ILPP4/443-160/12-2/ISN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-160/12-2/ISN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 11 kwietnia 2012 r. (data wpływu 16 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, w przypadku wystawienia przez podatnika podatku od wartości dodanej faktury zaliczkowej przed dokonaniem dostawy towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, w przypadku wystawienia przez podatnika podatku od wartości dodanej faktury zaliczkowej przed dokonaniem dostawy towarów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest przetwórstwo kukurydzy oraz działalność handlowa głównie produktami rolnymi. Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Zainteresowany zawarł umowę na dostawę maszyn i urządzeń z planowanym terminem dostawy na sierpień 2012 r. Wnioskodawca otrzymał przed dokonaniem dostawy od kontrahenta zagranicznego z Niemiec zarejestrowanego na potrzeby podatku od wartości dodanej w Niemczech fakturę zaliczkową ("Anzahlungsrechnung") wystawioną przed dokonaniem zapłaty z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy w wysokości 20% wartości przedmiotu transakcji. Faktura została wystawiona w dniu 23 marca 2012 r. i wpłynęła do Spółki dnia 26 marca 2012 r. Zapłata nastąpi w terminie późniejszym. Zainteresowany nie ujął przedmiotowej faktury w rejestrze VAT oraz w deklaracji VAT-7 jako wewnątrzwspólnotowe nabycie w miesiącu wystawienia faktury przez kontrahenta.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów zgodnie z art. 20 ustawy o VAT, z chwilą wystawienia faktury zaliczkowej przed dokonaniem dostawy przez podatnika podatku od wartości dodanej mimo, iż faktura ta nie dokumentuje dostawy towaru ani otrzymania przez niego całości lub części należności.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 20 ust. 5 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów powstaje 15-go dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, jednak w przypadku gdy podatnik podatku od wartości dodanej przed tym terminem wystawi fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury. Przepis ten dotyczy również sytuacji, gdy podatnik wystawi fakturę dokumentującą otrzymanie całości lub części należności przed dokonaniem dostawy - obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia tej faktury. Zainteresowany uważa, że w opisanej sytuacji przedmiotowa faktura nie dokumentuje otrzymania przez podatnika należności z tytułu przyszłej dostawy. Jego zdaniem, faktura ta jest dokumentem informującym o wysokości przyszłej wpłaty jakiej ma on dokonać na rzecz dostawcy. Nie jest to dokument potwierdzający dokonanie jakiejkolwiek czynności wywołującej obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dlatego też Spółka nie ujęła otrzymanej faktury od kontrahenta zagranicznego (podatnika podatku od wartości dodanej) w rejestrze VAT oraz w deklaracji VAT-7 jako wewnątrzwspólnotowe nabycie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

W świetle art. 9 ust. 2 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:

1.

nabywcą towarów jest:

a.

podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,

b.

osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a

- z zastrzeżeniem art. 10;

2.

dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Zainteresowany zawarł umowę na dostawę maszyn i urządzeń z planowanym terminem dostawy na sierpień 2012 r. Z tytułu planowanej dostawy, Wnioskodawca otrzymał przed dokonaniem dostawy od kontrahenta zagranicznego z Niemiec zarejestrowanego na potrzeby podatku od wartości dodanej w Niemczech fakturę zaliczkową ("Anzahlungsrechnung") wystawioną przed dokonaniem zapłaty z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy w wysokości 20% wartości przedmiotu transakcji. Faktura została wystawiona w dniu 23 marca 2012 r. i wpłynęła do Spółki dnia 26 marca 2012 r. Zapłata nastąpi w terminie późniejszym. Zainteresowany nie ujął przedmiotowej faktury w rejestrze VAT oraz w deklaracji VAT-7 jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w miesiącu wystawienia faktury przez kontrahenta.

W przedmiotowej sprawie wątpliwości Spółki budzi kwesta, czy w sytuacji gdy podatnik podatku od wartości dodanej wystawił fakturę zaliczkową przed dokonaniem dostawy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów zgodnie z art. 20 ustawy mimo, iż faktura ta nie dokumentuje dostawy towaru ani otrzymania przez niego całości lub części należności.

Moment powstania obowiązku podatkowego w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów ustawodawca określił w treści art. 20 ust. 5-9 ustawy.

Z zasady wyrażonej w art. 20 ust. 5 ustawy wynika, że w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, z zastrzeżeniem ust. 6-9.

W przypadku gdy przed terminem, o którym mowa w ust. 5, podatnik podatku od wartości dodanej wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury (art. 20 ust. 6 ustawy).

Stosownie do art. 20 ust. 7 ustawy, przepis ust. 6 stosuje się odpowiednio do faktur wystawianych przez podatnika podatku od wartości dodanej potwierdzających otrzymanie przez niego od podatnika całości lub części należności przed dokonaniem dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na terytorium kraju.

Z powołanych wyżej przepisów art. 20 ustawy wynika, że ustawodawca wyraźnie oddzielił sytuacje, w których nabywca dokonuje zapłaty części lub całości należności przed dokonaniem dostawy, a dostawca potwierdza ten fakt wystawiając fakturę, od sytuacji gdy przed dokonaniem dostawy kontrahent zagraniczny wystawia fakturę na całość lub część wartości planowanej dostawy. W przypadku wystawienia faktury zaliczkowej przez podatnika podatku od wartości dodanej istotna jest bowiem kolejność zdarzeń. Najpierw przyszły nabywca dokonuje wpłaty zaliczki, a następnie zagraniczny kontrahent wystawia fakturę potwierdzającą jej otrzymanie.

Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, że kontrahent zagraniczny przed dokonaniem dostawy maszyn i urządzeń będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, wystawił fakturę zaliczkową, jednak dokument ten nie potwierdzał otrzymania przez niego zaliczki (faktura została wystawiona w dniu 23 marca 2012 r. i wpłynęła do Wnioskodawcy dnia 26 marca 2012 r., zapłata ma nastąpić w późniejszym terminie). W przepisie art. 20 ust. 7 ustawy jest mowa o fakturach wystawianych przez podatnika podatku od wartości dodanej potwierdzających otrzymanie przez niego od podatnika całości lub części należności przed dokonaniem dostawy towaru. Wystawiona w przedmiotowej sytuacji faktura zaliczkowa nie potwierdza otrzymania przez kontrahenta zagranicznego całości lub części należności przed dokonaniem dostawy maszyn i urządzeń. Zatem nie jest spełniona przesłanka zawarta w tymże art. 20 ust. 7 ustawy. Wobec powyższego, przedmiotowa faktura nie dokumentuje żadnego zdarzenia gospodarczego podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W efekcie jej wystawienie nie spowodowało w Spółce powstania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Reasumując, zgodnie z art. 20 ustawy, w przedmiotowej sprawie z chwilą wystawienia faktury zaliczkowej przez podatnika podatku od wartości dodanej przed dokonaniem dostawy towarów nie wystąpił obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przez Zainteresowanego, bowiem faktura ta nie dokumentuje dostawy towarów ani otrzymania przez dostawcę całości lub części należności przed jej dokonaniem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl