ILPP4/443-113/12-2/BA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-113/12-2/BA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2012 r. (data wpływu 16 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług magazynowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług magazynowania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zajmuje się produkcją części metalowo-gumowych mających zastosowanie w przemyśle motoryzacyjnym. Zainteresowany dokonuje sprzedaży swoich wyrobów gotowych zarówno bezpośrednio jak i za pośrednictwem składów konsygnacyjnych zlokalizowanych na terenie innych krajów należących do Unii Europejskiej. W celu dokonania sprzedaży za pośrednictwem składu konsygnacyjnego, Wnioskodawca w pierwszej kolejności dokonuje przemieszczenia swoich wyrobów do składów zarządzanych poprzez wybranego dostawcę usług. Dostawcy tych usług świadczą oprócz przechowywana swoich wyrobów w magazynach do czasu ich sprzedaży szereg innych pomocniczych czynności, które same w sobie nie stanowią celu, jednak składają się na jedną usługę główną (zwaną dalej łącznie usługą magazynowania). W ramach usługi magazynowania wykonywane są następujące czynności:

* obsługa magazynu, zarządzanie magazynem jak i precyzyjne zarządzanie zapasami magazynowymi,

* dostarczenie dokumentów z niezbędnymi danymi na potrzeby fakturowania,

* zapewnienie dostaw do odbiorcy w ilościach i w czasie wskazanym przez odbiorcę wraz z przekazaniem odpowiednich danych tych dostaw,

* dopuszczenie do kontroli jakościowej zarówno odbiorcę jak i dostawcę,

* dostawca usług gwarantuje odbiory we wszystkie dni pracujące w ściśle wyznaczonych okresach opisanych w procesach obsługi,

* kontrola zewnętrzna, rozpoznawanie tożsamości wyrobów, ich ilości, wad, uszkodzeń jak i strat, rozpoznanie nieprawidłowości, zgłoszenie roszczenia u przewoźnika,

* włożenie towarów posortowanych do opakowań, przechowywanie w opakowaniach, etykietowanie opakowań, przepakowanie itp.

Wartość faktury uzależniona jest od ilości składowanych wyrobów gotowych w danym okresie rozliczeniowym, a także świadczonych czynności częściowych. Każda z wyżej wymienionych czynności ma określoną cenę. Obciążenie jest więc iloczynem sztuk przechowywanych i obsługiwanych części i stawką za daną czynność w określonym okresie czasu.

Analizując powyżej opisany stan można stwierdzić, że mamy do czynienia z usługą złożoną, świadczoną przez centra logistyczne. Z usługami złożonymi spotykamy się, gdy w wyniku kombinacji różnych świadczeń, dążymy do realizacji określonego celu. W opisywanym przypadku celem głównym jest optymalny proces dostaw wobec odbiorców.

Należy przy tym wskazać, iż w przedmiotowej sprawie zarówno usługi przechowywania jak i poszczególne czynności pozostałe (rozładunek, załadunek, pakowanie, przepakowywanie) są faktycznie wykonywane w konkretnej nieruchomości - w ściśle określonym magazynie. Ponieważ przedmiotowe usługi powiązane są z konkretną nieruchomością, miejsce świadczenia określa się, zdaniem Wnioskodawcy, w oparciu o art. 28e ustawy (czyli w jego przypadku podlega opodatkowaniu na terenie kraju, w którym ta nieruchomość jest położona).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jak w świetle obowiązujących przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Zainteresowany powinien potraktować usługę magazynowania, tj. usługę przechowywania wraz z szeroko rozumianą obsługą magazynu, zgodnie z art. 28b (zasada ogólna), czy też art. 28e (miejsce położenia nieruchomości).

Zdaniem Wnioskodawcy, wyżej opisane usługi magazynowania (przechowywania wyrobów i obsługi magazynu) są przede wszystkim usługami związanymi z wykorzystaniem powierzchni konkretnego składu konsygnacyjnego, z którego dokonywana jest sprzedaż. Nieruchomość (tutaj skład konsygnacyjny) stanowi w tym przypadku podstawowy niezbędny element świadczenia, bez którego usługa magazynowania towarów w ogóle nie mogłaby być wykonana czy też nie miałaby dla usługobiorcy żadnego znaczenia. W konsekwencji, usługi tej nie można traktować odrębnie od miejsca, w którym jest realizowana, tj. miejsce położenia konkretnego składu konsygnacyjnego, za pośrednictwem którego Zainteresowany sprzedaje swoje towary. W związku z powyższą kwalifikacją miejscem świadczenia tych usług zgodnie z art. 28e ustawy, jest miejsce położenia nieruchomości. W przypadku wspomnianych usług (art. 28e ustawy) nie ma znaczenia ani miejsce gdzie znajduje się siedziba usługobiorcy, ani jego stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Nie ma również znaczenia, czy wspomniane usługi są świadczone dla podatników, czy też dla podmiotów niebędących podatnikami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zajmuje się produkcją części metalowo-gumowych mających zastosowanie w przemyśle motoryzacyjnym. Zainteresowany dokonuje sprzedaży swoich wyrobów gotowych zarówno bezpośrednio jak i za pośrednictwem składów konsygnacyjnych zlokalizowanych na terenie innych krajów należących do Unii Europejskiej. W celu dokonania sprzedaży za pośrednictwem składu konsygnacyjnego, Wnioskodawca w pierwszej kolejności dokonuje przemieszczenia swoich wyrobów do składów zarządzanych poprzez wybranego dostawcę usług. Dostawcy tych usług świadczą oprócz przechowywana swoich wyrobów w magazynach do czasu ich sprzedaży szereg innych pomocniczych czynności, które same w sobie nie stanowią celu, jednak składają się na jedną usługę główną (zwaną dalej łącznie usługą magazynowania).

W ramach usługi magazynowania wykonywane są następujące czynności:

* obsługa magazynu, zarządzanie magazynem jak i precyzyjne zarządzanie zapasami magazynowymi,

* dostarczenie dokumentów z niezbędnymi danymi na potrzeby fakturowania,

* zapewnienie dostaw do odbiorcy w ilościach i w czasie wskazanym przez odbiorcę wraz z przekazaniem odpowiednich danych tych dostaw,

* dopuszczenie do kontroli jakościowej zarówno odbiorcę jak i dostawcę,

* dostawca usług gwarantuje odbiory we wszystkie dni pracujące w ściśle wyznaczonych okresach opisanych w procesach obsługi,

* kontrola zewnętrzna, rozpoznawanie tożsamości wyrobów, ich ilości, wad, uszkodzeń jak i strat, rozpoznanie nieprawidłowości, zgłoszenie roszczenia u przewoźnika,

* włożenie towarów posortowanych do opakowań, przechowywanie w opakowaniach, etykietowanie opakowań, przepakowanie itp.

Przedmiotem pytania Zainteresowanego jest określenie miejsca świadczenia usługi magazynowania, tj. usługi przechowywania wraz z szeroko rozumianą obsługą magazynu.

W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Powyższy artykuł wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy, zgodnie z którym działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Biorąc pod uwagę opis sprawy stwierdzić należy, iż Wnioskodawca spełnia definicję podatnika, określoną w art. 28a ustawy.

Zgodnie z regułą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i ust. 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j i art. 28n.

Ustawodawca wprowadzając wskazane w art. 28b ust. 1 ustawy zastrzeżenia wymienił przypadki, dla których występuje inne niż określone w tym artykule miejsce świadczenia usług.

Miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości (art. 28e ustawy).

Należy w tym miejscu zauważyć, że użyty w powyższym przepisie (art. 28e ustawy) zwrot "usług związanych z nieruchomościami" stanowi katalog otwarty. Warunkiem zaliczenia określonej usługi do tego katalogu jest jej związek z nieruchomością, której dana usługa dotyczy. Wprawdzie usługi na nieruchomościach kojarzone są na ogół z usługami budowlanymi związanymi z konkretną nieruchomością, jednak pojęcie to jest znacznie szersze i obejmuje swoim zakresem cały szereg usług, które są nierozerwalnie związane z nieruchomościami.

Wskazać też trzeba, iż powiązanie usług związanych z nieruchomością z lokalizacją samej nieruchomości jest jak najbardziej uzasadnione, bowiem dane usługi są konsumowane (wykorzystywane) właśnie w miejscu położenia nieruchomości.

W ustawie nie znajduje się legalna definicja usług magazynowania, również w art. 28b do 28o nie można dopatrzeć się odniesień do tego rodzaju usług. Trudno też znaleźć jedną definicję w literaturze, która określałaby jednoznacznie co należy rozumieć pod tym pojęciem. Należy jednak podkreślić, iż aby skutecznie realizować zadania, które składają się na tę usługę, należy posiadać przede wszystkim warunki techniczne (magazyny). Powierzchnia magazynowa, która służy do takich usług, jest położona na terytorium określonego kraju, a świadczenie usług jest nierozerwalnie powiązane z nieruchomością, jaką jest obiekt magazynu.

Należy zgodzić się z Zainteresowanym, że w przypadku wspomnianych usług (art. 28e ustawy) nie ma znaczenia ani miejsce gdzie znajduje się siedziba usługobiorcy, ani jego stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Nie ma również znaczenia, czy wspomniane usługi są świadczone dla podatników, czy też dla podmiotów niebędących podatnikami.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że usługa magazynowania towarów ma charakter usługi związanej z nieruchomościami i tym samym spełnia dyspozycję art. 28e ustawy. W związku z powyższym, miejscem świadczenia tej usługi jest miejsce położenia nieruchomości. Zatem usługa magazynowania świadczona na rzecz Wnioskodawcy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium państwa, na którym znajduje się dana nieruchomość (magazyn).

Reasumując, dla określenia miejsca świadczenia (opodatkowania) nabywanych przez Zainteresowanego usług magazynowania, tj. usług przechowywania wraz z szeroko rozumianą obsługą magazynu, należy stosować art. 28e ustawy, określający miejsce świadczenia usług związanych z nieruchomością.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl