ILPP4/443-208/13-5/ISN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-208/13-5/ISN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 7 maja 2013 r. (data wpływu 10 maja 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 lipca 2013 r. (data wpływu 22 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego z tytułu nabycia przez Spółkę usługi organizacji konferencji/spotkania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 maja 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego z tytułu nabycia przez Spółkę usługi organizacji konferencji/spotkania. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 lipca 2013 r. o pełnomocnictwo.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Zainteresowany jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, świadczącą usługi m.in. z zakresu doradztwa i informacji. Głównym przedmiotem działalności Spółki jest prowadzenie, znanego w skali ogólnopolskiej, programu oceny i certyfikacji przedsiębiorców pod kątem rzetelnego i etycznego prowadzenia przez nich działalności gospodarczej.

W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawca zleca podmiotom zewnętrznym, najczęściej hotelom, wykonanie na jego rzecz usługi organizacji konferencji czy spotkania. Na usługę organizacji konferencji/spotkania składa się szereg elementów składowych, które mogą w szczególności obejmować niektóre lub wszystkie świadczenia takie jak: zapewnienie sali wraz z niezbędnymi urządzeniami (np.: system nagłośnienia, mikrofon, ekran, projektor, podest, mównica, dostęp do Internetu), wyżywienie i napoje (np.: lunch, przekąski, napoje, przerwa kawowa, lampka wina), usługi techniczne związane z salą i urządzeniami, noclegi, parking itp.

Podmiot świadcząc usługę organizacji konferencji/spotkania kalkuluje wynagrodzenie za usługę w oparciu o zakres świadczeń, jakie ma zapewnić w ramach konferencji/spotkania (kosztorys tych świadczeń może stanowić załącznik do umowy czy faktury), ale przedmiot świadczenia wskazany w umowie czy zamówieniu oraz na wystawionej fakturze określany jest, jako usługa organizacji konferencji/spotkania. Także na fakturze dokumentującej wykonaną usługę, jako przedmiot świadczenia wskazana jest usługa organizacji konferencji/spotkania i do całej usługi zastosowana jest jedna stawka podatku VAT w wysokości 23%.

Usługi organizacji konferencji wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Zarówno usługodawca, jak i Spółka, są czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

(...) czy z tytułu nabycia tej usługi Zainteresowanemu przysługuje prawo do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, od nabycia usługi organizacji konferencji przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości.

Zgodnie z brzmieniem przepisu art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, zwaną dalej ustawą o VAT), w zakresie w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi co do zasady przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przy czym art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, wyłącza prawo do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego w odniesieniu do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych.

W zdarzeniach będących przedmiotem sprawy Spółka nabywa usługę organizacji konferencji, na którą składa się wiele świadczeń cząstkowych, w tym: wynajem sali wraz z niezbędnym wyposażeniem technicznym, gastronomia, nocleg, parking itp. Wobec tego konieczne jest, zdaniem Zainteresowanego ustalenie, czy przedmiotem świadczenia na jego rzecz jest jedna usługa złożona traktowana dla celów VAT jako jedno świadczenie, czy przedmiotem świadczenia jest szereg pojedynczych usług podlegających odrębnemu rozliczeniu.

Zagadnienie dotyczące "świadczeń złożonych" oraz zasad ich traktowania na gruncie podatku VAT była przedmiotem licznego orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz krajowych sądów administracyjnych. Z orzecznictwa tego wynika (np. wyrok w sprawie C 349/98 pomiędzy Card Protection Plan Ltd CPP a Commissioners of Customs and Excise), że co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania VAT powinno być traktowane jako odrębne i niezależne. Jednocześnie jednak w sytuacji, gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zdaniem TSUE, z pojedynczą usługą w sensie ekonomicznym mamy do czynienia zwłaszcza wtedy, gdy jeden lub więcej elementów uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się, jako usługi pomocnicze. Usługa ma natomiast charakter usługi pomocniczej, gdy nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, a jedynie prowadzi do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej. W przypadku świadczeń złożonych o zasadach opodatkowania usług pomocniczych decyduje zawsze charakter usługi zasadniczej.

W przypadkach występujących u Spółki należy uznać, że przedmiotem świadczenia na jej rzecz jest jedna złożona usługa organizacji konferencji. Poszczególne części składowe usługi (tekst jedn.: wynajem sali, wyposażenia technicznego, gastronomia, noclegi, parking itp.) nie są nabywane w oderwaniu od całości i nie stanowią dla Wnioskodawcy celu samego w sobie. Spółka nie jest zainteresowana nabyciem pojedynczych świadczeń (np. tylko gastronomii) i gdyby usługodawca oferował tylko pojedyncze świadczenia, nie skorzystałaby ona z jego usług. Dla Zainteresowanego celem nabycia jest usługa zorganizowania całej konferencji, w ramach której usługodawca zapewnia sprawny przebieg całej konferencji i zapewnienie wszelkich elementów składających się na tę usługę (w tym gastronomię, sale, niezbędne urządzenia techniczne, noclegi i inne). Rozpatrywanie osobno poszczególnych usług cząstkowych miałoby charakter sztuczny i przeczyłoby celom, jakie realizuje w obrocie usługa polegająca na organizacji konferencji. Kompleksowość usługi potwierdza też jej udokumentowanie w fakturze jako jednej usługi i do całości zastosowanie jednej stawki VAT w wysokości 23% (gdyby przedmiotem usługi były pojedyncze świadczenia, dla poszczególnych usług byłyby stosowane różne stawki VAT).

Stanowisko to znajduje potwierdzenie także w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez organy podatkowe oraz orzecznictwie sądów administracyjnych m.in.:

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 18 czerwca 2009 r. nr ILPP2/443-369/09-3/EN;

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 5 października 2010 r. nr IBPP1/443-670/10/EA;

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 10 sierpnia 2012 r. nr IPPP3/443-520/12-2/LK;

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 2 kwietnia 2012 r. nr IPPP2-443-30/12-2/AK;

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 16 października 2012 r.;

* wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 26 października 2012 r. sygn. akt I SA/Kr 1164/12.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Ponadto, stosownie do art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Podkreślenia wymaga fakt, że w świetle powołanego art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy, podatek naliczony z tytułu nabycia usług noclegowych i gastronomicznych - co do zasady - nie podlega odliczeniu. Powyższe ograniczenie nie ma jednak zastosowania w sytuacji, gdy przedmiotem zakupu jest np. kompleksowa usługa organizacji konferencji/szkoleń/spotkań dla pracowników/klientów, czyli co do istoty jedna usługa, na którą składają się poszczególne elementy, w tym usługi noclegowe oraz gastronomiczne.

Z opisu sprawy wynika, iż głównym przedmiotem działalności Spółki jest prowadzenie, znanego w skali ogólnopolskiej, programu oceny i certyfikacji przedsiębiorców pod kątem rzetelnego i etycznego prowadzenia przez nich działalności gospodarczej. W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawca zleca podmiotom zewnętrznym, najczęściej hotelom, wykonanie na jego rzecz usługi organizacji konferencji czy spotkania. Na usługę organizacji konferencji/spotkania składa się szereg elementów składowych, które mogą w szczególności obejmować niektóre lub wszystkie świadczenia takie jak: zapewnienie sali wraz z niezbędnymi urządzeniami (np.: system nagłośnienia, mikrofon, ekran, projektor, podest, mównica, dostęp do Internetu), wyżywienie i napoje (np.: lunch, przekąski, napoje, przerwa kawowa, lampka wina), usługi techniczne związane z salą i urządzeniami, noclegi, parking itp. Podmiot świadcząc usługę organizacji konferencji/spotkania kalkuluje wynagrodzenie za usługę w oparciu o zakres świadczeń, jakie ma zapewnić w ramach konferencji/spotkania (kosztorys tych świadczeń może stanowić załącznik do umowy czy faktury), ale przedmiot świadczenia wskazany w umowie czy zamówieniu oraz na wystawionej fakturze określany jest, jako usługa organizacji konferencji/spotkania. Także na fakturze dokumentującej wykonaną usługę, jako przedmiot świadczenia wskazana jest usługa organizacji konferencji/spotkania i do całej usługi zastosowana jest jedna stawka podatku VAT w wysokości 23%. Usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Zarówno usługodawca, jak i Zainteresowany, są czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika zatem, iż Spółka jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, nabywa usługę organizacji konferencji/spotkania, która wykorzystywana jest przez nią do wykonywania czynności opodatkowanych.

Tym samym w niniejszej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego są spełnione, gdyż Zainteresowany jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabywana usługa organizacji konferencji/spotkania jest wykorzystywana przez niego do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podkreślić należy, iż w niniejszej sprawie nie znajdzie zastosowania powołany wcześniej art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy, bowiem przedmiotem nabycia przez Wnioskodawcę jest usługa organizacji konferencji/spotkania, nie zaś usługi noclegowe czy gastronomiczne, stanowiące integralne elementy nabywanej usługi.

Reasumując stwierdzić należy, iż Spółce przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usługi organizacji konferencji/spotkania.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

W związku z powyższym, jeżeli Zainteresowanemu będzie przysługiwał zwrot podatku na podstawie powołanych przepisów, będzie miał on do niego prawo.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ zwraca uwagę na fakt, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające ze stanowiska własnego, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Ponadto informuje się, że w części wniosku odnoszącej się do stwierdzenia, czy nabywana przez Spółkę usługa konferencji stanowi dla niej jedno świadczenie złożone, tut. Organ wydał w dniu 13 sierpnia 2013 r. postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania Nr ILPP4/443-208/13-4/ISN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl