ILPP3/4512-1-270/15-2/DC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 lutego 2016 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/4512-1-270/15-2/DC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko spółki akcyjnej przedstawione we wniosku z dnia 15 grudnia 2015 r. (data wpływu 21 grudnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy urządzeń wymienionych w poz. 28a załącznika nr 11 do ustawy o VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 grudnia 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy urządzeń wymienionych w poz. 28a załącznika nr 11 do ustawy o VAT.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej także "Spółka") prowadzi działalność gospodarczą w ramach której świadczy m.in. usługi leasingu operacyjnego oraz finansowego.

Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: "VAT").

W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, na potrzeby świadczenia usług tzw. leasingu operacyjnego, jak również dostaw towarów w ramach umów tzw. leasingu finansowego Spółka nabywa od dostawców krajowych m.in. tzw. komputery mobilne (przenośne), (dalej: "Urządzenia").

Urządzenia te są przedmiotem umów leasingowych zawartych przez Spółkę z jej klientami.

Zgodnie z informacjami otrzymanymi od dostawców Urządzeń oraz klientów Urządzenia wykorzystywane są jako terminale mobilne do zbierania i przesyłania danych poprzez skanowanie kodów kreskowych lub ich ręczne wpisywanie poprzez klawiaturę. Następnie dane są przesyłane za pomocą łączy bezprzewodowych do innych jednostek powiązanych podmiotu korzystającego z tych Urządzeń. Nie są więc one użytkowane jako samodzielne urządzenia, lecz stanowią element systemu wykorzystywanego przez serwer danego użytkownika, odpowiadający za zbieranie danych.

Z uwagi na powyższe, Urządzenia posiadają m.in.:

* moduł skanujący kody kreskowe (...), chociaż zdarzają się modele, w których dane są wpisywane ręcznie przez użytkownika,

* system operacyjny: (...) (procesor i pamięć),

* klawiaturę.

Urządzenia spełniają także wygórowane normy predysponujące je do pracy w trudnych warunkach (np. mogą być wykorzystywane do pracy w temperaturze od -20°C, są odporne na upadek na twarde powierzchnie z wysokości 1,8 m, posiadają wysoką klasę szczelności IP54 do 68).

Urządzenia można dodatkowo wyposażać w kolejne moduły, takie jak nowy system odczytu kodów kreskowych, aparat lub kamerę, czytniki RFiD o rożnej częstotliwości, karty sieci Wi-Fi, komórkowej lub moduły GPS. Urządzenia mogą mieć funkcję umożliwiającą nadawanie komunikatów głosowych do jednego lub grupy użytkowników. Nie zmienia to jednak faktu, że ich głównym przeznaczeniem jest skanowanie i przesyłanie kodów kreskowych.

Z uwagi na funkcje tych Urządzeń (zbieranie danych przy pomocy skanerów kodów kreskowych lub czytników - RFiD) posiadają one znacznie mniejsze zasoby pamięci i zwykle inny system operacyjny niż typowe komputery przenośne, takie jak laptopy czy notebooki.

W praktyce dostarczane Urządzenia są urządzeniami specjalistycznymi, wykorzystywanymi przez przedsiębiorstwa, a nie przez indywidualnych użytkowników. W szczególności są one użytkowane w transporcie i logistyce, produkcji, dystrybucji, w zarządzaniu stanami magazynowymi lub obsłudze zamówień, jak również są wykorzystywane przez instytucje publiczne.

Każdorazowo jednak rodzaj tych Urządzeń, jak i sposób konfiguracji jest uzależniony od potrzeb konkretnego nabywcy. Przykładowo, firma kurierska korzysta z innej konfiguracji Urządzeń niż producent towarów, bowiem używa skanerów z bliskiej odległości głównie do sczytywania danych z paczek czy przesyłek. Z kolei operator magazynu u producenta towarów skanuje kod kreskowy z całej palety umieszczonej na najwyższym stopniu magazynu wysokiego skanowania, a więc korzysta ze skanera laserowego.

Urządzenia są klasyfikowane przez producentów pod kodem CN 8471 30 00, tj. jako przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie nie większej niż 10 kg, składające sie co najmniej z jednostki centralnej, klawiatury i monitora.

Z uwagi na powyższe, dostawcy Spółki klasyfikują Urządzenia według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 2008 r. w grupowaniu o symbolu 26.20.11.0 - przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie <= 10 kg, takie jak: laptopy i notebooki, komputery kieszonkowe (np. notesy komputerowe) i podobne.

Urządzenia mogą być obecnie oraz w przyszłości przedmiotem dostaw towarów, w których Spółka występuje zarówno jako nabywca Urządzeń, jak również jako ich dostawca.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy do dostaw Urządzeń opisanych przez Spółkę w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym mają zastosowanie szczególne zasady opodatkowania przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT w związku z poz. 28a załącznika nr 11 do ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, do dostaw Urządzeń opisanych przez Spółkę w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym nie mają zastosowania szczególne zasady opodatkowania przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT w związku z poz. 28a załącznika nr 11 do ustawy o VAT.

UZASADNIENIE stanowiska.

Zdaniem Spółki, do dostaw Urządzeń opisanych w niniejszym wniosku nie mają zastosowania szczególne zasady opodatkowania przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 7 w związku z poz. 28a załącznika nr 11 do ustawy o VAT, z uwagi na fakt, iż Urządzenia nie są objęte katalogiem towarów wymienionych w tym załączniku, w szczególności nie mieszczą sie w jego poz. 28a.

W konsekwencji, dostawa Urządzeń podlegać będzie opodatkowaniu na zasadach ogólnych, tj. podmiotem zobowiązanym do jej rozliczenia dla celów VAT będzie każdorazowo podmiot dokonujący dostawy tych Urządzeń.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT: "Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne (...) nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, z zastrzeżeniem ust. 1c, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a.

dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,

b.

nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,

c.

dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122".

Zgodnie z art. 17 ust. 1c ustawy o VAT: "W przypadku dostaw towarów wymienionych w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się, jeżeli łączna wartość tych towarów w ramach jednolitej gospodarczo transakcji obejmującej te towary, bez kwoty podatku, przekracza kwotę 20 000 zł".

Powyższe przepisy określają zakres i warunki stosowania szczególnych zasad opodatkowania podatkiem VAT w przypadku dostawy towarów wymienionych w załączniku do ustawy o VAT, polegających na przeniesieniu obowiązku rozliczenia podatku VAT z dostawcy na nabywcę tych towarów (dalej: "odwrotne obciążenie").

Na podstawie ustawy z dnia 9 kwietnia 2015 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 605, dalej: "Ustawa Nowelizująca"), katalog towarów objętych mechanizmem odwrotnego obciążenia wskazany w załączniku nr 11 do ustawy o VAT został rozszerzony m.in. o poz. 28a, pod którą zostały ujęte towary klasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 26.20.11.0 - przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie <= 10 kg, takie jak: laptopy i notebooki, komputery kieszonkowe (np. notesy komputerowe) i podobne - wyłącznie komputery przenośne, takie jak: tablety, notebooki, laptopy.

Zgodnie zaś ze słowniczkiem do ustawy o VAT zawartym w art. 2 tego aktu, przez oznaczenie "PKWiU ex" rozumie sie zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Oznacza to więc, iż nie wszystkie towary, które dla celów statystycznych są klasyfikowane pod pozycją PKWiU 26.20.11.0, podlegają regulacjom w zakresie odwrotnego obciążenia dla celów podatku VAT. Zgodnie z brzmieniem poz. 28a załącznika, ustawodawca objął nowymi regulacjami wyłącznie komputery przenośne, takie jak: tablety, notebooki, laptopy. W konsekwencji, dostawy towarów innych niż komputery przenośne typu tablet, notebook lub laptop, nie są objęte art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT. Nie podlegają więc tym regulacjom Urządzenia opisane w niniejszym wniosku.

Przedmiotowe Urządzenia są wprawdzie klasyfikowane do grupowania PKWiU 26.20.11.0 jako przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, jednak nie mieszczą się w zawężonej grupie towarów objętych poz. 28a załącznika. Jak bowiem wskazano w niniejszym wniosku, Urządzenia służą przede wszystkim skanowaniu kodów kreskowych. Nie są więc wykorzystywane do analogicznych celów jak laptopy czy urządzenia im podobne (np. wizualizacji, przetwarzania danych, korzystania z Internetu).

Świadczy o tym specyfika tych Urządzeń. Jak wskazano w niniejszym wniosku, Urządzenia nie są stosowane samodzielnie, niezależnie, lecz jako element systemu wykorzystywanego przez serwer danego użytkownika, a dodatkowo posiadają mniejsze zasoby pamięci, jak również inny system operacyjny niż typowe komputery przenośne (laptopy, notebooki, tablety). Spełniają również bardziej wygórowane normy, dzięki czemu mogą być wykorzystywane do pracy w trudnych warunkach. Ponadto, sam fakt występowania w Urządzeniach skanera (jako specjalistycznego modułu do przebiegowego odczytywania kodu kreskowego) powoduje, że stanowią one urządzenia specjalistyczne, posiadające zastosowanie przemysłowe, w odróżnieniu od laptopów, notebooków, tabletów, które są towarami bardzo popularnymi, stosowanymi zarówno w firmach, jak i w dużej mierze w celach niebiznesowych przez prywatne osoby fizyczne, podobnie jak telefony komórkowe i konsole do gier, wymienione w poz. 28b i 28c załącznika.

Niezależnie od powyższego, sprzęt specjalistyczny, taki jak Urządzenia, nie powinien być objęty załącznikiem, gdyż byłoby to sprzeczne z intencją ustawodawcy. Celem zmian wprowadzonych od 1 lipca 2015 r. Ustawą Nowelizującą w zakresie rozszerzenia stosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia jest ograniczenie oszustw i nadużyć w zakresie podatku VAT w obrocie niektórymi towarami z kategorii elektroniki. Przy czym procedery oszustw dotyczyły towarów elektronicznych popularnych na rynku, łatwo zbywalnych, przeznaczonych głównie do sprzedaży detalicznej, które były przedmiotem obrotu w dużych ilościach, przez wiele podmiotów w łańcuchu dostaw, w którym pojawiały się nowe firmy (tzw. "słupy"), często bez żadnego uzasadnienia ekonomicznego. Powyższe wnioski wynikają m.in. z Listu ostrzegawczego do przedsiębiorców z dnia 28 sierpnia 2014 r. przygotowanego przez Ministerstwo Finansów i Ministerstwo Gospodarki - pismo dostępne na stronie internetowej Ministerstwa Finansów pt. "Ministerstwo Finansów i Ministerstwo Gospodarki informują o zagrożeniu oszustwami w zakresie podatku VAT, zidentyfikowanymi w obrocie elektroniką".

Stanowisko Spółki znajduje wprost potwierdzenie w rządowym uzasadnieniu do projektu Ustawy Nowelizującej, w którym w odniesieniu do zakresu towarów objętych poz. 28a załącznika wskazano, że: "Celem regulacji jest objęcie mechanizmem odwróconego obciążenia wyłącznie komputerów przenośnych, takich jak: tablety, notebooki, laptopy (obejmujących również urządzenia występujące pod nazwami: palmtop, notebook, netbook, minibook, chromebook, desktop, ultrabook itp.). Regulacja ta nie obejmie natomiast towarów takich jak np. przenośne terminale umożliwiające odczytywanie kodów kreskowych czy przenośne urządzenia do identyfikacji biometrycznej (zdolne do zbierania np. odcisków palców, obrazów tęczówki oka czy zdjęć twarzy). W konsekwencji tego, zaproponowana poz. 28a załącznika nr 11 do ustawy o VAT, tj. 26.20.11.0 - Przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie <=I0 kg, takie jak: laptopy i notebooki; komputery kieszonkowe (np. notesy komputerowe) i podobne, została zawężona wyłącznie do komputerów przenośnych, takich jak: tablety, notebooki i laptopy (dodano przedrostek ex)".

Biorąc pod uwagę powyższe, w ocenie Spółki Urządzenia, jako terminale, których nadrzędną funkcją jest skanowanie (odczytywanie) kodów kreskowych, nie są objęte mechanizmem odwrotnego obciążenia przewidzianym w art. 17 ust. 1 pkt 7 w związku z poz. 28a załącznika nr 11 do ustawy o VAT. W rezultacie, obowiązek rozliczenia podatku VAT należnego z tytułu dostaw przedmiotowych Urządzeń każdorazowo spoczywa na podmiocie realizującym dostawę Urządzeń, a nie na ich nabywcy.

Spółka pragnie podkreślić, że ww. stanowisko zostało zaakceptowane w indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego wydanej w analogicznym stanie faktycznym dla innego podmiotu realizującego dostawy Urządzeń. W szczególności, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając z upoważnienia Ministra Finansów, w wydanej interpretacji indywidualnej z dnia 5 listopada 2015 r. (nr IPPP3/4512-758/15-2/RM) uznał, iż: "Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz przywołane wyżej przepisy należy stwierdzić, że Urządzenia o których mowa w analizowanej sprawie, zaklasyfikowane wg PKWiU w grupowaniu 26.20.11.0 - nie zostały wymienione w poz. 28a załącznika nr 11 do ustawy jako te, dla których znajdzie zastosowanie mechanizm odwrotnego obciążenia. Ma on zastosowanie jedynie do sklasyfikowanych w PKWiU pod symbolem 26.20.11.0 - komputerów przenośnych, takich jak: tablety, notebooki, laptopy. Tym samym Urządzenia będące przedmiotem niniejszej analizy nie podlegają procedurze »odwrotnego obciążenia« lecz opodatkowaniu na zasadach ogólnych".

W świetle przedstawionej powyżej argumentacji oraz powołanej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego Spółka stoi na stanowisku, iż do dostaw Urządzeń opisanych przez Wnioskodawcę w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym nie mają zastosowania szczególne zasady opodatkowania przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT w związku z poz. 28a załącznika nr 11 do ustawy o VAT.

W związku z powyższym, Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości zaprezentowanego przez nią stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Towarami, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Pod pojęciem sprzedaży - w myśl art. 2 pkt 22 ustawy - rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W dniu 1 lipca 2015 r. weszły w życie zmiany do ustawy o podatku od towarów i usług wynikające z ustawy z dnia 9 kwietnia 2015 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 605), zwanej dalej "ustawą zmieniającą". Niniejsza ustawa przewiduje m.in. rozszerzenie i doprecyzowanie przepisów w zakresie tzw. mechanizmu odwróconego obciążenia dla niektórych towarów, w celu zapewnienia większej skuteczności i uszczelnienia systemu VAT za pomocą tego mechanizmu.

I tak, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, z zastrzeżeniem ust. 1c, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a.

dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,

b.

nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,

c.

dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122.

Powyższe regulacje wprowadzają mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku należnego na podatnika, na rzecz którego dokonywana jest dostawa towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy o VAT.

Zgodnie z ww. przepisami, w przypadku gdy zarówno dostawcą jak i nabywcą towaru jest podatnik podatku VAT, a przedmiotem dostawy jest towar wymieniony w załączniku nr 11 do ustawy o VAT i dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 transakcję opodatkowuje nabywający towar. Tym samym w przypadku dostawy towarów, które nie zostały wymienione w załączniku nr 11 do ustawy o VAT podatnikiem pozostaje sprzedawca.

Zgodnie z art. 17 ust. 1c ustawy, w przypadku dostaw towarów wymienionych w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się, jeżeli łączna wartość tych towarów w ramach jednolitej gospodarczo transakcji obejmującej te towary, bez kwoty podatku, przekracza kwotę 20 000 zł.

Za jednolitą gospodarczo transakcję, o której mowa w ust. 1c, uznaje się transakcję obejmującą umowę, w ramach której występuje jedna lub więcej dostaw towarów wymienionych w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy, nawet jeżeli są one dokonane na podstawie odrębnych zamówień lub wystawianych jest więcej faktur dokumentujących poszczególne dostawy (art. 17 ust. 1d ustawy).

Za jednolitą gospodarczo transakcję, o której mowa w ust. 1c, uznaje się również transakcję obejmującą więcej niż jedną umowę, o której mowa w ust. 1d, jeżeli okoliczności towarzyszące tej transakcji lub warunki, na jakich została ona zrealizowana, odbiegały od okoliczności lub warunków zwykle występujących w obrocie towarami wymienionymi w poz. 28a-28c załącznika nr 11 do ustawy (art. 17 ust. 1e ustawy).

W załączniku nr 11 do ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 lipca 2015 r., zawierającym wykaz towarów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, w pozycji 28a-28c Ustawodawca wymienił następujące towary:

* zgrupowane pod symbolem PKWiU ex 26.20.11.0 - przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie <= 10 kg, takie jak: laptopy i notebooki; komputery kieszonkowe (np. notesy komputerowe) i podobne - wyłącznie komputery przenośne, takie jak: tablety, notebooki, laptopy,

* zgrupowane pod symbolem PKWiU ex 26.30.22.0 - telefony dla sieci komórkowych lub dla innych sieci bezprzewodowych - wyłącznie telefony komórkowe, w tym smartfony,

* zgrupowane pod symbolem PKWiU ex 26.40.60.0 - konsole do gier wideo (w rodzaju stosowanych z odbiornikiem telewizyjnym lub samodzielnym ekranem) i pozostałe urządzenia do gier zręcznościowych lub hazardowych z elektronicznym wyświetlaczem - z wyłączeniem części i akcesoriów.

Stosownie do art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług. Klasyfikacja, do której odwołują się przepisy ustawy jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU). Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od 1 stycznia 2011 r., jest wykorzystywana Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Artykuł 17 ust. 1 pkt 7 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia VAT na podatnika, na rzecz którego jest dokonywana dostawa towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy, zgrupowanych pod symbolem PKWiU ex 26.20.11.0 - komputery przenośne, takie jak: tablety, notebooki, laptopy, również występujące pod innymi nazwami handlowymi np. palmtopy, netbooki, minibooki, chromebooki, ultrabooki, PKWiU ex 26.30.22.0 - telefony komórkowe, w tym smartfony, PKWiU ex 26.40.60.0 - konsole do gier wideo (w rodzaju stosowanych z odbiornikiem telewizyjnym lub samodzielnym ekranem) i pozostałe urządzenia do gier zręcznościowych lub hazardowych z elektronicznym wyświetlaczem (nawet przenośne), z wyłączeniem części i akcesoriów, takich jak np. kasety z grami, sterowniki gier, kierownice, jeżeli dostawa tych towarów dokonana na rzecz jednego nabywcy przez jednego dostawcę w ramach jednolitej gospodarczo transakcji przekroczy, bez kwoty podatku, kwotę 20 000 zł.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, na potrzeby świadczenia usług tzw. leasingu operacyjnego, jak również dostaw towarów w ramach umów tzw. leasingu finansowego Spółka nabywa od dostawców krajowych m.in. tzw. komputery mobilne.

Urządzenia te są przedmiotem umów leasingowych zawartych przez Spółkę z jej klientami.

Zgodnie z informacjami otrzymanymi od dostawców Urządzeń oraz klientów Urządzenia wykorzystywane są jako terminale mobilne do zbierania i przesyłania danych poprzez skanowanie kodów kreskowych lub ich ręczne wpisywanie poprzez klawiaturę. Następnie dane są przesyłane za pomocą łączy bezprzewodowych do innych jednostek powiązanych podmiotu korzystającego z tych Urządzeń. Nie są wiec one użytkowane jako samodzielne urządzenia, lecz stanowią element systemu wykorzystywanego przez serwer danego użytkownika, odpowiadający za zbieranie danych.

Urządzenia można dodatkowo wyposażać w kolejne moduły, takie jak nowy system odczytu kodów kreskowych, aparat lub kamerę, czytniki RFiD o rożnej częstotliwości, karty sieci Wi-Fi, komórkowej lub moduły GPS. Urządzenia mogą mieć funkcję umożliwiającą nadawanie komunikatów głosowych do jednego lub grupy użytkowników. Nie zmienia to jednak faktu, że ich głównym przeznaczeniem jest skanowanie i przesyłanie kodów kreskowych.

Z uwagi na funkcje tych Urządzeń posiadają one znacznie mniejsze zasoby pamięci i zwykle inny system operacyjny niż typowe komputery przenośne, takie jak laptopy czy notebooki.

W praktyce dostarczane Urządzenia są urządzeniami specjalistycznymi, wykorzystywanymi przez przedsiębiorstwa, a nie przez indywidualnych użytkowników. W szczególności są one użytkowane w transporcie i logistyce, produkcji, dystrybucji, w zarządzaniu stanami magazynowymi lub obsłudze zamówień, jak również są wykorzystywane przez instytucje publiczne.

Każdorazowo jednak rodzaj tych Urządzeń, jak i sposób konfiguracji jest uzależniony od potrzeb konkretnego nabywcy. Przykładowo, firma kurierska korzysta z innej konfiguracji Urządzeń niż producent towarów, bowiem używa skanerów z bliskiej odległości głownie do sczytywania danych z paczek czy przesyłek. Z kolei operator magazynu u producenta towarów skanuje kod kreskowy z całej palety umieszczonej na najwyższym stopniu magazynu wysokiego skanowania, a więc korzysta ze skanera laserowego.

Urządzenia są klasyfikowane przez producentów pod kodem CN 8471 30 00, tj. jako przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie nie większej niż 10 kg, składające sie co najmniej z jednostki centralnej, klawiatury i monitora.

Z uwagi na powyższe, dostawcy Spółki klasyfikują Urządzenia według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 2008 r. w grupowaniu o symbolu 26.20.11.0 - przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie <= 10 kg, takie jak: laptopy i notebooki, komputery kieszonkowe (np. notesy komputerowe) i podobne.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy w związku z tak przyjętą klasyfikacją PKWiU, do dostawy Urządzeń będących przedmiotem niniejszego wniosku, mają zastosowanie szczególne zasady opodatkowania przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 7 w związku z poz. 28a załącznika nr 11 do ustawy o VAT.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy - przez PKWiU ex - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania stawki preferencyjnej tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)". Zatem wynikająca z konkretnego załącznika stawka, zwolnienie lub wykaz towarów objętych odwrotnym obciążeniem dotyczy wyłącznie danego wyrobu z danego grupowania. Podkreślenia wymaga, że pojęcia używane do oznaczenia towarów (grupy towarów) objętych mechanizmem odwrotnego obciążenia, a określonych w załączniku nr 11 do ustawy o podatku od towarów i usług, należy interpretować ściśle, zważywszy, że możliwość zastosowania odwrotnego obciążenia stanowi odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą towary i usługi opodatkowane są przez podmiot dokonujący dostaw. Wszelkie wyjątki od tej reguły nie powinny być interpretowane w sposób rozszerzający.

Analiza poszczególnych pozycji załączników do ustawy o VAT opatrzonych znakiem "ex", w powiązaniu z treścią danego grupowania PKWiU, prowadzi do wniosku, że w załącznikach tych pierwsza część opisu towaru (przed myślnikiem) jest pełnym odzwierciedleniem nazwy grupowania PKWiU, a druga część (za myślnikiem) zawiera określone ograniczenia.

Zatem w przypadku towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy i oznaczonych znakiem "ex" z użyciem słowa "wyłącznie", mechanizmem odwrotnego obciążenia określonym w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy podlegają towary wymienione po myślniku.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz przywołane wyżej przepisy należy stwierdzić, że Urządzenia o których mowa w analizowanej sprawie, zaklasyfikowane wg PKWiU w grupowaniu 26.20.11.0 - nie zostały wymienione w poz. 28a załącznika nr 11 do ustawy jako te, dla których znajdzie zastosowanie mechanizm odwrotnego obciążenia.

Ma on zastosowanie jedynie do sklasyfikowanych w PKWiU pod symbolem 26.20.11.0 - komputerów przenośnych, takich jak: tablety, notebooki, laptopy.

Potwierdzeniem powyższego jest uzasadnienie do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo zamówień publicznych "Celem regulacji jest objęcie mechanizmem odwróconego obciążenia wyłącznie komputerów przenośnych, takich jak: tablety, notebooki, laptopy (obejmujących również urządzenia występujące pod nazwami: palmtop, notebook, netbook, minibook, chromebook, desktop, ultrabook itp.). Regulacja ta nie obejmie natomiast towarów takich jak np. przenośne terminale umożliwiające odczytywanie kodów kreskowych czy przenośne urządzenia do identyfikacji biometrycznej (zdolne do zbierania np. odcisków palców, obrazów tęczówki oka czy zdjęć twarzy). W konsekwencji tego zaproponowana poz. 28a załącznika nr 11 do ustawy o VAT, tj. 26.20.11.0 - Przenośne maszyny do automatycznego przetwarzania danych, o masie <= 10 kg, takie jak: laptopy i notebooki; komputery kieszonkowe (np. notesy komputerowe) i podobne, została zawężona wyłącznie do komputerów przenośnych, takich jak: tablety, notebooki i laptopy (dodano przedrostek ex)".

Tym samym Urządzenia będące przedmiotem niniejszej analizy nie podlegają procedurze "odwrotnego obciążenia" lecz opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Podsumowując, do dostawy Urządzeń opisanych przez Spółkę w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym nie mają zastosowania szczególne zasady opodatkowania przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, w związku z poz. 28a załącznika nr 11 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Podkreślić jednocześnie należy, że w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie interpretację przepisów prawa podatkowego - nie mieści się analiza prawidłowości klasyfikacji usług do właściwego grupowania statystycznego. Minister Finansów nie jest zatem uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej usługi będącej przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Zainteresowanego we wniosku.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl