ILPP4/443-180/12-2/BA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-180/12-2/BA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2012 r. (data wpływu 30 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury VAT wystawionej przez odbiorcę, a dokumentującej otrzymanie premii pieniężnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury VAT wystawionej przez odbiorcę, a dokumentującej otrzymanie premii pieniężnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca dystrybuuje wyposażenie sanitarne przeznaczone do łazienek, toalet oraz kuchni. Zainteresowany sprzedaje przedmiotowe towary odbiorcom, w szczególności hurtowniom oraz sieciom handlowym. W celu intensyfikacji swojej sprzedaży, Spółka przyznaje odbiorcom premie pieniężne. Wysokość premii jest różnicowana ze względu na wielkość obrotów. Wysokość premii jest obliczana jako procent od obrotu na podstawie umowy handlowej z odbiorcami. Premie pieniężne nie są związane z pojedynczymi dostawami tylko z obrotem wartościowym całości towarów z danym odbiorcą, w określonym przedziale czasowym wskazanym w umowie i może to być np. kwartał lub rok.

Wypłata premii nie jest uzależniona od świadczenia innych usług ze strony odbiorcy otrzymującego premię, jest ona zależna tylko i wyłącznie od zrealizowania określonej wartości zakupów u Zainteresowanego. Rozliczenie premii następuje na podstawie faktury VAT, która jest wystawiana przez odbiorcę otrzymującego premię z opisem premia od zrealizowanego obrotu. Niektórzy odbiorcy (nabywcy) towarów posiadają indywidualne interpretacje Ministra Finansów, że przedmiotowe premie pieniężne stanowią usługi, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych. W związku z powyższym, biorąc pod uwagę fakt posiadania przez nabywców obciążających Wnioskodawcę premiami pieniężnymi, indywidualnych interpretacji, zgodnie z treścią których, premie pieniężne są usługą na gruncie ustawy o VAT - otrzymuje on od nabywców faktury VAT za przedmiotowe premie pieniężne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do powyżej przedstawionego stanu faktycznego, Zainteresowany ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług z faktur wystawionych przez nabywców, które dokumentują przyznane im premie pieniężne posiadających indywidualne interpretacje Ministra Finansów, że przedmiotowe premie pieniężne stanowią usługi, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo do odliczenia podatku VAT z faktur wystawianych przez kontrahentów, które dokumentują przyznane im premie pieniężne z faktur wystawionych przez kontrahentów posiadających indywidualne interpretacje Ministra Finansów.

Podstawą opodatkowania w działalności gospodarczej jest, zgodnie z art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług, obrót z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

Pojęcie świadczenie usług obejmuje nie tylko transakcje polegające na wykonaniu czynności przez podatnika, ale również nie wymagające aktywnego działania. Świadczeniem jest również zachowanie stosunku zobowiązaniowego, które nie musi polegać na podjęciu działania lub fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności. Zgodnie z zasadami prawa cywilnego, świadczenie może polegać na działaniu, jak i na powstrzymaniu się od działania, może to być też jakiekolwiek inne świadczenie, będące treścią zobowiązania. Wobec powyższego, świadczenie usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług nie jest zarezerwowane jedynie dla usług wymienionych w klasyfikacjach statystycznych.

W związku z powyższym należy uznać, iż wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami odbiorcy (nabywcy). Przyznanie przez Zainteresowanego premii nie będzie się wiązało zatem z żadną konkretną dostawą dokonaną na rzecz odbiorcy. Strony kształtują wzajemne relacje w ten sposób, że premia wypłacona będzie przez niego za określone świadczenie, tj. zrealizowanie określonego poziomu zakupów towarów Wnioskodawcy w danym okresie rozliczeniowym. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast według przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Zatem świadczeniem usług jest każde zachowanie się danego podmiotu i niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności.

Zatem w przedstawionym opisie sprawy mamy do czynienia ze świadczeniami wzajemnymi tzn. premia będzie przyznawana przez Zainteresowanego za określone zachowanie się ze strony odbiorców, polegające na dokonywaniu zakupów towarów Wnioskodawcy o określonych wartościach.

W efekcie, w przypadku zrealizowania przez odbiorcę określonego świadczenia, wypłacenie premii nie będzie miało charakteru dobrowolnego, ale będzie stanowiło zobowiązanie Wnioskodawcy.

Biorąc pod uwagę powyższe, stoi on na stanowisku, iż przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy. Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Kwestie odliczeń w zakresie podatku VAT powinny być analizowane w oparciu o podstawowe zasady systemu podatku VAT, do których zaliczana jest przede wszystkim zasada neutralności podatku VAT. Zasada ta wyraża się w konieczności zagwarantowania takiego stanu prawnego, w którym podatnik prowadzący działalność opodatkowaną nie ponosi ekonomicznego ciężaru podatku VAT. Ciężar tego podatku powinien ponosić jedynie ostateczny konsument, który nabywa towar lub usługę.

Praktycznej realizacji tej zasady służy wprowadzenie konstrukcji podatku naliczonego, który zapłacony we wcześniejszej fazie obrotu, podlega odliczeniu od podatku należnego występującego w następnej fazie obrotu. Innymi słowy, podatnik musi mieć zapewnioną możliwość odzyskania podatku naliczonego, który jest związany z jego działalnością opodatkowaną.

Stanowisko takie znajduje potwierdzenie w szeregu wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w tym m.in. w sprawach 268/83 (Pomiędzy D.A. Rompelman i B.A. Rompelman -Van Deelen a Minister van Financien (Holandia); 50/87 (pomiędzy Komisją Europejską a Republiką Francuską). W uzasadnieniach tych wyroków czytamy, iż " (...) system odliczeń ma na celu całkowite uwolnienie podmiotu gospodarczego od obciążeń z tytułu podatku VAT przypadającego do zapłaty lub zapłaconego w trakcie prowadzenia działalności gospodarczej. Wspólny system podatku VAT gwarantuje w ten sposób, iż wszelka działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu lub rezultatu, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny pod warunkiem, że działalność ta podlega temu podatkowi".

Zdaniem Zainteresowanego, odmowa prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z wystawianych przez kontrahentów faktur VAT dokumentujących usługi, których wynagrodzeniem są premie pieniężne stanowiłaby istotne naruszenie wskazanej powyżej fundamentalnej zasady systemu VAT. W szczególności dlatego, że wielu kontrahentów Wnioskodawcy uzyskało interpretacje indywidualne, z których wynika obowiązek wystawiania faktur VAT dla udokumentowania otrzymanych premii pieniężnych. Zatem wydanie Zainteresowanemu przez Ministra Finansów interpretacji indywidualnej, zgodnie z którą nie byłby on uprawniony do odliczenia VAT z faktur, które muszą wystawiać mu kontrahenci (w myśl interpretacji wydanych przez ten sam organ) prowadziłoby nie tylko do naruszenia zasady neutralności, ale również zasad demokratycznego państwa prawa.

Biorąc pod uwagę powyżej wykazane argumenty, zdaniem Wnioskodawcy należy uznać, że w przypadku wypłaty premii pieniężnych przyznawanych jego kontrahentom pod warunkiem osiągnięcia określonego pułapu obrotów w ramach wzajemnych transakcji w okresie rozliczeniowym, wszystkie przesłanki uprawniające do odliczenia podatku VAT z faktur otrzymywanych przez Zainteresowanego zostały spełnione. W szczególności istnieje związek zakupów dokumentowanych tymi fakturami i zawartego w nich podatku naliczonego z wykonywaniem działalności opodatkowanej przez niego, gdyż premie pieniężne służą zwiększeniu poziomu wartości sprzedaży Wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Uwzględniając powyższe wskazać należy, iż każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi.

Usługa, w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, to transakcja gospodarcza, co oznacza, iż stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Stosownie do treści art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Na mocy art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie, bądź też związane są ze świadczeniem dodatkowych usług na rzecz sprzedawcy itp.

W praktyce występują sytuacje, w których premia pieniężna jest wypłacana np. z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć o określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie. W takim przypadku, działania kontrahentów nie wypełniają definicji świadczenia usług i wypłacenie w takiej sytuacji premii pieniężnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Osiąganie bowiem określonego pułapu obrotów z danym dostawcą nie może być uznane za usługę w świetle art. 8 ust. 1 ustawy. Premia jest wyliczana w oparciu o osiągane obroty, lecz samo osiąganie obrotów nie stanowi usługi.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną usługą (usługami), to nawet, jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawianej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej.

Z opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca dystrybuuje wyposażenie sanitarne przeznaczone do łazienek, toalet oraz kuchni. Zainteresowany sprzedaje przedmiotowe towary odbiorcom, w szczególności hurtowniom oraz sieciom handlowym. W celu intensyfikacji swojej sprzedaży, przyznaje on odbiorcom premie pieniężne. Wysokość premii jest różnicowana ze względu na wielkość obrotów. Wysokość premii jest obliczana jako procent od obrotu na podstawie umowy handlowej z odbiorcami. Premie pieniężne nie są związane z pojedynczymi dostawami tylko z obrotem wartościowym całości towarów z danym odbiorcą, w określonym przedziale czasowym wskazanym w umowie i może to być np. kwartał lub rok. Wypłata premii nie jest uzależniona od świadczenia innych usług ze strony odbiorcy otrzymującego premię, jest ona zależna tylko i wyłącznie od zrealizowania określonej wartości zakupów u Wnioskodawcy. Rozliczenie premii następuje na podstawie faktury VAT, która jest wystawiana przez odbiorcę otrzymującego premię z opisem premia od zrealizowanego obrotu.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż odbiorcy nie wykonują żadnych dodatkowych czynności poza zakupem towarów od Wnioskodawcy i rozliczeniu się z nim wyłącznie od zrealizowania określonej wartości zakupów. Oznacza to zatem, że odbiorcy nie świadczą wobec Wnioskodawcy usług w rozumieniu art. 8 ustawy. Brak jest bowiem takich działań odbiorców na rzecz Zainteresowanego, które byłyby czynnościami dodatkowymi do jakich byliby zobligowani postanowieniami wynikającymi z umowy dotyczącej wypłacania premii.

Ponadto - jak wynika z przedstawionego opisu sprawy - odbiorcy nie są w żaden sposób zobowiązani do świadczenia jakichkolwiek usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym na rzecz Wnioskodawcy. Wypłata premii nie jest uzależniona od świadczenia innych usług ze strony odbiorców otrzymujących premię, jest ona zależna tylko i wyłącznie od zrealizowania określonej wartości zakupów u Zainteresowanego.

Zatem, z przedmiotowego wniosku wynika, że Wnioskodawca udziela odbiorcom premie, które są gratyfikacją wyłącznie z tytułu dokonywania zakupów (na podstawie umowy handlowej z odbiorcami) w przewidzianym okresie rozliczeniowym np. kwartał lub rok.

Mając powyższe na uwadze uznać należy, iż zrealizowanie przez odbiorców określonego poziomu zakupów nie stanowi usługi na rzecz Zainteresowanego, w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy - podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, przedmiotowa premia pieniężna, która jest udzielana przez Zainteresowanego swoim kontrahentom z tytułu zrealizowania określonej wartości zakupów, stanowi w istocie rabat obniżający wartość konkretnych dostaw udokumentowanych poszczególnymi fakturami - zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy - zmniejszający podstawę opodatkowania.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w powołanym artykule, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), zwane dalej rozporządzeniem, obowiązujące od dnia 1 kwietnia 2011 r., które określa szczegółowe zasady wystawiania faktur VAT, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania.

W tym miejscu podkreślić należy, że prawo do wystawiania faktury korygującej przysługuje wyłącznie sprzedawcy.

W myśl zapisu § 13 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Na mocy § 13 ust. 2 rozporządzenia, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do jednej lub więcej dostaw towarów lub usług, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Stosownie do § 13 ust. 5 rozporządzenia, przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku:

1.

zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy;

2.

zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu.

Wobec wyżej dokonanej analizy, na podstawie przepisu § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r., udzielający premii pieniężnej zobligowany jest do wystawienia faktury korygującej uwzględniającej wymogi wynikające z § 13 ust. 2 tego rozporządzenia.

Jak wskazał Zainteresowany rozliczenie premii następuje na podstawie faktury VAT, która jest wystawiana przez odbiorcę otrzymującego premię z opisem premia od zrealizowanego obrotu. Ponadto nabywcy obciążający Wnioskodawcę premiami pieniężnymi posiadają indywidualne interpretacji, zgodnie z treścią których, premie pieniężne są usługą na gruncie ustawy o VAT - Spółka otrzymuje od nabywców faktury VAT za przedmiotowe premie pieniężne.

Wobec powyższego Wnioskodawca powziął wątpliwości, czy ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury wystawionej przez odbiorcę premii pieniężnej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy określa, że podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

I tak, stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Odnosząc powyższe do przedmiotowej sprawy stwierdzić należy, iż Wnioskodawca udziela swoim kontrahentom premii pieniężnych, które stanowią w istocie rabat. Rabat ten, w oparciu o przepis art. 106 ustawy oraz § 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r., powinien być dokumentowany fakturą korygującą. Zatem, wystawione przez nabywców faktury VAT, zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w nich wykazany, gdyż wypłacana premia nie jest wynagrodzeniem za świadczenie usług na rzecz Zainteresowanego.

Biorąc pod uwagę powyższą analizę przepisów oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, iż faktury VAT dokumentujące premie pieniężne, zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w nich wykazany, bowiem wystawca faktury nie świadczy na rzecz Wnioskodawcy usług. Tym samym, Zainteresowanemu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych przez nabywców w celu udokumentowania otrzymanych premii pieniężnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl