ILPP4/443-138/14-5/EWW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-138/14-5/EWW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 18 marca 2014 r. (data wpływu 21 marca 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 maja 2014 r. (data wpływu 5 czerwca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług na majątku ruchomym i ich dokumentowania - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług na majątku ruchomym i ich dokumentowania. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 29 maja 2014 r. (data wpływu 5 czerwca 2014 r.) o opis sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca planuje przechowywać wszelkie rachunki, umowy i inne dokumenty księgowe w formie elektronicznej. Faktury i inne dokumenty będą przychodziły:

1.

pocztą i po ostemplowaniu datą wpływu będą scanowane i przechowywane na serwerze,

2.

elektronicznie i będą przechowywane elektronicznie z możliwością szybkiego wyszukania daty faktycznego wpływu.

Dokumenty wewnętrzne będą scanowane i przechowywane na serwerze. Faktury sprzedaży wraz z dokumentami potwierdzającymi sprzedaż (wywóz poza granice kraju) będą scanowane i przechowywane w postaci elektronicznej na serwerze.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, że:

1. jest on zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług,

2. Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych,

3.

nabywane towary i usługi będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz do czynności opodatkowanych poza terytorium kraju,

4.

otrzymywanie i przechowywanie faktur w formie elektronicznej zapewni autentyczność ich pochodzenia, integralność treści i czytelność. Przy czym niektóre faktury przychodziłyby od kontrahentów w postaci elektronicznej, a te które przychodziłyby w formie papierowej Wnioskodawca scanowałby w jego siedzibie i przechowywał w wyznaczonym miejscu na serwerze odpowiednio zabezpieczonym przed dostępem osób nieupoważnionych oraz zabezpieczając kopie tych faktur,

5.

faktury byłyby przechowywane z podziałem na okresy rozliczeniowe w celu ich łatwego wyszukania w sposób zapewniający autentyczność i czytelność tych faktur od momentu ich otrzymania do czasu przedawnienia zobowiązania podatkowego,

6.

faktury otrzymywane przez Zainteresowanego będą wpływały po powstaniu obowiązku podatkowego,

7. Spółka może dokonywać wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

8. Wnioskodawca spełni warunki wynikające z art. 42 ustawy, a mianowicie będzie posiadał dokumenty potwierdzające dokonanie takiej dostawy,

9.

potwierdzeniem wywozu będzie dokument przewozowy przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z którego będzie jednoznacznie wynikało miejsce przeznaczenia na terytorium innego państwa członkowskiego,

10.

usługa na majątku ruchomym polega na przerobieniu powierzonych materiałów i wyprodukowaniu z nich wyrobów gotowych, a następnie wywiezieniu ich do innego kraju członkowskiego,

11.

usługi są wykonywane na rzecz podmiotu mającego siedzibę i miejsce opodatkowania na terytorium Niemiec,

12.

usługobiorca jest podatnikiem zarejestrowanym na terytorium Niemiec i prowadzi też tam działalność gospodarczą,

13.

usługa będzie wykonywana w siedzibie Zainteresowanego, czyli na terytorium Polski.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy zescanowane potwierdzenia wywozu towarów poza granice państwa i zescanowane faktury sprzedaży będą stanowiły dokumenty potwierdzające wykonania usług prac na majątku ruchomym dla których podatnikiem jest nabywca tych usług i Spółka będzie miała prawo wystawić fakturę bez podatku z adnotacją, że nabywca jest zobowiązany do rozliczenia podatku od tej transakcji.

Zdaniem Wnioskodawcy, scan potwierdzeń wywozu towarów, na których były wykonane usługi prac na majątku ruchomym i zescanowane faktury sprzedaży będą stanowiły dokumenty potwierdzające wykonanie usług prac na majątku ruchomym, dla których podatnikiem jest nabywca tych usług i Spółka będzie miała prawo wystawić fakturę bez podatku z adnotacją, że nabywca jest zobowiązany do rozliczenia podatku od tej transakcji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jako zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług świadczyć będzie usługi na majątku ruchomym na rzecz podmiotu mającego siedzibę na terytorium Niemiec. Usługobiorca jest podatnikiem zarejestrowanym na terytorium Niemiec i prowadzi też tam działalność gospodarczą. Usługa na majątku ruchomym polegać będzie na przerobieniu powierzonych materiałów i wyprodukowaniu z nich wyrobów gotowych, a następnie wywiezieniu ich do innego kraju członkowskiego. Usługa będzie wykonywana w siedzibie Zainteresowanego, czyli na terytorium Polski.

Należy wyjaśnić, że ustawa nie definiuje pojęcia "usług na ruchomym majątku rzeczowym". W związku z tym zwrot ten należy interpretować w oparciu o wykładnię językową, jako wszelkie usługi wykonywane przez podatnika, w wyniku których następuje wytworzenie nowego produktu z powierzonych materiałów, jego przerobienie lub ulepszenie, przy czym podatnik świadczący usługę nie jest właścicielem towaru powierzonego ani wytworzonego, przerobionego lub ulepszonego.

W przypadku świadczenia usług na rzecz kontrahenta zagranicznego istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dana usługa podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Zasady ustalania miejsca świadczenia dla różnego rodzaju usług określone zostały w przepisach art. 28a-28o ustawy. Określenie miejsca świadczenia determinuje miejsce opodatkowania danych czynności.

Stosownie do art. 28a ustawy #61485; na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy #61485; podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy o podatku od towarów i usług. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalania miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Z opisu sprawy wynika, że kontrahent niemiecki #61485; na rzecz którego Wnioskodawca świadczyć będzie usługi na majątku ruchomym (na powierzonym materiale) #61485; spełnia definicję podatnika o której mowa w art. 28a ustawy.

Zgodnie z zasadą zawartą w art. 28b ust. 1 ustawy - miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Z przedstawionych informacji wynika, że podatnikiem na rzecz którego Zainteresowany świadczyć będzie swoje usługi - usługobiorcą jest kontrahent posiadający siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Niemiec.

Analiza niniejszej sprawy wskazuje, że odnośnie usług wykonywanych na powierzonym materiale przez Zainteresowanego na rzecz ww. usługobiorcy zastrzeżenia wskazane w art. 28b ust. 1 ustawy nie będą miały zastosowania. Zatem miejsce świadczenia tych usług ustalane będzie na podstawie zasady ogólnej wyrażonej w tym przepisie.

Tak więc miejscem świadczenia, a tym samym miejscem opodatkowania usług na majątku ruchomym wykonywanych przez Wnioskodawcę na rzecz podatnika #61485; stosownie do treści art. 28b ust. 1 ustawy #61485; będzie terytorium państwa, w którym ten podatnik posiada siedzibę działalności gospodarczej, tj. Niemcy.

Tym samym ww. usługi nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług obowiązującym na terytorium Polski.

Zgodnie z art. 106a pkt 2 ustawy #61485; przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do dostawy towarów i świadczenia usług dokonywanych przez podatnika posiadającego na terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywane są te czynności, a w przypadku braku na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej #61485; posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, z którego dokonywane są te czynności, w przypadku gdy miejscem świadczenia jest terytorium:

a.

państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od wartości dodanej jest nabywca towaru lub usługobiorca i faktura dokumentująca te czynności nie jest wystawiana przez tego nabywcę lub usługobiorcę w imieniu i na rzecz podatnika,

b.

państwa trzeciego.

Stosownie do art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy #61485; podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

W myśl art. 106e ust. 1 ustawy #61485; faktura powinna zawierać:

1.

datę wystawienia;

2.

kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;

3.

imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

4.

numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;

5.

numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;

6.

datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;

7.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

8.

miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;

9.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

10.

kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;

11.

wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

12.

stawkę podatku;

13.

sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;

14.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

15.

kwotę należności ogółem;

16.

w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług, w odniesieniu do których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 1 lub art. 21 ust. 1 #61485; wyrazy "metoda kasowa";

17.

w przypadku faktur, o których mowa w art. 106d ust. 1 #61485; wyraz "samofakturowanie";

18.

w przypadku dostawy towarów lub wykonania usługi, dla których obowiązanym do rozliczenia podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze jest nabywca towaru lub usługi #61485; wyrazy "odwrotne obciążenie";

19.

w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 #61485; wskazanie:

a.

przepisu ustawy albo aktu wydanego na podstawie ustawy, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie od podatku,

b.

przepisu dyrektywy 2006/112/WE, który zwalnia od podatku taką dostawę towarów lub takie świadczenie usług, lub

c.

innej podstawy prawnej wskazującej na to, że dostawa towarów lub świadczenie usług korzysta ze zwolnienia;

20.

w przypadku, o którym mowa w art. 106c nazwę i adres organu egzekucyjnego lub imię i nazwisko komornika sądowego oraz jego adres, a w miejscu określonym dla podatnika #61485; imię i nazwisko lub nazwę dłużnika oraz jego adres;

21.

w przypadku faktur wystawianych w imieniu i na rzecz podatnika przez jego przedstawiciela podatkowego #61485; nazwę lub imię i nazwisko przedstawiciela podatkowego, jego adres oraz numer, za pomocą którego jest on zidentyfikowany na potrzeby podatku;

22.

w przypadku gdy przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy są nowe środki transportu #61485; datę dopuszczenia nowego środka transportu do użytku oraz:

a.

przebieg pojazdu #61485; w przypadku pojazdów lądowych, o których mowa w art. 2 pkt 10 lit. a,

b.

liczbę godzin roboczych używania nowego środka transportu #61485; w przypadku jednostek pływających, o których mowa w art. 2 pkt 10 lit. b, oraz statków powietrznych, o których mowa w art. 2 pkt 10 lit. c;

23.

w przypadku faktur wystawianych przez drugiego w kolejności podatnika, o którym mowa w art. 135 ust. 1 pkt 4 lit. b i c, w wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej (procedurze uproszczonej) #61485; dane określone w art. 136;

24.

w przypadkach, o których mowa w art. 97 ust. 10 pkt 2 i 3:

a.

numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, poprzedzony kodem PL,

b.

numer, za pomocą którego nabywca towaru lub usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej w danym państwie członkowskim, zawierający dwuliterowy kod stosowany na potrzeby podatku od wartości dodanej właściwy dla tego państwa członkowskiego.

Natomiast zgodnie z art. 106e ust. 5 pkt 1 ustawy faktura może nie zawierać w przypadku, o którym mowa w art. 106a pkt 2 lit. a #61485; danych określonych w ust. 1 pkt 10 i 12-14.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że z tytułu usług na majątku ruchomym świadczonych na rzecz podatnika mającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Niemiec (w sytuacji gdy będzie on zobowiązany do zapłaty podatku od wartości dodanej), Zainteresowany będzie zobligowany do wystawienia faktur dokumentujących wykonane usługi z adnotacją "odwrotne obciążenie" i bez wykazanej kwoty podatku.

Jak wynika z uzasadnienia niniejszej interpretacji, konsekwencją prawidłowego wystawienia faktury dokumentującej wykonane usługi na rzecz kontrahenta zagranicznego, jest ustalenie miejsca świadczenia (opodatkowania) danej usługi na podstawie powołanych przepisów ustawy. W przedmiotowej sprawie zastosowanie będzie miał art. 28b ust. 1 ustawy, który nie wymaga od Wnioskodawcy ani posiadania dokumentów potwierdzających wywóz towarów po wykonaniu na nich usług, ani zeskanowanych faktur dokumentujących wykonane usługi.

W związku z powyższym, za nieprawidłowe należy uznać stanowisko Zainteresowanego, zgodnie z którym to scan potwierdzeń wywozu towarów, na których były wykonane usługi prac na majątku ruchomym i zescanowane faktury sprzedaży będą stanowiły dokumenty potwierdzające wykonanie usług prac na majątku ruchomym, dla których podatnikiem jest nabywca tych usług i Spółka będzie miała prawo wystawić fakturę bez podatku z adnotacją, że nabywca jest zobowiązany do rozliczenia podatku od tej transakcji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczyć należy, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być #8722; zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej #8722; rozpatrzone.

W niniejszej interpretacji rozpatrzono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług na ruchomym majątku i ich dokumentowania. Natomiast w pozostałych zakresach wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl