ILPP4/443-100/13-6/BA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP4/443-100/13-6/BA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2013 r. (data wpływu 7 marca 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 10 maja 2013 r. (data wpływu 13 maja 2013 r.) oraz pismem z dnia 23 maja 2013 r. (data wpływu 27 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usługi logistycznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usługi logistycznej. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 10 maja 2013 r. (data wpływu 13 maja 2013 r.) o informacje uzupełniające opis sprawy, a także pismem z dnia 23 maja 2013 r. (data wpływu 27 maja 2013 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca świadczy na rzecz swoich kontrahentów kompleksową obsługę logistyczną, w skład której wchodzi między innymi obsługa towarów składowanych w magazynach znajdujących się na terenie Polski, niepozostającą w bezpośrednim związku z nieruchomością, w tym następujące usługi:

1.

magazynowanie rzeczy ruchomych (towarów),

2.

kontrolę ilości towaru, stanu opakowania oraz dokumentów towarzyszących, w tym listów przewozowych przy przekazaniu towarów do magazynu,

3.

ustalanie i wyjaśnianie stwierdzonych rozbieżności w przekazanej dokumentacji (włącznie z niezwłocznym przekazaniem informacji na ten temat Klientowi),

4.

niezwłoczne księgowanie i ewidencjonowanie przyjętych towarów w programie wskazanym przez Składającego (X),

5.

rozładunek przekazanych towarów,

6.

kompletację przesyłek według zlecenia od Klienta,

7.

prowadzenie dokumentacji magazynowej, w tym ewidencji ilościowej,

8.

tworzenie list załadunkowych,

9.

załadunek towarów w terminie wskazanym przez Klienta,

10.

sprawdzanie wydań towarów,

11.

prowadzenie postępowania reklamacyjnego,

12.

doczyszczanie, inwentaryzacja stanów po konsultacji z Klientem.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, że jest on zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Kontrahent Wnioskodawcy spełnia definicję wskazaną w art. 28a ustawy o podatku od towarów i usług, posiada siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Niemiec. Zainteresowany świadczy usługi na rzecz L. z siedzibą w X, pod tym adresem też prowadzona jest działalność. Kraj pochodzenia kontrahenta na rzecz którego świadczona jest usługa to Niemcy.

Wnioskodawca wykonuje dodatkowe czynności, które mają na celu sprawne dostarczenie towaru do Klienta końcowego. W tym celu ustala on datę i godzinę dostawy, przygotowuje dokumenty wysyłkowe, ustala kolejność rozładunków oraz ustala z końcowym odbiorcą szczegóły dostawy. Zainteresowany dokonuje następnie załadunku towaru w określonej kolejności na samochód, i czuwa nad tym, aby dotarł on w określonym czasie w określone miejsce. Dodatkowo stara się on w sposób optymalny zorganizować rozładunek, konsolidacje i załadunek towaru; minimalizując przy tym wszelkie możliwe straty. Transport realizowany jest przez Wnioskodawcę na mocy odrębnej umowy z inną firmą.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy względem kompleksowej usługi logistycznej, w skład której wchodzi między innymi obsługa towarów składowanych w magazynach niepozostających w bezpośrednim związku z nieruchomością, w tym magazynowanie rzeczy ruchomych (towarów), Zainteresowany jest uprawniony do zastosowania art. 28b ustawy o podatku od towarów i usług, czyli miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia ww. usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej.

Zdaniem Wnioskodawcy, miejscem świadczenia opisanych usług jest miejsce siedziby usługobiorcy.

Tym samym, przedmiotowe usługi nie podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce.

Pierwszą z tych reguł ogólnych, odnoszącą się do transakcji na rzecz podatników (przedsiębiorców), wyraża art. 28b ustawy o VAT. Przepis ten stanowi, że miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n. W przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności (art. 28b ust. 2). Zatem zgodnie z regułą ogólną, o miejscu świadczenia usługi wykonywanej dla "podatnika" (w rozumieniu przepisów o miejscu świadczenia) decyduje siedziba (miejsce zamieszkania, stałe miejsce prowadzenia działalności) usługobiorcy. Ta zasada ogólna dotyczy każdego przypadku świadczenia usług na rzecz podatników. Nie ma tutaj zastrzeżenia, aby usługobiorca i usługodawca pochodzili z różnych państw. Omawiana reguła ustalania miejsca świadczenia ma zastosowanie także w przypadku, gdy dana usługa jest świadczona pomiędzy podatnikami z tego samego państwa (por. Komentarz do art. 28 (b) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 04.54.535), (w:) A. Bartosiewicz, R. Kubacki, VAT. Komentarz, Lex, 2010, wyd. IV.).

Jeden z wyjątków od tej reguły został przewidziany w art. 28e ustawy o VAT. Przepis ten stanowi, że miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

Przepis ten jest odpowiednikiem art. 47 Dyrektywy 112 (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r.). W myśl przepisu unijnego, miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług rzeczoznawców i agentów nieruchomości, usług zakwaterowania w sektorze hotelarskim lub sektorach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, przyznawania prawa użytkowania nieruchomości oraz usług związanych z przygotowywaniem i koordynacją prac budowlanych, takich jak usługi architektów biur nadzoru budowlanego, jest miejsce, w którym znajduje się dana nieruchomość.

Artykuł 28e ustawy o VAT dość wiernie oddaje myśl zawartą w przepisie unijnym. Różnicą redakcyjną jest to, że prawodawca wspólnotowy posłużył się bardziej trafnym określeniem usług: "przyznawanie prawa użytkowania nieruchomości", gdy tymczasem polski przepis stanowi o usługach "użytkowania i używania nieruchomości", co mogłoby sugerować, że to usługodawca używa nieruchomości bądź użytkuje ją. Tymczasem chodzi właśnie o oddanie przez usługodawcę - w ramach określonego stosunku prawnego bądź faktycznego - nieruchomości do używania (użytkowania) innemu podmiotowi (por. Komentarz do art. 28 (e) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 04.54.535), A. Bartosiewicz, R. Kubacki, VAT. Komentarz, Lex, 2010, wyd. IV.). W doktrynie za usługi związane z nieruchomościami - obok przypadków wyraźnie wymienionych w komentowanym przepisie, tj. usług: wyceny nieruchomości, pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, hotelowych (noclegowych) i zakwaterowania, najmu, dzierżawy i podobnych, przygotowania i koordynowania prac budowlanych (usługi architektów i nadzoru budowlanego), można uznać także m.in.:

* usługi (roboty) budowlane (także w zakresie remontów nieruchomości),

* usługi prac polowych w rolnictwie,

* usługi geodezyjne,

* usługi notarialne (dotyczące sporządzenia umów przenoszących lub ustanawiających własność lub inne prawa do nieruchomości).

Zainteresowany zwraca uwagę, że w świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z przepisu tego a contrario wynika, że odpłatne świadczenie usług poza terytorium kraju nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce. Dla wskazania miejsca opodatkowania transakcji istotne jest określenie miejsca jej świadczenia. Zgodnie z treścią art. 28b ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

W ocenie Wnioskodawcy, przepis ten ustanawia ogólną zasadę dotyczącą określenia miejsca opodatkowania usług transgranicznych świadczonych na rzecz podatników. Wskazana w tym przepisie reguła ogólna stosowana jest domyślnie, tzn. jeśli dana usługa nie znajduje się w katalogu wyjątków, zastosowanie znajdzie powyższa reguła ogólna.

Zdaniem Zainteresowanego, opisana kompleksowa usługa logistyczna w skład której wchodzi magazynowanie towarów nie mieści się w żadnej kategorii usług objętych wyjątkiem od reguły ogólnej. W szczególności usługa ta nie powinna być kwalifikowana do usług związanych z nieruchomościami w rozumieniu art. 28e ustawy o VAT, bowiem przepis ten nie wymienia w swojej treści usług magazynowania, a ponadto charakter usługi świadczonej przez niego na rzecz kontrahentów nie pozwala na uznanie, że ma ona związek z nieruchomością, nie polega bowiem na użytkowaniu, czy używaniu nieruchomości, nie wiąże się z udostępnieniem nieruchomości. Zdaniem Wnioskodawcy, aby określona usługa mogła być traktowana jako usługa użytkowania, czy używania nieruchomości, usługobiorca powinien w stosunku do nieruchomości otrzymać określone uprawnienia, czego w przedmiotowym przypadku nie ma. Natomiast usługa, której tylko jednym z elementów jest udostępnienie miejsca do przechowywania towarów, nie ma związku z nieruchomością w rozumieniu analizowanego przepisu.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Zainteresowanego, kompleksowe usługi logistyczne w skład których wchodzi magazynowanie towarów nie należy uznawać za usługę związaną z nieruchomością, zamiarem stron nie jest bowiem przypisanie usługobiorcy prawa do korzystania z powierzchni magazynowej, lecz utrzymanie towarów w niezmienionym stanie oraz zapewnienie wszelkich dodatkowych świadczeń z tym związanych.

Analizując natomiast orzecznictwo sądów administracyjnych w zakresie kompleksowych usługi logistycznych obejmujących magazynowanie i przechowywanie towarów, to należy wskazać, iż do ww. usług zastosowanie będą miały zasady ogólne określone przepisami art. 28b i 28c u.p.t.u.

Stanowisko takie zajął, między innymi, WSA w Poznaniu w wyroku z dnia 19 października 2010 r., I SA/Po 572/10. W wyroku tym Sąd uznał, że świadczone przez podatnika usług kompleksowej obsługi logistycznej, których podstawowym elementem było magazynowanie towarów, nie pozostają w bezpośrednim związku z nieruchomością. W wyroku tym czytamy, że okoliczność, iż podatnik dysponuje magazynami, w których towar jest przejściowo składowany, nie może zatem przesądzać o uznaniu przedmiotowych usług za "usługi związane z nieruchomościami", tym bardziej, że w żadnym przypadku powierzchnie magazynowe nie są klientom w sposób swobodny udostępniane (w odróżnieniu np. od udostępnienia powierzchni klientowi w ramach usługi hotelowej, wprost zaliczonej do kategorii usług związanych z nieruchomościami na podstawie art. 28e).

Podobne stanowisko zajął WSA w Łodzi w wyroku z dnia 25 listopada 2010 r., I SA/Łd 1090/10, który także dotyczył usług magazynowych o charakterze kompleksowym, tj. obejmujących przyjmowanie towarów do magazynu, umieszczanie towarów na odpowiednich półkach magazynowych, przechowywanie tych towarów, pakowanie towarów dla Klienta, wydawanie towaru, rozładunek i załadunek, a w odniesieniu do niektórych kontrahentów będących dostawcami towarów na rzecz koncernów komputerowych - również przepakowywanie materiałów dostarczonych w opakowaniach zbiorczych do indywidualnych zestawów. W powyższym wyroku Sąd podzielił stanowisko skarżącej Spółki, że świadczone przez nią usługi "nie są usługami związanymi z nieruchomościami. W szczególności należy podzielić pogląd zawarty w skardze, że nie można zaklasyfikować przedmiotowych usług do kategorii usług obejmujących "przyznawanie prawa użytkowania nieruchomości". Przedmiotem umów zawieranych przez Spółkę z kontrahentami jest bowiem obsługa towarów składowanych w magazynach, którymi dysponuje Spółka i aktywne zarządzanie towarami, nie zaś udzielanie klientom uprawnień do użytkowania nieruchomości w jakimkolwiek zakresie (np. w formie umowy najmu, dzierżawy czy leasingu). Zgodzić się bowiem należy ze Spółką, że w przedstawionym we wniosku o interpretację stanie faktycznym, dominującym elementem usługi jest zarządzanie towarem i skoncentrowanie przede wszystkim na umożliwieniu klientowi wykonywania obrotu towarem w sposób możliwie efektywny".

A zatem, mając na uwadze orzeczenia sądów administracyjnych w odniesieniu do kompleksowych usług logistycznych obejmujących w swym zakresie również usługi magazynowania i przechowywania towarów, należy wskazać, iż Wnioskodawca będzie uprawniony do stosowania ogólnych zasad przewidzianych w art. 28b ustawy o podatku od towarów i usług, czyli miejscem świadczenia ww. usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy ust. 2 powołanego artykułu (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2013 r.) - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r., działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z zasadą ogólną zawartą w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Jednakże od ogólnej zasady zawartej w powyższym przepisie, ustawodawca przewidział szereg odstępstw, na podstawie których miejsce świadczenia pewnych usług, ściśle określonych w przepisach ustawy, ustala się w sposób szczególny.

Wyjątkiem od zasady wyrażonej w art. 28b ust. 1 ustawy, jest także określenie miejsca świadczenia usług związanych z nieruchomościami.

Miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości (art. 28e ustawy).

Należy w tym miejscu zauważyć, że użyty w powyższym przepisie (art. 28e ustawy) zwrot "usług związanych z nieruchomościami" stanowi katalog otwarty. Warunkiem zaliczenia określonej usługi do tego katalogu jest jej związek z nieruchomością, której dana usługa dotyczy. Wprawdzie usługi na nieruchomościach kojarzone są na ogół z usługami budowlanymi związanymi z konkretną nieruchomością, jednak pojęcie to jest znacznie szersze i obejmuje swoim zakresem cały szereg usług, które są nierozerwalnie związane z nieruchomościami.

Wskazać też trzeba, iż powiązanie usług związanych z nieruchomością z lokalizacją samej nieruchomości jest jak najbardziej uzasadnione, bowiem dane usługi są konsumowane (wykorzystywane) właśnie w miejscu położenia nieruchomości.

Jak wynika z przedstawionego opisu sprawy, Wnioskodawca świadczy na rzecz swojego kontrahenta (Klienta) obsługę logistyczną, w skład której wchodzi między innymi obsługa towarów składowanych w magazynach znajdujących się na terenie Polski, w tym następujące usługi:

1.

magazynowanie rzeczy ruchomych (towarów),

2.

kontrolę ilości towaru, stanu opakowania oraz dokumentów towarzyszących, w tym listów przewozowych przy przekazaniu towarów do magazynu,

3.

ustalanie i wyjaśnianie stwierdzonych rozbieżności w przekazanej dokumentacji (włącznie z niezwłocznym przekazaniem informacji na ten temat Klientowi),

4.

niezwłoczne księgowanie i ewidencjonowanie przyjętych towarów w programie wskazanym przez Składającego (Euromiststral),

5.

rozładunek przekazanych towarów,

6.

kompletację przesyłek według zlecenia od Klienta,

7.

prowadzenie dokumentacji magazynowej, w tym ewidencji ilościowej,

8.

tworzenie list załadunkowych,

9.

załadunek towarów w terminie wskazanym przez Klienta,

10.

sprawdzanie wydań towarów,

11.

prowadzenie postępowania reklamacyjnego,

12.

doczyszczanie, inwentaryzacja stanów po konsultacji z Klientem.

Zainteresowany wykonuje dodatkowe czynności, które mają na celu sprawne dostarczenie towaru do klienta końcowego. W tym celu ustala on datę i godzinę dostawy, przygotowuje dokumenty wysyłkowe, ustala kolejność rozładunków oraz ustala z końcowym odbiorcą szczegóły dostawy. Wnioskodawca dokonuje następnie załadunku towaru w określonej kolejności na samochód, i czuwa nad tym, aby dotarł on w określonym czasie w określone miejsce. Dodatkowo stara się on w sposób optymalny zorganizować rozładunek, konsolidacje i załadunek towaru; minimalizując przy tym wszelkie możliwe straty. Transport realizowany jest przez Wnioskodawcę na mocy odrębnej umowy z inną firmą.

Biorąc pod uwagę opis sprawy stwierdzić należy, że Klient Zainteresowanego spełnia definicję podatnika, o której mowa w art. 28a ustawy.

Analizując stanowisko Wnioskodawcy, należy zgodzić się z tezą, iż opisana usługa logistyczna ma charakter świadczenia złożonego (kompleksowego). Orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej zakreśla główne cechy takiego zdarzenia gospodarczego. W przypadku, gdy wykonywana czynność stanowi dla klienta całość, nie należy jej rozbijać na poszczególne elementy składowe, lecz traktować jako jedno świadczenie, zgodnie z elementem, który nadaje całemu świadczeniu charakter dominujący. Jeśli więc wykonywanych jest więcej czynności, a są one ze sobą ściśle powiązane oraz stanowią całość pod względem ekonomicznym, to wówczas dla potrzeb podatku VAT należy potraktować je jako jedną czynność. Z orzecznictwa Trybunału wynika, że w przypadku jednej, złożonej transakcji dane świadczenie musi być uznane za pomocnicze względem świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi dla klientów celu samego w sobie, lecz środek służący jak najlepszemu skorzystaniu ze świadczenia głównego (wyrok z dnia 22 października 1998 r. w sprawach połączonych C-308/96 i C-94/97 Madgett i Baldwin).

Podkreślić należy, iż logistyka jest terminem opisującym proces planowania, realizowania i kontrolowania sprawnego i efektywnego ekonomicznie przepływu surowców, materiałów, wyrobów gotowych oraz odpowiedniej informacji z punktu pochodzenia do punktu konsumpcji w celu zaspokojenia wymagania klienta. Działania logistyczne mogą obejmować (choć nie muszą się do nich ograniczać): obsługę klienta, prognozowanie popytu, przepływ informacji, kontrolę zapasów, czynności manipulacyjne, realizowanie zamówień, czynności reparacyjne i zaopatrywanie w części, lokalizację zakładów produkcyjnych i składów, procesy zaopatrzeniowe, pakowanie, obsługę zwrotów, gospodarowanie odpadami, transport i składowanie. Jednym z elementów usługi logistyki może być magazynowanie towarów.

W związku z powyższym ustalając kwestie miejsca świadczenia, odnosić się trzeba do usługi głównej a nie do usług pomocniczych.

W przedmiotowej sprawie zatem usługi magazynowania towarów, stanowiące część świadczenia złożonego, mają miejsce świadczenia określone zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy, czyli tożsame z miejscem świadczenia usługi logistycznej. Powyższa analiza tzw. świadczenia złożonego bardzo wyraźnie wskazuje na pewną kompleksowość i współzależność wielu czynności czy usług, które wykonywane w sposób skoordynowany i efektywny mają doprowadzić do osiągnięcia zamierzonego celu. W przedmiotowej sprawie usługi magazynowania towarów nie stanowią celu same w sobie, gdyż nie są realizowane w pełni celu, który chce osiągnąć Klient, bowiem jest nim realizacja usługi logistyki, w efekcie której Klient nabywa całość świadczeń niezbędnych dla prawidłowego i sprawnego przepływu swoich towarów. Czynności takie jak: magazynowanie rzeczy ruchomych (towarów); kontrola ilości towaru, stanu opakowania oraz dokumentów towarzyszących, w tym listów przewozowych przy przekazaniu towarów do magazynu; ustalanie i wyjaśnianie stwierdzonych rozbieżności w przekazanej dokumentacji (włącznie z niezwłocznym przekazaniem informacji na ten temat Klientowi); niezwłoczne księgowanie i ewidencjonowanie przyjętych towarów w programie wskazanym przez Składającego (Euromiststral); rozładunek przekazanych towarów; kompletacja przesyłek według zlecenia od Klienta; prowadzenie dokumentacji magazynowej, w tym ewidencji ilościowej; tworzenie list załadunkowych; załadunek towarów w terminie wskazanym przez Klienta; sprawdzanie wydań towarów; prowadzenie postępowania reklamacyjnego; doczyszczanie, inwentaryzacja stanów po konsultacji z Klientem; ustalanie daty i godziny dostawy, przygotowanie dokumentów wysyłkowych, ustalanie kolejności rozładunków oraz ustalanie z końcowym odbiorcą szczegółów dostaw, załadunek towaru w określonej kolejności na samochód, i czuwanie nad tym, aby dotarł on w określonym czasie w określone miejsce, mają charakter czynności pomocniczych, niezbędnych do wykonania czynności podstawowej. W takiej usłudze niezbędne jest miejsce dla przeprowadzania określonych czynności, jednakże ten element nie zdeterminuje istoty usługi logistycznej. Aby zapewnić ciągłość odpowiednio wyselekcjonowanego asortymentu do określonej dostawy Zainteresowany musi posiadać odpowiednie miejsce, i w tym celu wykorzystuje bazę magazynową. Skutki podatkowe dla takiej transakcji zdeterminuje jednak usługa logistyczna.

Podsumowując, świadczona przez Wnioskodawcę usługa magazynowania towarów stanowi integralną część usługi logistycznej. Miejsce świadczenia ustalone jest dla usługi logistycznej, czyli zastosowanie znajdzie zasada zawarta w art. 28b ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu, miejscem świadczenia usług wykonywanych przez Wnioskodawcę na rzecz swojego kontrahenta jest miejsce, w którym usługobiorca posiada siedzibę działalności gospodarczej, tj. terytorium Niemiec. Zatem usługa ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju.

Reasumując, względem usługi logistycznej, w skład której wchodzi między innymi obsługa towarów składowanych w magazynach, w tym magazynowanie rzeczy ruchomych (towarów), Zainteresowany jest uprawniony do zastosowania art. 28b ustawy, czyli miejscem świadczenia w przypadku świadczenia usługi logistycznej na rzecz podatnika jest/będzie miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W sprawie powołanych przez Zainteresowanego wyroków sądów administracyjnych wskazać należy, że stanowią one rozstrzygnięcia w indywidualnych sprawach, do których się zawężają, przez co nie mają wpływu na rozstrzygnięcie w niniejszej sprawie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl