ILPP4/443-147/14-7/ISN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-147/14-7/ISN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Jednostki Wojskowej przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2014 r. (data wpływu 28 marca 2014 r.) uzupełnionym pismami z dnia 27 czerwca 2014 r. (data wpływu 30 czerwca 2014 r.) oraz z dnia 10 lipca 2014 r. (data wpływu 11 lipca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia zakupionych od firmy niemieckiej usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia zakupionych od firmy niemieckiej usług. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 czerwca 2014 r. (data wpływu 30 czerwca 2014 r.) o informacje doprecyzowujące opis sprawy, a pismem z dnia 10 lipca 2014 r. (data wpływu 11 lipca 2014 r.) o informacje wyjaśniające prawo do podpisania złożonego uzupełnienia do wniosku.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Skarb Państwa - Jednostka Wojskowa (...), w dniu 18 marca 2014 r. zakończyła postępowanie w sprawie wykonania usługi na szkolenie w zakresie diagnostyki i naprawy uzbrojenia głównego i pomocniczego czołgu (...). W toku powyższego postępowania została wybrana oferta złożona przez firmę niemiecką: (...), która przeprowadzi szkolenie w Niemczech. Wobec powyższego kontrahent niemiecki przesłał Zainteresowanemu oświadczenie, że zamawiający (...) nie jest podmiotem gospodarczym na podstawie ustawy niemieckiej, a miejscem świadczenia usług szkoleniowych jest miejsce ich faktycznego wykonania przez firmę niemiecką. Miejscem świadczenia są w związku z tym Niemcy i stąd usługi podlegają opodatkowaniu w Niemczech, tj. stawką podatku VAT 19%. Jednostka Wojskowa (...) jest zarejestrowana od dnia 1 czerwca 2011 r. jako podatnik VAT UE.

W złożonym uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że z dniem 1 czerwca 2011 r. został zarejestrowany jako podatnik VAT UE. Statutowa działalność Zainteresowanego obejmuje wewnątrzwspólnotowe nabywanie towarów i usług na potrzeby Sił Zbrojnych RP. Zgodnie ze swoim statutem Wnioskodawca jest jednostką budżetową w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.), a to oznacza, że jest jednostką organizacyjną sektora finansów publicznych nieposiadającą osobowości prawnej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy opisane świadczenie usług stanowi rozliczenie podatku VAT po stronie niemieckiego kontrahenta w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) i Dyrektywy 2006/112/UE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L347).

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na to, że jest on zarejestrowany jako podatnik VAT UE ma prawo do potraktowania zakupionych usług jako import usług, czyli nabycie od podatników podatku od wartości dodanej usług, do których stosuje się art. 28b ustawy. Od takiej usługi usługobiorca zobowiązany jest rozliczyć podatek VAT należny. Usługa ta zostanie wykazana w ewidencji i deklaracji podatkowej od podatku od towarów i usług. Podatek należny od importu stanie się dla Zainteresowanego podatkiem naliczonym, gdyż służyć będzie on czynnościom opodatkowanym, a tym samym podatek VAT należny równy będzie podatkowi naliczonemu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą #61485; podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Jak wynika natomiast z art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej #61485; zawarta w ustawie #61485; ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem "podatnik" tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Stosownie do art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE.L 347.1 z późn. zm.; dalej: Dyrektywa) #61485; "podatnikiem" jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności. "Działalność gospodarcza" obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

Zarówno z brzmienia powołanego przepisu Dyrektywy, jak i art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy wynika, że warunkiem niezbędnym do uznania danego podmiotu za podatnika podatku VAT jest ustalenie, czy działa on niezależnie, jako producent, handlowiec, usługodawca, pozyskujący zasoby naturalne, rolnik czy wykonujący wolny zawód.

Według art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (jednostka wojskowa) w dniu 18 marca 2014 r. zakończył postępowanie w sprawie wykonania usługi na szkolenie w zakresie diagnostyki i naprawy uzbrojenia głównego i pomocniczego czołgu (...). Wykonawcą ww. usługi będzie niemiecka firma, która przeprowadzi szkolenie w Niemczech. Zainteresowany poinformował, że jego statutowa działalność obejmuje wewnątrzwspólnotowe nabywanie towarów i usług na potrzeby Sił Zbrojnych RP. Wnioskodawca wskazał, że z dniem 1 czerwca 2011 r. został zarejestrowany jako podatnik VAT UE. Statutowa działalność Zainteresowanego obejmuje wewnątrzwspólnotowe nabywanie towarów i usług na potrzeby Sił Zbrojnych RP. Zgodnie ze swoim statutem Wnioskodawca jest jednostką budżetową w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.), a to oznacza, że jest jednostką organizacyjną sektora finansów publicznych nieposiadającą osobowości prawnej.

Istota niniejszej sprawy sprowadza się do ustalenia, czy z tytułu świadczonych usług zobowiązanym do rozliczenia podatku od wartości dodanej będzie kontrahent niemiecki, czy Zainteresowany nabywając usługi szkoleniowe zobowiązany będzie od ich rozliczenia na terytorium kraju w ramach importu usług.

W myśl art. 2 pkt 9 ustawy - przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Na mocy art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy - podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a.

usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,

b.

usługobiorcą jest:

* w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4,

* w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4.

Stosownie do art. 28a ustawy - na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Ogólna zasada dotycząca określania miejsca świadczenia usług wykonywanych na rzecz podatników zawarta została w art. 28b ust. 1 ustawy, zgodnie z którym - miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n (powołane zastrzeżenia nie będą miały zastosowania w przedmiotowej sprawie).

W związku z powyższym, jeżeli w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca miał obowiązek zarejestrować się jako podatnik VAT UE z tytułu wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów - zidentyfikować się do celów podatku VAT UE - będzie zobowiązany do wykazania importu usług z tytułu nabycia usług szkoleniowych od kontrahenta niemieckiego.

Podsumowując, miejscem świadczenia opisanych usług - zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy - będzie terytorium kraju co oznacza, że z tytułu tej czynności kontrahent niemiecki nie będzie zobowiązany do rozliczenia podatku od wartości dodanej na terytorium Niemiec. Natomiast Zainteresowany będzie zobowiązany do rozpoznania importu tych usług, rozliczając je zgodnie z przepisami obowiązującymi na terytorium kraju.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające ze stanowiska własnego, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl