ILPP3/443-99/13-4/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-99/13-4/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2013 r. (data wpływu 2 grudnia 2013 r.), uzupełnionym w dniu 19 lutego 2014 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia wyrobów gazowych jest:

1.

prawidłowe - w kwestii zużycia w gospodarstwie domowym,

2.

nieprawidłowe - w kwestii zużycia do ogrzania biura i lokali użytkowych wykorzystywanych na działalność gospodarczą.

UZASADNIENIE

W dniu 2 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia wyrobów gazowych zużywanych.

Wniosek uzupełniono w dniu 19 lutego 2014 r. w zakresie opisu zdarzenia przyszłego, pytania oraz o własne stanowisko w sprawie.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W Dzienniku Ustaw z dnia 22 października 2013 r. pod poz. 1231 opublikowano ustawę z dnia 27 września 2013 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym, która dotyczy akcyzy od gazu ziemnego. Przepisy tej ustawy przewidują wiele zwolnień w tym gdy sprzedaż gazu dokonywana jest na rzecz gospodarstw domowych, instytucji publicznych, oraz zakładów energochłonnych.

W związku z art. 89 ustawy o podatku akcyzowym sprzedawca gazu ziemnego, przesłał do Wnioskodawcy (dalej: Spółdzielnia) Załącznik do umowy kompleksowej dostarczania paliwa gazowego OŚWIADCZENIE do wypełnienia.

Spółdzielnia posiada własną kotłownię do ogrzewania 46 lokali mieszkalnych i 3 lokali użytkowych (sklepy) w sezonie grzewczym oraz do podgrzewania wody w tych mieszkaniach i lokalach użytkowych w ciągu całego roku.

Wnioskodawca jest spółdzielnią mieszkaniową zarządzającą jednym budynkiem mieszkalnym o powierzchni 2 628,4 m2 w skład którego wchodzą: X lokali mieszkalnych, X lokale użytkowe najem na sklepy oraz X pomieszczenie biurowe zlokalizowane w piwnicy budynku. Budynek ten ogrzewany jest gazem dostarczanym przez (...).

Spółdzielnia posiada własne kotły grzewcze, które ogrzewają te pomieszczenia gazem nabytym w (...).

W związku ze zmianą przepisów art. 88 oraz art. 89a ustawy o podatku akcyzowym dostawca gazu przysłał do Zainteresowanego druk oświadczenia, w którym ma on określić czy zakupiony gaz jest na cele opałowe przez gospodarstwa domowe, czy gaz ten jest przeznaczony na cele opałowe jako zakład energochłonny.

Właściwe oznaczenie celu i rodzaju zużycia gazu stanowić będzie o tym czy Wnioskodawca będzie podlegał zwolnieniu od akcyzy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie - sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu z dnia 17 lutego 2014 r.

Czy zakup gazu z Gazowni jest zwolniony od akcyzy i czy jest to zakup na cele opałowe na rzecz gospodarstw domowych.

Zdaniem Wnioskodawcy - po głębszym zapoznaniu się z tematem - Spółdzielnia jest gospodarstwem domowym i podlega ustawowemu zwolnieniu od akcyzy.

W świetle art. 31a ust. 1 pkt 3 ustawy akcyzowej (Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn zm.) Spółdzielni przysługuje zwolnienie od podatku akcyzowego z tytułu nabycia gazu do ogrzewania mieszkań jako gospodarstwo domowe.

Jako Spółdzielnia zużywa ona wytworzone ciepło w mieszkaniach własnościowych w ilości 46 lokali i zgodnie z art. 31a ust. 1 pkt 3 ustawy, jako gospodarstwo domowe podlega zwolnieniu od akcyzy.

Z kolei zużycie gazu do ogrzania biura i lokali użytkowych wykorzystywane na działalność gospodarczą, tj. pomieszczenie biurowe i lokale użytkowe - 3 sklepy jest przedmiotem odrębnego zwolnienia zgodnie z art. 31b ust. 1 pkt 2 tej ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest:

1.

prawidłowe - w kwestii zużycia w gospodarstwie domowym,

2.

nieprawidłowe - w kwestii zużycia do ogrzania biura i lokali użytkowych wykorzystywanych na działalność gospodarczą.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, użyte w ustawie określenie "wyroby akcyzowe" oznacza - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy, określenie "wyroby gazowe" oznacza - wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

W poz. 28 załącznika nr 1 wymieniono pod kodem CN 2711 - gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe.

W świetle art. 2 ust. 1 pkt 19a ustawy, finalny nabywca gazowy to podmiot, który:

a.

nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby gazowe, lub

b.

posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby gazowe

- niebędący pośredniczącym podmiotem gazowym.

W tym miejscu podkreślić należy, że zgodnie z art. 9c ust. 1 pkt 2 ustawy, w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu - w tym przypadku Spółdzielni, zaś użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego jest przedmiotem opodatkowania jedynie w ściśle określonych przypadkach, o których mowa w art. 9c ust. 1 pkt 5 ustawy.

Z powyższych przepisów wynika, że zasadą jest opodatkowanie obrotu wyrobami gazowymi. Tym niemniej ustawodawca przewidział również określone wyłączenia od zasady opodatkowania obrotu wyrobami gazowymi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Spółdzielnia) posiada własną kotłownię do ogrzewania - 46 lokali mieszkalnych, 3 lokali użytkowych (najem na sklepy) oraz 1 pomieszczenia biurowego - w sezonie grzewczym oraz do podgrzewania wody w tych mieszkaniach i lokalach użytkowych.

Ww. budynek ogrzewany jest gazem ziemnym. Spółdzielnia posiada własne kotły grzewcze (sztuk 5), które ogrzewają te pomieszczenia.

Na mocy art. 31b ust. 2 pkt 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00 i 2711 29 00 przeznaczone do celów opałowych przez gospodarstwa domowe.

Zgodnie z art. 31b ust. 6 pkt 1 ustawy, warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, jest w przypadku wyrobów gazowych o kodzie CN 2711 21 00 - sprzedaż tych wyrobów w ilościach nieprzekraczających:

a.

10 m3 /h - gazu ziemnego wysokometanowego grupy E, nie więcej niż 8.000 metrów sześciennych rocznie, albo

b.

25 m3 /h - gazu ziemnego zaazotowanego grupy Lw, grupy Ls, grupy Ln albo grupy Lm, nie więcej niż 10.650 metrów sześciennych rocznie.

Zatem w zależności od rodzaju i grupy gazu ziemnego, sprzedaż gazu finalnemu nabywcy gazowemu w ilościach nieprzekraczających powyższych limitów, jest zwolniona od akcyzy.

Natomiast w przypadku sprzedaży wyrobów gazowych o kodzie CN 2711 21 00 w ilościach większych niż określone w pkt 1, warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, zgodnie z art. 31b ust. 6 pkt 3 lit. b ustawy, jest uzyskanie od nabywcy tych wyrobów oświadczenia, że nie używa tych wyrobów na inne potrzeby niż prowadzenie gospodarstwa domowego, w tym na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, albo oświadczenia o ilości tych wyrobów używanych na inne potrzeby niż prowadzone gospodarstwo domowe, w tym na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, określonej przez nabywcę proporcjonalnie do wykorzystanej na te potrzeby powierzchni nieruchomości z uwzględnieniem mocy urządzeń grzewczych.

Powyższe warunki różnicuje zatem ilość nabywanych wyrobów gazowych.

Natomiast kwestia przeznaczenia - w tym przypadku wyrobów gazowych do celów opałowych przez gospodarstwa domowe - wynikająca z uregulowań art. 31b ust. 2 pkt 1 ustawy koresponduje dodatkowo z przepisem art. 31b ust. 8 ustawy. Stanowi on, że na potrzeby zastosowania zwolnienia, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, za gospodarstwo domowe nie uznaje się nieruchomości w całości wykorzystywanej na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, w którym użycie wyrobów, o których mowa w ust. 6 pkt 1 lub 2, nie przekracza ilości określonych w tych przepisach.

Przy czym z przepisu art. 31b ust. 8 ustawy wynika, co nie jest uznawane za gospodarstwo domowe, jednakże ustawa nie zawiera definicji legalnej pojęcia "gospodarstwo domowe". Zatem należy odwołać się do jego znaczenia językowego.

Z Małego słownika języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 1999, str. 231 wynika, że "gospodarstwo" to m.in. posiadłość wiejska obejmująca grunty i zabudowania, natomiast "domowy" (str. 144) to w szczególności odnoszący się do domu. Dom to pomieszczenia mieszkalne, miejsce stałego zamieszkania, jak i ogół spraw, obowiązków rodzinnych domowych, gospodarstwo domowe.

Zatem gospodarstwo domowe to przede wszystkim pomieszczenia mieszkalne (służy jako miejsce stałego zamieszkania, w którym koncentruje się ogół spraw, obowiązków rodzinnych, domowych).

W świetle art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1222), celem spółdzielni mieszkaniowej (...) jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu.

W opinii Wnioskodawcy, zużycie gazu do ogrzania biura i lokali użytkowych wykorzystywane na działalność gospodarczą, tj. pomieszczenie biurowe i lokale użytkowe - 3 sklepy jest przedmiotem odrębnego zwolnienia zgodnie z art. 31b ust. 1 pkt 2 tej ustawy.

Zauważyć należy, że art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy stanowi, że zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej.

Przy czym z opisu sprawy nie wynika, że Zainteresowany oprócz ciepła produkuje energię elektryczną np. w oparciu o koncesję na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625 z późn. zm.).

Przy czym zwolnieniu podlega jedynie wyrób gazowy przeznaczony do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej.

Stanowisko Zainteresowanego - sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu do wniosku - w zakresie zwolnienia gazu zużywanego do ogrzania biura i lokali użytkowych wykorzystywanych na działalność gospodarczą, uznać należało zatem za nieprawidłowe.

Tym niemniej wyjaśnić należy, że - jak wynika z przepisu art. 31b ust. 8 ustawy - jeśli Spółdzielnia będzie zużywała wyroby w ilościach wskazanych w art. 31b ust. 6 pkt 1 ustawy (np. 10 m3 /h - gazu ziemnego wysokometanowego grupy E, nie więcej niż 8.000 metrów sześciennych rocznie) to zwolnieniu podlega całość tego gazu.

Bez znaczenia w takich przypadkach jest częściowe przeznaczenie wyprodukowanego ciepła do innych lokali niż gospodarstwa domowe - jak wynika a contrario z art. 31b ust. 8 ustawy - jeśli użycie wyrobów, o których mowa w art. 31b ust. 6 pkt 1 lub 2, nie przekracza ilości określonych w tych przepisach.

Mając na uwadze powyższe przepisy prawa oraz okoliczności sprawy przedstawione we wniosku, należy stwierdzić, że zgodnie z art. 31b ust. 2 pkt 1 ustawy, w przypadku gdy gaz o kodzie CN 2711 21 00 jest przeznaczony do celów opałowych w gospodarstwach domowych będących w zasobach Spółdzielni, może ona nabyć wyroby gazowe jako zwolnione od akcyzy, przy zachowaniu warunków określonych w art. 31b ust. 6 pkt 1 lub w art. 31b ust. 6 pkt 3 lit. b ustawy. Natomiast z uwagi na to, że Zainteresowany nie wytwarza łącznie ciepła i energii elektrycznej, nie może on skorzystać ze zwolnienia od podatku odnośnie biura i lokali użytkowych wykorzystywanych do działalności gospodarczej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl