ILPP3/4512-1-175/16-2/MR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 sierpnia 2016 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/4512-1-175/16-2/MR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 13 czerwca 2016 r. (data wpływu 20 czerwca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla dostawy towaru mieszczącego się w grupowaniu PKWiU 20.20.14.0 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla dostawy towaru mieszczącego się w grupowaniu PKWiU 20.20.14.0.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką komandytową, czynnym podatnikiem podatku od towarów usług. Spółka pełni rolę dystrybutora, wprowadzającego do obrotu na terytorium RP licznego rodzaju wyroby medyczne wytwarzane przez zagranicznych producentów. Spółka posiada w swoim asortymencie środki odkażające do mycia, myjąco-dezynfekujące do powierzchni, narzędzi i urządzeń - zarówno przemysłowych, jak i medycznych.

Obecnie Spółka planuje wzbogacić ofertę sprzedaży o produkt biobójczy - Produkt X. Produkt wykazuje właściwości bakteriobójcze, grzybobójcze i wirusobójcze, przy czym dotychczas zostały przeprowadzone badania potwierdzające jego właściwości bakterio-oraz grzybobójcze. W przyszłości Produkt X zostanie poddany badaniom potwierdzającym, że jest skuteczny również w zwalczaniu wirusów i prątków oraz sporów.

Produkt X przeznaczony jest do mycia oraz dezynfekcji:

* układów klimatyzacji i wentylacji w pojazdach i w budynkach prywatnych, użyteczności publicznej (włącznie ze szpitalami) i w przemyśle,

* powierzchni i urządzeń w sektorze spożywczym, instytucjonalnym i medycznym,

* ścian i podłóg pomieszczeń w placówkach związanych z ochroną zdrowia w innych instytucjach,

* powierzchni i urządzeń mających kontakt z żywnością w sektorze medycznym, spożywczym, instytucjonalnym,

* wyposażenia pojemników, naczyń i sprzętów kuchennych, powierzchni i rurociągów związanych z produkcją, transportem, przechowywaniem lub spożywaniem żywności.

Produkt X znajdzie, zatem zastosowanie do szybkiej dezynfekcji zarówno powierzchni, jak również urządzeń klimatyzacji oraz wentylacji, zarówno w obszarze medycznym, przemysłowym, jak i w gospodarstwach domowych.

Sprzedaż Produktu X odbywać się będzie w ilościach detalicznych oraz hurtowych, a odbiorcami będą mogli być odbiorcy bezpośredni oraz pośredni. Zakupu Produktu X dokonać będą mogli zarówno przedsiębiorcy, instytucje, szpitale, przychodnie, lekarze, jak również klienci indywidualni/konsumenci niezwiązani z sektorem medycznym (i ochrony zdrowia), nieświadczący usług w zakresie ochrony zdrowia. Spółka będzie dokonywać dostaw Produktu X na terenie kraju, dostaw wewnątrzwspólnotowych oraz eksportu poza UE.

Produkt X zgodnie ze swoimi właściwościami oraz przeznaczeniem ma mieć zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia - a więc, jako środek myjący oraz dezynfekujący ma chronić organizm ludzki przed chorobami wywoływanymi bakteriami i grzybami oraz wirusami.

Spółka w celu dystrybucji Produktu X na terytorium RP musi posiadać w odniesieniu do niego pozwolenie na obrót. Uzyskanie pozwolenia na obrót odbywa się na podstawie przepisów ustawy z dnia 9 października 2015 r. o produktach biobójczych.

Spółka w kwietniu 2016 r. złożyła do Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych wniosek o wydanie pozwolenia na obrót na rynku RP Produktem X. Wnioskodawca obecnie oczekuje na jego wydanie i nie prowadzi sprzedaży Produktu X. Dopiero po uzyskaniu pozwolenia na obrót w drodze decyzji wydanej przez Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych, będzie możliwe udostępnianie na rynku RP Produktu X i jego sprzedaż przez Wnioskodawcę. Produkt X zostanie automatycznie wpisany do Wykazu Produktów Biobójczych (prowadzonego przez Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych). W przypadku przeprowadzenia w przyszłości badań potwierdzających, że Produkt X jest również skuteczny w zwalczaniu wirusów, prątków i sporów, Wnioskodawca dokona stosownej aktualizacji wydanego pozwolenia na obrót. Ponadto znajdzie to odzwierciedlenie w Wykazie Produktów Biobójczych.

Spółka klasyfikuje Produkt X na gruncie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), jako środek odkażający, oznaczony symbolem PKWiU 20.20.14.0.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Jaka stawka podatku VAT będzie właściwa dla dostawy na terenie kraju opisanego Produktu biobójczego X (przeznaczonego do mycia i dezynfekcji powierzchni i urządzeń oraz układów klimatyzacji wentylacji) po uzyskaniu pozwolenia na obrót skutkującego wpisaniem Produktu X do Wykazu Produktów Biobójczych?

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka będzie uprawniona do opodatkowania dostawy na terenie kraju Produktu biobójczego X (przeznaczonego do mycia i dezynfekcji powierzchni i urządzeń oraz układów klimatyzacji i wentylacji), po uzyskaniu pozwolenia na obrót produktem biobójczym i wpisaniu go do Wykazu Produktów Biobójczych przez Prezesa Urzędu, podatkiem VAT wg stawki obniżonej 7%, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o VAT w zw. z pozycją 83 załącznika nr 3 do ustawy o VAT - podwyższonej obecnie na mocy art. 146a pkt 2 ustawy o VAT do wysokości 8%.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawy o VAT) stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%. W myśl art. 146a pkt 2 ww. ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. stawka ta została podwyższona i wynosi obecnie 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy o VAT pod pozycją 83 ustawodawca wymienia sklasyfikowane pod symbolem PKWiU "ex 20.20.140": "Środki odkażające - wyłącznie preparaty odkażające o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych, mające zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia, na które zostało wydane pozwolenie tymczasowe albo dokonany wpis do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu przepisów ustawy o produktach biobójczych".

Z powyższego przepisu wynika, że zastosowanie obniżonej stawki VAT, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, wynoszącej obecnie 8%, dla dostawy środków odkażających z pozycji 83 załącznika nr 3 ustawy o VAT możliwe jest, jeśli:

1.

towary są sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 2008 ex 20.20.14.0 "Środki odkażające",

2.

preparaty mają właściwości bakteriobójcze, grzybobójcze i wirusobójcze,

3.

preparaty mają zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia,

4.

na preparaty zostało wydane pozwolenie tymczasowe albo został dokonany wpis do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu przepisów ustawy o produktach biobójczych.

Spółka klasyfikować będzie przedmiotowy Produkt X przeznaczony do mycia i dezynfekcji powierzchni oraz układów klimatyzacji i wentylacji do grupowania PKWiU 20.20.14.0 "Środki odkażające", tym samym spełniony zostanie wskazany warunek nr 1.

Produkt X posiada właściwości bakteriobójcze, grzybobójcze oraz wirusobójcze, jest również skuteczny w zwalczaniu prątków i sporów. Ustawodawca w celu stosowania obniżonej stawki podatku VAT nie wymaga potwierdzenia ww. właściwości w sposób szczególny. Wnioskodawca nadmienia, że właściwości bakterio-i grzybobójcze Produktu X znajdują potwierdzenie w przeprowadzonych badaniach laboratoryjnych niezbędnych na potrzeby toczącej się procedury rejestracji Produktu X, jako produktu biobójczego zgodnie z przepisami ustawy o produktach biobójczych. Z kolei, w przyszłości Wnioskodawca podda Produkt X badaniom potwierdzającym jego skuteczność w zwalczaniu wirusów, prątków i sporów.

Przechodząc do omawiania 3 warunku stosowania stawki obniżonej VAT, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, wynoszącej obecnie 8%, Wnioskodawca wskazuje, że ustawodawca posługując się w pozycji 83 załącznika nr 3 do ustawy o VAT pojęciem "ochrony zdrowia" nie dokonał w ustawie oraz załączniku jego wyjaśnienia. Zgodnie ze znaczeniem językowym "ochrona" oznacza "zabezpieczenie przed czymś złym, niekorzystnym, niebezpiecznym, strzeżenie kogoś, czegoś, obrona, opieka". Z kolei przez "zdrowie" należy rozumieć "stan prawidłowo funkcjonującego, niedotkniętego chorobą, żywego organizmu". Zatem wykorzystanie określonych produktów w "ochronie zdrowia" oznacza ich wykorzystanie w celu zabezpieczenia żywych organizmów przed czymś, co jest niekorzystne dla ich prawidłowego funkcjonowania.

W ocenie Wnioskodawcy, w celu stosowania obniżonej stawki VAT istotny jest sam cel sprzedaży preparatów do wyłącznego zastosowania w ochronie zdrowia, a nie ich dalsze, faktyczne wykorzystanie przez nabywcę. Ponadto możliwość zastosowania obniżonej stawki podatku w odniesieniu do dostaw przedmiotowych preparatów nie została uzależniona przez ustawodawcę od rodzaju ich nabywcy, charakteru prowadzonej przez niego działalności, czy też określonego statusu podmiotu dokonującego dostawy (np. producent, hurtownik). Ustawodawca nie wymaga również, aby produkty te musiały być wykorzystywane oraz nabywane wyłącznie przez podmioty zajmujące się ochroną zdrowia, takie jak np. przychodnie, gabinety zabiegowe, stomatologiczne, kosmetyczne, hurtownie farmaceutyczne.

Produkt X ma zastosowanie do mycia oraz dezynfekcji wszelkich powierzchni i urządzeń oraz układów klimatyzacji i wentylacji, przez co ma chronić ludzi przed niekorzystnym działaniem bakterii, grzybów i wirusów, a więc przeciwdziałać i zapobiegać powstawaniu szkód i uszczerbku na zdrowiu, w związku z czym ma zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia.

Warunkiem koniecznym stosowania obniżonej stawki podatku VAT, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o VAT (wynoszącej obecnie 8%) w odniesieniu do preparatów odkażających jest uzyskanie dla tych preparatów pozwolenia tymczasowego albo dokonanie wpisu do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu przepisów o produktach biobójczych.

Powyższy warunek zostanie spełniony w przedstawionym stanie faktycznym, ponieważ Wnioskodawca dokonywać będzie sprzedaży Produktu X dopiero po uzyskaniu pozwolenia na obrót tym produktem biobójczym i jego wpisaniu do Wykazu Produktów Biobójczych, który należy uznać za tzw. rejestr produktów biobójczych w rozumieniu przepisów o produktach biobójczych. Sprzedaż przed uzyskaniem pozwolenia na obrót przed wpisaniem do Wykazu Produktów Biobójczych stanowiłaby naruszenie przepisów regulujących obrót produktami biobójczymi.

W myśl art. 5 ustawy o produktach biobójczych, udostępniane na rynku i stosowane na terytorium RP są produkty biobójcze, na które zostało wydane:

1.

pozwolenie albo

2.

zezwolenie na handel równoległy albo

3.

pozwolenie na obrót.

Natomiast zgodnie z art. 7 ustawy o produktach biobójczych, produkty biobójcze udostępniane na rynku i stosowane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podlegają wpisowi do Wykazu Produktów Biobójczych. Wykaz Produktów Biobójczych prowadzi Prezes Urzędu w formie systemu teleinformatycznego. Prezes Urzędu dokonuje wpisów do Wykazu Produktów Biobójczych i zmian wpisów z urzędu, na podstawie ostatecznych decyzji administracyjnych.

Z powyższego wynika, że wszystkie produkty biobójcze, wprowadzane do obrotu na rynku RP zostają automatycznie wpisane do Wykazu Produktów Biobójczych.

Pojęcie "wpis do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu przepisów ustawy o produktach biobójczych" użyte przez ustawodawcę w pozycji 83 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, należy obecnie rozumieć, jako wpis do Wykazu Produktów Biobójczych. Ustawą o produktach biobójczych z dnia 9 października 2015 r. została uchylona ustawa o produktach biobójczych z dnia 13 września 2002 r. określająca zasady prowadzenia Rejestru Produktów Biobójczych. Ponadto w myśl art. 55 ust. 1 ustawy o produktach biobójczych z dnia 9 października 2015 r. z dniem wejścia w życie tej ustawy Rejestr Produktów Biobójczych stał się Wykazem Produktów Biobójczych.

W związku z powyższym, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że po uzyskaniu pozwolenia na obrót Produktem X, co będzie skutkować wpisaniem preparatu do Wykazu Produktów Biobójczych, Spółka będzie mogła sprzedawać nowy Produkt X na terenie kraju stosując do jego dostawy obniżoną stawkę podatku VAT, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o VAT w zw. z pozycją 83 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, podwyższoną obecnie na mocy art. 146a pkt 2 ustawy o VAT do wysokości 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 2 pkt 6 ustawy stanowi, że przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast, przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Jak stanowi art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.). Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do tych towarów i usług, dla których przepisy w zakresie VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Stawka podatku - zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

I tak, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku - stosowanie do art. 41 ust. 2 ustawy - wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie jednak z treścią art. 146a pkt 1 i 2 ustawy - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy - pod poz. 83 wymienione zostały towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 20.20.14.0 "Środki odkażające" - wyłącznie preparaty odkażające o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych, mające zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia, na które zostało wydane pozwolenie tymczasowe albo dokonany wpis do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu przepisów ustawy o produktach biobójczych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy - przez PKWiU ex - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Zatem umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania stawki preferencyjnej tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce dotyczącej nazwy towaru lub usługi.

W związku z powyższym, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT dotyczy wyłącznie danego towaru/usługi z danego grupowania.

Obniżona stawka podatku VAT dotyczy tylko danego wyrobu/usługi z danego grupowania, tj. w przypadku poz. 83 załącznika nr 3 - określonych preparatów odkażających mających zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia (PKWiU ex 20.20.14.0).

Mając na uwadze powyższe - w szczególności brzmienie poz. 83 załącznika nr 3 do ustawy - 8% stawka podatku VAT ma zastosowanie dla dostawy środka odkażającego, gdy łącznie są spełnione następujące warunki:

1.

środek został zakwalifikowany do grupowania PKWiU o symbolu 20.20.14,

2.

środek odkażający ma właściwości bakteriobójcze, grzybobójcze i wirusobójcze,

3.

środek ma zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia,

4.

dla środka zostało wydane stosowne pozwolenie albo został on wpisany do odpowiedniego rejestru.

Tak więc, wynikająca z konkretnego załącznika stawka podatku VAT dotyczy wyłącznie danego towaru z danego grupowania. W konsekwencji, istotnym w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie według PKWiU przez Wnioskodawcę, towarów objętych zapytaniem.

Należy wyjaśnić, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia "w ochronie zdrowia". W procesie stosowania prawa organ podatkowy dokonuje interpretacji norm prawnych zawartych w ustawach i rozporządzeniach za pomocą różnych wykładni. Jednakże w przypadku prawa podatkowego dominującą wykładnią jest wykładnia literalna, gdyż w prawie tym obowiązuje prymat wykładni gramatycznej.

Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005, str. 567) "ochrona" oznacza "zabezpieczenie przed zniszczeniem, szkodą, niebezpieczeństwem, ochranianie; to, co ochrania, zabezpiecza".

Z kolei, przez "zdrowie" zgodnie z ww. słownikiem (s. 1256) należy rozumieć "dobry, normalny stan organizmu ludzkiego, zwierzęcego, roślinnego, stan organizmu nie dotkniętego chorobą".

Wobec powyższego, analiza treści zapisu "wyłącznie w ochronie zdrowia" - zawartego w poz. 83 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług - dokonana w oparciu o wykładnię językową prowadzi do wniosku, że przedmiotowe preparaty muszą być przeznaczone tylko do ochrony zdrowia, a więc w celu zabezpieczenia żywych organizmów przed czymś co jest niekorzystne dla ich prawidłowego funkcjonowania. Zatem "ochrona" ta dotyczy wszelkich organizmów żywych bez względu na ich gatunek lub rodzaj. Preparaty te winny mieć za zadanie obronić daną jednostkę przed czymś co może stanowić dla jej zdrowia zagrożenie.

Podkreślić należy, że istotny z punktu widzenia "zastosowania" tych preparatów jest cel ich sprzedaży do wyłącznego stosowania w ochronie zdrowia, a nie ich dalsze, faktyczne wykorzystanie przez nabywcę. Ponadto ustawodawca w żaden sposób nie wskazuje, że przedmiotowe preparaty muszą być wykorzystywane wyłącznie przez podmioty zajmujące się ochroną zdrowia. Zatem nie ma podstaw prawnych aby uznać, że produkty te muszą być nabywane przez placówki z zakresu opieki zdrowia, tj. przychodnie, gabinety zabiegowe, stomatologiczne, kosmetyczne, hurtownie farmaceutyczne. Ważnym elementem jest sprzedaż tych produktów jako środków do zastosowania wyłącznie w ochronie zdrowia, a nie charakter miejsca, w którym zostaną one użyte.

Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 9 października 2015 r. o produktach biobójczych (Dz. U. z 2015 r. poz. 1926), udostępniane na rynku i stosowane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej są produkty biobójcze, na które zostało wydane pozwolenie albo zezwolenie na handel równoległy albo pozwolenie na obrót.

Dodatkowo zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy, produkty biobójcze udostępniane na rynku i stosowane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podlegają wpisowi do Wykazu Produktów Biobójczych.

W myśl art. 16 ust. 1 cyt. ustawy, Prezes Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych wydaje pozwolenie na obrót oraz dokonuje zmiany pozwolenia na obrót albo uchyla pozwolenie na obrót, na wniosek podmiotu odpowiedzialnego.

Jak wynika z treści poz. 83 ww. załącznika nr 3 do ustawy, nie wszystkie środki odkażające, dopuszczone do obrotu i stosowania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w trybie przewidzianym przepisami powołanej wcześniej ustawy z dnia 9 października 2015 r. o produktach biobójczych, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 8%. Ustawodawca zawęził bowiem możliwość stosowania obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 8% wyłącznie do preparatów odkażających o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych, mających zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia, klasyfikowanych według nomenklatury PKWiU 2008 do grupowania 20.20.14.0, na które zostało wydane m.in. pozwolenie na obrót lub dokonano wpisu do rejestru produktów biobójczych w rozumieniu przepisów ustawy o produktach biobójczych.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka planuje wzbogacić ofertę sprzedaży o produkt biobójczy - Produkt X. Produkt wykazuje właściwości bakteriobójcze, grzybobójcze i wirusobójcze, przy czym dotychczas zostały przeprowadzone badania potwierdzające jego właściwości bakterio - oraz grzybobójcze.

Produkt X przeznaczony jest do mycia oraz dezynfekcji:

* układów klimatyzacji i wentylacji w pojazdach i w budynkach prywatnych, użyteczności publicznej (włącznie ze szpitalami) i w przemyśle,

* powierzchni i urządzeń w sektorze spożywczym, instytucjonalnym i medycznym,

* ścian i podłóg pomieszczeń w placówkach związanych z ochroną zdrowia w innych instytucjach,

* powierzchni i urządzeń mających kontakt z żywnością w sektorze medycznym, spożywczym, instytucjonalnym,

* wyposażenia pojemników, naczyń i sprzętów kuchennych, powierzchni i rurociągów związanych z produkcją, transportem, przechowywaniem lub spożywaniem żywności.

Produkt X zgodnie ze swoimi właściwościami oraz przeznaczeniem ma mieć zastosowanie wyłącznie w ochronie zdrowia - a więc, jako środek myjący oraz dezynfekujący ma chronić organizm ludzki przed chorobami wywoływanymi bakteriami i grzybami oraz wirusami. Spółka w kwietniu 2016 r. złożyła do Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych wniosek o wydanie pozwolenia na obrót na rynku RP Produktem X. Wnioskodawca obecnie oczekuje na jego wydanie i nie prowadzi sprzedaży Produktu X. Dopiero po uzyskaniu pozwolenia na obrót w drodze decyzji wydanej przez Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych, będzie możliwe udostępnianie na rynku RP Produktu X i jego sprzedaż przez Wnioskodawcę. Produkt X zostanie automatycznie wpisany do Wykazu Produktów Biobójczych (prowadzonego przez Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych). Spółka klasyfikuje Produkt X na gruncie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), jako środek odkażający, oznaczony symbolem PKWiU 20.20.14.0.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, że o ile wskazany preparat, będący przedmiotem zapytania, zaklasyfikowany przez Wnioskodawcę do PKWiU 20.20.14.0, jest środkiem o właściwościach bakteriobójczych, grzybobójczych i wirusobójczych oraz zostanie zarejestrowany przez Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych oraz na obrót nim zostanie wydane stosowne pozwolenie, to Spółka będzie mogła zastosować przy jego sprzedaży stawkę podatku w wysokości 8% na podstawie art. 41 ust. 2 i art. 146a pkt 2 ustawy, w związku z poz. 83 załącznika nr 3 do tej ustawy.

Podsumowując, Wnioskodawca dla dostawy na terenie kraju opisanego we wniosku preparatu po uzyskaniu pozwolenie na obrót skutkującego wpisaniem Produktu X do Wykazu Produktów Biobójczych, będzie mógł stosować obniżoną stawką podatku w wysokości 8%.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo należy podkreślić, że obowiązek przedstawienia organom podatkowym prawidłowej klasyfikacji dla sprzedawanych towarów lub świadczonych usług należy do podatnika, który ponosi również odpowiedzialność za nieprawidłowo dokonaną klasyfikację. Wskazuje się, że tut. Organ nie jest uprawniony do klasyfikacji towarów i usług, ani też weryfikacji wskazanych przez Zainteresowanego klasyfikacji, w związku z tym, niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie przy założeniu, że grupowanie wskazane przez Wnioskodawcę w zdarzeniu przyszłym jest prawidłowe.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które zostały przedstawione w opisie sprawy a nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl