ILPP4/443-147/11-4/JKa - Określenie stawki podatku VAT dla dostawy materiałów budowlanych oraz usług remontowo-budowlanych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-147/11-4/JKa Określenie stawki podatku VAT dla dostawy materiałów budowlanych oraz usług remontowo-budowlanych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Jawnej, przedstawione we wniosku z dnia 11 lutego 2011 r. (data wpływu 17 lutego 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 maja 2011 r. (data wpływu 16 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 11 maja 2011 r. (data wpływu 16 maja 2011 r.) w którym doprecyzowano opis sprawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy wynikającym z KRS-u jest:

* tynkowanie,

* zakładanie stolarki budowlanej,

* wykonywanie pozostałych robót budowlanych, wykończeniowych,

* sprzedaż hurtowa drewna, materiałów budowlanych i wyposażenia sanitarnego.

Zainteresowany nie zatrudnia pracownika, który w zakresie swoich czynności posiada wykonywanie prac remontowo-budowlanych u swoich klientów.

Podpisał on umowę z firmą podwykonawczą, której pracownicy na zlecenie mogą wykonywać prace montażowe, remontowe, budowlane. Zgodnie z umową, po wykonaniu zlecenia wypłaca on podwykonawcy wynagrodzenie na podstawie faktury VAT lub rachunku.

Wyżej wymienione usługi będą dotyczyć budownictwa społecznego w lokalach mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa wynosi do 150 m 2 lub w budynkach mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa wynosi do 300 m 2.

Klient, osoba nie prowadząca działalności gospodarczej, chce zakupić materiały budowlane Spółki, zamawiając usługę, by zapewnić sobie przeprowadzenie prac w lokalu lub budynku mieszkalnym: wymiana stolarki okiennej, wymiana drzwi, wymiana pokrycia dachowego, montaż okien, drzwi, pokrycia dachu w nowych budynkach mieszkalnych, wykonywanie pozostałych prac remontowo-budowlanych z wykorzystaniem jej materiałów.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), wykonywane przez niego czynności klasyfikuje jako:

* 43.31.10.0 - Roboty tynkarskie;

* 43.32.10.0 - Roboty instalacyjne stolarki budowlanej;

* 43.39.19.0 - Roboty związane z wykonywaniem pozostałych wykończeniowych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych.

Zainteresowany wskazał iż wykonywał będzie czynności na rzecz klienta detalicznego (nie prowadzącego działalności gospodarczej).

Pierwszą grupą stanowić będą klienci, gdzie czynności będą polegały na odtworzeniu stanu pierwotnego, tzn. wymiana okien starych na nowe. Firma podwykonawcza ma za zadanie wymontować stare okna lub drzwi, zamontować nowe, wykonać obróbkę wnęk okiennych wewnątrz budynku (prace tynkarskie) i na zewnątrz (uzupełnienie szczelin po osadzeniu nowych okien lub drzwi oraz wyrównanie ścian wnęk), celem usunięcia uszkodzeń i końcowego ich wykończenia.

Drugą grupę stanowić będą klienci, gdzie zgodnie z posiadanym pozwoleniem na budowę, klient zakupuje stolarkę budowlaną do nowo wybudowanego budynku i kupuje ją wraz z usługą polegającą na zamontowaniu nowej stolarki, wykonaniu obróbki wnęk okiennych wewnątrz budynku (prace tynkarskie) i na zewnątrz (uzupełnienie szczelin po osadzeniu stolarki oraz wyrównanie ścian wnęk tynkiem).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka dokonując sprzedaży swoich materiałów budowlanych, zapewniając jednocześnie dostarczenie usługi remontowo-budowlanej (na podstawie podpisanej umowy z firmą podwykonawczą) dla klienta detalicznego (nie prowadzącego działalności gospodarczej), ma uprawnienia do wystawienia faktury VAT, z zastosowaniem obniżonej stawki VAT 8%.

Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli klient zamawiając jego towary (materiały budowlane) wraz z usługą przeprowadzenia remontu i prac budowlanych w lokalu lub budynku mieszkalnym (o powierzchni użytkowej odpowiednio do 150 m 2 i 300 m,sup>2), ma on uprawnienia by wystawić fakturę sprzedaży VAT stosując obniżoną stawkę VAT 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają:

1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2. eksport towarów;

3. import towarów;

4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Artykuł 2 pkt 6 ustawy stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy ruchome oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Ponadto, art. 8 ust. 1 ustawy określa, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, że przedmiotem działalności Wnioskodawcy wynikającym z KRS-u jest:

* tynkowanie,

* zakładanie stolarki budowlanej,

* wykonywanie pozostałych robót budowlanych, wykończeniowych,

* sprzedaż hurtowa drewna, materiałów budowlanych i wyposażenia sanitarnego.

Podpisał on umowę z firmą podwykonawczą, której pracownicy na zlecenie mogą wykonywać prace montażowe, remontowe, budowlane. Zgodnie z umową, po wykonaniu zlecenia wypłaca on podwykonawcy wynagrodzenie na podstawie faktury VAT lub rachunku.

Wyżej wymienione usługi będą dotyczyć budownictwa społecznego w lokalach mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa wynosi do 150 m 2 lub w budynkach mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa wynosi do 300 m 2.

W uzupełnieniu do wniosku Spółka wskazała, iż według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) wykonywane przez nią czynności mieszczą się w dziale 43.3 - tj. roboty związane z wykonywaniem wykończeniowych robót budowlanych.

Zainteresowany wskazał, iż powyższe czynności wykonywał będzie na rzecz klienta detalicznego (nie prowadzącego działalności gospodarczej) gdzie:

* czynności będą polegały na odtworzeniu stanu pierwotnego, tzn. wymiana okien starych na nowe. Firma podwykonawcza ma za zadanie wymontować stare okna lub drzwi, zamontować nowe, wykonać obróbkę wnęk okiennych wewnątrz budynku (prace tynkarskie) i na zewnątrz (uzupełnienie szczelin po osadzeniu nowych okien lub drzwi oraz wyrównanie ścian wnęk) celem usunięcia uszkodzeń i końcowego ich wykończenia, oraz

* zgodnie z posiadanym pozwoleniem na budowę, klient zakupuje stolarkę budowlaną do nowo wybudowanego budynku i kupuje ją wraz z usługą polegającą na zamontowaniu nowej stolarki, wykonaniu obróbki wnęk okiennych wewnątrz budynku (prace tynkarskie) i na zewnątrz (uzupełnienie szczelin po osadzeniu stolarki oraz wyrównanie ścian wnęk tynkiem).

Zauważyć należy, iż przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma fakt co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę.

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest usługa remontowa, budowlana, budowlano-montażowa, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia itp.). Wyliczenie co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Zatem stwierdzić należy, że czynności wykonywane przez Wnioskodawcę, uwzględniając wskazaną dla tych czynności przez niego klasyfikację PKWiU, składać się będą na usługę, a nie na dostawę towarów.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić zatem należy, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest stawka podatku dla wykonywanych przez Zainteresowanego robót budowlanych związanych z montażem okien lub drzwi, wykonywanych w obiektach budownictwa społecznego.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Należy zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku w stosunku do niektórych czynności.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W tym miejscu należy zauważyć, iż z dniem 1 stycznia 2011 r. zmianie uległy stawki podatku od towarów i usług.

W myśl art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stosownie do art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym - zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy - rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Artykuł 41 ust. 12b ustawy stanowi, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2 #178;,

2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

Natomiast przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się - w myśl art. 2 pkt 12 ustawy - budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z tym rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 - zbiorowego zamieszkania.

Z powyższych przepisów ustawy wynika zatem, że obniżoną stawkę podatku VAT stosuje się m.in. do budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji oraz przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym do którego należą budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, z uwzględnieniem limitów określonych w art. 41 ust. 12b ustawy.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.), przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z kolei zgodnie z pkt 7a tego artykułu, przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 tego artykułu. Zgodnie z jego brzmieniem, przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja oznacza unowocześnienie, uwspółcześnienie produktu, trwałe ulepszenie np. istniejącego obiektu budowlanego, prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej (źródło: Wikipedia, wolna encyklopedia).

Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca wykonuje roboty związane z montażem okien lub drzwi, świadczone w lokalach mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa wynosi do 150 m 2 lub w budynkach mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa wynosi do 300 m 2.

Zatem w przedmiotowej sprawie usługi wykonywane przez Zainteresowanego, jeżeli będą one związane z budową, remontem, przebudową lub modernizacją ww. obiektów budownictwa objętych społecznym programem mieszkaniowym, będą korzystały z obniżonej stawki podatku VAT.

Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16 - art. 106 ust. 1 ustawy.

Podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, na mocy art. 106 ust. 4 ustawy, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

Reasumując, Spółka dokonując sprzedaży swoich materiałów budowlanych, zapewniając jednocześnie dostarczenie usługi remontowo-budowlanej (na podstawie podpisanej umowy z firmą podwykonawczą) dla klienta detalicznego (nie prowadzącego działalności gospodarczej), ma uprawnienia do wystawienia faktury VAT, z zastosowaniem obniżonej stawki VAT 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 i ust. 12 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto należy wskazać, iż Organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług do odpowiednich grupowań statystycznych. Do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności oraz prawidłowym zaklasyfikowaniem tych czynności do właściwych grupowań statystycznych, obowiązany jest podatnik. W związku z powyższym, tut. Organ odniósł się do klasyfikacji podanych przez Zainteresowanego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl