ILPP3/4512-1-176/16-5/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 września 2016 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/4512-1-176/16-5/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 25 maja 2016 r. (data wpływu 20 czerwca 2016 r.) uzupełnionego w dniach 29 czerwca 2016 r. i 2 sierpnia 2016 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia czy dopłata otrzymana przez Spółkę od Pryncypała lub płacona przez Spółkę na rzecz Pryncypała wywołuje jakiekolwiek konsekwencje na gruncie podatku VAT dla Wnioskodawcy, w szczególności czy Spółka powinna korygować (zwiększać/zmniejszać) podstawę opodatkowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia czy dopłata otrzymana przez Spółkę od Pryncypała lub płacona przez Spółkę na rzecz Pryncypała wywołuje jakiekolwiek konsekwencje na gruncie podatku VAT dla Wnioskodawcy, w szczególności czy Spółka powinna korygować (zwiększać/zmniejszać) podstawę opodatkowania. Wniosek uzupełniono w dniach 29 czerwca 2016 r. i 2 sierpnia 2016 r. w zakresie pełnomocnictwa do reprezentowania Wnioskodawcy oraz potwierdzenie dokonania opłaty.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) prowadzi działalność w zakresie produkcji i dystrybucji (sprzedaży) przyczep samochodowych towarowych, podłodziowych, lawet, transporterów, cargo. Są to przyczepy bardzo wysokiej jakości, dzięki którym Spółka zdobyła uznanie na rynku europejskim.

Spółka należy do grupy kapitałowej (...) (dalej: Grupa).

Do Grupy należy także (...) - spółka dominująca w Grupie pod względem pełnionych w Grupie funkcji, z siedzibą w Szwecji (dalej: Pryncypał). Pryncypał pełni funkcję spółki nadzorującej, która jest odpowiedzialna m.in. za zarządzanie Grupą, zarządzanie strategiczne, budowę strategii marketingowej.

Produkcja przyczep odbywa się na zlecenie spółki powiązanej z Grupy. W tym zakresie Spółka jest tzw. producentem kontraktowym. Dystrybucja (sprzedaż) dokonywana jest do podmiotów zewnętrznych (niepowiązanych) oraz do podmiotów wewnętrznych (powiązanych).

Zgodnie z obraną strategią gospodarczą Grupy (...), Spółka pełnieni zatem dwie biznesowe funkcje:

* producenta kontraktowego przyczep,

* dystrybutora przyczep.

W ramach funkcji producenta kontraktowego Spółka produkuje przyczepy na zlecenie Grupy i sprzedaje podmiotom powiązanym.

W ramach funkcji dystrybutora Spółka sprzedaje przyczepy podmiotom niepowiązanym. Zgodnie z przyjętym w Grupie modelem cen transferowych, Spółka sprawuje funkcję dystrybutora o ograniczonym ryzyku, co w praktyce oznacza, że powinna na skutek prowadzonej w tym zakresie działalności osiągać określony (wyznaczony) poziom dochodowości odpowiedni dla pełnionej funkcji. Pełnienie funkcji takiego dystrybutora przez Spółkę regulowane jest umową "Intra-Group Profit Sharing Agreement", zawartą z Pryncypałem (dalej: Umowa).

Zgodnie z postanowieniami umowy Pryncypał pełni funkcję spółki nadzorującej, która jest odpowiedzialna m.in. za zarządzanie Grupą, zarządzanie strategiczne, budowę strategii marketingowej. Pryncypał posiada także prawa własności intelektualnej do marki (...) oraz know-how. Pryncypał angażuje się w budowanie marki i rozwój Produktów sprzedawanych przez Spółkę jako dystrybutora na danym rynku.

Spółka sprzedaje przyczepy podmiotom zewnętrznym - zarówno w Polsce, jak i poza (UE i poza UE). W ramach tej sprzedaży występuje zatem sprzedaż krajowa, WDT i eksport. Ceny ustalane są z odbiorcami zewnętrznymi przez Spółkę w drodze negocjacji (na bazie polityki cenowej Spółki). Spółka dowolnie kształtuje ceny sprzedaży do podmiotów zewnętrznych biorąc pod uwagę własne kalkulacje kosztu wytworzenia oraz zakładając określone marże dla poszczególnych rynków (ceny cennikowe). Ceny cennikowe do indywidualnych klientów mogą być dodatkowo korygowane o przyznane rabaty, skonta.

Z uwagi na to, że strategiczne decyzje i ryzyka leżą po stronie Pryncypała oraz uwzględniając ograniczone funkcje pełnione przez Spółkę, Strony w Umowie ustaliły, że Spółka powinna osiągnąć określony poziom rentowności (poziom dochodowości) odpowiedni do pełnionej funkcji i ponoszonego ryzyka. Na podstawie Umowy jest on wyznaczany marżą zysku z działalności operacyjnej Spółki.

Zgodnie z Umową, wynagrodzenie Spółki jako dystrybutora (z tytułu sprzedaży przyczep podmiotom zewnętrznym) powinno być kalkulowane w taki sposób, że Spółka uzyskuje marżę na zysku z działalności operacyjnej na poziomie rynkowym przy zastosowaniu metody marży transakcyjnej netto. Zgodnie z Umową Pryncypał zapewnia marżę na zysku z działalności operacyjnej na poziomie X%, co zostało uznane za poziom rynkowy.

Umowa przewiduje, że Pryncypał jest odpowiedzialny za to, aby Spółka osiągnęła zakładaną marżę na określonym poziomie X%. Umowa zakłada mechanizm wyrównawczy, mający na celu uzyskanie ustalonego poziomu rentowności. Jeśli na skutek nieprzewidzianych zmian warunków rynkowych wynik Spółki jako dystrybutora (wynik z tej działalności) różni się od założonego poziomu marży na działalności operacyjnej, Pryncypał dokonuje odpowiedniej korekty wystawiając notę obciążeniową lub uznaniową na Spółkę, tak aby marżę Spółki na działalności dystrybucyjnej doprowadzić do poziomu rynkowego.

W praktyce oznacza to, jeżeli marża na zysku z działalności operacyjnej uzyskana przez Spółkę (w zakresie działalności dystrybucyjnej) jest niższa niż określony w Umowie poziom marży X% to Pryncypał wystawia notę uznaniową i dokonuje dopłaty (dalej: Dopłata) do sprzedaży zewnętrznej, w celu osiągnięcia marży na zakładanym poziomie X%. Jeżeli natomiast marża byłaby wyższa niż X% Pryncypał wystawia notę obciążeniową na Spółkę, która płaci mu odpowiednią kwotę, w celu osiągnięcia zakładanego poziomu marży. Wystawiana nota nie odwołuje się do żadnych faktur sprzedaży Spółki, poszczególnych pozycji tych faktur, czy też cen pierwotnie stosowanych. Wyrównanie do ustalonego poziomu rentowności pozostaje bez wpływu na ustalane przez Spółkę ceny sprzedaży. Mechanizm wyrównawczy nie jest związany z żadnym błędem pierwotnie popełnionym przez strony.

Na podstawie Umowy Spółka nie nabywa żadnych usług czy towarów od Pryncypała w zamian za Dopłatę uzyskaną w związku z wyrównaniem do określonego poziomu rentowności na sprzedaży do podmiotów niepowiązanych.

Rozliczenia w tym zakresie dokonywane są raz na rok.

W 2015 r. Spółka nie osiągnęła zakładanej marży X%. W grudniu 2015 r. Pryncypał wystawił zatem notę uznaniową na kwotę Dopłaty. Spółka otrzymała Dopłatę w styczniu 2016 r. Spółka potraktowała otrzymaną notę uznaniową jako dokumentującą powstanie przychodu, a za moment powstania przychodu uznała dzień otrzymania zapłaty. Bilansowo natomiast Spółka ujęła przedmiotową notę uznaniową jako przychód bilansowy roku 2015, w celu zachowania prawidłowości obrazu wyniku finansowego roku, którego dotyczy Dopłata (wyrównanie).

Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy Dopłata otrzymana przez Spółkę od Pryncypała lub płacona przez Spółkę na rzecz Pryncypała wywołuje jakiekolwiek konsekwencje na gruncie podatku VAT dla Wnioskodawcy, w szczególności czy powinna korygować (zwiększać/zmniejszać) podstawę opodatkowania?

2. Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 1 jest twierdząca, to Spółka wnioskuje o szczegółowe wskazanie w jakiś sposób otrzymana/zapłacona Dopłata wpływa na rozliczenia Spółki w zakresie VAT, w szczególności na podstawę opodatkowania: w jaki sposób należy ją ująć, w jakim momencie, po jakich kursach, w odniesieniu do których dostaw.

Zdaniem Wnioskodawcy:

1. Dopłata otrzymana przez Spółkę od Pryncypała lub płacona przez Spółkę na rzecz Pryncypała nie wywołuje żadnych konsekwencji na gruncie podatku VAT dla Wnioskodawcy.

2. W świetle przeczącej odpowiedzi przez Spółkę na pytanie nr 1 odpowiedź na pytanie nr 2 jest bezzasadna.

UZASADNIENIE

Ad 1

Dopłata a VAT

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 29a ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Jak zostało wskazane w stanie faktycznym, rozliczenie pomiędzy Spółką a Pryncypałem w celu realizacji ustalonej marży dokonywane jest raz w roku. Wprawdzie jest ono związane ze sprzedażą przyczep realizowaną przez Spółkę do podmiotów niepowiązanych (a dokładnie z wynikiem na działalności operacyjnej z tej sprzedaży), niemniej jednak, zdaniem Wnioskodawcy nie można uznać, że Dopłata stanowi zapłatę z tytułu sprzedaży przyczep, ani że stanowi ona dopłatę mającą bezpośredni wpływ na cenę sprzedawanych przez Spółkę podmiotom zewnętrznym przyczep. Jak zostało to wskazane w stanie faktycznym, ceny ustalane są z odbiorcami zewnętrznymi przez Spółkę w drodze negocjacji (na bazie polityki cenowej Spółki), bez względu na ewentualną Dopłatę.

A zatem, zdaniem Wnioskodawcy, otrzymana Dopłata nie wpływa w żaden sposób na rozliczenia VAT Spółki, w szczególności nie powoduje konieczności zwiększenia podstawy opodatkowania VAT Spółki.

Potwierdzeniem takiego podejścia jest stanowisko przedstawione w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 11 lutego 2015 r. sygn. IPPP3/443-1233/14-2/ISZ.

Zdaniem Spółki to samo dotyczy ewentualnych kwot płaconych przez Spółkę Pryncypałowi na podstawie Umowy w celu osiągnięcia zakładanego poziomu rentowności. W szczególności, w świetle przedstawionych szczegółowo w stanie faktycznym okoliczności zdaniem Spółki nie można uznać, że wypłacana ewentualnie kwota stanowi wynagrodzenie za usługi świadczone na rzecz Spółki przez Pryncypała.

Ad 2

Dopłata - sposób ujęcia w VAT

W świetle przeczącej odpowiedzi Spółki na pytanie nr 1, uzasadnienie do pytania 2 jest zbędne. W przypadku udzielenia przez Ministra twierdzącej odpowiedzi na pytanie nr 1 Spółka wnioskuje o szczegółowe wytyczne dotyczące tego w jakiś sposób opisane w stanie faktycznym rozliczenia (otrzymana od Pryncypała Dopłata, ewentualnie zapłacona Pryncypałowi kwota) wpływa na rozliczenia VAT Spółki, w szczególności na podstawę opodatkowania (w jaki sposób należy ją ująć, w jakim momencie, po jakich kursach, w odniesieniu do których dostaw, w jaki sposób Spółka powinna przypisać kwotę korekty do poszczególnych dostaw zewnętrznych).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Z kolei art. 13 ust. 1 ustawy stanowi, że przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Stosownie do art. 2 pkt 8 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o eksporcie towarów - rozumie się przez to dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

a.

dostawcę lub na jego rzecz, lub

b.

nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

- jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych.

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pod pojęciem usługi (świadczenia), w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Należy jednak zaznaczyć, że nie każde działanie, powstrzymanie się od działania, czy tolerowanie czynności lub sytuacji może zostać uznane za usługę, w rozumieniu przepisów ustawy.

Aby tak się stało muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki:

1.

w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,

2.

świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Należy podkreślić, że oba ww. warunki winny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Aby dana usługa podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy świadczoną usługą a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie produkcji i dystrybucji (sprzedaży) przyczep samochodowych towarowych, podłodziowych, lawet, transporterów, cargo. Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Spółka należy do grupy kapitałowej (...) (dalej: Grupa). Do Grupy należy także (...) - spółka dominująca w Grupie pod względem pełnionych w Grupie funkcji, z siedzibą w Szwecji (dalej: Pryncypał). Pryncypał pełni funkcję spółki nadzorującej, która jest odpowiedzialna m.in. za zarządzanie Grupą, zarządzanie strategiczne, budowę strategii marketingowej.

Produkcja przyczep odbywa się na zlecenie spółki powiązanej z Grupy. W tym zakresie Spółka jest tzw. producentem kontraktowym. Dystrybucja (sprzedaż) dokonywana jest do podmiotów zewnętrznych (niepowiązanych) oraz do podmiotów wewnętrznych (powiązanych).

Zgodnie z obraną strategią gospodarczą Grupy (...), Spółka pełnieni zatem dwie biznesowe funkcje:

* producenta kontraktowego przyczep,

* dystrybutora przyczep.

W ramach funkcji producenta kontraktowego Spółka produkuje przyczepy na zlecenie Grupy i sprzedaje podmiotom powiązanym.

W ramach funkcji dystrybutora Spółka sprzedaje przyczepy podmiotom niepowiązanym. Zgodnie z przyjętym w Grupie modelem cen transferowych, Spółka sprawuje funkcję dystrybutora o ograniczonym ryzyku, co w praktyce oznacza, że powinna na skutek prowadzonej w tym zakresie działalności osiągać określony (wyznaczony) poziom dochodowości odpowiedni dla pełnionej funkcji. Pełnienie funkcji takiego dystrybutora przez Spółkę regulowane jest umową "Intra-Group Profit Sharing Agreement", zawartą z Pryncypałem.

Zgodnie z postanowieniami umowy Pryncypał pełni funkcję spółki nadzorującej, która jest odpowiedzialna m.in. za zarządzanie Grupą, zarządzanie strategiczne, budowę strategii marketingowej. Pryncypał posiada także prawa własności intelektualnej do marki (...) oraz know-how. Pryncypał angażuje się w budowanie marki i rozwój Produktów sprzedawanych przez Spółkę jako dystrybutora na danym rynku.

Spółka sprzedaje przyczepy podmiotom zewnętrznym - zarówno w Polsce, jak i poza (UE i poza UE). W ramach tej sprzedaży występuje zatem sprzedaż krajowa, WDT i eksport. Ceny ustalane są z odbiorcami zewnętrznymi przez Spółkę w drodze negocjacji (na bazie polityki cenowej Spółki). Spółka dowolnie kształtuje ceny sprzedaży do podmiotów zewnętrznych biorąc pod uwagę własne kalkulacje kosztu wytworzenia oraz zakładając określone marże dla poszczególnych rynków (ceny cennikowe). Ceny cennikowe do indywidualnych klientów mogą być dodatkowo korygowane o przyznane rabaty, skonta.

Z uwagi na to, że strategiczne decyzje i ryzyka leżą po stronie Pryncypała oraz uwzględniając ograniczone funkcje pełnione przez Spółkę, Strony w Umowie ustaliły, że Spółka powinna osiągnąć określony poziom rentowności (poziom dochodowości) odpowiedni do pełnionej funkcji i ponoszonego ryzyka. Na podstawie Umowy jest on wyznaczany marżą zysku z działalności operacyjnej Spółki.

Zgodnie z Umową, wynagrodzenie Spółki jako dystrybutora (z tytułu sprzedaży przyczep podmiotom zewnętrznym) powinno być kalkulowane w taki sposób, że Spółka uzyskuje marżę na zysku z działalności operacyjnej na poziomie rynkowym przy zastosowaniu metody marży transakcyjnej netto. Zgodnie z Umową Pryncypał zapewnia marżę na zysku z działalności operacyjnej na poziomie X%, co zostało uznane za poziom rynkowy.

Umowa przewiduje, że Pryncypał jest odpowiedzialny za to, aby Spółka osiągnęła zakładaną marżę na określonym poziomie X%. Umowa zakłada mechanizm wyrównawczy, mający na celu uzyskanie ustalonego poziomu rentowności. Jeśli na skutek nieprzewidzianych zmian warunków rynkowych wynik Spółki jako dystrybutora (wynik z tej działalności) różni się od założonego poziomu marży na działalności operacyjnej, Pryncypał dokonuje odpowiedniej korekty wystawiając notę obciążeniową lub uznaniową na Spółkę, tak aby marżę Spółki na działalności dystrybucyjnej doprowadzić do poziomu rynkowego.

W praktyce oznacza to, jeżeli marża na zysku z działalności operacyjnej uzyskana przez Spółkę (w zakresie działalności dystrybucyjnej) jest niższa niż określony w Umowie poziom marży X% to Pryncypał wystawia notę uznaniową i dokonuje dopłaty (dalej: Dopłata) do sprzedaży zewnętrznej, w celu osiągnięcia marży na zakładanym poziomie X%.

Wątpliwości Spółki dotyczą kwestii, czy dopłata otrzymana przez Spółkę od Pryncypała lub płacona przez Spółkę na rzecz Pryncypała wywołuje jakiekolwiek konsekwencje na gruncie podatku VAT dla Wnioskodawcy, w szczególności czy powinna korygować (zwiększać/zmniejszać) podstawę opodatkowania.

W wyniku analizy opisu sprawy na tle powołanych przepisów, należy stwierdzić, że celem ustalenia czy dopłata otrzymana przez Spółkę od Pryncypała lub płacona przez Spółkę na rzecz Pryncypała wywołuje - jak wskazał Wnioskodawca - jakiekolwiek konsekwencje na gruncie podatku VAT dla Wnioskodawcy, należy ustalić czy zachodzi powiązanie pomiędzy ww. wyrównaniem pomiędzy stronami, a kwotą należną za dostawę konkretnych towarów.

Pomiędzy Pryncypałem a Wnioskodawcą istnieje przyjęty model cen transwerowych. Strony w Umowie ustaliły, że Spółka powinna osiągnąć określony poziom rentowności (poziom dochodowości) odpowiedni do pełnionej funkcji i ponoszonego ryzyka. Na podstawie Umowy jest on wyznaczany marżą zysku z działalności operacyjnej Spółki.

Zgodnie z Umową, wynagrodzenie Spółki jako dystrybutora (z tytułu sprzedaży przyczep podmiotom zewnętrznym) powinno być kalkulowane w taki sposób, że Spółka uzyskuje marżę na zysku z działalności operacyjnej na poziomie rynkowym przy zastosowaniu metody marży transakcyjnej netto. Zgodnie z Umową Pryncypał zapewnia marżę na zysku z działalności operacyjnej na poziomie X%, co zostało uznane za poziom rynkowy.

Umowa przewiduje, że Pryncypał jest odpowiedzialny za to, aby Spółka osiągnęła zakładaną marżę na określonym poziomie X%. Umowa zakłada mechanizm wyrównawczy, mający na celu uzyskanie ustalonego poziomu rentowności. Jeśli na skutek nieprzewidzianych zmian warunków rynkowych wynik Spółki jako dystrybutora (wynik z tej działalności) różni się od założonego poziomu marży na działalności operacyjnej.

Umowa zakłada zatem mechanizm wyrównawczy mający na celu uzyskanie poziomu rentowności, tj. Pryncypał wystawia notę obciążeniową lub uznaniową na Spółkę. Wystawiona nota nie odwołuje się do żadnych faktur sprzedaży Spółki, poszczególnych pozycji tych faktur, czy też cen pierwotnie stosowanych. Wyrównanie do ustalonego poziomu rentowności pozostaje bez wpływu na ustalane przez Spółkę ceny sprzedaży. Mechanizm wyrównawczy nie jest związany z żadnym błędem pierwotnie popełnionym przez strony.

Na podstawie Umowy Spółka nie nabywa żadnych usług od Pryncypała w zamian za Dopłatę uzyskaną w związku z wyrównaniem do określonego poziomu rentowności na sprzedaży do podmiotów niepowiązanych.

Należy zatem stwierdzić, że skoro wystawiony dokument nie odnosi się do konkretnych faktur zakupowych, poszczególnych pozycji tych faktur, czy też cen pierwotnie stosowanych, to dokonana lub otrzymana przez Spółkę płatność (wypłacone wyrównanie), nie będzie zobowiązywało Spółki do opodatkowania tego zdarzenia. Wyrównanie to nie jest wynikiem błędu żadnej ze stron, a jego wysokość nie była i nie mogła być znana w okresach wcześniejszych niż następuje rozliczenie wystawioną notą między Spółką a Pryncypałem.

Jednocześnie korekta wzajemnych rozliczeń polegająca na wyrównaniu (w górę lub w dół) zakładanego poziomu dochodowości nie stanowi wynagrodzenia za usługę w rozumieniu ustawy o VAT, przez co działania te pozostają poza zakresem ustawy. Mechanizm wyrównawczy nie wiąże się z jakimkolwiek świadczeniem ze strony drugiego podmiotu. Nie istnieje więc określone działanie stanowiące wzajemne świadczenie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, które stanowi świadczenie usług.

W konsekwencji, biorąc pod uwagę powyższe ustalenia uznać należy, że otrzymanie przez Spółkę noty obciążeniowej lub uznaniowej za dany okres tak, aby marżę Wnioskodawcy na działalności dystrybucyjnej doprowadzić do poziomu rynkowego - w oparciu o przyjęty model cen transwerowych - nie będzie stanowiło zdarzenia podlegającego opodatkowaniu, ponieważ taki mechanizm wyrównawczy pozostaje bez wpływu na zakres opodatkowania podatkiem VAT towarów z działalności dystrybucyjnej.

Reasumując, Dopłata otrzymana przez Spółkę od Pryncypała lub płacona przez Spółkę na rzecz Pryncypała nie wywołuje żadnych konsekwencji na gruncie podatku VAT dla Wnioskodawcy, w szczególności nie powinna ona korygować podstawy opodatkowania.

Z uwagi na fakt, że odpowiedź na pytanie pierwsze jest prawidłowa, pytanie drugie staje się bezprzedmiotowe.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy podatku od towarów i usług, natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych w dniu 25 sierpnia 2016 r. wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl