ILPP4/443-15/12-4/EWW - VAT w zakresie ujęcia w ewidencji zakupu i sprzedaży faktur korygujących.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-15/12-4/EWW VAT w zakresie ujęcia w ewidencji zakupu i sprzedaży faktur korygujących.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 lipca 2011 r. (data wpływu 11 stycznia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 marca 2012 r. (data wpływu 29 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ujęcia w ewidencji zakupu i sprzedaży faktur korygujących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ujęcia w ewidencji zakupu i sprzedaży faktur korygujących. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 27 marca 2012 r. (data wpływu 29 marca 2012 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy oraz o stanowisko własne.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi Podatkową Księgę Przychodów i Rozchodów. Jest on podatnikiem VAT.

Wystawia on faktury korygujące z tytułu zwrotu towaru handlowego lub reklamacji towaru handlowego, które dotyczącą lat poprzednich, tj. 2008, 2009 i 2010. Pierwotna faktura dotyczy lat poprzednich, natomiast faktura korygująca wystawiona jest w roku 2011.

Korekta dotyczy faktur sprzedażowych gdzie zmniejszeniu ulega podstawa opodatkowania. W przytoczonym przez Zainteresowanego przykładzie, faktura korygująca wystawiona jest dnia 10 czerwca 2011 r., a dotyczy korekty do faktury z dnia 20 listopada 2009 r., kontrahent otrzymał ją dnia 30 czerwca 2011 r.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca poinformował, iż potwierdzenie otrzymania przez nabywcę faktury korygującej z dnia 10 czerwca 2011 r., on jako jej wystawca otrzymał dnia 30 czerwca 2011 r.

Zainteresowany otrzymał również fakturę korygującą od kontrahenta związaną z błędnie wystawioną ceną na fakturze, gdzie faktura korygująca wystawiona była dnia 17 grudnia 2010 r., natomiast faktura pierwotna dnia 30 października 2009 r. Natomiast Wnioskodawca otrzymał ją w dniu 21 czerwca 2011 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W jaki sposób prawidłowo ujmować przedstawione powyżej faktury w ewidencji zakupu i sprzedaży VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, interpretując przepisy prawa podatkowego dotyczące ustawy o VAT, w przypadku gdy nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, jest on obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym tę korektę faktury otrzymał. Dla celów VAT otrzymane faktury korygujące rozlicza się więc w dacie otrzymania bez dokonywania deklaracji korygujących. Przepis art. 86 ust. 10a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) stanowi, że w przypadku gdy nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, jest on obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym tą korektę faktury otrzymał. Jeżeli podatnik nie obniżył kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w fakturze, której korekta dotyczy, a prawo do takiego obniżenia mu przysługuje, zmniejszenie kwoty podatku naliczonego uwzględnia się w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonuje tego obniżenia.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, że faktura wystawiona w dniu 10 czerwca 2011 r. dotycząca zmniejszenia podstawy opodatkowania powinna być ujęta w ewidencji sprzedaży w miesiącu otrzymania tej faktury przez nabywcę, czyli w miesiącu czerwcu 2011 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W związku z faktem, iż przedstawiony powyżej opis sprawy dotyczy okresu do dnia 30 czerwca 2011 r. w niniejszej interpretacji powołano przepisy podatkowe obowiązujące w dacie zaistnienia zdarzeń w przedstawionym stanie faktycznym.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Na podstawie art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

W myśl art. 29 ust. 4a ustawy, w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Przepis ust. 4a stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna - art. 29 ust. 4c ustawy.

W myśl art. 109 ust. 3 ustawy, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Jednocześnie, jak wynika z art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkowa bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

Zaznaczyć należy, że faktura VAT jest dokumentem sformalizowanym potwierdzającym zaistnienie określonego zdarzenia gospodarczego. Prawidłowość materialno-prawna faktury VAT zachodzi wówczas, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, czyli w istocie stwierdza np. fakt sprzedaży określonych towarów lub usług.

Jeżeli po wystawieniu faktury VAT wystąpią zdarzenia mające wpływ na treść wystawionej faktury lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera błędy, podatnik wystawia w takim przypadku fakturę korygującą. Zatem faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu.

A zatem, co do zasady, korygowanie treści pierwotnie wystawionej faktury VAT powinno nastąpić przez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej.

Kwestie dotyczące wystawiania faktur korygujących uregulowane zostały przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), a od dnia 1 kwietnia 2011 r. przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), które to przepisy znajdują zastosowanie w niniejszej sprawie.

Mając na uwadze powołane regulacje art. 29 ustawy należy podkreślić, iż potwierdzenie odbioru faktury korygującej pełni istotną rolę w systemie podatku od towarów i usług opartym na metodzie fakturowej, gdyż zapobiega nieuzasadnionym obniżkom podstawy opodatkowania u dostawcy (sprzedawcy).

Uregulowanie zawarte w art. 29 ust. 4a ustawy, ma na celu uniknięcie sytuacji, w której zmniejszenie podstawy opodatkowania i tym samym kwoty podatku należnego u sprzedawcy nie znajduje odzwierciedlenia w zmniejszeniu kwoty podatku naliczonego u nabywcy towarów i usług. Podatek należny u sprzedawcy jest bowiem podatkiem naliczonym u nabywcy towarów i usług. Oznacza to, że faktura korygująca musi dotrzeć do nabywcy, nabywca musi potwierdzić ten fakt, by wystawca miał możliwość obniżenia podatku należnego w związku z wystawieniem tej faktury.

Należy zauważyć, iż przepisy nie narzucają formy w jakiej potwierdzenie odbioru faktur korygujących ma być dokonane, zatem strony mają swobodę wyboru metody tego potwierdzenia. Wobec tego, potwierdzenie może mieć dowolną formę, która pozwoli na jednoznaczne stwierdzenie, iż sprzedawca to potwierdzenie otrzymał. Bez wątpienia taki wymóg dowodowy spełnia uzyskanie zwrotne kopii faktury korygującej z własnoręcznym podpisem odbiorcy. Dopuszczalne jest również potwierdzenie w innej formie, np. poprzez pisemne, odrębne potwierdzenie tego faktu, bądź też zwrotne potwierdzenie odbioru, wskazujące na zawartość przesyłki, bądź też każdy inny sposób, który potwierdza, że faktura trafiła do adresata.

Dopiero posiadanie takiego potwierdzenia uprawnia sprzedawcę do stosownego obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego w rozliczeniu za dany okres rozliczeniowy, w którym:

1.

nabywca otrzymał fakturę korygującą - jeżeli potwierdzenie odbioru korekty sprzedawca otrzyma przed terminem złożenia deklaracji podatkowej za ten okres,

2.

sprzedawca otrzyma potwierdzenie odbioru faktury korygującej - jeżeli potwierdzenie to sprzedawca otrzyma po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca otrzymał fakturę korygującą.

Aby zatem wystawca faktury korygującej mógł prawidłowo rozliczyć korektę zmniejszającą jego zobowiązanie, musi posiadać informacje co do daty odbioru faktury korygującej przez nabywcę oraz posiadać samo potwierdzenie odbioru tej faktury korygującej. W zależności bowiem od tego, kiedy nabywca towaru lub usługi otrzymał fakturę korygującą oraz kiedy dostawca otrzymał potwierdzenie odbioru tej faktury korygującej, należy ustalić - w deklaracji za który miesiąc należy dokonać korekty.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca będący podatnikiem VAT wystawił w dniu 10 czerwca 2011 r. fakturę korygującą z tytułu zwrotu towaru handlowego (reklamacji), która dotyczyła pierwotnej faktury sprzedaży wystawionej w dniu 20 listopada 2009 r. Zainteresowany poinformował, iż ww. fakturę korygującą jego nabywca otrzymał w dniu 30 czerwca 2011 r. oraz, że w tym samym dniu Wnioskodawca otrzymał potwierdzenie tego faktu.

W związku z powyższym stwierdzić należy, że w miesiącu czerwcu 2011 r. spełniony został warunek konieczny, uprawniający Zainteresowanego do stosownego obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego. W tym stanie rzeczy fakturę korygującą należało ująć w rejestrze sprzedaży w miesiącu czerwcu 2011 r. i rozliczyć w deklaracji podatkowej za ten miesiąc.

Biorąc zatem pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy Wnioskodawca wystawił swojemu kontrahentowi fakturę korygującą w dniu 10 czerwca 2011 r., a kontrahent otrzymał ją w dniu 30 czerwca 2011 r. i tego samego dnia Zainteresowany otrzymał od niego potwierdzenie odbioru tej faktury korygującej, to zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy, powinien on wykazać ją w ewidencji sprzedaży w miesiącu czerwcu 2011 r.

Ponadto z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca otrzymał także fakturę korygującą od kontrahenta związaną z błędnie wystawioną ceną na fakturze, gdzie faktura korygująca wystawiona była 17 grudnia 2010 r., natomiast faktura pierwotna dnia 30 października 2009 r. Zainteresowany otrzymał ww. fakturę korygującą w dniu 21 czerwca 2011 r.

W takim przypadku, kwestia terminu obniżenia kwoty podatku naliczonego została uregulowana w art. 86 ust. 10a ustawy.

W świetle art. 86 ust. 10a ustawy, w przypadku gdy nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, o której mowa w art. 29 ust. 4a lub 4c, jest on obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym tę korektę faktury otrzymał. Jeżeli podatnik nie obniżył kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturze, której korekta dotyczy, a prawo do takiego obniżenia mu przysługuje, zmniejszenie kwoty podatku naliczonego uwzględnia się w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonuje tego obniżenia.

Za słuszne należy uznać zatem stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w przypadku gdy nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, jest on obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym tę korektę faktury otrzymał. Dla celów VAT otrzymanie faktury korygującej rozlicza się więc w dacie otrzymania bez dokonywania deklaracji korygujących.

A zatem odnosząc się do pytania Zainteresowanego stwierdzić należy, że otrzymaną od kontrahenta fakturę korygującą wystawioną z powodu błędnej ceny na fakturze pierwotnej, Wnioskodawca winien wykazać w ewidencji zakupów w miesiącu, w którym otrzymał tą fakturę korygującą, czyli w miesiącu czerwcu 2011 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Informuje się, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w stanowisku własnym, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

W niniejszej interpretacji rozpatrzono wniosek w podatku od towarów i usług w zakresie ujęcia w ewidencji zakupu i sprzedaży faktur korygujących. Natomiast w podatku dochodowym od osób fizycznych wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl