ILPP4/443-1039/11-2/EN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 października 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-1039/11-2/EN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2011 r. (data wpływu 5 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie krajowej sprzedaży kosmetyków oraz napojów owocowych o PKWiU 10.89.15.0 wyprodukowanych wyłącznie z soków owocowych lub ich koncentratów oraz ekstraktów roślinnych w proporcjach podanych poniżej. Sprzedaż tę Wnioskodawca rozpoczął w 2011 r. Wcześniej Wnioskodawca nie prowadził żadnej sprzedaży. Wśród odbiorców występują osoby fizycznie nieprowadzące działalności gospodarczej. Sprzedaż odbywa się na dwa sposoby:

* w systemie wysyłkowym (przesyłkami kurierskimi),

* poza systemem wysyłkowym (w siedzibie Wnioskodawcy).

Skład napojów owocowych sprzedawanych przez Wnioskodawcę jest następujący:

* napój owocowy o nazwie "B": puree z owoców "N" 89%, naturalny koncentrat soku z borówki amerykańskiej 5,5%, ekstrakt z liścia oliwnego 0,3%, pozostałe 2% to: naturalny koncentrat soku z winogron i czarnej porzeczki, naturalne aromaty i stabilizatory,

* napój owocowy o nazwie "Bx": puree z owoców "N" 70%, ekstrakt z liścia oliwnego 30%,

* napój owocowy o nazwie "Bxx": puree z owoców "N" 89%, naturalny koncentrat soku z winogron 5,5%, naturalny koncentrat z soku borówki amerykańskiej oraz naturalne aromaty 5,5%,

* napój owocowy o nazwie "BXXX": puree z owoców "N" 45%, koncentrat soku jabłkowego i mango 16%, koncentrat soku z marakui 5%, naturalne dodatki smakowe, koncentraty (jabłko, wiśnia, rzodkiew, słodki ziemniak), oligofruktoza, fruktoza, stabilizatory, izolowane proteiny warzywne,

* napój owocowy o nazwie "BXXX": koncentrat soku z winogron 54,8%, puree z owoców "N" 45%, naturalne dodatki smakowe, stabilizatory,

* napój owocowy o nazwie "A": puree z owoców "N" 83%, skoncentrowane soki 17% (białe winogrono, jabłko, czarna porzeczka, czarne winogrono, borówka amerykańska, malina), naturalny aromat.

Każdy nabywca otrzymuje swój unikalny numer w systemie sprzedażowym Wnioskodawcy. Pod tym numerem są przechowywane szczegółowe dane każdego nabywcy, w szczególności imię i nazwisko bądź nazwa oraz dokładny adres, a w przypadku klientów biznesowych również numer NIP.

Każde zamówienie otrzymuje swój unikalny numer w systemie sprzedażowym Wnioskodawcy. Pod tym numerem są przechowywane szczegółowe dane zamówienia oraz wystawionej do niego faktury VAT.

Płatności za sprzedaż w systemie wysyłkowym są otrzymywane przez Wnioskodawcę wyłącznie na konto bankowe poprzez:

* płatność kartą kredytową klienta w momencie składania zamówienia przez Internet lub hotline,

* wpłatę kwot zebranej gotówki przez firmę kurierską przy zamówieniach realizowanych za tzw. pobraniem.

W przypadku płatności kartą kredytową Wnioskodawca otrzymuje wyciągi bankowe oraz dodatkowe raporty pozwalające na dokładną identyfikację konkretnych zamówień oraz nabywców. W raportach tych są zamieszczane w szczególności:

* tytuł płatności zgodny z unikalnym numerem zamówienia nadanym przez system sprzedażowy Wnioskodawcy, umożliwiającym identyfikację zarówno zamówienia jak i szczegółowych danych nabywcy, w tym jego pełen adres,

* kwota płatności zgodna z kwotą zamówienia,

* dane osoby dokonującej wpłaty.

W przypadku zamówień realizowanych za tzw. pobraniem firma kurierska, z której usług korzysta Wnioskodawca, przekazuje zebrane od kupujących kwoty na konto bankowe Wnioskodawcy i jednocześnie przesyła Wnioskodawcy szczegółowe raporty dotyczące dostarczonych przesyłek i kwot pobranych od kupujących. Raporty te zawierają w szczególności:

* unikalny numer zamówienia zgodny z systemem Wnioskodawcy, umożliwiający identyfikację zarówno zamówienia jak i szczegółowych danych nabywcy, w tym jego pełen adres,

* kwotę pobraną przez kuriera dla każdego zamówienia, zgodną z wartością zamówienia w systemie Wnioskodawcy,

* adres nabywcy/odbiorcy przesyłki,

* datę dostarczenia przesyłki.

Mając na uwadze powyższe, z prowadzonej ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła. Dodatkowo w ewidencji systemu Wnioskodawcy są przechowywane wszelkie informacje dotyczące zamówienia oraz wystawionej do niego faktury VAT, a także dane każdego nabywcy, w tym osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej (imię, nazwisko, dokładny adres).

Płatności za sprzedaż poza systemem wysyłkowym, dokonywaną w siedzibie Wnioskodawcy odbywają się poprzez:

* wpłaty gotówki do kasy Wnioskodawcy,

* płatności kartą płatniczą przy użyciu terminala płatniczego,

* płatności kartą kredytową nabywcy.

W systemie sprzedażowym Wnioskodawcy do każdego zamówienia jest automatycznie generowana faktura VAT.

Wnioskodawca prowadzi szczegółowe miesięczne rejestry sprzedaży zawierające informacje o każdym zamówieniu i wystawionej do niego fakturze VAT, w szczególności:

* numer faktury VAT,

* unikalny numer zamówienia,

* dane nabywcy (imię i nazwisko lub nazwa, adres, NIP w przypadku nabywcy niebędącego osobą fizyczną),

* data wystawienia faktury,

* data sprzedaży,

* wartość sprzedaży netto z podziałem na stawki VAT,

* wartość podatku VAT z podziałem na stawki,

* wartość sprzedaży brutto,

* metoda płatności.

Rejestry sprzedaży zawierają również podsumowanie miesięcznej kwoty sprzedaży z podziałem na stawki VAT, kwoty podatku VAT z podziałem na stawki oraz kwoty brutto miesięcznej sprzedaży.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy realizowana przez Wnioskodawcę sprzedaż wysyłkowa na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej jest zwolniona z obowiązku ewidencji za pomocą kasy rejestrującej na podstawie poz. 36 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej realizowana w systemie wysyłkowym jest zwolniona z obowiązku ewidencji za pomocą kasy rejestrującej. Natomiast sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej realizowana poza systemem wysyłkowym podlega obowiązkowi ewidencji za pomocą kasy rejestrującej po przekroczeniu łącznej kwoty sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w wysokości 20.000 złotych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Przez sprzedaż rozumie się, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Na mocy delegacji zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia zwolnił na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w art. 111 ust. 1, oraz określił warunki korzystania ze zwolnienia (...).

Zwolnienie z obowiązku instalowania kas rejestrujących określone zostało w § 2 i § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010 r. Nr 138, poz. 930), zwanym dalej rozporządzeniem.

Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie: zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do treści § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. również podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6, który stanowi, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Na mocy § 3 ust. 7 rozporządzenia, zwalnia się również z obowiązku ewidencjonowania do dnia przekroczenia w 2011 r. lub 2012 r. kwoty obrotów w wysokości 20.000 zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy - podatników rozpoczynających sprzedaż w danym roku podatkowym.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem podmiotowym, tj. dotyczącym podmiotu.

Podkreślić należy, iż każda sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych ma wpływ na wielkość obrotu wyznaczającego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Kwotę obrotu uprawniającą do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących określa się sumując całą sprzedaż (w danym roku) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Obliczając powyższą kwotę obrotu nie wyłącza się zatem sprzedaży towarów i usług, które na mocy rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących jako wymienione w załączniku do rozporządzenia zostały przedmiotowo zwolnione z obowiązku ewidencjonowania. Do obrotu wlicza się tym samym sprzedaż ze wszystkich czynności wykonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych (wszystkie rodzaje działalności).

Natomiast, w myśl § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tj. dotyczącym niektórych czynności wykonywanych przez podatnika.

I tak w części II załącznika do rozporządzenia w poz. 36 wskazano, że dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), z wyjątkiem dostawy paliw płynnych, gazowych oraz dostaw towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła 2), 4).

Z objaśnień zawartych w punkcie 2) wynika, iż zwolnienie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Z kolei w objaśnieniu zawartym w punkcie 4) wskazano, iż w zakresie sprzedaży wysyłkowej towarów korzystanie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania możliwe jest tylko przez podatników, którzy niezależnie od innych wymogów dotyczących zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania prowadzą szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego, na rzecz których dokonano wysyłki towarów.

Aby zatem podatnik miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 36 załącznika, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

* zapłata za dostawę towarów w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,

* z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji oraz osoby (w tym jej adresu) zapłata dotyczyła,

* podatnik nie rozpoczął ewidencjonowania tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Niewystąpienie któregokolwiek z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Wskazać w tym miejscu należy, iż kasa rejestrująca jest szczególnego rodzaju ewidencją podatkową. Ma ona charakter ewidencji sprzedaży, gdyż zarejestrowaniu w niej podlegają transakcje opodatkowane wykonane przez podatnika.

Wymóg stosowania przez określone grupy podatników kas rejestrujących został wprowadzony przede wszystkim ze względu na potrzebę zapewnienia kontroli nad rzetelnością deklarowanych przez pewne grupy podatników podstaw opodatkowania. Obowiązek ewidencjonowania w kasie dotyczy bowiem tych transakcji, w przypadku których nie ma bezwzględnego obowiązku wystawiania faktur je dokumentujących (faktury wystawiane są wyłącznie na żądanie nabywców - osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej). W tym przypadku, przy braku innych form dokumentowania transakcji (utrwalania tego, że miały one miejsce), istniałoby realne niebezpieczeństwo zaniżania obrotów (podstawy opodatkowania). Ewentualne wykrycie tego faktu byłoby znacznie utrudnione w przypadku, gdyby sprzedaż bezfakturowa nie została udokumentowana w żaden inny sposób. Obowiązek ewidencjonowania sprzedaży w kasie rejestrującej ma dyscyplinować podatników i przeciwdziałać przypadkom zaniżana obrotów.

Należy zatem uznać, iż celem wprowadzenia obowiązku ewidencjowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących było zobowiązanie podatników do ewidencjonowania tej sprzedaży, która nie jest dokumentowana w żaden inny sposób, a więc nie ma możliwości sprawdzenia, czy dana transakcja faktycznie miała miejsce. Tym samym uzasadnione jest przyjęcie, iż wprowadzając zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej, ustawodawca zwolnieniem objął te czynności, które są już w jakiś sposób udokumentowane, a więc istnieje możliwość ustalenia podstawy opodatkowania.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie krajowej sprzedaży kosmetyków oraz napojów owocowych o PKWiU 10.89.15.0 wyprodukowanych wyłącznie z soków owocowych lub ich koncentratów oraz ekstraktów roślinnych. Sprzedaż tę Wnioskodawca rozpoczął w 2011 r. Wcześniej Wnioskodawca nie prowadził żadnej sprzedaży. Wśród odbiorców występują osoby fizycznie nieprowadzące działalności gospodarczej. Sprzedaż odbywa się na dwa sposoby:

* w systemie wysyłkowym (przesyłkami kurierskimi),

* poza systemem wysyłkowym (w siedzibie Wnioskodawcy).

Każdy nabywca otrzymuje swój unikalny numer w systemie sprzedażowym Wnioskodawcy. Pod tym numerem są przechowywane szczegółowe dane każdego nabywcy, w szczególności imię i nazwisko bądź nazwa oraz dokładny adres, a w przypadku klientów biznesowych również numer NIP.

Każde zamówienie otrzymuje swój unikalny numer w systemie sprzedażowym Wnioskodawcy. Pod tym numerem są przechowywane szczegółowe dane zamówienia oraz wystawionej do niego faktury VAT.

Płatności za sprzedaż w systemie wysyłkowym są otrzymywane przez Wnioskodawcę wyłącznie na konto bankowe poprzez:

* płatność kartą kredytową klienta w momencie składania zamówienia przez Internet lub hotline,

* wpłatę kwot zebranej gotówki przez firmę kurierską przy zamówieniach realizowanych za tzw. pobraniem.

W przypadku płatności kartą kredytową Wnioskodawca otrzymuje wyciągi bankowe oraz dodatkowe raporty pozwalające na dokładną identyfikację konkretnych zamówień oraz nabywców. W raportach tych są zamieszczane w szczególności:

* tytuł płatności zgodny z unikalnym numerem zamówienia nadanym przez system sprzedażowy Wnioskodawcy, umożliwiającym identyfikację zarówno zamówienia jak i szczegółowych danych nabywcy, w tym jego pełen adres,

* kwota płatności zgodna z kwotą zamówienia,

* dane osoby dokonującej wpłaty.

W przypadku zamówień realizowanych za tzw. pobraniem firma kurierska, z której usług korzysta Wnioskodawca, przekazuje zebrane od kupujących kwoty na konto bankowe Wnioskodawcy i jednocześnie przesyła Wnioskodawcy szczegółowe raporty dotyczące dostarczonych przesyłek i kwot pobranych od kupujących. Raporty te zawierają w szczególności:

* unikalny numer zamówienia zgodny z systemem Wnioskodawcy, umożliwiający identyfikację zarówno zamówienia jak i szczegółowych danych nabywcy, w tym jego pełen adres,

* kwotę pobraną przez kuriera dla każdego zamówienia, zgodną z wartością zamówienia w systemie Wnioskodawcy,

* adres nabywcy/odbiorcy przesyłki,

* datę dostarczenia przesyłki.

Mając na uwadze powyższe, z prowadzonej ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła. Dodatkowo w ewidencji systemu Wnioskodawcy są przechowywane wszelkie informacje dotyczące zamówienia oraz wystawionej do niego faktury VAT, a także dane każdego nabywcy, w tym osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej (imię, nazwisko, dokładny adres).

Odnosząc treść przytoczonych przepisów do opisu sprawy wskazać należy, że Wnioskodawca dokonując wysyłkowej dostawy towarów, za które otrzymuje w całości zapłatę za pośrednictwem banku, a z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła, korzysta do dnia 31 grudnia 2012 r. ze zwolnienia (przedmiotowego) z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej, na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 36 załącznika do ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r.

Dodatkowo tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Natomiast w zakresie stawki podatku oraz w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży dla potrzeb podatku VAT zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia Nr ILPP2/443-1039/11-3/EN oraz Nr ILPP2/443-1039/11-4/EN z dnia 5 października 2011 r.

Z kolei w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygniecie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl