ILPP4/443-159/12-2/BA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-159/12-2/BA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2012 r. (data wpływu 16 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania uzyskanej premii pieniężnej za wynagrodzenie za usługę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania uzyskanej premii pieniężnej za wynagrodzenie za usługę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku VAT. Podstawowym przedmiotem działalności gospodarczej Zainteresowanego jest handel artykułami biurowymi i szkolnymi. Wnioskodawca prowadzi sprzedaż towarów zakupionych u Dostawców - producentów lub dystrybutorów tych towarów. Z Dostawcami zostały podpisane umowy, na mocy których Zainteresowany ma prawo do uzyskiwania premii pieniężnych. Premie zostaną wypłacone wówczas, gdy w danym okresie osiągnie on określony obrót, tzn. jeżeli wartość zakupów netto dokonanych u konkretnego Dostawcy osiągnie określoną wysokość. Wysokość należnych premii jest określona jako procent od wysokości obrotu osiągniętego przez Wnioskodawcę w danym okresie. Im większy obrót tym wyższy jest procent, według którego obliczana będzie należna premia. Wypłata premii nie wiąże się ze spełnieniem przez Zainteresowanego innych warunków niż osiągnięcie określonego poziomu obrotów. W zamian za udzielenie premii nie ma miejsca świadczenie innych usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym itp. Uzyskanych premii pieniężnych nie będzie można powiązać z konkretnymi dostawami.

Premie mają być przyznawane za okres kwartalny lub roczny, a warunkiem ich uzyskania jest wyłącznie osiągnięcie określonego poziomu obrotów. W sytuacji, gdy Wnioskodawca w danym okresie nie podejmie żadnych działań na rzecz Dostawców, premie pieniężne nie będą wypłacane.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy uzyskanie przez Zainteresowanego premii pieniężnych z tytułu przekroczenia określonej wartości zakupów od Dostawców jest usługą podlegającą przepisom ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, działania polegające na dokonywaniu zakupów towarów handlowych i w efekcie realizowanie określonego poziomu obrotów nie może być uznane za usługę w świetle przepisów o VAT. Świadczenie usług ma miejsce wówczas, gdy między stronami danej transakcji istnieje stosunek zobowiązaniowy, czyli strony muszą zobowiązać się do określonego działania bądź powstrzymania się od dokonania określonych czynności. W omawianym przypadku nie dojdzie do świadczenia żadnych usług. Dodatkowo należy podkreślić, iż Zainteresowany nie jest zobligowany do zrealizowania określonego poziomu obrotów. Jeżeli w danym okresie nie przekroczy on określonego poziomu obrotów to nie uzyska premii. Wnioskodawca nie będzie płacić z tego tytułu jakichkolwiek opłat czy kar. Nie można zatem przyjąć, że wypłacane nabywcy towarów przez sprzedawców premie pieniężne będą stanowić wynagrodzenie za dokonywane jednocześnie przez tego nabywcę usługi. Tym samym czynności te nie będą podlegały VAT.

Należy również podkreślić, że obecnie w orzecznictwie sądów administracyjnych prezentowany jest jednolity pogląd, że premie pieniężne, czy też bonusy otrzymywane przez nabywcę od dostawcy za dokonanie nabycia określonej ilości czy wartości towaru nie są wynagrodzeniem za świadczenie usługi, a wypłacenie takiej premii nie kreuje odrębnej od dostawy towaru czynności objętej podatkiem od towarów i usług. Nie może bowiem wystąpić taka sytuacja faktyczna, która stanowiłaby jednocześnie dostawę towaru i świadczenie usług. Jest to niedopuszczalne w świetle regulacji zawartej w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Powodowałoby to bowiem podwójne opodatkowanie tej samej czynności. Pierwszy raz - jako sprzedaży (dostawy towaru), drugi - jako zakupu (świadczenia usługi) przez nabywcę tego samego towaru, w ramach tej samej transakcji. Tymczasem podwójne opodatkowanie stoi w sprzeczności z konstytucyjną zasadą równości i powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 84 oraz art. 217 Konstytucji RP.

Powyższe uzasadnia ocenę, że wypłacana nabywcy przez dostawcę premia pieniężna jedynie z tytułu osiągnięcia przez niego satysfakcjonującej dostawcę wielkości obrotów, nie odnosząca się do konkretnych transakcji, stanowi nagrodę za osiągnięcie tego rezultatu, a nie odpłatność (wynagrodzenia) ze świadczenie usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy. Czynności nabycia (dostawy) towarów przez nabywcę tylko poprzez fakt ich zsumowania nie stają się jednocześnie jego usługą na rzecz dostawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 117, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Uwzględniając powołane wyżej przepisy art. 5 i art. 8 ustawy wskazać należy, iż każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść dla świadczącego usługę.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku VAT. Podstawowym przedmiotem działalności gospodarczej Zainteresowanego jest handel artykułami biurowymi i szkolnymi. Wnioskodawca prowadzi sprzedaż towarów zakupionych u Dostawców - producentów lub dystrybutorów tych towarów. Z Dostawcami zostały podpisane umowy, na mocy których Zainteresowany ma prawo do uzyskiwania premii pieniężnych. Premie zostaną wypłacone wówczas, gdy w danym okresie Wnioskodawca osiągnie określony obrót, tzn. jeżeli wartość zakupów netto dokonanych u konkretnego Dostawcy osiągnie określoną wysokość. Wysokość należnych premii jest określona jako procent od wysokości obrotu osiągniętego przez Zainteresowanego w danym okresie. Im większy obrót tym wyższy jest procent, według którego obliczana będzie należna premia. Wypłata premii nie wiąże się ze spełnieniem przez Wnioskodawcę innych warunków niż osiągnięcie określonego poziomu obrotów. W zamian za udzielenie premii nie ma miejsca świadczenie innych usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym itp. Premie mają być przyznawane za okres kwartalny lub roczny, a warunkiem ich uzyskania jest wyłącznie osiągnięcie określonego poziomu obrotów. W sytuacji, gdy Zainteresowany w danym okresie nie podejmie żadnych działań na rzecz Dostawców premie pieniężne nie będą wypłacane.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie wykona żadnych dodatkowych czynności poza zakupem towarów od danego kontrahenta i rozliczeniu się z nim na podstawie zrealizowanego obrotu (zakupów). Oznacza to zatem, że Zainteresowany nie będzie świadczył wobec dostawców usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy. Brak jest bowiem takich działań Wnioskodawcy na rzecz dostawców, które byłyby czynnościami dodatkowymi do jakich byłby zobligowany postanowieniami wynikającymi z umowy dotyczącej wypłacania premii.

Reasumując, uzyskanie przez Zainteresowanego premii pieniężnych z tytułu przekroczenia określonej wartości zakupów od Dostawców nie będzie usługą podlegającą przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ zwraca uwagę na fakt, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. W szczególności, niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii skutków podatkowych w zakresie, czy opisane przez Wnioskodawcę premie pieniężne stanowić będą rabaty obniżające wartość towarów - zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy - zmniejszające podstawę opodatkowania, ponieważ nie było to przedmiotem zapytania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl