ILPP4/443-157/12-4/BA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-157/12-4/BA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 kwietnia 2012 r. (data wpływu 13 kwietnia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 13 czerwca 2012 r. (data wpływu 14 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy towarów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy towarów. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 13 czerwca 2012 r. (data wpływu 14 czerwca 2012 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Od 2007 r. Wnioskodawca, będący obywatelem polskim i mający miejsce zamieszkania w Polsce, jako osoba fizyczna prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą zarejestrowaną na terytorium Polski. W 2008 r. został on zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz uzyskał numer identyfikacyjny na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Ponadto Wnioskodawca działając jako osoba fizyczna zarejestrował w 2010 r. działalność gospodarczą na terytorium Niemiec oraz jako osoba prowadząca działalność gospodarczą na terytorium Niemiec dokonał stosownych zgłoszeń, w wyniku czego został zarejestrowany jako podatnik podatku od wartości dodanej oraz uzyskał numer identyfikacyjny na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany przez niemieckie władze podatkowe.

W ramach prowadzonej działalności, Zainteresowany działając jako podmiot zarejestrowany w Niemczech zawarł umowę z niemieckim serwisem (...), celem sprzedaży wysyłkowej towarów z terytorium Polski niemieckim klientom detalicznym (niebędącym podatnikami podatku od wartości dodanej).

Całe zaplecze logistyczne (magazyny i obsługa sprzedażowa) znajduje się na terytorium Polski. Towary będące przedmiotem wysyłki są nabywane przez Wnioskodawcę na terytorium kraju w ramach dostawy krajowej opodatkowanej stawką podatku VAT w wysokości 23%.

Na początku 2011 r., Zainteresowany rozpoczął dokonywanie dostaw zgodnie z niżej opisanym schematem. Procedura wysyłki towaru niemieckim klientom detalicznym (niebędącym podatnikami podatku od wartości dodanej) przedstawia się następująco: pojedyncze paczki zaadresowane na poszczególnych klientów pakowane są w jedną zbiorczą przesyłkę w Polsce, następnie polska firma kurierska transportuje przesyłkę do oddziału firmy kurierskiej w (...) (Niemcy), a tam paczki są rozparcelowywane i wysyłane do odbiorcy końcowego. Umowy z firmami kurierskimi, zarówno polską i niemiecką, zostały zawarte przez Wnioskodawcę działającego jako podmiot zarejestrowany w Niemczech. Powyższy schemat wysyłki stosowany przez niego został podyktowany względami ekonomicznymi, ponieważ bezpośrednia wysyłka towaru na adres niemieckiego klienta detalicznego realizowana przez polską firmę kurierską byłaby związana ze znacznie wyższymi kosztami.

Zainteresowany w związku z dokonywaniem przedmiotowych dostaw na terytorium Niemiec (miejsce opodatkowania na terytorium państwa członkowskiego przeznaczenia dla wysyłanych lub transportowanych towarów) jako podmiot zarejestrowany w Niemczech wystawia swoim odbiorcom rachunek z wykazanym podatkiem od wartości dodanej, według właściwej stawki obowiązującej na terytorium Niemiec.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

1.

Nabywając towary będące przedmiotem sprzedaży nabywa je jako podatnik podatku od towarów i usług zarejestrowany w Polsce.

2.

W jego ocenie, biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny, przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel przez Zainteresowanego na nabywców następuje na terytorium Niemiec.

3.

Dokonuje on sprzedaży towarów jako podatnik podatku od wartości dodanej zarejestrowany na terytorium Niemiec.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy opisane dostawy towarów Wnioskodawca winien traktować jako sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju.

2.

Czy przemieszczenie towarów z Polski do (...) w Niemczech dokonywane w ramach opisanych dostaw może być uznane za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 13 ust. 3 ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

W myśl art. 2 pkt 23 ustawy o podatku od towarów i usług, pod pojęciem sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych przez podatnika podatku od towarów usług lub na jego rzecz z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które jest państwem przeznaczenia dla wysyłanego lub transportowanego towaru, pod warunkiem że dostawa dokonywana jest na rzecz:

a.

podatnika podatku od wartości dodanej lub osoby prawnej niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9, lub

b.

innego niż wymieniony w lit. a podmiotu niebędącego podatnikiem podatku od wartości dodanej.

Zdaniem Wnioskodawcy, opisane dostawy towarów z terytorium kraju na rzecz niemieckich klientów detalicznych, niebędących podatnikami podatku od wartości dodanej, spełniają ustawową definicję pojęcia "sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju", a zatem winien je on traktować jako sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju.

Ad 2.

Zgodnie z art. 13 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów uznaje się przemieszczenie przez podatnika, o którym mowa w art. 15, lub na jego rzecz towarów należących do jego przedsiębiorstwa z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które zostały przez tego podatnika na terytorium kraju w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo sprowadzone na terytorium kraju w ramach importu towarów, jeżeli mają służyć działalności gospodarczej podatnika.

Przy czym w myśl normy prawnej zawartej w art. 13 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług przemieszczenia towarów, o którym mowa w ust. 3, przez podatnika, o którym mowa w art. 15, lub na jego rzecz nie uznaje się za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, w przypadku gdy przemieszczenie towarów następuje w ramach sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju.

Biorąc pod uwagę wyżej przytoczone przepisy, zdaniem Zainteresowanego przemieszczenie towarów z Polski do (...) w Niemczech dokonywane w ramach opisanych dostaw nie może być uznane za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, ponieważ spełniona jest dyspozycja art. 13 ust. 4 pkt 2, która wyłącza działanie normy prawnej zawartej w art. 13 ust. 3, w przypadku gdy przemieszczenie towarów następuje w ramach sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Artykuł 2 pkt 6 ustawy stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z opisu sprawy wynika, że od 2007 r. Wnioskodawca, będący obywatelem polskim i mający miejsce zamieszkania w Polsce, jako osoba fizyczna prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą zarejestrowaną na terytorium Polski. W 2008 r. został on zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz uzyskał numer identyfikacyjny na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych. Zainteresowany działając jako osoba fizyczna zarejestrował w 2010 r. działalność gospodarczą na terytorium Niemiec oraz jako osoba prowadząca działalność gospodarczą na terytorium Niemiec dokonał stosownych zgłoszeń, w wyniku czego został zarejestrowany jako podatnik podatku od wartości dodanej oraz uzyskał numer identyfikacyjny na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany przez niemieckie władze podatkowe. W ramach prowadzonej działalności, Zainteresowany działając jako podmiot zarejestrowany w Niemczech zawarł umowę z niemieckim serwisem (...), celem sprzedaży wysyłkowej towarów z terytorium Polski niemieckim klientom detalicznym (niebędącym podatnikami podatku od wartości dodanej). Całe zaplecze logistyczne (magazyny i obsługa sprzedażowa) znajduje się na terytorium Polski. Towary będące przedmiotem wysyłki są nabywane przez Wnioskodawcę na terytorium kraju w ramach dostawy krajowej opodatkowanej stawką podatku VAT w wysokości 23%. Na początku 2011 r. Zainteresowany rozpoczął dokonywanie dostaw zgodnie z niżej opisanym schematem. Procedura wysyłki towaru niemieckim klientom detalicznym (niebędącym podatnikami podatku od wartości dodanej) przedstawia się następująco: pojedyncze paczki zaadresowane na poszczególnych klientów pakowane są w jedną zbiorczą przesyłkę w Polsce, następnie polska firma kurierska transportuje przesyłkę do oddziału firmy kurierskiej w (...) (Niemcy), a tam paczki są rozparcelowywane i wysyłane do odbiorcy końcowego. Umowy z firmami kurierskimi, zarówno polską i niemiecką, zostały zawarte przez Wnioskodawcę działającego jako podmiot zarejestrowany w Niemczech. Powyższy schemat wysyłki stosowany przez niego został podyktowany względami ekonomicznymi, ponieważ bezpośrednia wysyłka towaru na adres niemieckiego klienta detalicznego realizowana przez polską firmę kurierską byłaby związana ze znacznie wyższymi kosztami. Zainteresowany w związku z dokonywaniem przedmiotowych dostaw na terytorium Niemiec (miejsce opodatkowania na terytorium państwa członkowskiego przeznaczenia dla wysyłanych lub transportowanych towarów) jako podmiot zarejestrowany w Niemczech wystawia swoim odbiorcom rachunek z wykazanym podatkiem od wartości dodanej według właściwej stawki obowiązującej na terytorium Niemiec. Nabywając towary będące przedmiotem sprzedaży, nabywa je jako podatnik podatku od towarów i usług zarejestrowany w Polsce. Przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel przez Zainteresowanego na nabywców następuje na terytorium Niemiec. Dokonuje on sprzedaży towarów jako podatnik podatku od wartości dodanej zarejestrowany na terytorium Niemiec.

Na mocy art. 2 pkt 23 ustawy, przez sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych przez podatnika podatku od towarów i usług lub na jego rzecz z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które jest państwem przeznaczenia dla wysyłanego lub transportowanego towaru, pod warunkiem że dostawa dokonywana jest na rzecz:

a.

podatnika podatku od wartości dodanej lub osoby prawnej niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9, lub

b.

innego niż wymieniony w lit. a podmiotu niebędącego podatnikiem podatku od wartości dodanej.

Sprzedaż wysyłkowa z terytorium kraju to dostawa, która rozpoczyna się na terytorium Polski, a więc odbywa się "z kraju" do innego państwa członkowskiego i stąd właśnie taka jej nazwa. Sprzedaż wysyłkowa z terytorium kraju jest w zasadzie odpowiednikiem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Można bowiem stwierdzić, że jest to taka wewnątrzwspólnotowa dostawa, która następuje na rzecz podmiotu nierozpoznającego u siebie transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Sprzedaż wysyłkowa z terytorium kraju zachodzi wówczas, gdy polski podatnik od towarów i usług dokonuje dostawy towarów, które są przez niego lub na jego rachunek wysyłane (transportowane) z terytorium Polski na terytorium innego państwa członkowskiego - będącego miejscem przeznaczenia, dostawa zaś dokonywana jest na rzecz:

* podatnika podatku od wartości dodanej (czyli podatnika VAT obowiązującego w danym państwie członkowskim), który jednak nie rozlicza wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,

* innego podmiotu, który nie jest podatnikiem podatku od wartości dodanej (Bartosiewicz Adam, Kubacki Ryszard, komentarz LEX 2011).

Z punktu widzenia niniejszej sprawy najistotniejszym są warunki wysłania towarów przez podatnika podatku od towarów i usług lub na jego rzecz z terytorium kraju na terytorium innego państwa i ich dostawa bezpośrednio na rzecz podmiotów wymienionych w art. 2 pkt 23 lit. a i b ustawy, których niezaistnienie przekreśla możliwość uznania danej dostawy towarów za sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju.

Biorąc pod uwagę opis sprawy stwierdzić należy, że opisane przez Wnioskodawcę dostawy towarów nie można uznać za sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju, bowiem dostawy towarów będących przedmiotem sprzedaży, nie są dokonywane przez niego jako podatnika podatku od towarów i usług na rzecz podmiotów wymienionych w art. 2 pkt 23 ustawy. Jak wynika z opisu sprawy, sprzedaży towarów dokonuje on na terytorium Niemiec jako podatnik podatku od wartości dodanej zarejestrowany na terytorium tego państwa. Dodatkowo wskazać należy, iż towary będące przedmiotem sprzedaży nie są wysyłane z terytorium kraju na terytorium innego państwa członkowskiego przez podatnika podatku od towarów i usług lub na jego rzecz, bowiem umowy z firmami kurierskimi, jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, zostały zawarte przez Zainteresowanego działającego jako podmiot zarejestrowany w Niemczech.

Zatem, dostawy towarów będące przedmiotem pytania nie stanowią sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju, o której mowa w art. 2 pkt 23 ustawy.

Według art. 13 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Ust. 2 ww. artykułu stanowi, iż przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:

1.

podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

2.

osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

3.

podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;

4.

podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.

Na mocy art. 13 ust. 6 ustawy, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT UE zgodnie z art. 97 (...).

Za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów uznaje się również przemieszczenie przez podatnika, o którym mowa w art. 15, lub na jego rzecz towarów należących do jego przedsiębiorstwa z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które zostały przez tego podatnika na terytorium kraju w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo sprowadzone na terytorium kraju w ramach importu towarów, jeżeli mają służyć działalności gospodarczej podatnika - art. 13 ust. 3 ustawy.

Zaznaczyć należy, iż przemieszczenia towarów, o którym mowa w art. 13 ust. 3 ustawy nie uznaje się za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, w przypadku gdy występuje chociażby jedna z przesłanek negatywnych określonych w art. 13 ust. 4 ustawy.

Przemieszczenia towarów, o którym mowa w ust. 3, przez podatnika, o którym mowa w art. 15, lub na jego rzecz nie uznaje się za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, w przypadku gdy przemieszczenie towarów następuje w ramach sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju (art. 13 ust. 4 pkt 2 ustawy).

Biorąc pod uwagę fakt, iż Wnioskodawca nie dokonuje sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju, stwierdzić należy, iż przepis art. 13 ust. 4 pkt 2 ustawy nie znajdzie zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Wskazać należy, iż art. 13 ust. 3 ustawy rozszerza pojęcie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów na czynności niemające charakteru czynności dwustronnych (czynionych za wynagrodzeniem), polegające na przemieszczeniu towarów należących do podatnika z Polski do innego kraju Unii Europejskiej, w którym mają posłużyć wykonywanej tam przez podatnika działalności jego przedsiębiorstwa. Przy czym zauważyć należy, iż przemieszczane towary niekoniecznie muszą służyć podatnikowi do wykonywania czynności opodatkowanych, wystarczy aby były one wykorzystane w ramach działalności gospodarczej. Natomiast przez pojęcie "działalności przedsiębiorstwa" należy rozumieć każdą aktywność podatnika realizowaną w ramach przedsiębiorstwa, niezależnie od miejsca prowadzenia tej działalności.

Z sytuacją taką mamy do czynienia w niniejsze sprawie. Jak bowiem wskazał Wnioskodawca, w ramach prowadzonej działalności, działając jako podmiot zarejestrowany w Niemczech zawarł umowę z niemieckim serwisem (...), celem sprzedaży towarów z terytorium Polski niemieckim klientom detalicznym (niebędącym podatnikami podatku od wartości dodanej). Zainteresowany nabywa towary jako podatnik podatku od towarów i usług. Następnie towar ten jest transportowany do (...) w Niemczech przez firmy kurierskie na podstawie umów zawartych z Wnioskodawcą działającym jako podmiot zarejestrowany w Niemczech. Ostatecznie dokonuje on sprzedaży towarów odbiorcy końcowemu jako podatnik podatku od wartości dodanej na terytorium Niemiec.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że Wnioskodawca dokonuje przemieszczeń własnych towarów z terytorium Polski na terytorium Niemiec, które maja służyć jego działalności. Na gruncie ustawy dokonuje zatem wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów, zgodnie z art. 13 ust. 3 ustawy.

Reasumując, przemieszczenie towarów z Polski do (...) w Niemczech dokonywane w ramach opisanych dostaw, należy uznać za wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów, o których mowa w art. 13 ust. 3 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje ponadto, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl