ILPP4/443-190/14-2/ISN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-190/14-2/ISN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania przedstawione we wniosku z dnia 11 kwietnia 2014 r. (data wpływu 16 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. " (...) smaki" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. " (...) smaki".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania wspólnie z (...) - Lokalna Grupa Działania, złożyło wniosek aplikacyjny pn. " (...) Smaki" w ramach działania 421 Wdrażanie Projektów Współpracy; Oś 4 Leader PROW 2007-2013 do Urzędu Marszałkowskiego Województwa w grudniu 2013 r. Wniosek przeszedł pozytywnie weryfikację i została podpisana umowa w dniu 11 kwietnia 2014 r.

W ramach przyznanej dotacji Wnioskodawca wraz z partnerem będzie ponosił tzw. koszty bieżące związane z zatrudnieniem pracowników, zakupem materiałów biurowych, obsługą księgową projektu, obsługą prawną projektu, opłatami pocztowymi, opłatami telefonicznymi itp., dodatkowo będą finansowane działania i zakupy związane strikte z wdrażaniem projektu, który będzie polegał na: realizacji celu szczegółowego 1, polegającego na zidentyfikowaniu produktów lokalnych z terenu Lokalnych Grup Działania biorących udział w projekcie. Zostanie przygotowana baza producentów lokalnych i restauracji, uruchomiona strona internetowa informująca o rozpoczęciu realizacji projektu pod nazwą: www. (...) oraz zostaną przeprowadzone lokalne akcje promocyjne informujące społeczność lokalną o wdrażanym projekcie. Do tego celu zostaną wykorzystane: lokalna prasa, strony internetowe LGD i ich partnerów, mailing, wysyłka informacji pocztą tradycyjną do gmin i sołtysów. Zostaną także wydrukowane plakaty i ulotki informujące o projekcie. Jednocześnie każda z LGD biorących udział w projekcie przygotuje po jednym spotkaniu informacyjnym, na którym zostaną zaprezentowane założenia projektu i przekazane zaproszenie do udziału w nim dla lokalnych producentów żywności oraz restauratorów. Na spotkaniach zostaną rozdane deklaracje udziału w projekcie wraz z regulaminem. Uczestnicy spotkania otrzymają 7 dni na podjęcie decyzji o udziale w projekcie. Po upływie tego terminu zostanie ustalona ostateczna ilość uczestników projektu na podstawie otrzymanych deklaracji udziału w projekcie i podpisanych regulaminów przez uczestników. Następnym krokiem będzie organizacja kolejnego spotkania już tylko z uczestnikami projektu, na którym uczestnicy zostaną poproszeni o prezentację siebie i swojej działalności oraz produktów lokalnych zgłoszonych do projektu. To spotkanie będzie zorganizowane wspólnie dla dwóch LGD biorących udział w projekcie. Po spotkaniu, na którym uczestnicy dokonają swojej prezentacji wszyscy zostaną zaproszeni na kolejne spotkanie. To spotkanie będzie w sumie trwało 3 dni, na tym spotkaniu będzie uczestniczył celebryta kulinarny, który w pierwszym dniu spotka się z producentami lokalnej żywności, zapozna się z produktami i przymierzy się do stworzenia dań z lokalnych produktów. W drugim dniu, na który zostaną zaproszeni producenci i restauratorzy zostanie dokonana prezentacja dań, wraz z degustacją. W tym dniu także, wybrana w projekcie agencja reklamowa dokona prezentacji przygotowanej strategii marketingowej dla produktów i ich sprzedaży oraz zaprezentuje wizualizacje dla certyfikacji produktów i restauracji. W trzecim dniu celebryta kulinarny przeprowadzi warsztat kulinarny z kucharzami z restauracji biorących udział w projekcie, aby nauczyć ich przygotowywania dań z produktów lokalnych. Wszystkie działania zaplanowane powyżej mają na celu zidentyfikowanie i nazwanie produktów lokalnych oraz wprowadzenie do restauracji dań składających się z lokalnych produktów. Zakładany jest wybór przynajmniej 10 takich produktów z terenu każdej lokalnej grupy działania biorącej udział w projekcie oraz po 10 restauracji, które zdecydują się na serwowanie potraw z wyrobów lokalnych. Produkty zgłoszone do projektu oraz restauracje zostaną poddane certyfikacji, zgodnie z przygotowanym regulaminem certyfikacji. Kolejna faza realizowanego projektu, prowadzona równolegle z pierwszą jest związana z promocją wybranych już produktów, a osiągnięcie tego celu wymaga podjęcia szeregu działań z dziedziny marketingu produktów lokalnych. Zainteresowany rozpocznie od przygotowania profesjonalnej strategii marki dla produktów. Kolejnym krokiem będzie rozbudowanie strony internetowej wraz z możliwością uruchomienia na niej sklepu internetowego, za pomocą którego producenci będą mogli sprzedawać swoje produkty. W ramach projektu, jako element promocji Wnioskodawca zaplanował także wydanie katalogu produktów lokalnych, etykiet na produkty, jak również propozycję wzorników opakowań dla produktów. Producenci biorący udział w projekcie wyjadą na targi produktów lokalnych i między innymi w tym celu zostaną zakupione systemy wystawiennicze, umożliwiające ekspozycję i sprzedaż lokalnych produktów. Zostaną też zaprojektowane i uszyte stroje promocyjne dla wystawców. Cel 3 projektu zakłada profesjonalizację produkcji wyrobów lokalnych i rozwój przynajmniej 2 nowych form sprzedaży wraz z systemem dystrybucji na terenie Lokalnych Grup Działania biorących udział w projekcie. Zdaniem Zainteresowanego, najistotniejsza i bardzo innowacyjna część projektu, w ramach której zostaną przeprowadzone szkolenia i warsztaty dotyczące profesjonalnego wytwarzania produktów i wprowadzania do sprzedaży, cykl szkoleń będzie obejmował:

I. Ekonomiczne podstawy przedsięwzięcia. (4 godz.) a/wyliczenie kosztów/stałych, zmiennych, ogólnych; b/określenie skali produkcji/ mini - max; c/cena, zysk, koszt sprzedaży.

II. Podstawy prawne działalności gospodarczej. (4 godz.) a/zgłoszenie działalności gospodarczej/sporządzenie wniosku, PKWiU/; b/formy opodatkowania/karta podatkowa, ryczałt, zasady ogólne/; c/podatki bezpośrednie/dochodowy, VAT/; d/podatki pośrednie; e/ubezpieczenie społeczne/KRUS czy ZUS/.

III. Przepisy dotyczące produkcji żywności. (8 godz.) a/Zasady Dobrej Praktyki Higienicznej GHP; b/Zasady Dobrej Praktyki Produkcyjnej GMP; c/ HCCP - zasady tworzenia procedur; d/Opis procesu technologicznego; e/dokumentacja i opis produktu.

IV. Oznakowanie produktów tradycyjnych i regionalnych na rynku UE i w kraju. (4 godz.) a/Oznakowanie w UE; b/oznakowanie krajowe/Jakość i Tradycja, oznakowania lokalne.

V. rodukty ekologiczne. (4 godz.) a/certyfikacja surowcówgospodarstwa ekologiczne/; b/certyfikacja produkcji; c/ etykiety produktów ekologicznych - znakowanie.

VI. Marketing - od produkcji do klienta. (8 godz.) a/elementy dobrego marketingu: - Produkt - Miejsce - Cena - Promocja; b/ plan marketingowy - podstawowe narzędzie działalności w biznesie.

VII. Indywidualne konsultacje z zakresu technologii i zasad GMP własnego produktu: (4 godz. dla zainteresowanych uczestników szkolenia) a/Opracowanie procesu technologicznego produktu; b/Opracowanie procedury zgodnej z GMP i HCCP.

Dzięki uzyskanym certyfikatom producenci będą mogli produkować i wprowadzać do obrotu (sprzedaży) swoje produkty.

Wskaźniki:

1. Wskaźniki produktu: A) zidentyfikowanie 20 producentów lokalnej żywności; B) powstanie katalogu lokalnych produktów; C) powstanie strony internetowej wraz ze sklepem; D) powstanie filmu promującego lokalną żywność z udziałem celebryty; E) posiadanie 2 systemów wystawienniczych umożliwiających efektywną promocję i sprzedaż lokalnych produktów; F) powstanie bazy zdjęciowej ok. 100 zdjęć produktów, producentów, z wydarzeń kulinarnych, z wydarzeń promocyjnych itp., które posłużą do promocji obszaru LGD jako miejsca ze zdrową i smaczną żywnością; G) powstanie przynajmniej 5 przepisów kulinarnych na bazie lokalnych produktów.

2. Wskaźniki rezultatu: A) Certyfikacja 20 lokalnych produktów i 20 lokalnych restauracji serwujących zdrową, lokalną żywność; B) wprowadzenie stworzonych w ramach realizacji projektu przepisów kulinarnych do 20 lokalnych restauracji; C) zwiększenie możliwości sprzedaży produktów lokalnych dzięki uruchomieniu sklepu internetowego, wprowadzenia dań do restauracji i zakupu systemów wystawienniczych umożliwiających sprzedaż i promocję produktów.

Wnioskodawca nie jest i nigdy nie był czynnym podatnikiem VAT, co wynika z treści art. 113 ust. 1 ustawy o ptu (zwolnienie podmiotowe). Nie prowadzi działalności gospodarczej w ogóle, a rozmiar działalności statutowej jest nieznaczny i nie przekracza kwoty określonej w cyt. przepisie ustawy o ptu. Zainteresowany nie składał i nie składa deklaracji VAT-7. Wszelkie świadczenia dla beneficjentów projektu Wnioskodawca będzie świadczył nieodpłatnie, zakupione mienie w wyniku realizacji projektu pozostanie jego wyłączną własnością i będzie wykorzystywane jedynie na potrzeby Stowarzyszenia. Zakres nieodpłatnych usług szkoleniowych, doradczych i promocyjnych nie przekroczy kwoty 50 tys. zł rocznie.

W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie osiągnie żadnych przychodów. Działalność Zainteresowanego związana z realizacją ww. projektu nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego u Wnioskodawcy w zakresie ptu. Nie stanie się on czynnym podatnikiem podatku VAT. Efekty powstałe w wyniku projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi ptu (VAT), bowiem Stowarzyszenie nie stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Zainteresowany ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej (działanie 421 Wdrażanie Projektów Współpracy PROW 2007-2013).

Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja ww. projektu nie będzie prowadziła do tego, że stanie się on czynnym podatnikiem podatku VAT. Z uwagi na powyższe, Zainteresowany nie będzie mógł obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur i rachunków dotyczących zakupów dóbr i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. Stowarzyszenie nadal nie będzie miało obowiązku składania deklaracji VAT-7.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy - działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się (...) do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Zainteresowany wraz z partnerem złożył wniosek aplikacyjny pn. " (...) Smaki" w ramach działania 421 Wdrażanie Projektów Współpracy; Oś 4 Leader PROW 2007-2013 do Urzędu Marszałkowskiego Województwa w grudniu 2013 r. Wniosek przeszedł pozytywnie weryfikację i została podpisana umowa w dniu 11 kwietnia 2014 r. W ramach przyznanej dotacji Wnioskodawca wraz z partnerem będzie ponosił tzw. koszty bieżące związane z zatrudnieniem pracowników, zakupem materiałów biurowych, obsługą księgową projektu, obsługą prawną projektu, opłatami pocztowymi, opłatami telefonicznymi itp., dodatkowo będą finansowane działania i zakupy związane strikte z wdrażaniem projektu. Celem szczegółowym projektu będzie zidentyfikowanie produktów lokalnych z terenu Lokalnych Grup Działania biorących udział w projekcie, zostanie przygotowana baza producentów lokalnych i restauracji, uruchomiona strona internetowa informująca o rozpoczęciu realizacji projektu pod nazwą: www (...) oraz zostaną przeprowadzone lokalne akcje promocyjne informujące społeczność lokalną o wdrażanym projekcie. Do tego celu zostaną wykorzystane: lokalna prasa, strony internetowe LGD i ich partnerów, mailing, wysyłka informacji pocztą tradycyjną do gmin i sołtysów. Zostaną także wydrukowane plakaty i ulotki informujące o projekcie. Jednocześnie każda z LGD biorących udział w projekcie przygotuje po jednym spotkaniu informacyjnym, na którym zostaną zaprezentowane założenia projektu i przekazane zaproszenie do udziału w nim dla lokalnych producentów żywności oraz restauratorów. Na spotkaniach zostaną rozdane deklaracje udziału w projekcie wraz z regulaminem. Uczestnicy spotkania otrzymają 7 dni na podjęcie decyzji o udziale w projekcie. Po upływie tego terminu zostanie ustalona ostateczna ilość uczestników projektu na podstawie otrzymanych deklaracji udziału w projekcie i podpisanych regulaminów przez uczestników. Następnym krokiem będzie organizacja kolejnego spotkania już tylko z uczestnikami projektu, na którym uczestnicy zostaną poproszeni o prezentację siebie i swojej działalności oraz produktów lokalnych zgłoszonych do projektu. To spotkanie będzie zorganizowane wspólnie dla dwóch LGD biorących udział w projekcie. Po spotkaniu, na którym uczestnicy dokonają swojej prezentacji wszyscy zostaną zaproszeni na kolejne spotkanie. To spotkanie będzie w sumie trwało 3 dni. Na tym spotkaniu będzie uczestniczył celebryta kulinarny, który w pierwszym dniu spotka się z producentami lokalnej żywności, zapozna się z produktami i przymierzy się do stworzenia dań z lokalnych produktów. W drugim dniu, na który zostaną zaproszeni producenci i restauratorzy zostanie dokonana prezentacja dań, wraz z degustacją. W tym dniu także, wybrana w projekcie agencja reklamowa dokona prezentacji przygotowanej strategii marketingowej dla produktów i ich sprzedaży oraz zaprezentuje wizualizacje dla certyfikacji produktów i restauracji. W trzecim dniu celebryta kulinarny przeprowadzi warsztat kulinarny z kucharzami z restauracji biorących udział w projekcie, aby nauczyć ich przygotowywania dań z produktów lokalnych. Wszystkie działania zaplanowane powyżej mają na celu zidentyfikowanie i nazwanie produktów lokalnych oraz wprowadzenie do restauracji dań składających się z lokalnych produktów. Zakładany jest wybór przynajmniej 10 takich produktów z terenu każdej lokalnej grupy działania biorącej udział w projekcie oraz po 10 restauracji, które zdecydują się na serwowanie potraw z wyrobów lokalnych. Produkty zgłoszone do projektu oraz restauracje zostaną poddane certyfikacji, zgodnie z przygotowanym regulaminem certyfikacji. Kolejna faza realizowanego projektu, prowadzona równolegle z pierwszą jest związana z promocją wybranych już produktów, a osiągnięcie tego celu wymaga podjęcia szeregu działań z dziedziny marketingu produktów lokalnych. Zainteresowany rozpocznie od przygotowania profesjonalnej strategii marki dla produktów. Kolejnym krokiem będzie rozbudowanie strony internetowej wraz z możliwością uruchomienia na niej sklepu internetowego, za pomocą którego producenci będą mogli sprzedawać swoje produkty. W ramach projektu jako element promocji Wnioskodawca zaplanował także wydanie katalogu produktów lokalnych, etykiet na produkty, jak również propozycję wzorników opakowań dla produktów. Producenci biorący udział w projekcie wyjadą na targi produktów lokalnych i między innymi w tym celu zostaną zakupione systemy wystawiennicze, umożliwiające ekspozycję i sprzedaż lokalnych produktów. Zostaną też zaprojektowane i uszyte stroje promocyjne dla wystawców. Cel projektu zakłada również profesjonalizację produkcji wyrobów lokalnych i rozwój przynajmniej 2 nowych form sprzedaży wraz z systemem dystrybucji na terenie Lokalnych Grup Działania biorących udział w projekcie.

Wnioskodawca nie jest i nigdy nie był czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, co wynika, jak wskazał z art. 113 ust. 1 ustawy. Nie prowadzi działalności gospodarczej w ogóle, a rozmiar działalności statutowej jest nieznaczny i nie przekracza kwoty określonej w ww. przepisie ustawy. Zainteresowany nie składał i nie składa deklaracji VAT-7. Wszelkie świadczenia dla beneficjentów projektu Wnioskodawca będzie świadczył nieodpłatnie. Zakupione mienie w wyniku realizacji projektu pozostanie jego wyłączną własnością i będzie wykorzystywane jedynie na jego potrzeby. W wyniku realizacji projektu nie osiągnie żadnych przychodów. Działalność Zainteresowanego związana z realizacją ww. projektu nie będzie skutkować powstaniem u niego obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. Nie stanie się on czynnym podatnikiem podatku VAT. Efekty powstałe w wyniku projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, ponieważ Wnioskodawca nie stanie się czynnymi podatnikiem tego podatku.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Zainteresowany nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary bądź usługi nabywane w ramach realizowanego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów bądź usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Podsumowując, Zainteresowany nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. "Dolnośląskie smaki", sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej (działanie 421 Wdrażanie Projektów Współpracy PROW 2007-2013).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Podkreślić należy, że zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Z powyższego wynika zatem, że pisemna interpretacja indywidualna przepisów prawa podatkowego dotyczy stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług przez Zainteresowanego, który z tym wnioskiem występuje. W związku z tym zaznacza się, że interpretacja indywidualna wydana Wnioskodawcy nie wywiera skutku prawnego dla partnera biorącego udział w realizowanym projekcie.

Ponadto wskazać należy, że granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Zainteresowany występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do opisu sprawy przedstawionego przez niego, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tej ustawy, tut. Organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy. Należy zatem zaznaczyć, że w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu sprawy, udzielona interpretacja straci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl