ILPP4/443-122/14-6/EWW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-122/14-6/EWW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2014 r. (data wpływu 14 marca 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 30 maja 2014 r. (data wpływu 30 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania wywozu koni do USA za eksport towarów w procedurze wywozu z zastosowaniem kodu INF3 oraz z zastosowaniem odprawy czasowej na podstawie karnetu ATA - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania wywozu koni do USA za eksport towarów w procedurze wywozu z zastosowaniem kodu INF3 oraz z zastosowaniem odprawy czasowej na podstawie karnetu ATA. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 maja 2014 r. (data wpływu 30 maja 2014 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy oraz opłatę.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W ramach zarejestrowanej dnia 31 stycznia 2014 r. działalności gospodarczej Wnioskodawczyni zamierza, jako podatnik VAT czynny, dokonywać m.in. transakcji polegających na sprzedaży zwierząt żywych, tj. koni do krajów trzecich, w szczególności do USA. Konie nabywane będą przez nią na terytorium kraju albo w innych krajach UE, najczęściej w Niemczech, przy czym nabycie następować będzie w przeważającej mierze od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, niebędących podatnikami podatku VAT albo podatku od wartości dodanej. Konie po nabyciu w krajach UE będą przewożone do Polski, w celu ich odpowiedniego przygotowania do sprzedaży.

Transakcje sprzedaży natomiast będą dokonywane w następujący sposób:

a. wywóz zwierząt transportem lotniczym do USA następuje bezpośrednio po cywilnoprawnej sprzedaży, tj. po przeniesieniu prawa własności nad koniem na rzecz nabywcy z USA. Wywóz poza terytorium UE potwierdzany będzie przez urząd celny w innym niż Polska kraju UE, tj. najczęściej w Niemczech albo w Holandii, skąd konie transportem lotniczym przewożone będą do USA. Zainteresowana nie będzie dokonywała żadnych formalności celnych na terytorium Polski. W tym przypadku wystawi ona fakturę VAT dokumentującą sprzedaż konia w momencie jego wywozu.

Jako potwierdzenie wywozu koni do USA Wnioskodawczyni otrzymywać będzie dokument z oznaczeniem przykładowo "Ausgangsvermerk", co w tłumaczeniu oznacza "adnotacja o wywozie", w którym wskazuje się pod oznaczeniem "Verfahren", tj. procedura, oznaczenie "EX", tj. eksport. Dokument przesyłany jest w formie papierowej przez firmę spedycyjną zajmującą się obsługą transportu i formalności celnych na zlecenie Wnioskodawczyni, po zamknięciu formalności celnych. Przesyłka kierowana do Zainteresowanej zawierająca dokument wywozu zawierać będzie adnotację, że "przekazywany dokument jest dokumentem potwierdzającym fakt wywozu towarów poza UE do konkretnego kraju (najczęściej USA) dla konkretnego konia wskazanego z jego imienia". Dokument Ausgangsvermerk wymienia również dane konia, tj.: jego imię, wagę, wartość statystyczną, wskazana jest na nim nazwa organu celnego, jego adres oraz data dokonania wywozu, dokument ten nie zawiera jednak pieczęci urzędu w tradycyjnym rozumieniu, zawiera natomiast kod kreskowy z oznaczeniem literowocyfrowym;

b. wywóz zwierząt transportem lotniczym do USA następuje przed formalnym przeniesieniem prawa własności, tj. konie są transportowane na terytorium USA w celu zapewnienia ich potencjalnemu nabywcy okresu testów, tj. potencjalny nabywca ma możliwość przez okres ok. 3 miesięcy testowania konia w celu sprawdzenia, czy posiada on wszystkie wymagane przez niego cechy i umiejętności. Po tym okresie, jeżeli koń spełnia oczekiwania nabywcy, następuje przeniesienie prawa własności na nabywcę oraz płatność, względnie, powrót konia do kraju albo szukanie nowego nabywcy na terytorium USA. Transakcja ma charakter sprzedaży pod warunkiem zawieszającym, tj. warunkiem spełnienia oczekiwań nabywcy, co może zostać zweryfikowane poprzez przeprowadzenie testów przez określony czas przez potencjalnego nabywcę. W tym przypadku wywóz konia będzie dokonywany na podstawie faktury Pro-Forma z zastosowaniem kodu celnego INF3 dla towarów powracających. Również w tym przypadku najczęstszymi nabywcami będą osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, a wywóz poza terytorium UE potwierdzany będzie przez urząd celny w innym niż Polska kraju UE, tj. najczęściej w Niemczech albo w Holandii, skąd konie transportem lotniczym przewożone będą do USA.

Dokumentem potwierdzającym wywóz towarów do kraju trzeciego jest dokument analogiczny jak opisany w punkcie a);

c. Wnioskodawczyni rozważa również wywóz zwierząt transportem lotniczym na podstawie jednej z procedur odprawy czasowej, przykładowo z zastosowaniem karnetu ATA. W przypadku, kiedy nie dojdzie do sprzedaży konia na rzecz nabywcy w USA, koń wracać będzie na podstawie tej procedury do Polski, natomiast w przypadku sprzedaży konia, procedura zostanie zamknięta zgłoszeniem eksportowym. Faktura sprzedaży zostanie wystawiona w momencie przejścia prawa własności na rzecz nabywcy.

Dokumentem potwierdzającym wywóz towarów do kraju trzeciego jest dokument analogiczny jak opisany w punkcie a).

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowana poinformowała, że nabycie koni będzie następować w Polsce oraz w krajach Unii Europejskiej, najczęściej w Niemczech.

Dla celów rozpatrzenia wniosku Wnioskodawczyni wskazała, że nabycie koni następować będzie w Polsce oraz terytorium Niemiec.

wariant a):

Wywóz poza terytorium UE potwierdzony będzie przez urząd celny w innym niż Polska kraju UE, tj. najczęściej w Niemczech albo w Holandii, skąd konie transportem lotniczym przewożone będą do USA.

Dla celów rozpatrzenia wniosku Zainteresowana wskazała, że urzędem celnym, który potwierdzi wywóz konia poza terytorium UE będzie niemiecki urząd celny.

Wywóz konia będzie dokonywany przez Wnioskodawczynię jako dostawcę lub na jej rzecz z wykorzystaniem firmy spedycyjnej.

wariant b):

Zasadniczo w tym wariancie dojdzie do sprzedaży konia na terytorium USA, przeniesienie prawa własności nastąpi wtedy, kiedy skończy się okres testów, a koń będzie wówczas nadal znajdował się na terytorium USA, zatem cywilnoprawne przeniesienie prawa własności nastąpi na terytorium USA.

Może mieć miejsce jednak taka sytuacja, w której po okresie testów potencjalny nabywca uzna, że koń nie spełnia jego oczekiwań i nie dojdzie do przeniesienia własności.

Wówczas koń:

* albo wróci do Polski;

* albo pozostanie na terytorium USA i Zainteresowana będzie szukać innego nabywcy w tym kraju, po czym koń zostanie sprzedany na terytorium USA.

Zatem w wariancie b), można skonkretyzować dwie sytuacje:

1.

koń zostanie sprzedany na terytorium USA po okresie testów;

2.

koń zostanie przetransportowany do Polski po okresie testów i nie dojdzie do sprzedaży na terytorium USA.

wariant c):

Wywóz konia zostanie dokonany na podstawie karnetu ATA.

Wywóz konia na podstawie karnetu ATA będzie następował w celach ekspozycji, zaprezentowania na targach, wystawach, pokazach, zawodach, czy też prezentacjach związanych ze sportem konnym. Chodzi tutaj o sytuację, kiedy w celu wzięcia udziału przykładowo w pokazach konnych odbywających się na terytorium USA, koń zostanie wywieziony z Polski w tym celu i zasadniczo z zamiarem powrotu do Polski. Jednak, podczas pokazów może mieć miejsce sytuacja, że zainteresowany nabywca zdecyduje się od razu zakupić konia obecnego na pokazach i dojdzie wówczas do zawarcia umowy sprzedaży na terytorium USA.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

wariant b):

* Czy wywóz koni opisany w wariancie b) (tekst jedn.: wywóz z odroczonym terminem przejścia własności) w procedurze wywozu z zastosowaniem kodu INF3 stanowi eksport towarów w rozumieniu art. 5 ust. 2 i art. 2 ust. 8 ustawy o VAT.

* Kiedy powstanie w tym przypadku obowiązek podatkowy.

* Czy dokument analogiczny do opisanego w wariancie a) będzie wystarczający dla udokumentowania eksportu towarów.

* Jeśli odpowiedź byłaby przecząca, czy transakcja taka w ogóle podlega opodatkowaniu w Polsce.

wariant c):

* Czy wywóz koni opisany w wariancie c) (tekst jedn.: z zastosowaniem procedury odprawy czasowej przykładowo na podstawie karnetu ATA) będzie stanowił dla Wnioskodawczyni eksport towarów.

* Kiedy powstanie w tym przypadku obowiązek podatkowy.

* Czy dokument analogiczny do opisanego w wariancie a) będzie wystarczający dla udokumentowania eksportu towarów.

* Jeśli odpowiedź byłaby przecząca, czy transakcja taka w ogóle podlega opodatkowaniu w Polsce.

Zdaniem Wnioskodawczyni:

Ad. b)

W zakresie wywozu koni do USA, tj. sprzedaży pod warunkiem zawieszającym, wywóz koni będzie dokonywany na podstawie faktury Pro-Forma. Jednak w przypadku akceptacji ze strony nabywcy umiejętności i właściwości konia dojdzie do przejścia prawa własności. Zdaniem Wnioskodawczyni, spełniony jest w tym przypadku warunek wywozu w związku z dostawą towarów, do której dojdzie po spełnieniu warunku zawieszającego, w ciągu kilku miesięcy. W związku z tym, transakcja będzie stanowiła eksport towarów, a obowiązek podatkowy powstanie z chwilą przejścia prawa własności konia na nabywcę, natomiast dokumentem potwierdzającym eksport będzie dokument analogiczny do opisanego w wariancie a).

Ad. c)

Zdaniem Zainteresowanej, wywóz konia na podstawie procedury odprawy czasowej będzie stanowił eksport towarów z Polski, obowiązek podatkowy powstanie z chwilą przejścia prawa własności konia na nabywcę. Spełniony będzie bowiem w tym przypadku warunek wywozu w związku z dostawą towarów, do której dojdzie w przypadku akceptacji ze strony nabywcy umiejętności i właściwości konia, natomiast dokumentem potwierdzającym eksport będzie dokument analogiczny do opisanego w wariancie a).

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowana wskazała, że w odniesieniu do pytania w wariancie b) i c): "Jeśli odpowiedź byłaby przecząca, czy transakcja taka w ogóle podlega opodatkowaniu w Polsce" jest zbędna z uwagi na fakt, że jej zdaniem, opisane transakcje stanowią eksport towarów z Polski i jako eksport towarów powinny zostać opodatkowane i wykazane w polskich rejestrach i deklaracji. Pytanie postawione przez Wnioskodawczynię ma takie znaczenie, że jeśli Organ uzna, że przedstawione transakcje nie stanowią eksportu towarów na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, wówczas wnosi ona o odpowiedź na pytanie, czy w takim razie transakcje te powinny podlegać podatkowaniu w Polsce na gruncie podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszlego jest nieprawidłowe.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy #61485; podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy #61485; działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni zamierza, jako podatnik VAT czynny, dokonywać transakcji polegających na sprzedaży koni do krajów trzecich, w szczególności do USA. Konie nabywane będą przez nią na terytorium kraju i w Niemczech. Konie po nabyciu w krajach UE (Niemczech) będą przewożone do Polski, w celu ich odpowiedniego przygotowania do sprzedaży.

Transakcje sprzedaży będą dokonywane w następujący sposób:

wariant b)

Wywóz zwierząt transportem lotniczym do USA nastąpi przed formalnym przeniesieniem prawa własności, tj. konie będą transportowane na terytorium USA w celu zapewnienia ich potencjalnemu nabywcy okresu testów, tj. potencjalny nabywca będzie miał możliwość przez okres ok. 3 miesięcy testowania konia w celu sprawdzenia, czy posiada on wszystkie wymagane przez niego cechy i umiejętności. Po tym okresie, jeżeli koń spełni oczekiwania nabywcy, nastąpi przeniesienie prawa własności na nabywcę oraz płatność, względnie, powrót konia do kraju albo szukanie nowego nabywcy na terytorium USA. Transakcja będzie miała charakter sprzedaży pod warunkiem zawieszającym, tj. warunkiem spełnienia oczekiwań nabywcy, co może zostać zweryfikowane poprzez przeprowadzenie testów przez określony czas przez potencjalnego nabywcę. W tym przypadku wywóz konia będzie dokonywany na podstawie faktury Pro-Forma z zastosowaniem kodu celnego INF3 dla towarów powracających. Najczęstszymi nabywcami będą osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, a wywóz poza terytorium UE potwierdzany będzie przez urząd celny w innym niż Polska kraju UE, tj. najczęściej w Niemczech albo w Holandii, skąd konie transportem lotniczym przewożone będą do USA.

Zasadniczo w tym wariancie dojdzie do sprzedaży konia na terytorium USA, przeniesienie prawa własności nastąpi wtedy, kiedy skończy się okres testów, a koń będzie wówczas nadal znajdował się na terytorium USA, zatem cywilnoprawne przeniesienie prawa własności nastąpi na terytorium USA. Może mieć miejsce jednak taka sytuacja, w której po okresie testów potencjalny nabywca uzna, że koń nie spełnia jego oczekiwań i nie dojdzie do przeniesienia własności. Wówczas koń albo wróci do Polski, albo pozostanie na terytorium USA i Zainteresowana będzie szukać innego nabywcy w tym kraju, po czym koń zostanie sprzedany na terytorium USA.

wariant c)

Wywóz zwierząt transportem lotniczym na podstawie jednej z procedur odprawy czasowej, z zastosowaniem karnetu ATA. W przypadku, kiedy nie dojdzie do sprzedaży konia na rzecz nabywcy w USA, koń wracać będzie na podstawie tej procedury do Polski, natomiast w przypadku sprzedaży konia, procedura zostanie zamknięta zgłoszeniem eksportowym. Faktura sprzedaży zostanie wystawiona w momencie przejścia prawa własności na rzecz nabywcy. Wywóz konia na podstawie karnetu ATA będzie następował w celach ekspozycji, zaprezentowania na targach, wystawach, pokazach, zawodach, czy też prezentacjach związanych ze sportem konnym. Będą to sytuacje, kiedy w celu wzięcia udziału przykładowo w pokazach konnych odbywających się na terytorium USA, koń zostanie wywieziony z Polski w tym celu i zasadniczo z zamiarem powrotu do Polski. Jednak, podczas pokazów może mieć miejsce sytuacja, że zainteresowany nabywca zdecyduje się od razu zakupić konia obecnego na pokazach i dojdzie wówczas do zawarcia umowy sprzedaży na terytorium USA.

W obu powyższych wariantach, dokumentem potwierdzającym wywóz towarów (koni) do kraju trzeciego jest dokument analogiczny jak opisany w wariancie a), czyli jako potwierdzenie wywozu koni do USA Zainteresowana otrzymywać będzie dokument z oznaczeniem przykładowo "Ausgangsvermerk", co w tłumaczeniu oznacza "adnotacja o wywozie", w którym wskazuje się pod oznaczeniem "Verfahren", tj. procedura, oznaczenie "EX", tj. eksport. Dokument przesyłany będzie w formie papierowej przez firmę spedycyjną zajmującą się obsługą transportu i formalności celnych na zlecenie Wnioskodawczyni, po zamknięciu formalności celnych. Przesyłka kierowana do Zainteresowanej zawierająca dokument wywozu zawierać będzie adnotację, że "przekazywany dokument jest dokumentem potwierdzającym fakt wywozu towarów poza UE do konkretnego kraju (najczęściej USA) dla konkretnego konia wskazanego z jego imienia". Dokument Ausgangsvermerk wymieniać będzie również dane konia, tj.: jego imię, wagę, wartość statystyczną, wskazana będzie na nim nazwa organu celnego, jego adres oraz data dokonania wywozu, dokument ten będzie zawierał kod kreskowy z oznaczeniem literowocyfrowym.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawczyni jest, czy wywóz koni do USA w przedmiotowych wariantach można uznać za eksport towarów opodatkowany stawką podatku w wysokości 0%.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 2 pkt 1 ustawy przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (...).

Przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (...) - art. 2 pkt 3 ustawy.

Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy #61485; przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzącego w skład terytorium Unii Europejskiej (...).

Stosownie do art. 2 pkt 8 ustawy, przez eksport towarów rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

a.

dostawcę lub na jego rzecz, lub

b.

nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

- jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych.

Aby zatem uznać daną czynność za eksport towarów muszą wystąpić łącznie następujące przesłanki:

* ma miejsce dostawa towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez dostawcę lub na jego rzecz (eksport bezpośredni) lub przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz (eksport pośredni),

* wywóz towarów musi być potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych.

Niespełnienie jakiejkolwiek z wymienionych przesłanek powoduje, że nie dochodzi do eksportu towarów w rozumieniu przepisów ustawy. Zaznaczyć należy, że istotą dostawy towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel na konkretnego nabywcę.

Definicja ta nawiązuje do definicji zawartej w art. 14 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE.L 06.347.1 z późn. zm.), która wskazuje, że dostawa towarów oznacza przeniesienie prawa do dysponowania rzeczą jak właściciel.

Zatem dla uznania czynności za eksport towarów w rozumieniu ustawy, niewystarczające jest potwierdzenie wywozu towarów do państwa trzeciego. Niezbędne jest także dokonanie dostawy towarów na konkretnego nabywcę (przeniesienie na nabywcę tych towarów prawa do rozporządzania nimi jak właściciel), które są wysyłane lub transportowane z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej.

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy należy stwierdzić, że w obu wariantach opisany przez Zainteresowaną, wywóz towarów (koni) na terytorium USA nie będzie spełniać definicji eksportu towarów, w myśl art. 2 pkt 8 ustawy. Zarówno w wariancie b), jak i c) nie zostanie spełniona jedna z przesłanek, aby wywóz towarów (koni) uznać za eksport w rozumieniu ustawy, ponieważ wywóz koni poza terytorium Unii Europejskiej do USA nie zostanie dokonany w wyniku dostaw towarów (koni) dla konkretnego nabywcy.

Jak poinformowała Wnioskodawczyni #61485; w wariancie b) wywóz zwierząt transportem lotniczym do USA nastąpi przed formalnym przeniesieniem prawa własności, tj. konie będą transportowane na terytorium USA w celu zapewnienia ich potencjalnemu nabywcy okresu testów. Potencjalny nabywca będzie miał możliwość przez okres ok. 3 miesięcy testowania konia w celu sprawdzenia, czy posiada on wszystkie wymagane przez niego cechy i umiejętności. Po tym okresie, jeżeli koń spełnia oczekiwania nabywcy, nastąpi przeniesienie prawa własności na nabywcę oraz płatność, względnie, powrót konia do kraju albo szukanie nowego nabywcy na terytorium USA. Gdy do sprzedaży konia dojdzie na terytorium USA, przeniesienie prawa własności nastąpi wtedy, kiedy skończy się okres testów, a koń będzie wówczas nadal znajdował się na terytorium USA, zatem cywilnoprawne przeniesienie prawa własności nastąpi na terytorium USA.

Natomiast w odniesieniu do wariantu c), Zainteresowana wskazała, że wywóz koni na podstawie karnetu ATA będzie następował w celach ekspozycji, zaprezentowania na targach, wystawach, pokazach, zawodach, czy też prezentacjach związanych ze sportem konnym. Będą to sytuacje, kiedy w celu wzięcia udziału przykładowo w pokazach konnych odbywających się na terytorium USA, konie zostaną wywiezione z Polski w tym celu i zasadniczo z zamiarem powrotu do Polski. Podczas pokazów zainteresowany nabywca może zdecydować się od razu na zakup konia obecnego na pokazach i wówczas dojdzie do zawarcia umowy sprzedaży na terytorium USA. Faktura sprzedaży zostanie wystawiona w momencie przejścia prawa własności na rzecz nabywcy.

Powyższe informacje stanowią podstawę do uznania, że opisanych działań Wnioskodawczyni nie będzie można uznać za eksport towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 ustawy, ponieważ wywóz towarów (koni) nie będzie następował w związku z ich dostawą dla konkretnego nabywcy z USA. W obu wariantach dokonując wywozu towaru (koni) na terytorium USA, Zainteresowana nie wie, czy po zakończeniu np.: testów, wystaw czy pokazów konie zostaną przez nią sprzedane. Nie wie, czy po okresie ok. 3 miesięcy testów dany koń spełni oczekiwania potencjalnego nabywcy (wariant b) lub czy np.: na pokazach, wystawach, zawodach dany koń znajdzie potencjalnego nabywcę. Co więcej, Zainteresowana wskazała, że w tym przypadku wywóz koni nastąpi zasadniczo z zamiarem ich powrotu do Polski. Zatem w momencie wywozu koni Wnioskodawczyni nie posiada wiedzy, czy w ogóle dojdzie do ich sprzedaży. Do dostawy towarów (koni) należących do Zainteresowanej może dojść ewentualnie dopiero na terytorium USA, pod warunkiem, że znajdzie się nabywca chętny na zakup jej koni.

Zatem biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa stwierdzić należy, że wywóz towarów (koni) stanowiących własność Wnioskodawczyni na terytorium USA nie będzie wiązał się z przeniesieniem prawa do rozporządzania towarami (końmi) na konkretnego nabywcę jak właściciel, a więc ich dostawą. Przeniesienie tego prawa na potencjalnego nabywcę może nastąpić #61485; jak wskazała Zainteresowana #61485; dopiero na terytorium USA. W powyższych sytuacjach nie można mówić więc o dostawie towarów wysyłanych lub transportowanych poza terytorium Unii Europejskiej, a zatem nie można mówić o eksporcie towarów, dokonanym w myśl art. 2 pkt 8 ustawy. Ponieważ z wysyłką lub transportem towarów (koni) nie będzie się łączyć przeniesienie na konkretnego, znanego w momencie wywozu nabywcę prawa do rozporządzania nimi jak właściciel. W momencie wywozu lub transportu koni do USA będą one własnością Wnioskodawczyni, aż do momentu ich ewentualnej sprzedaży. Wobec powyższego, dopiero na terytorium USA Zainteresowana dokona przeniesienia własności towarów (koni) na potencjalnego nabywcę (prawa do dysponowania nimi jak właściciel).

Podsumowując, zarówno w wariancie b) jak i w wariancie c) wywóz towarów (koni) na terytorium USA nie będzie stanowił żadnej z wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju.

W tym miejscu wskazać należy, że podatek od towarów i usług jest podatkiem o charakterze terytorialnym. Opodatkowaniu tym podatkiem podlegają tylko te czynności, które zostaną uznane za wykonane na terytorium kraju. W tym wypadku określenie miejsca świadczenia (dostawy) determinuje miejsce opodatkowania. Określenie miejsca świadczenia (dostawy) jest szczególnie istotne w przypadku dostawy towarów, która odbywa się pomiędzy podmiotami z różnych państw. Miejsce świadczenia wskazuje jednocześnie państwo, w którym dana czynność winna zostać opodatkowana.

Przepisy dotyczące miejsca świadczenia przy dostawie towarów regulują przepisy zawarte w art. 22 ustawy.

I tak, w myśl art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy #61485; miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Natomiast zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy miejscem dostawy towarów w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.

W obu rozpatrywanych wariantach ewentualna dostawa koni nastąpi na terytorium USA. Zastosowanie znajdzie tu zatem art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy, zgodnie z którym miejscem opodatkowania towarów (koni) będzie miejsce, w którym towary znajdować się będą w momencie dostawy, czyli terytorium USA.

Tym samym dostawa przedmiotowych towarów (koni) nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski, w związku z czym, z tytułu jej dokonania nie powstanie obowiązek podatkowy na terytorium kraju.

W związku z powyższym rozstrzygnięciem w obu wariantach bezprzedmiotowe stały się pytania Zainteresowanej:

1.

"Kiedy powstanie w tym przypadku obowiązek podatkowy...";

2.

"Czy dokument analogiczny do opisanego w wariancie a) i będzie wystarczający dla udokumentowania eksportu towarów...".

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczyć należy, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Zainteresowanej. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być #61485; zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej #61485; rozpatrzone.

W niniejszej interpretacji rozpatrzono wniosek w zakresie uznania wywozu koni do USA za eksport towarów w procedurze wywozu z zastosowaniem kodu INF3 oraz z zastosowaniem odprawy czasowej na podstawie karnetu ATA. Natomiast w zakresie wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów i jego wykazania w ewidencji i deklaracji rozliczeniowej oraz uznania za eksport towarów wywozu towarów (koni) do nabywcy na terytorium USA, wniosek rozpatrzony został w interpretacjach z dnia 18 czerwca 2014 r. nr ILPP4/443-122/14-4/EWW i nr ILPP4/443 -122/14-5/EWW.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl