ILPP4/443-270/11-2/PG - Uprawnienie spółdzielni do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie usług marketingowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-270/11-2/PG Uprawnienie spółdzielni do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie usług marketingowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2011 r. (data wpływu 29 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie usług marketingowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie usług marketingowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia zawarła umowę partnerską z kontrahentem, dotyczącą sprzedaży własnych wyrobów. W umowie ustalono, że kontrahent świadczyć będzie usługi marketingowe w szczególności polegające na:

1.

badaniu rynku, tworzeniu i utrzymaniu popytu, kształtowaniu polityki rynkowej,

2.

akcjach reklamowych w stosunku do wybranych towarów dostawcy,

3.

prezentacji towarów dostawcy w materiałach drukowanych wspierających sprzedaż (gazetki, foldery, broszury),

4.

organizowaniu programów lojalnościowych.

Za wykonane usługi marketingowe kontrahent wystawia w okresach kwartalnych faktury VAT, a wysokość wynagrodzenia z tytułu usługi oblicza na podstawie faktur VAT wystawianych przez Spółdzielnię, dokumentujących sprzedaż wyrobów (potwierdzających otrzymanie dostaw przez kontrahenta). Na podstawie otrzymanych faktur VAT od kontrahenta Spółdzielnia dokonuje odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługa wykonana w przedstawionym zakresie jest czynnością opodatkowaną, w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, i wobec tego, czy za wykonaną usługę marketingową, za którą wynagrodzenie naliczane jest od wartości zakupionych przez kontrahenta wyrobów, powinien on wystawić fakturę VAT i w związku z tym, czy prawidłowe jest odliczanie przez Spółdzielnię podatku naliczonego od podatku należnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone usługi marketingowe podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż służą działalności (sprzedaży) opodatkowanej i podatek naliczony wynikający z faktur VAT od kontrahenta można odliczyć od podatku należnego.

Zgodnie z pismem Urzędu Statystycznego, usługi marketingowe polegające m.in. na: promowaniu wyrobów, prezentowaniu towarów w materiałach drukowanych wspierających sprzedaż (gazetki, foldery, broszury) - bez wykonywania sprzedaży produktów i bez zawierania umów handlowych we własnym imieniu, posiadają PKWiU 74.90.12.0 "Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powołanego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast w świetle postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Artykuł 24 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L . 347 z późn. zm.) wskazuje, że "świadczenie usług" oznacza każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów.

Uwzględniając powołane wyżej przepisy art. 5 i art. 8 ustawy wskazać należy, iż każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy określonym zachowaniu, mieści się w definicji usługi. Usługa w rozumieniu art. 8 ust. 1 oraz art. 24 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE, to transakcja gospodarcza, co oznacza, iż stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść dla świadczącego usługę.

Zatem podatnik wykonując świadczenie niebędące dostawą towarów, za które uzyskuje wynagrodzenie, świadczy usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, iż zarejestrowany i czynny podatnik podatku od towarów i usług, wykonujący odpłatne usługi podlegające opodatkowaniu tym podatkiem, ma obowiązek dokumentować ich sprzedaż wystawiając fakturę VAT.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółdzielnia zawarła umowę partnerską z kontrahentem, dotyczącą sprzedaży własnych wyrobów. W umowie ustalono, iż kontrahent świadczy usługi marketingowe polegające w szczególności na badaniu rynku, tworzeniu i utrzymaniu popytu, kształtowaniu polityki rynkowej, akcjach reklamowych w stosunku do wybranych towarów dostawcy, prezentacji towarów dostawcy w materiałach drukowanych wspierających sprzedaż (gazetki, foldery, broszury), organizowaniu programów lojalnościowych. Za wykonane ww. usługi kontrahent wystawia faktury VAT, a wysokość wynagrodzenia z tytułu tych usług oblicza na podstawie faktur VAT wystawianych przez Spółdzielnię, dokumentujących sprzedaż wyrobów (potwierdzających otrzymanie dostaw). Na podstawie otrzymanych faktur VAT od kontrahenta Spółdzielnia dokonuje odliczenia podatku naliczonego.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i treść powołanych przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, iż nabywając usługi marketingowe udokumentowane fakturami VAT, zgodnie z cytowanym wyżej przepisem art. 86 ust. 1 ustawy, Spółdzielni przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu ich nabycia, w zakresie, w jakim związane są ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, o ile nie zachodzą przesłanki wyłączające to prawo, o których mowa w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Jednocześnie, mając na uwadze fakt, że stroną wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest nabywca usługi marketingowej zaznacza się, iż interpretacja nie ma mocy wiążącej dla podmiotu świadczącego usługę, który chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinien wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie. W konsekwencji regulacje zawarte w art. 14k-14n ustawy - Ordynacja podatkowa, nie będą miały zastosowania dla tego podmiotu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64 -100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl