ILPP4/443-202/14-2/BA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-202/14-2/BA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 15 kwietnia 2014 r. (data wpływu 22 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia (opodatkowania) wykonywanych przez Wnioskodawcę usług organizacji uczestnictwa w targach - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia (opodatkowania) wykonywanych przez Wnioskodawcę usług organizacji uczestnictwa w targach.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie organizacji targów, wystaw za granicą i jest czynnym podatnikiem VAT. W drodze przetargu ogłoszonego przez Ministerstwo Gospodarki RP, Spółce zostały powierzone w 2013 r. działania z zakresu promocji marki Polskiej Gospodarki na terenie kraju trzeciego - Brazylii, realizowane w imieniu i na rzecz Zamawiającego.

Do podstawowych usług świadczonych przez Spółkę w ramach umowy należały:

1. Organizacja uczestnictwa Zamawiającego w siedmiu imprezach targowych, w tym:

a.

udostępnienie powierzchni wystawienniczej,

b.

udostępnienie zabudowy targowej na czas trwania wydarzeń targowych,

c.

wpis w katalogu wydawanym przez organizatora targów, informacji o udziale Zamawiającego w targach,

d.

obsługa techniczna stoisk,

e.

publikacja w prasie branżowej artykułów sponsorowanych zawierających zaproszenie na stoisko zamawiającego podczas targów (przed wydarzeniem) oraz podsumowujących uczestnictwo zamawiającego w targach (po wydarzeniu).

2. Organizacja w imieniu i na rzecz Zamawiającego jednodniowych konferencji, odbywających się poza stoiskiem Zamawiającego, podczas każdego z siedmiu wydarzeń targowych w 2013 r. i mających na celu szerszą prezentację potencjału konkretnej, wybranej branży polskiej gospodarki, wspieranej przez udział Zamawiającego w danym wydarzeniu targowym, w tym:

a.

wynajem sal konferencyjnych wraz z odpowiednim sprzętem technicznym (komputer, rzutnik/projektor multimedialny, sprzęt nagłaśniający, słuchawki i inne);

b.

działania związane z oznakowaniem logistycznym w miejscu odbywania się konferencji (rozmieszczenie tablic informacyjnych itp.);

c.

obsługa techniczna konferencji, w tym prowadzenie biura rejestracji uczestników konferencji, obsługa w zakresie tłumaczenia wystąpień, serwis techniczny;

d.

catering dla uczestników konferencji zaproszonych w umieniu zamawiającego, w tym przedstawicieli mediów, przedstawicieli lokalnych przedsiębiorstw oraz instytucji otoczenia biznesu (lunch oraz 2 przerwy kawowe);

e.

rekrutacja osób prowadzących konferencje, prelegentów oraz uczestników konferencji;

f.

publikacja w prasie branżowej zaproszenia skierowanego do potencjalnych uczestników konferencji organizowanej podczas każdego z wydarzeń targowych.

W umowie zawartej na początku 2013 r. przez Spółkę z Zamawiającym, nie został zdefiniowany jego status podatkowy dla transakcji zakupu usług organizacji uczestnictwa w targach oraz usług organizacji konferencji podczas poszczególnych wydarzeń targowych wymienionych w umowie.

W związku z powyższym, w trakcie okresu obowiązywania umowy, po rozpoczęciu realizacji usług, Spółka zwracała się z pytaniami do Zamawiającego, o jednoznaczne wskazanie, czy w rozumieniu art. 28a ustawy o podatku od towarów i usług, jest on czy też nie jest podatnikiem podatku VAT. Ostatecznie Zamawiający udzielił Spółce stosownej odpowiedzi w dniu 28 stycznia 2014 r., stwierdzając, że dla zadania polegającego na realizacji programu promocji ogólnej na terenie Brazylii Ministerstwo Gospodarki nie jest płatnikiem VAT.

Zgodnie z zapisami umowy z Zamawiającym, faktury sprzedaży z tytułu zrealizowanych na jego rzecz usług, Spółka wystawiała w cyklu kwartalnym, każdorazowo po zaakceptowaniu przez Zamawiającego raportu podsumowującego zakres wykonanych działań.

Wobec braku wcześniejszej odpowiedzi ze strony Zamawiającego, każdorazowo na potrzeby wystawiania faktury sprzedaży, miejsce świadczenia przedmiotowych usług Spółka interpretowała zgodnie z zapisami art. 28b ustawy o podatku od towarów i usług, jako miejsce, w którym Zamawiający posiada siedzibę, czyli terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, i fakturowała bez rozróżniania rodzaj świadczonych usług w ujęciu podatkowym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy wobec zajęcia przez Zamawiającego oficjalnego stanowiska i określenia jego statusu, jako podmiotu niebędącego podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy o podatku od towarów i usług, w świetle zapisu art. 28g ust. 2 ustawy, Spółka powinna skorygować wystawione wcześniej faktury, traktując usługi opisane powyżej (pkt 1 a-e), jako usługi świadczone w zakresie targów oraz usług pomocniczych do tych usług, przyjmując, że miejscem ich świadczenia było miejsce, w którym ta działalność faktycznie była wykonywana, czyli Brazylia.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt potwierdzenia przez Ministerstwo Gospodarki jako Zamawiającego, jego statusu podatkowego wobec zakupu usług zrealizowanych przez Spółkę, po fakcie wystawienia przez nią faktur sprzedaży, Spółka powinna skorygować wystawione wcześniej faktury.

Z uwagi na określenie przez Zamawiającego jego statusu, jako podmiotu nie będącego podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy o podatku od towarów i usług, w świetle zapisu art. 28g ust. 2, w opinii Spółki powinna ona skorygować sprzedaż usług, traktując rozłącznie świadczone usługi w zakresie 1 oraz 2 powyżej, uznając usługi opisane w pkt 1 a-e (Organizacja uczestnictwa Zamawiającego w siedmiu imprezach targowych) jako usługi świadczone w Brazylii, a usługi opisane w pkt 2 a-f (Organizacja w imieniu i na rzecz Zamawiającego jednodniowych konferencji, odbywających się poza stoiskiem Zamawiającego, podczas każdego z siedmiu wydarzeń targowych w 2013 r.) uznając za miejsce świadczenia usług lokalizację tożsamą z siedzibą działalności gospodarczej Spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, że w przedmiotowej sprawie powołano przepisy w brzmieniu obowiązującym na moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczenia usług będących przedmiotem pytania, tj. 2013 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie organizacji targów, wystaw za granicą i jest czynnym podatnikiem VAT. W drodze przetargu ogłoszonego przez Ministerstwo Gospodarki RP, Spółce zostały powierzone w 2013 r. działania z zakresu promocji marki Polskiej Gospodarki na terenie kraju trzeciego - Brazylii, realizowane w imieniu i na rzecz Zamawiającego.

Do podstawowych usług świadczonych przez Spółkę w ramach umowy należały:

1. Organizacja uczestnictwa Zamawiającego w siedmiu imprezach targowych, w tym:

a.

udostępnienie powierzchni wystawienniczej,

b.

udostępnienie zabudowy targowej na czas trwania wydarzeń targowych,

c.

wpis w katalogu wydawanym przez organizatora targów, informacji o udziale Zamawiającego w targach.

d.

obsługa techniczna stoisk,

e.

publikacja w prasie branżowej artykułów sponsorowanych zawierających zaproszenie na stoisko zamawiającego podczas targów (przed wydarzeniem) oraz podsumowujących uczestnictwo zamawiającego w targach (po wydarzeniu).

W umowie zawartej na początku 2013 r. przez Spółkę z Zamawiającym, nie został zdefiniowany jego status podatkowy dla transakcji zakupu usług organizacji uczestnictwa w targach. Zamawiający wskazał, że dla zadania polegającego na realizacji programu promocji ogólnej na terenie Brazylii nie jest on płatnikiem VAT.

W przypadku świadczenia usług, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Stosownie do art. 28a ustawy #61485; na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy #61485; podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2013 r.).

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy #61485; w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r. działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy o podatku od towarów i usług. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalania miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Zaznaczyć należy, że aby określić miejsce świadczenia danej usługi, konieczne jest określenie statusu podatkowego nabywcy. Podstawową kwestią jest ustalenie, czy nabywca usługi jest podatnikiem, czy też podmiotem niemającym takiego statusu.

Zamawiający zajął oficjalne stanowisko i określił swój status jako podmiotu niebędącego podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy.

W odniesieniu do ustalenia miejsca świadczenia usług wykonywanych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, zastosowanie znajdzie art. 28c ust. 1 ustawy, w myśl którego - miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28d, art. 28e, art. 28f ust. 1, 2 i 3 oraz art. 28g ust. 2, art. 28h-28n.

Jedno z zastrzeżeń wskazanych w ww. przepisie zawarte zostało w art. 28g ust. 2 ustawy - miejscem świadczenia usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji, rozrywki oraz podobnych usług, takich jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych do tych usług, w tym świadczenia usług przez organizatorów usług w tych dziedzinach, świadczonych na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, jest miejsce, w którym ta działalność faktycznie jest wykonywana.

Biorąc pod uwagę opis sprawy należy wskazać, że w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia ze świadczeniem złożonym. Aby wskazać, że dana usługa jest usługą złożoną, winna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu - do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Taka charakterystyka świadczenia złożonego jest wynikiem dorobku orzeczniczego TSUE, m.in. wyroku z dnia 15 maja 2001 r. w sprawie C-34/99 Primback Ltd, orzeczenia TSUE z dnia 27 października 2005 r. w sprawie C 41/04 Levob Verzekeringen BV i OV Bank NV, wyroku z dnia 11 czerwca 2009 r. w sprawie 572/07 RLRE Tellmer Property sro.

Wymienione w opisie sprawy usługi służyły wykonaniu czynności głównej, a ich realizacja prowadziła do jednego celu, jakim było uczestnictwo w targach zorganizowanych w państwie trzecim. Polski podmiot korzystając z usług Spółki wymienionych w pkt 1 lit. a-e przedstawionego stanu faktycznego, zainteresowany był uzyskaniem końcowego efektu ekonomicznego w postaci udziału w targach organizowanych poza Unią Europejską. Charakter takiej usługi oraz złożoność, której efektem było osiągnięcie zamierzonego celu przez nabywcę, pozwalają zakwalifikować wykonane przez Spółkę usługi do usług wymienionych w art. 28g ust. 2 ustawy.

Zatem, wobec zajęcia przez Zamawiającego oficjalnego stanowiska i określenia jego statusu jako podmiotu niebędącego podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy, w świetle zapisu art. 28g ust. 2 ustawy, miejscem świadczenia (opodatkowania) wykonanych przez Spółkę usług opisanych w pkt 1 lit. a-e, było miejsce, w którym faktycznie były one wykonane (terytorium Brazylii). Wobec powyższego, Spółka powinna skorygować wystawione wcześniej faktury dokumentujące ww. usługi, ponieważ wykonane przez nią usługi polegające na organizacji uczestnictwa w targach, nie podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce.

O sposobie rozliczania ewentualnego podatku z tytułu wykonanych usług, jego wysokości oraz o podmiocie zobowiązanym do jego rozliczenia przesądzają w takim przypadku przepisy kraju, w którym znajdowało się miejsce świadczenia usługi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy oraz własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. W szczególności dotyczy to opodatkowania wykonywanych przez Spółkę usług organizowania jednodniowych konferencji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl