ILPP4/443-278/11-3/JKa - Ustalenie miejsca świadczenia usług polegających na wynajmie jachtów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-278/11-3/JKa Ustalenie miejsca świadczenia usług polegających na wynajmie jachtów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2011 r. (data wpływu 7 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług polegających na wynajmie jachtów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług polegających na wynajmie jachtów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest klubem sportowym działającym zgodnie z ustawą z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie oraz ustawą z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach.

Zgodnie z § 9 statutu, celem Klubu jest:

* upowszechnianie kultury fizycznej, podnoszenie sprawności i polepszenie stanu zdrowia swoich członków,

* umożliwienie swoim członkom realizacji zamierzeń związanych z uprawianiem żeglarstwa w różnych jego formach,

* rozwijanie wszelkich form żeglarstwa w środowisku akademickim,

* wychowanie członków według zasad i dobrych zwyczajów żeglarskich,

* stymulowanie aktywności i kształtowanie poczucia odpowiedzialności za losy macierzystego Klubu oraz środowiska akademickiego i żeglarskiego.

W związku z realizacją celów, Zainteresowany prowadzi między innymi następujące działania:

1.

Szkolenia na patenty żeglarskie i motorowodne, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Sportu z dnia 9 czerwca 2006 r. w sprawie uprawiania żeglarstwa. Szkolenia te, zgodnie z rozporządzeniem obejmują:

* szkolenie teoretyczne (odbywające się w siedzibie klubu);

* szkolenie praktyczne (odbywające się na wodach wewnętrznych RP);

* staże w żeglarstwie morskim (odbywające się na wodach wewnętrznych RP, na wodach innych krajów UE oraz poza granicami UE);

* szkolenia doskonalące umiejętności żeglarskie (szkolenia manewrowe - na wodach RP);

* szkolenia uzupełniające wiedzę i umiejętności żeglarskie (np.: nawigacja elektroniczna, świadectwo SRC, szkolenie w zakresie bezpieczeństwa w żegludze itp.);

2.

Organizowanie wypraw klubowych jachtami należącymi do Klubu, w różne miejsca świata (Niemcy, Dania, Szwecja, Norwegia, Spitsbergen, Islandia, Rosja, Wielka Brytania, Hiszpania, Portugalia, USA, wyprawa dookoła świata). Wyprawy są dzielone na dwu-lub trzytygodniowe etapy. Na każdy etap jacht jest wynajmowany (czarterowany) innej osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej (kapitanowi), który prowadzi rejs po założonej przez Klub trasie;

3.

Wynajem (czarter) jachtów (należących do Klubu, lub których jest on armatorem) osobom fizycznym, na wodach RP, UE i poza ich granicami;

4.

Organizowanie regat jachtów;

5.

Uczestniczenie w regatach jachtów pełnomorskich na wodach RP;

6.

Prowadzenie działalności reklamowo-promocyjnej (na podstawie umów sponsoringu).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wynajem (czarter) jachtów (należących do Zainteresowanego, lub których jacht jest armatorem), osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej na wodach Unii Europejskiej i poza jej granicami, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na terytorium kraju.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 28j ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, miejscem świadczenia usług wynajmu środków transportu jest miejsce, w którym te środki transportu są faktycznie oddawane do dyspozycji usługobiorcy.

W myśl art. 28j ust. 2 ustawy, przez krótkoterminowy wynajem środków transportu, o którym mowa w ust. 1, rozumie się ciągłe posiadanie środka transportu lub korzystanie z niego przez okres nie przekraczający 30 dni, a w przypadku jednostek pływających - przez okres nie przekraczający 90 dni.

W ramach wypraw organizowanych przez Zainteresowanego następuje czarter jachtów (środków transportu) na okresy krótsze niż 90 dni, na terenie Unii Europejskiej i poza nią, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej.

Reasumując, w jego ocenie, ponieważ usługi krótkoterminowego wynajmu środków transportu (czarteru jachtów) zgodnie z art. 28j ustawy o podatku od towarów i usług nie są wykonywane na terenie Rzeczpospolitej Polskiej, nie podlegają na jej terenie podatkowi VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest klubem sportowym, którego celem są:

* upowszechnianie kultury fizycznej, podnoszenie sprawności i polepszenie stanu zdrowia swoich członków,

* umożliwienie swoim członkom realizacji zamierzeń związanych z uprawianiem żeglarstwa w różnych jego formach,

* rozwijanie wszelkich form żeglarstwa w środowisku akademickim,

* wychowanie członków według zasad i dobrych zwyczajów żeglarskich,

* stymulowanie aktywności i kształtowanie poczucia odpowiedzialności za losy macierzystego Klubu oraz środowiska akademickiego żeglarskiego.

W związku z realizacją celów, Zainteresowany prowadzi m.in. wynajem (czarter) jachtów (należących do niego, lub których jest on armatorem) osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, na wodach UE i poza ich granicami.

Zgodnie z internetową, wolną encyklopedią "Wikipedia" - czarter to umowa, na podstawie której odbywa się przewóz ładunków lub osób w żegludze, transporcie kolejowym lub lotnictwie, cechująca się nieregularnością lub wręcz jednorazowością. Także wynajęcie statku, jachtu, samolotu z załogą lub bez na określony czas w celu samodzielnej organizacji transportu, podróży. Pod względem jurydycznym czarter to umowa, której treścią jest oddanie rzeczy do używania w zamian za określone wynagrodzenie ("http://pl.wikipedia.org/wiki/Czarter").

Z kolei przez środki transportu rozumie się maszyny transportowe lub istoty żywe, dzięki którym możliwe jest przemieszczanie ludzi lub ładunków, czyli transport. Środki transportu dzielą się na: środki transportu dalekiego/zewnętrznego i środki transportu bliskiego/wewnętrznego. Do tych pierwszych zalicza się m.in. środki transportu wodnego, czyli jednostki pływające.

Jednostka pływająca jest to każda konstrukcja zdolna do samodzielnego unoszenia się na powierzchni wody lub do czasowego przebywania pod jej powierzchnią, z napędem własnym ewentualnie cudzym (holowana lub pchana), lub też zakotwiczona na stałe, jednym lub wielu z niżej wymienionych przeznaczeń:

* badawcze - np.: batyskaf, łódź głębinowa, statek badawczy,

* komunikacyjne - np. most pontonowy,

* magazynowe lub bytowe - np.: hulk, botel,

* militarne - np. okręt,

* rekreacyjne - np.: jacht, żaglówka,

* sygnalizacyjne - np.: latarniowiec, pława,

* techniczne - np.: żuraw pływający, dok pływający,

* transportowe - nie tylko statek, ale także np. barka,

* przemysłowe - np.: platforma wiertnicza, statek-przetwórnia, młyn pływający,

* specjalne - np. statek do przewozu ładunków wielkogabarytowych.

Natomiast jacht jest jednostką pływającą o napędzie żaglowym lub motorowym, w zależności od konstrukcji i wyposażenia służącą najczęściej do celów turystycznych. Jachty budowane i wykorzystywane są także do rekreacji, uprawiania sportu, do celów szkoleniowych lub reprezentacyjnych ("http://pl.wikipedia.org).

Z powyższego wynika, że jacht jest jednostką pływającą (środkiem transportu wodnego), a jego czarter (oddanie rzeczy do używania w zamian za określone wynagrodzenie) stanowi świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy.

W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dana usługa podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Na mocy art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a), która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy o podatku od towarów i usług. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji, jest podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Ogólna zasada dotycząca określania miejsca świadczenia usług na rzecz podatników zawarta została w art. 28b ust. 1 ustawy, zgodnie z którym miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

Stosownie natomiast do art. 28c ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28d-28f, art. 28g ust. 2, art. 28h-28n.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi krótkoterminowego wynajmu środków transportu, w tej konkretnej sprawie jachtów - jednostek pływających, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, niespełniającym definicji podatnika w myśl art. 28a ustawy, na okresy krótsze niż 90 dni, które są oddawane do dyspozycji poza terytorium kraju.

Na mocy art. 28j ust. 1 ustawy, będącego zastrzeżeniem art. 28c ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług krótkoterminowego wynajmu środków transportu jest miejsce, w którym te środki transportu są faktycznie oddawane do dyspozycji usługobiorcy.

Ustawodawca w przepisie art. 28j ust. 2 ustawy wprowadził pojęcie krótkoterminowego wynajmu środków transportu, przez które rozumie się ciągłe posiadanie środka transportu lub korzystanie z niego przez okres nieprzekraczający 30 dni, a w przypadku jednostek pływających - przez okres nieprzekraczający 90 dni.

Z analizy sprawy wynika, iż jachty będące przedmiotem czarteru o którym mowa w pytaniu, będą oddawane do dyspozycji usługobiorcom poza terytorium kraju, przez które zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy, rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (...).

Reasumując, miejscem świadczenia usług wynajmu (czarteru) jachtów (należących do Zainteresowanego, lub których jest on armatorem), osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej na wodach Unii Europejskiej i poza jej granicami, będzie miejsce, w którym te środki transportu będą faktycznie oddawane do dyspozycji usługobiorcy, tj. w przedmiotowej sprawie odpowiednio terytorium Wspólnoty lub terytorium państwa trzeciego, stosownie do art. 28j ustawy. Zatem usługi te nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż w zakresie zwolnienia od podatku oraz miejsca świadczenia staży w żeglarstwie morskim w dniu 6 maja 2011 r. wydane zostały odrębne interpretacje indywidualne nr ILPP4/443-278/11-2/JKa oraz nr ILPP4/443-278/11-4/JKa.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl