzie podatnicy ci mają siedziby lub miejsce zamieszkania.

Zatem wyłącznie wykonywane przez Wnioskodawcę usługi organizacji konferencji naukowych, które podlegają opodatkowaniu na terytorium kraju korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 26 lit. b) ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl