ILPP4/443-248/11-2/EWW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-248/11-2/EWW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Parafii, przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2011 r. (data wpływu 21 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z renowacją kościoła w K. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z renowacją kościoła w K.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Parafia rozpoczęła renowację kościoła w K. - etap l. W związku z tym, wystąpiła do Samorządu Województwa X o przyznanie pomocy w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi" objętego PROW na lata 2007-2013. Prace wykonywane w kaplicy, a tym samym dokonywane w tym celu zakupy towarów i usług są tylko udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na rzecz Zainteresowanego. Efekty zrealizowanego projektu będą miały związek z wykonywanymi przez Parafię czynnościami, tj. posługą duszpasterską w stosunku do mieszkańców - nie podlegającą opodatkowaniu. Po złożeniu wszystkich wymaganych dokumentów została podpisana umowa z Samorządem Województwa X. a Wnioskodawcą. W umowie Urząd przyjął, że w kosztach zadania VAT jest kwalifikowany, co zostało zapisane ww. umowie.

Zainteresowany wskazał, iż po wykonaniu zadania i złożeniu dokumentów do rozliczeń w czasie weryfikacji zażądano indywidualnej interpretacji w zakresie VAT - do czasu otrzymania interpretacji została wstrzymana płatność przyznanej pomocy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Parafia ma możliwości prawne odliczenia podatku VAT z przedstawionych faktur i dokumentów.

Wnioskodawca poinformował, iż Urząd Marszałkowski Województwa X w ramach projektu "Odnowa i rozwój wsi" objętego PROW 2007-2013, przyznając dotację uznał, że pomoc należy się od całej sumy, która składa się na wartość netto i podatek od towarów i usług na realizację operacji renowacji kościoła w K. - etap I. Parafię, jako nabywcę materiałów i usług budowlanych, opodatkowanych podatkiem VAT nie interesuje czy jest to kwota brutto czy też netto, tylko ile za usługę musi zapłacić. Jednocześnie składniki cenotwórcze ustanawia wytwórca materiałów i usług budowlanych zgodnie z aktualnymi przepisami, a Parafia jako klient jest zainteresowana ostateczną ceną jaką ma zapłacić. Kwota podatku VAT zawarta w materiałach i usługach budowlanych jest znacząca, stąd dzielenie kosztów operacji na koszt netto i brutto, byłoby krzywdzące i niesłuszne.

Zainteresowany nie ma żadnych możliwości prawnych odliczenia podatku VAT, jak to wynika z przedstawionych faktów i dokumentów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do ust. 2 pkt 1 ww. artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Parafia rozpoczęła renowację kościoła w K. etap l. w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi" objętego PROW na lata 2007-2013. Dokonywane w związku z wykonywanymi pracami zakupy towarów i usług są dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Zainteresowanego.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Efekty zrealizowanego projektu będą miały związek z wykonywanymi przez niego posługą duszpasterską, niepodlegającą opodatkowaniu.

Jak wskazano na wstępie, prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, przysługuje wyłącznie podatnikom zarejestrowanym jako "podatnicy VAT czynni".

Natomiast Parafia zaznaczyła, iż nie jest podatnikiem podatku VAT, a zatem nie będzie przysługiwać jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z wykonanym projektem.

Reasumując, Zainteresowany nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z renowacją kościoła w K.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto zauważyć należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl