ILPP4/443-118/11-4/PG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-118/11-4/PG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2, § 6 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 4 stycznia 2011 r. (data wpływu 8 lutego 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 20 kwietnia 2011 r. (data wpływu 26 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT -jest:

* prawidłowe - w części dotyczącej montażu parapetów okiennych, okładzin stopni schodowych, podłóg, ścian wewnętrznych oraz ścian zewnętrznych budynków, okładzin kominków,

* nieprawidłowe - w części dotyczącej montażu blatów łazienkowych, kuchennych.

UZASADNIENIE

W dniu 8 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 kwietnia 2011 r. (data wpływu 26 kwietnia 2011 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług kamieniarskich, polegających w znacznej części na montażu w domu klienta (domy jednorodzinne oraz mieszkania) parapetów okiennych, okładzin stopni schodowych, podłóg, ścian wewnętrznych oraz ścian zewnętrznych budynków, blatów łazienkowych, kuchennych, okładzin kominków, które wykonywane są m.in. z granitu, marmuru lub trawertynu oraz konglomeratów kamiennych. Wykonywana usługa montażu obejmuje także materiały, które są wycinane z zakupionych płyt pod wymiar klienta, bądź też są wcześniej nabywane jako gotowe płyty z ww. materiałów.

Wykonanie usługi montażu w domu klienta określone jest w zawartej umowie cywilnoprawnej z klientem (w przeciwieństwie do innych umów zawieranych w zakresie prowadzonej działalności - na sprzedaż gotowych elementów jako towarów).

Domy jednorodzinne oraz mieszkania, w których wykonywana jest usługa, są budynkami mieszkalnymi stałego zamieszkania sklasyfikowanymi w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11, a więc zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług są to obiekty budownictwa mieszkaniowego z uwzględnieniem art. 41 ust. 12b ww. ustawy. Ponadto może zdarzyć się usługa w lokalach mieszkalnych znajdujących się w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12.

Zainteresowana wskazała, że w sprawie będącej przedmiotem zapytania nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawczyni poinformowała, że montaż blatów łazienkowych i kuchennych jest dokonywany w sposób trwały. Blaty kuchenne robione są z uwagi na ich duży ciężar i powierzchnię z kilku elementów, które to elementy układane są na odpowiednie spoiwo, na konstrukcji szafek kuchennych i sklejane ze sobą spoiwem co stanowi jedną całość nie do zdemontowania. Do blatów oraz jednocześnie do ściany mocowane są cokoły lub płyty wypełniające odległość pomiędzy szafkami wiszącymi a szafkami dolnymi. Całość elementów jest ze sobą zespolona klejami oraz kotwami wpuszczonymi w ścianę.

Drugim sposobem montażu blatów jest zakotwienie ich do ściany i podparcie w kilku miejscach nogami z metalu lub zrobionymi z kamienia tak, że po zmontowaniu szafki można wysuwać spod blatów. Jest to inna konstrukcja również zmontowana w sposób trwały. Demontaż montowanych blatów nie jest możliwy bez dewastacji tychże blatów, okładzin ścian i cokołów.

Jeśli chodzi o blaty łazienkowe, to wpuszczane one są w bruzdę wykutą w ścianie łazienki, wklejane i zaprawiane niezależnie od szafki, która znajduje się pod spodem. Często blaty łazienkowe mają dodatkowe wsporniki, bądź to metalowe, bądź z kamienia takiego jak blat łazienkowy. Blaty łazienkowe również montowane są na stałe bez możliwości demontażu bez uszkodzenia blatu. Blaty łazienkowe również okładane są cokołami - płytkami, co stanowi jeden monolit.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku wykonywania usług opisanych powyżej, w koszt których wkalkulowana jest wartość zużytych materiałów, transportu, narzędzi i robocizny, całość czynności opodatkowana będzie stawką podatku VAT w wysokości 8% jako usługi budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych (lub ich części) zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Zdaniem Wnioskodawczyni, w przypadku sprzedaży usług kamieniarskich opisanych powyżej, tj. usług montażu w domu jednorodzinnym lub mieszkaniu spełniającym wymogi art. 2 pkt 12 oraz art. 41 ust. 12, ust. 12a i ust. 12b zastosowanie jako właściwa będzie miała stawka podatku VAT w wysokości 8%.

Świadczenie usług zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług.

Artykuł 7 ust. 1 ww. ustawy mówi, że przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jako właściciel.

Z kolei art. 2 pkt 6 ww. ustawy podaje definicję towarów, przez które rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W przypadku wykonywania czynności usługowego montażu parapetów okiennych, okładzin stopni schodowych, podłóg, ścian wewnętrznych oraz ścian zewnętrznych budynków, blatów łazienkowych, kuchennych, okładzin kominków wykonanych m.in. z granitu, marmuru lub trawertynu mamy do czynienia z robotami związanymi z wykładaniem podłóg i ścian płytkami (PKWiU 43.33.10.0).

Zawarta z klientem umowa cywilnoprawna określa, że w domu jednorodzinnym (budynku mieszkalnym) lub mieszkaniu (lokalu mieszkalnym) wykonana będzie usługa montażu określonych elementów, których przykład podano w opisie sprawy. Z zawartej umowy wynika, że w cenę usługi wkalkulowane są: materiał, robocizna (montaż), transport i narzędzia.

Jest to zatem świadczenie usług (a nie dostawa towarów) budowy, remontu, modernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych.

W przypadku świadczenia takich usług w obiektach budowlanych określonych w art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług (obiekty budownictwa mieszkaniowego - budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11) oraz w obiektach budowlanych określonych w art. 41 ust. 12a z uwzględnieniem art. 41 ust. 12b i 12c ww. ustawy, spełnione są wymogi art. 41 ust. 12 zaliczenia tychże obiektów budowlanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, a zatem właściwa jest stawka podatku od towarów i usług określona w art. 41 ust. 12 odwołująca się do art. 41 ust. 2 ww. ustawy.

W art. 41 ust. 2 z uwzględnieniem art. 146a ta stawka podatku od towarów i usług w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. wynosi 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe - w części dotyczącej montażu parapetów okiennych, okładzin stopni schodowych, podłóg, ścian wewnętrznych oraz ścian zewnętrznych budynków, okładzin kominków,

* nieprawidłowe - w części dotyczącej montażu blatów łazienkowych, kuchennych.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Artykuł 2 pkt 6 ustawy stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy ruchome oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Ponadto, art. 8 ust. 1 ustawy określa, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Należy zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku w stosunku do niektórych czynności.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W tym miejscu należy zauważyć, iż z dniem 1 stycznia 2011 r. zmianie uległy stawki podatku od towarów i usług.

W myśl art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stosownie do art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym - zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy - rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Artykuł 41 ust. 12b ustawy stanowi, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Natomiast przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się - w myśl art. 2 pkt 12 ustawy - budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z tym rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 - zbiorowego zamieszkania.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że obniżoną stawkę podatku VAT stosuje się do budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji oraz przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym do którego należą budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, z uwzględnieniem limitów określonych w art. 41 ust. 12b ustawy.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.), przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z kolei zgodnie z pkt 7a tego artykułu, przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 tego artykułu. Zgodnie z jego brzmieniem, przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja oznacza unowocześnienie, uwspółcześnienie produktu, trwałe ulepszenie np. istniejącego obiektu budowlanego, prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej (źródło: Wikipedia, wolna encyklopedia).

Należy zauważyć, iż sama usługa montażu czy też instalacja poszczególnych towarów nie może być traktowana jako remont, modernizacja, czy też termomodernizacja. Dopiero w połączeniu z zespołem innych czynności, w wyniku których podnosi się bądź też przywraca poprzedni stan techniczny czy wartość użytkową budynku lub lokalu, można traktować ją jako usługę remontu, modernizacji lub termomodernizacji, o których mowa w ustawie.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług kamieniarskich polegających w znacznej części na montażu w domu klienta (domach jednorodzinnych oraz mieszkań) parapetów okiennych, okładzin stopni schodowych, podłóg, ścian wewnętrznych oraz ścian zewnętrznych budynków, blatów łazienkowych, kuchennych, okładzin kominków, które wykonywane są m.in. z granitu, marmuru lub trawertynu oraz konglomeratów kamiennych. Wykonywana usługa montażu obejmuje także materiały, które są wycinane z zakupionych płyt pod wymiar klienta, bądź też są wcześniej nabywane jako gotowe płyty z ww. materiałów.

Wykonanie usługi montażu w domu klienta określone jest w zawartej umowie cywilnoprawnej z klientem (w przeciwieństwie do innych umów zawieranych w zakresie prowadzonej działalności - na sprzedaż gotowych elementów jako towarów).

Domy jednorodzinne oraz mieszkania, w których wykonywana jest usługa, są budynkami mieszkalnymi stałego zamieszkania sklasyfikowanymi w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11. Ponadto może zdarzyć się usługa wykonywana w lokalach mieszkalnych znajdujących się w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12.

Jak wskazała Zainteresowana, z zawartej umowy wynika, że w cenę usługi wkalkulowane są: materiał, robocizna (montaż), transport i narzędzia.

Zauważyć należy, iż przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma fakt co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest usługa remontowa, budowlana, budowlano-montażowa, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia itp.). Wyliczenie co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Wnioskodawczyni poinformowała ponadto, że w przypadku wykonywania czynności usługowego montażu parapetów okiennych, okładzin stopni schodowych, podłóg, ścian wewnętrznych oraz ścian zewnętrznych budynków, blatów łazienkowych, kuchennych, okładzin kominków wykonanych m.in. z granitu, marmuru lub trawertynu mamy do czynienia z robotami związanymi z wykładaniem podłóg i ścian płytkami (PKWiU 43.33.10.0).

Zatem stwierdzić należy, że czynności wykonywane przez Zainteresowaną składają się na usługę, a nie na dostawę towarów.

Wskazać należy, że z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku miała i ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym, jednakże nie do wszystkich usług dotyczących samego instalowania, czy montażu różnych towarów.

Jak wynika z informacji przedstawionych we wniosku, Wnioskodawczyni świadczy m.in. usługi polegające na montażu w domu klienta (domy jednorodzinne oraz mieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11) parapetów okiennych, okładzin stopni schodowych, podłóg, ścian wewnętrznych oraz ścian zewnętrznych budynków, okładzin kominków.

Mając na uwadze powyższe oraz treść powołanych przepisów, stwierdzić należy, że do ww. usług jeżeli są one wykonywane w ramach budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zastosowanie ma obniżona 8% stawka podatku VAT (z uwzględnieniem limitów określonych w art. 41 ust. 12b ustawy).

Zainteresowana wskazała także, że w ramach wykonywanej działalności gospodarczej świadczy ona usługi polegające na montażu w domu klienta blatów łazienkowych oraz kuchennych.

W przypadku powyższych czynności zastosowanie znajdzie podstawowa 23% stawka podatku VAT, bowiem czynności te nie stanowią usług wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl