ILPP4/443-25/13-6/EWW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-25/13-6/EWW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2013 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 14 stycznia 2013 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 17 stycznia 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 1 marca 2013 r. (data wpływu 4 marca 2013 r.) oraz pismem z dnia 22 marca 2013 r. (data wpływu 27 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wykazywania podatku VAT na fakturach oraz wartości transakcji w deklaracji VAT-7 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wykazywania podatku VAT na fakturach oraz wartości transakcji w deklaracji VAT 7. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 1 marca 2013 r. (data wpływu 4 marca 2013 r.) o informacje uzupełniające opisane zdarzenie przyszłe oraz przeformułowane pytanie, a także pismem z dnia 22 marca 2013 r. (data wpływu 27 marca 2013 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni prowadzi produkcję okien i drzwi drewnianych, znacząca część produkcji jest montowana w Niemczech. Wszystko robi ona we własnym zakresie, tj. produkcja, transport, montaż. Do tej pory odbiorcami są firmy z europejskim 9-cio cyfrowym numerem VAT. Zainteresowana stosuje zerową stawkę podatku VAT, wykazując tych kontrahentów w informacjach podsumowujących VAT UE. Mieszkańcy osiedla składają indywidualne zamówienia na wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, są to osoby fizyczne nieposiadające numeru VAT UE.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawczyni poinformowała, iż:

* Jest ona zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym.

* Przedmiotem umów będzie zakup okien PCV u polskiego producenta lub produkcja okien drewnianych zgodnie ze złożonym zamówieniem, transport oraz montaż okien w obiektach położonych na terenie Niemiec.

* Czynności montażu stolarki okiennej wymagają odpowiednich umiejętności oraz wykonania dodatkowych czynności w zakresie obróbki budowlanej.

* Zainteresowana nie jest zarejestrowana w Niemczech jako podatnik VAT.

* Osoby fizyczne, dla których będzie ona wykonywała usługę, tj. wyprodukowanie okna drewnianego, zgodnie z wymiarem, kolorem, okuciami itp. jaki klient zamówi, transport oraz montaż, są podmiotami nieprowadzącymi działalności gospodarczej.

* W takim samym zakresie Wnioskodawczyni wykona usługę dla podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą na terenie Niemiec niezarejestrowanego jako podatnik VAT.

* W takim samym zakresie wykona ona usługę dla podmiotu zarejestrowanego jako podatnik VAT i VAT-UE.

* Zainteresowana wskazała, że może się zdarzyć, iż wykona ona tylko usługę montażu okien, które klient zakupi w Niemczech.

W kolejnym uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawczyni poinformowała, że usług osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej w zakresie montażu okien zakupionych w Niemczech zdecydowanie wykonywała nie będzie. W związku z powyższym, prosi ona o rozpatrzenie wniosku wyłącznie w zakresie dostawy towarów wraz z montażem.

Ponadto wskazała ona, iż nie jest zobowiązana do rejestracji w Niemczech jako podatnik od wartości dodanej.

Zainteresowana poinformowała także, iż zobowiązanymi do zapłaty podatku od wartości dodanej na terytorium Niemiec są podmioty zarejestrowane jako podatnicy VAT i VAT UE. Rozliczenie i ewidencjonowanie usług dla tej grupy jej klientów nie stanowi problemu. Zobowiązanymi do zapłaty podatku od wartości dodanej na terytorium Niemiec są podmioty zarejestrowane jako podatnicy VAT nieposiadające VAT UE. Tej grupy jej klientów dotyczy wniosek o interpretację. Zobowiązanymi do zapłaty podatku od wartości dodanej są podmioty prowadzące działalność gospodarczą na terenie Niemiec niezarejestrowane jako podatnicy VAT. Również tej grupy klientów dotyczy wniosek o interpretację.

W związku z powyższym zadano następujące pytania, sprecyzowane ostatecznie w uzupełnieniu do wniosku z dnia 1 marca 2013 r.

Jak wykazać podatek VAT na fakturach... W której części deklaracji VAT-7 wykazać wartość transakcji.

Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z art. 28e, miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości, jest to wewnątrzwspólnotowa dostawa usług, krajem opodatkowania są Niemcy. Na fakturze Zainteresowana nie naliczy VAT-u, a wartość netto wykaże ona w poz. niepodlega. W informacji podsumowującej wartości tych usług Wnioskodawczyni nie wykazuje, gdyż podmioty dla których usługę wykonuje są niezarejestrowane na potrzeby podatku od wartości dodanej. Wartość tych usług wykaże ona w poz. 21 deklaracji VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez terytorium kraju, zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy, rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Artykuł 2 pkt 6 ustawy stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Z postanowień art. 8 ust. 1 ustawy wynika, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z powyższych przepisów wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawczyni jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Prowadzi ona produkcję okien i drzwi drewnianych, której znacząca część jest montowana w Niemczech. Wszystkie czynności z tym związane Zainteresowana wykonuje we własnym zakresie. Poinformowała ona, że przedmiotem umów, które będzie zawierała, będzie zakup okien PCV u polskiego producenta lub produkcja okien drewnianych zgodnie ze złożonym zamówieniem, transport oraz montaż okien w obiektach położonych na terenie Niemiec. Wnioskodawczyni nie jest zarejestrowana w Niemczech, a także nie jest zobowiązana do rejestracji w Niemczech jako podatnik od wartości dodanej. Wskazała ona, iż czynności montażu stolarki okiennej wymagają odpowiednich umiejętności oraz wykonania dodatkowych czynności w zakresie obróbki budowlanej.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowana poprosiła o rozpatrzenie wniosku wyłącznie w zakresie dostawy towarów wraz z montażem, wykonywanej na rzecz podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT i VAT UE, podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT nieposiadających VAT UE oraz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą na terenie Niemiec niezarejestrowanych jako podatnicy VAT.

Wnioskodawczyni poinformowała, iż z tytułu dokonywanych transakcji zobowiązanymi do zapłaty podatku od wartości dodanej na terytorium Niemiec są ww. podmioty (nabywcy Zainteresowanej).

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 13 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Powyższy przepis stosuje się - jak wynika z art. 13 ust. 2 pkt 1 ustawy - pod warunkiem, że nabywca towarów jest podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Stosownie do dyspozycji art. 13 ust. 3 ustawy, za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów uznaje się również przemieszczenie przez podatnika, o którym mowa w art. 15, lub na jego rzecz towarów należących do jego przedsiębiorstwa z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które zostały przez tego podatnika na terytorium kraju w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo sprowadzone na terytorium kraju w ramach importu towarów, jeżeli mają służyć działalności gospodarczej podatnika.

Przemieszczenia towarów, o którym mowa w ust. 3, przez podatnika, o którym mowa w art. 15, lub na jego rzecz nie uznaje się za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, w przypadku gdy towary są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, dla których miejscem dostawy zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 2 jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli towary te są przemieszczane przez tego podatnika dokonującego ich dostawy lub na jego rzecz (art. 13 ust. 4 pkt 1 ustawy).

W świetle dyspozycji art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy, miejscem dostawy towarów, które są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz - jest miejsce, w którym towary są instalowane lub montowane; nie uznaje się za instalację lub montaż prostych czynności umożliwiających funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem.

Zatem miejscem dostawy (i opodatkowania), w przypadku dostawy towarów, które są instalowane lub montowane, jest zawsze państwo przeznaczenia, przy czym za instalację lub montaż nie można uznać prostych czynności, które umożliwiają funkcjonowanie towaru, adekwatnie do jego funkcji.

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz powołane regulacje ustawy, w tym przede wszystkim treść art. 22 ust. 1 pkt 2 oraz art. 13 ust. 4 pkt 1 ustawy uznać należy, iż czynności (dostawa okien wraz z ich montażem), które Wnioskodawczyni wykonywać będzie na rzecz podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT i VAT UE, podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT nieposiadających VAT UE oraz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą na terenie Niemiec niezarejestrowanych jako podatnicy VAT, stanowić będą dostawy towaru wraz z montażem.

W związku z powyższym, kierując się zasadą, że miejscem świadczenia w przypadku dostawy towarów wraz z montażem jest miejsce, w którym towary są instalowane lub montowane, należy stwierdzić, że miejscem opodatkowania dostaw dokonywanych przez Zainteresowaną będzie terytorium państwa, w którym towary te będą montowane, a zatem w niniejszej sprawie terytorium Niemiec. Tym samym, przedmiotowe czynności nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju.

Wskazać należy, iż w przedmiotowej sprawie - dla określenia miejsca opodatkowania dostawy stolarki okiennej wraz z montażem - bez znaczenia pozostaje status kontrahentów Wnioskodawczyni.

Artykuł 106 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Przepis ust. 1 powołanego wyżej artykułu stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze (art. 106 ust. 2 ustawy).

Ogólne regulacje dotyczące danych, jakie powinny zawierać faktury zostały określone, na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy, treścią rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem.

W świetle § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, fakturę wystawia zarejestrowany podatnik VAT czynny.

Na mocy § 5 ust. 1 rozporządzenia, faktura powinna zawierać:

1.

datę jej wystawienia;

2.

kolejny numer, nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;

3.

imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

4.

numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany dla podatku, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. a;

5.

numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany dla podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. b;

6.

datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży;

7.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

8.

miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;

9.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

10.

kwoty wszelkich rabatów, w tym za wcześniejsze otrzymanie należności, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;

11.

wartość dostarczonych towarów lub wykonywanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

12.

stawkę podatku;

13.

sumę wartości sprzedaży netto z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;

14.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

15.

kwotę należności ogółem.

Stosownie do § 26a rozporządzenia, przepisy § 4-24 stosuje się do:

1.

sprzedaży, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 i 5 ustawy, w których usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego i faktura dokumentująca te transakcje nie jest wystawiana przez usługobiorcę lub nabywcę towarów w imieniu i na rzecz usługodawcy lub dokonującego dostawy towarów;

2.

dostawy towarów i świadczenia usług dokonywanych przez podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywane są te czynności, a w przypadku braku na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, z którego dokonywane są te czynności, w przypadku gdy miejscem świadczenia jest terytorium:

a.

państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od wartości dodanej jest nabywca towaru lub usługobiorca i faktura dokumentująca te czynności nie jest wystawiana przez tego nabywcę lub usługobiorcę w imieniu i na rzecz podatnika,

b.

państwa trzeciego.

Zgodnie z § 5 ust. 4 pkt 4 rozporządzenia, w przypadku, o którym mowa w § 26a pkt 2 lit. a, faktura może nie zawierać - danych określonych w ust. 1 pkt 10 i 12-14.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa w rozpatrywanej sprawie uznać należy, że ponieważ podmiotami zobowiązanymi do zapłaty podatku od wartości dodanej z tytułu dokonanych transakcji będą nabywcy towarów, a nie Wnioskodawczyni, zatem będzie ona miała obowiązek wystawiać faktury dokumentujące dostawy okien wraz z ich montażem, zgodnie z § 26a pkt 2 lit. a rozporządzenia, w zw. z art. 106 ust. 2 ustawy.

Odnosząc się zatem do zadanego pytania, stwierdzić należy, iż Zainteresowana winna wystawiać faktury dokumentujące dostawy towarów w wraz z montażem, zgodnie z powołanymi powyżej przepisami, bez wykazywania na nich stawki podatku od towarów i usług.

W załączniku nr 4 do obowiązującego od dnia 1 kwietnia 2013 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 marca 2013 r. w sprawie wzorów deklaracji dla podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 394 z późn. zm.) zawarto objaśnienia do deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7, VAT-7K i VAT-7D). Zgodnie z tym objaśnieniem, w poz. 11 wykazuje się dostawę towarów oraz świadczenie usług poza terytorium kraju, w stosunku do których przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, lub prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 5 ustawy. W pozycji tej nie uwzględnia się wartości dostaw towarów i świadczonych usług dokonywanych w ramach działalności gospodarczej zarejestrowanej poza terytorium kraju.

Wskazać należy, iż tożsame objaśnienia do deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7, VAT-7K i VAT-7D) dotyczyły poz. 21 "Dostawa towarów oraz świadczenie usług poza terytorium kraju", na podstawie poprzednio obowiązującego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług.

Powyższa regulacja wskazuje na obowiązek wykazania w deklaracji podatkowej sprzedaży poza granicami kraju w stosunku do której, gdyby została dokonana na terytorium kraju, przysługiwałoby podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W celu określenia prawa do odliczenia podatku w związku z wykonywaniem czynności poza krajem, należy stworzyć pewien hipotetyczny model. W ramach tego modelu czynność wykonaną za granicą należy "umieścić w kraju", a następnie ocenić, czy w tym przypadku podatnikowi przysługiwałoby prawo do odliczenia podatku.

W niniejszej sprawie, dokonywana przez Wnioskodawczynię dostawa okien wraz z ich montażem gdyby była wykonywana w kraju, podlegałyby opodatkowaniu podatkiem VAT. Tym samym podatek naliczony w związku z zakupami Zainteresowanej, które byłyby związane ze świadczeniem przedmiotowych czynności, podlegałby odliczeniu.

Wnioskodawczyni poinformowała, że nie jest zobowiązana do rejestracji w Niemczech jako podatnik od wartości dodanej.

Tym samym, dostawa okien wraz z ich montażem na rzecz kontrahentów niemieckich, w sytuacji w której nie jest ona dokonywana przez Zainteresowaną w ramach działalności gospodarczej zarejestrowanej poza terytorium kraju, winna być wykazana w poz. 11 deklaracji VAT-7 (poprzednio poz. 21 deklaracji VAT-7).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Zainteresowanej. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz stanowisku własnym, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl