ILPP4/443-18/11-3/EWW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-18/11-3/EWW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia X, przedstawione we wniosku z dnia 15 grudnia 2010 r. (data wpływu 21 grudnia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 stycznia 2011 r. (data wpływu 31 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczania podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu Y - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczania podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu Y. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 28 stycznia 2011 r. (data wpływu 31 stycznia 2011 r.) o doprecyzowanie pytania oraz o podpis drugiej osoby upoważnionej do występowania w imieniu Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie X z siedzibą w B. jest organizacją pozarządową. Celem organizacji jest:

* prowadzenie działalności humanitarnej i socjalnej, w szczególności w zakresie pomocy społecznej i działalności charytatywnej na rzecz osób ubogich, rodzin ubogich, osób niepełnosprawnych, innych osób potrzebujących wsparcia,

* wspieranie przedsięwzięć zmierzających do poprawy warunków życia oraz do rozwoju społecznego i gospodarczego, w szczególności poprzez rozwój infrastruktury, opieki i pomocy społecznej, ochrony środowiska oraz rozwój oświaty, kultury, rehabilitacji, sportu, rewalidacji w celu integracji osób potrzebujących pomocy i osób niepełnosprawnych z osobami pełnosprawnymi.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest płatnikiem podatku VAT, a swoje cele statutowe realizuje między innymi poprzez:

* współdziałanie ze stowarzyszeniami krajowymi, które działają na rzecz tworzenia równych szans w społeczeństwie,

* współdziałanie z władzami samorządowymi i organami władzy państwowej,

* otrzymane wsparcie finansowe w formie darowizn, dotacji.

W miesiącu lipcu 2010 r., Zainteresowany zorganizował operację w zakresie małych projektów w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Stowarzyszenie jako beneficjent zobowiązane było do realizacji operacji Y., której celem była poprawa jakości życia na obszarach wiejskich powiatu legnickiego przez zaspokojenie potrzeb społecznych i kulturalnych mieszkańców tych wsi oraz promowanie obszarów wiejskich - zabytkowego założenia pałacowo-parkowego w B.

Operacja zrealizowana była w ramach działalności statutowej. Założone cele operacji zostały w pełni zrealizowane.

Impreza była nieodpłatna, dostępna dla wszystkich. Realizacja tego projektu obejmowała koszty kwalifikowane wraz z podatkiem VAT, finansowane ze środków UE. Podatek VAT podlega współfinansowaniu i zaliczeniu do kosztów kwalifikowanych na takich samych warunkach jak pozostałe koszty zapisane i zatwierdzone we wniosku o przyznanie pomocy (§ 4 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008 r. - Dz. U. Nr 138, poz. 868).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do zrealizowanego projektu Y., Stowarzyszenie X ma możliwość odliczenia podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on jako stowarzyszenie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub części z faktur zakupowych dokumentujących poniesione koszty na realizację operacji, ponieważ nie prowadzi on działalności gospodarczej, nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a operacja zrealizowana w ramach działalności statutowej była nieodpłatna.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do ust. 2 pkt 1 ww. artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Natomiast art. 88 ust. 4 ustawy określa, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jako stowarzyszenie będące organizacją pozarządową, prowadzi działalność statutową polegającą na prowadzeniu działalności humanitarnej i socjalnej, w szczególności w zakresie pomocy społecznej i działalności charytatywnej na rzecz osób ubogich, rodzin ubogich, osób niepełnosprawnych, innych osób potrzebujących wsparcia oraz na wspieraniu przedsięwzięć zmierzających do poprawy warunków życia, do rozwoju społecznego i gospodarczego, w szczególności poprzez rozwój infrastruktury, opieki i pomocy społecznej, ochrony środowiska oraz rozwój oświaty, kultury, rehabilitacji, sportu, rewalidacji w celu integracji osób potrzebujących pomocy i osób niepełnosprawnych z osobami pełnosprawnymi. W ramach swojej działalności statutowej Zainteresowany zorganizował w miesiącu lipcu 2010 r. operację w zakresie małych projektów w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju", objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 Y., której celem była poprawa jakości życia na obszarach wiejskich powiatu legnickiego przez zaspokojenie potrzeb społecznych i kulturalnych mieszkańców tych wsi oraz promowanie obszarów wiejskich zabytkowego założenia pałacowo-parkowego w B. Przedmiotowa impreza była nieodpłatna i dostępna dla wszystkich. Stowarzyszenie poinformowało, że nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest podatnikiem podatku VAT czynnym.

Jak wskazano na wstępie, prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, przysługuje wyłącznie podatnikom zarejestrowanym jako "podatnicy VAT czynni".

Natomiast, jak wynika z przedstawionych informacji Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym, a zatem nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją operacji w zakresie małych projektów w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju", objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 Y.

Reasumując, Zainteresowany nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z faktur zakupowych dokumentujących poniesione wydatki z tytułu zrealizowanego projektu Y.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto zauważyć należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl