ILPP4/443-153/12-4/BA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-153/12-4/BA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 marca 2012 r. (data wpływu 2 kwietnia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 czerwca 2012 r. (data wpływu 11 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 czerwca 2012 r. (data wpływu 11 czerwca 2012 r.) o informacje doprecyzowujące opis sprawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie m.in. pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (85.59.B), działalność wspomagającą edukację (65.60.Z). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Zainteresowany jest wykonawcą usług szkoleniowych realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, na podstawie podpisanych z Beneficjentem projektu umów o wykonanie usług szkoleniowych.

Wnioskodawca prowadzi działalność edukacyjną w ramach niepublicznej placówki doskonalenia nauczycieli - jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia w oparciu o art. 2 ust. 9 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).

Zainteresowany wpisany jest do Ewidencji Niepublicznych Placówek Doskonalenia Nauczycieli prowadzonej przez Marszałka Województwa na podstawie art. 77a ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty oraz § 24 ust. 1 i 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. Nr 200, poz. 1537). Placówka funkcjonuje pod nazwą Centrum (...). Placówka nie posiada akredytacji placówek doskonalenia nauczycieli, o której mowa w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 20 grudnia 2003 r. w sprawie akredytacji placówek doskonalenia nauczycieli.

Zainteresowany prowadzi również działalność edukacyjną w ramach niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego - jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia w oparciu o art. 2 ust. 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

Wnioskodawca wpisany jest do Ewidencji Niepublicznych Szkół i Placówek Oświatowych na podstawie art. 82 ust. 1, ust. 3 i 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, prowadzonej przez Starostę. Placówka kształcenia ustawicznego funkcjonuje pod nazwą Centrum (...). Zakres kształcenia/działania placówki: kształcenie ustawiczne dorosłych w formach pozaszkolnych realizowane w formie kursów, seminariów, kursów zawodowych i praktyk zawodowych.

Zainteresowany posiada akredytację dla działalności oświatowej prowadzonej na postawie art. 83a ust. 2 ustawy o systemie oświaty, w formach pozaszkolnych na podstawie art. 68b ust. 1-3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty oraz § 3, § 4, § 6 i § 16 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 20 grudnia 2003 r. w sprawie akredytacji placówek ośrodków prowadzących kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych.

Szkolenia organizowane przez Wnioskodawcę nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Ponadto, do dnia 31 grudnia 2010 r. Zainteresowany korzystał ze zwolnienia przedmiotowego w podatku od towarów i usług, na podstawie załącznika nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Podstawą prawną działania niepublicznej placówki doskonalenia nauczycieli są:

1.

Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.);

2.

Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. Nr 200, poz. 1537);

3.

Statut niepublicznej placówki doskonalenia nauczycieli.

Celem funkcjonowania niepublicznej placówki doskonalenia nauczycieli jest organizowanie i prowadzenie działalności polegającej na doskonaleniu zawodowym nauczycieli, pedagogów, psychologów, logopedów, doradców zawodowych.

Do szczegółowych zadań niepublicznej placówki doskonalenia nauczycieli m.in. należy:

1.

Diagnozowanie potrzeb dotyczących doskonalenia zawodowego nauczycieli, psychologów, pedagogów, logopedów.

2.

Doskonalenie merytoryczne nauczycieli przedmiotów zawodowych w zakresie kształcenia w tzw. nowych technologiach (techniki komputerowego wspierania wszelkich procesów projektowych, produkcyjnych, ekonomicznych i wykonawczych).

3.

Doskonalenie w zakresie przygotowania nauczycieli do nowych zadań związanych z modernizacją systemu edukacji, np.: tworzenie nowych programów nauczania, kształcenie między przedmiotowe, ścieżki edukacyjne itp.

4.

Prowadzenie grupowych i indywidualnych zajęć służących osobistemu rozwojowi nauczycieli.

5.

Prowadzenie konsultacji i wspieranie w pracy nauczycieli, którzy ukończyli różne formy kształcenia zawodowego.

6.

Przygotowywanie, organizowanie i prowadzenie szkoleń, seminariów, konferencji, wykładów, warsztatów, kursów doskonalących i kwalifikacyjnych, oraz innych specjalistycznych zajęć dydaktycznych w zakresie:

a.

prowadzenia działań związanych z realizacją projektów z funduszy europejskich i innych,

b.

stosowania w prowadzeniu zająć edukacyjnych metod aktywizujących,

c.

pomocy psychologiczno-pedagogicznej,

d.

poradnictwa i doradztwa.

7.

Opracowywanie programów szkoleń.

8.

Współpraca z organizacjami krajowymi i zagranicznymi, władzami rządowymi i samorządowymi w zakresie statutowych celów i zadań niepublicznej placówki doskonalenia nauczycieli.

9.

Organizowanie różnorodnych form współpracy i wymiany doświadczeń nauczycieli, pedagogów szkolnych, psychologów, logopedów, doradców zawodowych, w tym zjazdów naukowych, seminariów, konferencji, wykładów, warsztatów i szkoleń.

Status placówki, precyzujący w § 6 zakres jej działalności, został dołączony do wpisu do ewidencji i znajduje się w aktach ewidencyjnych. Statut placówki nie był kwestionowany przez organ ewidencyjny w trybie § 24 ust. 6 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie placówki doskonalenia nauczycieli (Dz. U. Nr 200, poz. 1537), ani też przez organ nadzoru pedagogicznego, tj. Kuratora Oświaty.

Obecnie Zainteresowany realizuje projekt "X", realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Umowa z beneficjentem projektu jest zawarta w wyniku wyboru wykonawcy na podstawie procedury wyłaniania wykonawców, zgodnie z zasadą konkurencyjności dla projektu X "Y", współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Przedmiotem zamówienia jest organizacja i przeprowadzenie praktyk zawodowych w ośrodkach kształcenia praktycznego w Niemczech dla nauczycieli przedmiotów zawodowych, instruktorów i nauczycieli praktycznej nauki zawodu będących beneficjentami projektu "Y". Projekt "X" to projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej. Celem ogólnym projektu jest opracowanie i wdrożenie, we współpracy z przedsiębiorcami i szkołami zawodowymi kształcącymi w zawodach związanych z eksploatacją i naprawą pojazdów samochodowych, pilotażowych programów praktyk w przedsiębiorstwach dla nauczycieli/nauczycielek przedmiotów zawodowych i instruktorów/instruktorek praktycznej nauki zawodu.

Cele szczegółowe projektu to:

1.

Analiza przez nauczycieli/nauczycielki zawodów samochodowych rzeczywistych warunków pracy w firmach związanych z eksploatacją i naprawą pojazdów samochodowych, w oparciu o wypracowane programy praktyk;

2.

Aktualizacja wiedzy nauczycieli/nauczycielek zawodu w zakresie zmian technologiczno organizacyjnych w firmach związanych z eksploatacją i naprawą pojazdów samochodowych;

3.

Wypracowanie modelu organizacji praktyk dla nauczycieli/nauczycielek przedmiotów samochodowych, poprzez zastosowanie rozwiązań sieciowych szkolne-przedsiębiorstwo i wsparcie ich wdrożenia.

Projekt jest przeznaczony dla nauczycieli/nauczycielek przedmiotów zawodowych oraz nauczycieli/nauczycielek i instruktorów/instruktorek praktycznej nauki zawodu, kształcących w zawodach: technik pojazdów samochodowych, mechanik pojazdów samochodowych, elektromechanik pojazdów samochodowych, blacharz pojazdów samochodowych.

W ramach projektu uczestnicy/uczestniczki wzięli udział w praktykach w modelowych przedsiębiorstwach i instytucjach realizujących praktyczne kształcenie zawodowe na terenie Niemiec, gdzie zapoznali się z najnowszą technologią i organizacją pracy, stosowaną w zawodach, w którym realizują proces kształcenia.

Celem odbywania praktyk jest:

* analiza technologii stosowanych w przedsiębiorstwie oraz organizacji pracy,

* zapoznanie się z urządzeniami, narzędziami i innym sprzętem technicznym stosowanym w procesach produkcyjnych lub usługach,

* poznanie specyfiki pracy na rzeczywistych stanowiskach pracy w branży związanej z kierunkiem kształcenia realizowanym w szkole,

* doskonalenie praktycznych umiejętności zastosowania wiedzy teoretycznej (integracja wiedzy teoretycznej z praktyką),

* zdobycie nowych doświadczeń zawodowych związanych z wybraną specjalnością,

* nawiązanie kontaktów zawodowych, umożliwiających ich wykorzystanie w procesie kształcenia zawodowego,

* doskonalenie umiejętności interpersonalnych w bezpośrednim kontakcie z pracownikami.

Organizacja i przebieg praktyk umożliwia uczestnikom/uczestniczkom podejmowanie następujących zadań:

* analizy struktury i organizacji przedsiębiorstwa,

* zapoznanie się ze strukturą produkcji i usług,

* zapoznanie się ze strukturą i specyfiką stanowisk pracy związanych z kierunkiem kształcenia realizowanym w szkole,

* obserwowanie prac prowadzonych na poszczególnych stanowiskach pracy,

* asystowanie przy prowadzeniu prac na stanowiskach związanych z kierunkiem kształcenia realizowanym w szkole,

* bezpośrednie wykonywanie wybranych prac związanych z kierunkiem kształcenia realizowanym w szkole.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że świadczy on usługi będące przedmiotem pytania na rzecz podatnika, o którym mowa w art. 28a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Usługa świadczona jest na rzecz podatnika - innej polskiej firmy, która posiada siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju. Stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej podatnika znajduje się w tym samym miejscu co siedziba działalności gospodarczej. Usługi wykonywane przez Zainteresowanego są świadczone na rzecz siedziby działalności gospodarczej podatnika, która znajduje się w tym samym miejscu co stałe miejsce prowadzenia działalności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługi świadczone przez Zainteresowanego w ramach niepublicznej placówki doskonalenia nauczycieli, polegające na organizowaniu i prowadzeniu praktyk zawodowych w ośrodkach kształcenia praktycznego w Niemczech dla nauczycieli przedmiotów zawodowych, instruktorów i nauczycieli praktycznej nauki zawodu o tematyce wymienionej w opisie sprawy, podlegają zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi szkoleniowe świadczone przez niego w zakresie usług doskonalenia umiejętności zawodowych nauczycieli korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535).

Zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Zatem aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, nie wystarcza, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia lub wychowania.

Zarówno w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak również aktów wykonawczych do niej brak jest definicji "kształcenia". Posługując się Wikipedią, kształcenie - całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy oraz rozumienia otaczającego ją świata. Kształcenie obejmuje zarówno proces nauczania jak i uczenia się. Pojęcie kształcenie często utożsamia się z formalnym kształceniem w instytucjach systemu szkolnictwa.

W szerszym rozumieniu, obejmuje ono także kształcenie nieformalne, mające źródło w codziennych doświadczeniach, rodzinnych, kontaktach z rówieśnikami i informacjami pochodzącymi z mass mediów. Podkreśla się także znaczenie szeroko rozumianego kształcenia ustawicznego (uczenia się przez całe życie).

Należy wskazać, iż zakres powyższego zwolnienia adresowany jest do jednostek objętych systemem oświaty, realizujących usługi kształcenia, do których zalicza się również placówki doskonalenia nauczycieli.

W myśl art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, system oświaty obejmuje zakłady kształcenia i placówki doskonalenia nauczycieli. Z kolei art. 5 ust. 1 ww. ustawy określa, iż szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną lub niepubliczną.

Natomiast stosownie do art. 77a ust. 1 ustawy o systemie oświaty, w celu doskonalenia zawodowego nauczycieli mogą być tworzone placówki doskonalenia nauczycieli, zwane dalej "placówkami doskonalenia". Przy czym w ust. 3 ww. artykułu wskazano, że niepubliczne placówki doskonalenia mogą zakładać i prowadzić osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego oraz osoby fizyczne.

Szczegółowe zasady funkcjonowania placówki doskonalenia nauczycieli określają z kolei przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. Nr 200, poz. 2537 z późn. zm.). W § 24 ust. 1 ww. rozporządzenia wskazano, że utworzenie niepublicznej placówki doskonalenia wymaga uzyskania wpisu do ewidencji prowadzonej przez samorząd województwa właściwy ze względu na siedzibę placówki doskonalenia. Należy zaznaczyć, że na mocy wcześniej obowiązującego rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 23 kwietnia 2003 r. w sprawie warunków i trybu tworzenia, przekształcania i likwidowania oraz organizacji i sposobu działania placówek doskonalenia nauczycieli, w tym zakresu ich działalności obowiązkowej oraz zadań doradców metodycznych, warunków i trybu powierzania nauczycielom zadań doradcy metodycznego (Dz. U. Nr 84, poz. 779), utworzenie niepublicznej placówki doskonalenia wymagało uzyskania wpisu do rejestru prowadzonego przez kuratora oświaty, właściwego ze względu na siedzibę placówki - § 21 ust. 1 ww. rozporządzenia.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że Zainteresowany jest osobą fizyczną, prowadzącą niepubliczną placówkę doskonalenia nauczycieli. Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli prowadzona przez niego jest jednostką objętą systemem oświaty, ponieważ z dniem 9 marca 2010 r. uzyskała wpis do Ewidencji Niepublicznych Placówek Doskonalenia Nauczycieli prowadzonych przez Samorząd Województwa. Organem dokonującym wpisu placówki do Ewidencji Niepublicznych Placówek Doskonalenia Nauczycieli jest Marszałek Województwa.

Zgodnie z zaświadczeniem, celem funkcjonowania placówki jest organizowanie i prowadzenie działalności polegającej na doskonaleniu zawodowym nauczycieli, pedagogów, psychologów, logopedów, doradców zawodowych.

Do szczegółowych zadań niepublicznej placówki doskonalenia nauczycieli należy:

* doskonalenie merytoryczne nauczycieli przedmiotów zawodowych w zakresie kształcenia w tzw. nowych technologiach,

* przygotowywanie, organizowanie i prowadzenie szkoleń, seminariów, konferencji, wykładów, warsztatów, kursów doskonalących i kwalifikacyjnych, oraz innych specjalistycznych zajęć dydaktycznych w zakresie prowadzenia działań związanych z realizacją projektów z funduszy europejskich i innych,

* prowadzenie grupowych i indywidualnych zajęć służących osobistemu rozwojowi nauczycieli,

* organizowanie różnorodnych form współpracy i wymiany doświadczeń nauczycieli, pedagogów szkolnych, psychologów, logopedów, doradców zawodowych, w tym zjazdów naukowych, seminariów, konferencji, wykładów, warsztatów i szkoleń.

Wnioskodawca wskazuje, iż w ramach prowadzonej działalności świadczy usługi szkolenia nauczycieli, tj. organizacji i przeprowadzenia praktyk zawodowych w ośrodkach kształcenia praktycznego w Niemczech dla nauczycieli przedmiotów zawodowych, instruktorów i nauczycieli praktycznej nauki zawodu będących beneficjentami projektu "X".

Celem powyższych praktyk jest doskonalenie umiejętności zawodowych nauczycieli/nauczycielek przedmiotów zawodowych oraz nauczycieli/nauczycielek oraz instruktorów/instruktorek praktycznej nauki zawodu szkół i placówek oświatowych, którzy kształcą w zawodach:

* technik pojazdów samochodowych,

* mechanik pojazdów samochodowych,

* elektromechanik pojazdów samochodowych,

* blacharz pojazdów samochodowych.

Powyższe praktyki organizowane przez Zainteresowanego dla nauczycieli miały zatem na celu uaktualnienie wiedzy nauczycieli/nauczycielek zawodu oraz zapoznania się z najnowszą technologią i organizacją pracy, stosowaną w zawodach, w których realizują proces kształcenia, poznanie specyfiki pracy na rzeczywistych stanowiskach pracy w branży związanej z kierunkiem kształcenia realizowanym w szkole, doskonalenie praktycznych umiejętności zastosowania wiedzy teoretycznej, zdobycie nowych doświadczeń zawodowych związanych z wybraną specjalnością. Oczywistym więc jest, że tego rodzaju praktyki stanowią proces kształcenia, który służy doskonaleniu umiejętności zawodowych nauczycieli szkół i placówek oświatowych. Praktyki są niewątpliwie usługami w zakresie kształcenia polegającymi na doskonaleniu umiejętności zawodowych nauczycieli przez integrację wiedzy teoretycznej z praktyczną.

Wskazując na powyższe, nie ulega zatem wątpliwości, że usługa związana z organizacją i przeprowadzeniem praktyk zawodowych w ośrodkach kształcenia praktycznego w Niemczech dla nauczycieli przedmiotów zawodowych, instruktorów i nauczycieli praktycznej nauki zawodu będących beneficjentami projektu "X", jest zgodna z zakresem działalności placówki określonym w statucie oraz przepisami prawa oświatowego.

Świadczona usługa przedstawiona przez Wnioskodawcę, służy doskonaleniu umiejętności zawodowych nauczycieli szkół i placówek oświatowych, wobec powyższego należy stwierdzić, że spełniona jest kolejna przesłanka warunkująca zwolnienie dla realizowanych przez niego szkoleń i kursów. Wobec powyższych okoliczności przedmiotowe formy edukacyjne świadczonych usług szkoleniowych są objęte zwolnieniem wynikającym z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.

Podsumowując, należy stwierdzić, iż w kontekście wyżej przytoczonych przepisów ustawy o systemie oświaty, Zainteresowany prowadzący działalność jako niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli, posiadając wpis do Ewidencji Niepublicznych Placówek Oświatowych prowadzonej przez Samorząd Województwa, mieści się w katalogu jednostek objętych systemem oświaty zawartych w art. 2 ustawy o systemie oświaty i jako placówka doskonalenia nauczycieli świadczy usługę w zakresie kształcenia.

W związku z powyższym, wypełniona zostaje podmiotowo-przedmiotowa dyspozycja art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT. Wnioskodawca ma uprawnienie do zastosowania zwolnienia od podatku VAT w zakresie świadczonych przez siebie usług szkoleniowych.

Ze względu na fakt, że placówka zajmuje się tylko kształceniem nauczycieli, zwolnienie określone w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT odnosi się wyłącznie do usług w zakresie kształcenia świadczonych na rzecz nauczycieli (tekst jedn.: także wychowawców i innych pracowników pedagogicznych szkoły, placówki, o której mowa w art. 3 pkt 3 ustawy o systemie oświaty, zakładu kształcenia i placówki doskonalenia nauczycieli - zgodnie z art. 3 pkt 9 ww. ustawy).

W związku z powyższym, szkolenia prowadzone w ramach placówki doskonalenia nauczycieli, których odbiorcami są nauczyciele, pedagodzy szkolni, dyrektorzy szkół, osoby mające wpływ na wychowanie dzieci i młodzieży podlegają zwolnieniu od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.

W świetle powyższych przepisów należy uznać, iż działalność gospodarcza prowadzona przez Zainteresowanego jako niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli w zakresie kształcenia nauczycieli podlega zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.

Reasumując, usługi szkoleniowe opisane w niniejszej sprawie świadczone przez Wnioskodawcę są usługami w zakresie kształcenia nauczycieli, które organizowane i prowadzone są przez jednostkę objętą systemem oświaty. A zatem usługi szkoleniowe wykonywane przez Zainteresowanego oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane są zwolnione od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie m.in. pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (85.59.B), działalność wspomagającą edukację (85.60.Z). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, jest on wykonawcą usług szkoleniowych realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, na podstawie podpisanych z Beneficjentem projektu umów o wykonanie usług szkoleniowych. Zainteresowany świadczy usługi na rzecz podatnika, o którym mowa w art. 28a ustawy, innej polskiej firmy, która posiada siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju. Usługi wykonywane przez Zainteresowanego są świadczone na rzecz siedziby działalności gospodarczej podatnika, która znajduje się w tym samym miejscu co stałe miejsce prowadzenia działalności. Projekt jest przeznaczony dla nauczycieli/nauczycielek przedmiotów zawodowych oraz nauczycieli/nauczycielek i instruktorów/instruktorek praktycznej nauki zawodu, kształcących w zawodach: technik pojazdów samochodowych, mechanik pojazdów samochodowych, elektromechanik pojazdów samochodowych, blacharz pojazdów samochodowych. W ramach projektu uczestnicy/uczestniczki wzięli udział w praktykach w modelowych przedsiębiorstwach i instytucjach realizujących praktyczne kształcenie zawodowe na terenie Niemiec, gdzie zapoznali się z najnowszą technologią i organizacją pracy, stosowaną w zawodach, w którym realizują proces kształcenia.

W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Powyższy artykuł wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy, zgodnie z którym działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak wynika z opisu sprawy, firma na rzecz której Wnioskodawca wykonuje usługi będące przedmiotem pytania, spełnia definicję podatnika, o której mowa w art. 28a ustawy.

Zgodnie z zasadą ogólną zawartą w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j i art. 28n.

Po dokonaniu analizy informacji zawartych w opisie sprawy stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie wskazane w art. 28b ust. 1 ustawy zastrzeżenia nie mają zastosowania, zatem miejsce świadczenia usług będących przedmiotem pytania, ustalane jest na podstawie zasady ogólnej wyrażonej w tym przepisie.

Zatem, miejscem świadczenia (opodatkowania) usług świadczonych przez Zainteresowanego jest terytorium Polski, tj. miejsce gdzie usługobiorca posiada siedzibę działalności gospodarczej.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych przez niego usług w ramach niepublicznej placówki doskonalenia nauczycieli, polegających na organizowaniu i prowadzeniu praktyk zawodowych w ośrodkach kształcenia praktycznego w Niemczech dla nauczycieli przedmiotów zawodowych, instruktorów i nauczycieli praktycznej nauki zawodu.

Jak wynika z regulacji art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie natomiast z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienia od podatku.

I tak, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, zwolnione od podatku są usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia nie wystarczy, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność edukacyjną w ramach niepublicznej placówki doskonalenia nauczycieli - jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia w oparciu o art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Zainteresowany wpisany jest do Ewidencji Niepublicznych Placówek Doskonalenia Nauczycieli prowadzonej przez Marszałka Województwa na podstawie art. 77a ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty oraz § 24 ust. 1 i 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. Nr 200, poz. 1537). Placówka funkcjonuje pod nazwą Centrum (...). Placówka nie posiada akredytacji placówek doskonalenia nauczycieli, o której mowa w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 20 grudnia 2003 r. w sprawie akredytacji placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. z 2003 r. Nr 227, poz. 2248). Celem funkcjonowania niepublicznej placówki doskonalenia nauczycieli jest organizowanie i prowadzenie działalności polegającej na doskonaleniu zawodowym nauczycieli, pedagogów, psychologów, logopedów, doradców zawodowych.

Podmioty objęte systemem oświaty zostały wskazane w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). I tak, zgodnie z tym przepisem system oświaty obejmuje:

1.

przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkola specjalne oraz inne formy wychowania przedszkolnego;

2.

szkoły:

a.

podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi i sportowymi, sportowe i mistrzostwa sportowego,

b.

gimnazja, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi, sportowymi i przysposabiającymi do pracy, sportowe i mistrzostwa sportowego,

c.

ponadgimnazjalne, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi i sportowymi, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze i leśne,

d.

artystyczne;

3.

placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego;

* 3a. placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych;

* 3b. placówki artystyczne - ogniska artystyczne umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych;

4.

poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne udzielające dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu;

5.

młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz specjalne ośrodki wychowawcze dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, a także ośrodki umożliwiające dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 16 ust. 7, a także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację odpowiednio obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;

6.

(uchylony),

7.

placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania;

8.

(uchylony),

9.

zakłady kształcenia i placówki doskonalenia nauczycieli;

10.

biblioteki pedagogiczne;

11.

kolegia pracowników służb społecznych.

Zgodnie z art. 82 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Zatem Wnioskodawca jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, spełnia przesłankę podmiotową, wynikającą z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Przedmiotem pytania Zainteresowanego jest stwierdzenie, czy usługi świadczone przez niego w ramach niepublicznej placówki doskonalenia nauczycieli, polegające na organizowaniu i prowadzeniu praktyk zawodowych w ośrodkach kształcenia praktycznego w Niemczech dla nauczycieli przedmiotów zawodowych, instruktorów i nauczycieli praktycznej nauki zawodu, podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

Cele szczegółowe projektu to:

1.

Analiza przez nauczycieli/nauczycielki zawodów samochodowych rzeczywistych warunków pracy w firmach związanych z eksploatacją i naprawą pojazdów samochodowych, w oparciu o wypracowane programy praktyk;

2.

Aktualizacja wiedzy nauczycieli/nauczycielek zawodu w zakresie zmian technologiczno organizacyjnych w firmach związanych z eksploatacją i naprawą pojazdów samochodowych;

3.

Wypracowanie modelu organizacji praktyk dla nauczycieli/nauczycielek przedmiotów samochodowych, poprzez zastosowanie rozwiązań sieciowych szkolne-przedsiębiorstwo i wsparcie ich wdrożenia.

Projekt jest przeznaczony dla nauczycieli/nauczycielek przedmiotów zawodowych oraz nauczycieli/nauczycielek i instruktorów/instruktorek praktycznej nauki zawodu, kształcących w zawodach: technik pojazdów samochodowych, mechanik pojazdów samochodowych, elektromechanik pojazdów samochodowych, blacharz pojazdów samochodowych.

W ramach projektu uczestnicy/uczestniczki wzięli udział w praktykach w modelowych przedsiębiorstwach i instytucjach realizujących praktyczne kształcenie zawodowe na terenie Niemiec, gdzie zapoznali się z najnowszą technologią i organizacją pracy, stosowaną w zawodach, w którym realizują proces kształcenia.

Celem odbywania praktyk jest:

* analiza technologii stosowanych w przedsiębiorstwie oraz organizacji pracy,

* zapoznanie się z urządzeniami, narzędziami i innym sprzętem technicznym stosowanym w procesach produkcyjnych lub usługach,

* poznanie specyfiki pracy na rzeczywistych stanowiskach pracy w branży związanej z kierunkiem kształcenia realizowanym w szkole,

* doskonalenie praktycznych umiejętności zastosowania wiedzy teoretycznej (integracja wiedzy teoretycznej z praktyką),

* zdobycie nowych doświadczeń zawodowych związanych z wybraną specjalnością,

* nawiązanie kontaktów zawodowych, umożliwiających ich wykorzystanie w procesie kształcenia zawodowego,

* doskonalenie umiejętności interpersonalnych w bezpośrednim kontakcie z pracownikami.

Organizacja i przebieg praktyk umożliwia uczestnikom/uczestniczkom podejmowanie następujących zadań:

* analizy struktury i organizacji przedsiębiorstwa,

* zapoznanie się ze strukturą produkcji i usług,

* zapoznanie się ze strukturą i specyfiką stanowisk pracy związanych z kierunkiem kształcenia realizowanym w szkole,

* obserwowanie prac prowadzonych na poszczególnych stanowiskach pracy,

* asystowanie przy prowadzeniu prac na stanowiskach związanych z kierunkiem kształcenia realizowanym w szkole,

* bezpośrednie wykonywanie wybranych prac związanych z kierunkiem kształcenia realizowanym w szkole.

Zdaniem Zainteresowanego, powyższe praktyki organizowane przez niego dla nauczycieli miały zatem na celu uaktualnienie wiedzy nauczycieli/nauczycielek zawodu oraz zapoznania się z najnowszą technologią i organizacją pracy, stosowaną w zawodach, w których realizują proces kształcenia, poznanie specyfiki pracy na rzeczywistych stanowiskach pracy w branży związanej z kierunkiem kształcenia realizowanym w szkole, doskonalenie praktycznych umiejętności zastosowania wiedzy teoretycznej, zdobycie nowych doświadczeń zawodowych związanych z wybraną specjalnością. Oczywistym dla Wnioskodawcy więc jest, że tego rodzaju praktyki stanowią proces kształcenia, który służy doskonaleniu umiejętności zawodowych nauczycieli szkół i placówek oświatowych. W opinii Zainteresowanego, praktyki są niewątpliwie usługami w zakresie kształcenia polegającymi na doskonaleniu umiejętności zawodowych nauczycieli, przez integrację wiedzy teoretycznej z praktyczną.

Tym samym Wnioskodawca świadcząc usługi w zakresie kształcenia spełnia drugą przesłankę warunkującą skorzystanie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Jeszcze raz podkreślić należy, iż podstawowym warunkiem korzystania ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy jest to, aby świadczącym usługę w zakresie kształcenia lub wychowania był podmiot objęty systemem oświaty.

W przedmiotowej sprawie Zainteresowany jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, świadczącą usługi w zakresie kształcenia. Wnioskodawca jest wpisany do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.

Reasumując, usługi świadczone przez Zainteresowanego w ramach niepublicznej placówki doskonalenia nauczycieli, polegające na organizowaniu i prowadzeniu praktyk zawodowych w ośrodkach kształcenia praktycznego w Niemczech dla nauczycieli przedmiotów zawodowych, instruktorów i nauczycieli praktycznej nauki zawodu o tematyce wymienionej w opisie sprawy, jako usługi w zakresie kształcenia, podlegają zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy oraz z własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl