ILPP4/443-12/11-2/EWW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-12/11-2/EWW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2010 r. (data wpływu 13 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

* prawidłowe - w zakresie opodatkowania i ewidencji sprzedaży towarów na targowiskach i miejscach wyznaczonych w innych państwach członkowskich UE,

* nieprawidłowe - w zakresie dokumentacji wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

UZASADNIENIE

W dniu 13 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i ewidencji sprzedaży towarów na targowiskach i miejscach wyznaczonych w innych państwach członkowskich UE oraz dokumentacji wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni jest płatnikiem podatku VAT zarejestrowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych. Sprzedaje hurtowo towary handlowe kontrahentom z UE i wystawia im faktury sprzedaży. Niekiedy dostarcza towary osobiście do odbiorcy hurtowego na terenie UE własnym środkiem transportu. Planuje ona przy takich okazjach sprzedawać swoje towary również odbiorcom detalicznym w kraju odbiorcy, na targowiskach i miejscach do tego wyznaczonych. Zainteresowana ma obowiązek ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy fiskalnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy tą sprzedaż detaliczną Wnioskodawczyni ma obowiązek ewidencjować na kasie fiskalnej.

2.

Jak należy zaewidencjonować tą sprzedaż dla potrzeb podatku VAT w rejestrze VAT sprzedaży.

3.

Z jaką stawką.

4.

Jaki dokument Zainteresowana ma wystawić, by wykazać tą sprzedaż jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

5.

Czy ta sprzedaż będzie rodziła obowiązek podatkowy w kraju.

Zdaniem Wnioskodawczyni, na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy o podatku VAT, przedstawione zdarzenie gospodarcze będzie przemieszczeniem należących do niej towarów, na terytorium innego państwa członkowskiego. W związku z powyższym, powinno zostać wykazane jako wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów na jej rzecz. Konieczne więc będzie udokumentowanie tej dostawy fakturą wewnętrzną z zastosowaniem stawki VAT 0%.

W oparciu o art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, Zainteresowana uważa, że miejscem dostawy towarów sprzedawanych przez nią na targowiskach w krajach UE będzie dany kraj członkowski, na którego terenie dokona ona sprzedaży. W tym też kraju powstanie obowiązek podatkowy. W związku z tym powinna ona zarejestrować się w danym kraju UE jako podatnik podatku VAT i tam dokonać rozliczenia podatku VAT. W takiej sytuacji, nie będzie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży detalicznej dokonanej na terenie UE przy zastosowaniu posiadanej przez nią kasy fiskalnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe w zakresie opodatkowania i ewidencji sprzedaży towarów na targowiskach i miejscach wyznaczonych w innych państwach członkowskich UE oraz za nieprawidłowe w zakresie dokumentacji wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast art. 13 ust. 1 ustawy wskazuje, iż przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów uznaje się również przemieszczenie przez podatnika, o którym mowa w art. 15, lub na jego rzecz towarów należących do jego przedsiębiorstwa z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które zostały przez tego podatnika na terytorium kraju w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo sprowadzone na terytorium kraju w ramach importu towarów, jeżeli mają służyć działalności gospodarczej podatnika (art. 13 ust. 3 ustawy).

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawczyni będąca podatnikiem podatku VAT zrejestrowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych, zamierza sprzedawać swoje towary odbiorcom detalicznym w krajach członkowskich UE, na targowiskach i miejscach do tego wyznaczonych. Towary te będą przewożone na terytoria innych państw członkowskich.

Wskazany powyżej przepis art. 13 ust. 3 ustawy rozszerza pojęcie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, na czynności niemające charakteru czynności dwustronnych, polegające na przemieszczeniu towarów należących do przedsiębiorstwa Zainteresowanej z Polski do innych krajów wspólnotowych, w których mają służyć jej działalności gospodarczej. Podkreślić należy, że Wnioskodawczyni dla transakcji dostawy towarów wykonywać będzie w innych państwach członkowskich działalność gospodarczą.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że planowane przez Zainteresowaną przemieszczenie własnych towarów z terytorium kraju na terytorium innych państw Unii Europejskiej, zakwalifikować należy jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, zgodnie z art. 13 ust. 3 ustawy.

Artykuł 106 ust. 1 ustawy wskazuje, iż podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Natomiast art. 106 ust. 7 ustawy stanowi, iż w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Zwrócić należy uwagę, że powyższy przepis zawiera zamknięty katalog czynności, które dokumentowane są fakturami wewnętrznymi. Wśród wymienionych czynności nie znajduje się wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Zatem, Wnioskodawczyni zobowiązana będzie dokumentować wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 13 ust. 3 ustawy, wystawiając fakturę na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Zainteresowanej, zgodnie z którym konieczne będzie udokumentowanie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów fakturą wewnętrzną, należy uznać za nieprawidłowe.

Wskazać należy, iż podatek od towarów i usług ma charakter terytorialny, bowiem opodatkowaniu tym podatkiem podlegają wyłącznie czynności, których miejscem świadczenia było/jest lub będzie terytorium kraju (tj. Rzeczypospolitej Polskiej).

Miejsce świadczenia to nic innego jak miejsce opodatkowania danej czynności. Zatem, jego określenie ma istotne znaczenie dla prawidłowego ustalenia państwa, w którym powstaje obowiązek podatkowy z tytułu danej czynności opodatkowanej podatkiem VAT.

Regulacje dotyczące tzw. miejsca świadczenia przy dostawie towarów, zostały zawarte w art. 22 ustawy.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 3. ustawy, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.

W niniejszej sprawie, sprzedaż towarów na rzecz odbiorców detalicznych będzie miała miejsce na terytorium krajów Unii Europejskiej innych niż Polska. A zatem zgodnie z powołanym powyżej przepisem, miejscem dostawy tych towarów będą poszczególne państwa członkowskie, na terenie których Wnioskodawczyni dokona sprzedaży towarów przemieszczonych wcześniej w drodze wewnątrzwspólnotowej dostawy własnych towarów. Tym samym, sprzedaż ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju (nie będzie rodziła obowiązku podatkowego w Polsce).

Przedmiotowa sprzedaż, jako niepodlegająca polskim przepisom ustawy o podatku od towarów i usług, nie będzie także ewidencjonowana dla potrzeb tego podatku w rejestrze sprzedaży, a także nie będą do niej miały zastosowania przepisy dotyczące stawek podatku VAT w Polsce.

W myśl art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Przy czym, stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Wnioskodawczyni wskazała, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej jest ona zobowiązana ewidencjonować sprzedaż przy użyciu kasy fiskalnej.

Stwierdzić należy zatem, że sprzedaż ta nie będzie podlegała również ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej, bowiem Zainteresowana nie będzie dokonywała odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju, a zatem nie będzie dokonywała sprzedaży, o której mowa w art. 2 pkt 22 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Zainteresowanej. Inne kwestie wynikające ze stanowiska własnego, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii zastosowania stawki podatku 0% przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów.

Jednocześnie tut. Organ informuje, że w zakresie zdarzenia przyszłego dotyczącego podatku od towarów i usług w kwestii obowiązku rejestracji sprzedaży w urzędach krajów UE, na terenie których Zainteresowana dokona sprzedaży towarów, obowiązku posiadania numeru NIP w krajach, w których będzie dokonywała ona tej sprzedaży oraz powstania obowiązku podatkowego na terytorium innych państw UE, wydane zostało postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania w dniu 11 marca 2011 r. Nr ILPP4/443 12/11 3/EWW.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl