ILPP3/443-98/10-2/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 października 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-98/10-2/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2010 r. (data wpływu 2 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego jest:

1.

nieprawidłowe - w zakresie opodatkowania olejów hydraulicznych i maszynowych,

2.

prawidłowe - w zakresie opłaty paliwowej.

UZASADNIENIE

W dniu 2 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obrotu wyrobami energetycznymi.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność m.in. w zakresie handlu olejami smarowymi. Spółka jest podatnikiem podatku akcyzowego, ponieważ prowadzi skład podatkowy i posiada zezwolenie na wykonywanie działalności jako zarejestrowany handlowiec.

W ramach swej działalności dystrybuuje ona m.in. płyny hydrauliczne i oleje maszynowe, oznaczane przez producenta kodem CN 2710 19 41.

Zainteresowany wskazał następnie, iż przez skład podatkowy dystrybuowany jest m.in. płyn hydrauliczny oznaczony przez producenta kodem CN 2710 19 41.

Spółka wyjaśniła przy tym, iż zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) Nr 1031/2008 z dnia 19 września 2008 r. symbolem tym oznaczane są (2710) oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe: preparaty gdzie indziej niewymienione ani nie włączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe (27 10 19) Pozostałe (27 10 19 41) o zawartości siarki nieprzekraczającej 0,05% masy.

Zainteresowany wskazał również, iż cechy jw. określone pod tym kodem, posiadają nie tylko oleje napędowe, ale również pozostałe oleje (np.: hydrauliczne, maszynowe).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy istnieje obowiązek opłacania akcyzy od wprowadzenia na rynek krajowy wyrobu o kodzie CN 27 10 19 41, który nie jest olejem napędowym, ale zaliczany jest do pozostałych olejów (np.: hydraulicznych, maszynowych), a jeżeli tak, to czy istnieje obowiązek uiszczania opłaty paliwowej.

Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ przedmiotem obrotu w przypadku Spółki są wyroby spełniające łącznie następujące warunki:

a.

oznaczane są przez producenta kodem CN 27 10 19 41,

b.

nie są przeznaczone do celów opałowych ani napędowych,

c.

są to oleje hydrauliczne i maszynowe,

Obrót nimi nie powoduje powstania obowiązku uiszczenia opłaty akcyzowej i co za tym idzie paliwowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

1.

nieprawidłowe - w zakresie opodatkowania olejów hydraulicznych i maszynowych,

2.

prawidłowe - w zakresie opłaty paliwowej.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) Nr 1031/2008 z dnia 19 września 2008 r. symbolem tym oznaczane są (2710) oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe: preparaty gdzie indziej niewymienione ani nie włączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe (27 10 19) Pozostałe (27 10 19 41) o zawartości siarki nieprzekraczającej 0,05% masy.

Zgodnie z postanowieniami art. 3 ust. 1 ustawy, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

Należy jednak zauważyć, iż zapisy zwarte w ww. rozporządzeniu mają odmienną treść niż przytoczone przez Wnioskodawcę.

Kolejne rozszerzenia pozycji 2710 CN są bowiem następujące:

kod CN 2710 19 #8722; #8722; Pozostałe

#8722; #8722; #8722; Oleje ciężkie:

#8722; #8722; #8722; #8722; Oleje napędowe:

#8722; #8722; #8722; #8722; #8722; Do innych celów:

kod CN 2710 19 41 #8722; #8722; #8722; #8722; #8722; #8722; O zawartości siarki nieprzekraczającej 0,05% masy.

Stąd też przeznaczone do celów hydraulicznych lub maszynowych oleje ropy naftowej to pozostałe, oleje ciężkie, oleje napędowe, do innych celów, o zawartości siarki nieprzekraczającej 0,05% masy kod CN 2710 19 41.

Tut. Organ nie kwestionuje przy tym opinii wyrażonej przez Wnioskodawcę, iż analogiczne do ww. cech posiadają nie tylko oleje napędowe ale i inne jak np. hydrauliczne, maszynowe.

Tym niemniej w zakresie podatku akcyzowego kwestią kluczową jest prawidłowa klasyfikacja dystrybuowanych wyrobów, gdyż od niej, co do zasady, zależy prawidłowe ustalenie zakresu opodatkowania tym podatkiem. Zgodnie natomiast z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych.

Dodać należy, iż jednostką uprawnioną do wydawania opinii klasyfikacyjnych jest Urząd Statystyczny (Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego).

Jeśli zatem Wnioskodawca nie jest pewny, wskazanej przez siebie klasyfikacji, może w tym zakresie zwrócić się do ww. Urzędu Statystycznego o wydanie opinii klasyfikacyjnej.

Mając jednak na względzie powyższe ustalenia, w opinii tut. Organu zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy, do wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Pod poz. 27 załącznika nr 1 do ustawy, zostały wymienione oleje z ropy naftowej i oleje otrzymane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej nie wymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.

Zatem ww. wyroby o kodzie CN 2710 19 41 są wyrobami akcyzowymi, które podlegają regulacjom ustawy o podatku akcyzowym.

Stawka podatku akcyzowego na wyroby energetyczne, zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy, tj. dla olejów napędowych o kodzie CN 2710 19 41, wynosi 1048,00 zł/1000 litrów.

Wnioskodawca przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, iż w ramach swojej działalności dystrybuuje ze składu podatkowego płyny hydrauliczne i oleje maszynowe oznaczone kodem CN 2710 19 41. Zainteresowany zaznaczył również, iż wyroby te nie są przeznaczone do celów opałowych ani napędowych.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

produkcja wyrobów akcyzowych;

2.

wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3.

import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

a.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4.

wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

5.

wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Tym niemniej zgodnie z przepisem § 10 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 159, poz. 1070), zwalnia się od akcyzy oleje napędowe oznaczone kodem CN 2710 19 41, wykorzystywane na cele olejów elektroizolacyjnych - transformatorowych oraz olejów procesowych - technologicznych, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-3, 8 i 9 ustawy, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Wykorzystywanie zatem ww. olejów na cele olejów elektroizolacyjnych - transformatorowych oraz olejów procesowych - technologicznych, może być zwolnione od podatku w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-3, 8 i 9 ustawy, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Jednakże, biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, iż dystrybuowanie przez skład podatkowy - nabytych zatem w procedurze zawieszonego poboru akcyzy - olejów napędowych, przeznaczonych do celów hydraulicznych, albo maszynowych wiąże się albo z zastosowaniem przez dopuszczającego do konsumpcji podatnika akcyzy stawki tego podatku w wysokości 1048,00 zł/1000 litrów, albo zwolnienia od tego podatku.

Zwolnienie od akcyzy możliwe jest wyłącznie w przypadkach wskazanych w przepisie § 10 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jedn.: na cele olejów elektroizolacyjnych - transformatorowych oraz olejów procesowych - technologicznych) w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-3, 8 i 9 ustawy i przy dochowaniu wskazanych w ww. przepisie rozporządzenia warunków.

Dodatkowo wskazać należy, iż prawidłowo oznaczone - w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej - kodem CN 2710 19 41, oleje napędowe (do innych celów o zawartości siarki nieprzekraczającej 0,05%), dystrybuowane w sposób opisany we wniosku, nie mogą skorzystać z zerowej stawki akcyzy wskazanej w art. 89 ust. 2 ustawy.

Zgodnie bowiem z tym przepisem stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Odnosząc się natomiast do kwestii obowiązku zapłaty opłaty paliwowej wskazać należy, iż stosownie do art. 37h ust. 1 ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz Krajowym Funduszu Drogowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2571 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o autostradach, wprowadzanie na rynek krajowy paliw silnikowych oraz gazu, z wyłączeniem biokomponentów w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. Nr 169, poz. 1199 oraz z 2007 r. Nr 35, poz. 217), stanowiących samoistne paliwa, wykorzystywanych do napędu pojazdów w rozumieniu art. 2 pkt 31 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym, podlega opłacie, zwanej dalej "opłatą paliwową".

Z kolei zgodnie z art. 37h ust. 2 i 3 ustawy o autostradach, przez wprowadzenie na rynek krajowy paliw silnikowych oraz gazu, o których mowa w ust. 1, rozumie się czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, których przedmiotem są te paliwa silnikowe oraz gaz.

Paliwami silnikowymi lub gazem, o których mowa w ust. 1, są następujące produkty:

1.

benzyny silnikowe o kodach: CN 2710 11 45 i CN 2710 11 49;

2.

oleje napędowe o kodzie CN 2710 19 41;

3.

gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe oraz gazowe węglowodory alifatyczne skroplone i w stanie gazowym, przeznaczone do napędu pojazdów samochodowych, o kodach: CN 2711 i CN 2901;

4.

wyroby inne niż określone w pkt 1-3, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych, z wyłączeniem stanowiących samoistne paliwa biokomponentów w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych bez względu na kod CN.

Zgodnie zatem z ww. przepisami wprowadzanie na rynek krajowy m.in. paliw silnikowych, wykorzystywanych do napędu pojazdów w rozumieniu art. 2 pkt 31 Prawa o ruchu drogowym, podlega opłacie paliwowej.

W analizowanym przypadku oleje napędowe oznaczone kodem CN 2710 19 41 dystrybuuowane są przez Spółkę jako płyny hydrauliczne i oleje maszynowe - jak wskazał Wnioskodawca - nie są przeznaczone do celów opałowych ani napędowych.

Tym samym ww. oleje napędowe, nie podlegają opłacie paliwowej pod warunkiem, że nie są wykorzystywane do napędu pojazdów, które to wykorzystanie - w myśl cyt. powyżej art. 37h ust. 1 ustawy o autostradach płatnych - podlega obciążeniu opłatą paliwową.

Dystrybuowanie zatem olejów napędowych oznaczonych kodem CN 2710 19 41 z ww. przeznaczeniem nie podlega opłacie paliwowej.

Dodatkowo zaznaczyć należy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl