ILPP3/443-97/12-2/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-97/12-2/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 17 kwietnia 2012 r. (data wpływu 20 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od podatku pyłu węgla brunatnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od podatku pyłu węgla brunatnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej również Spółka) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej produkuje mieszanki bitumiczne kod CN 2715 00 00 w 5 wytwórniach mas bitumicznych.

W procesie technologicznym w wytwórniach mas bitumicznych: (...) wykorzystywany jest pył węgla brunatnego o kodzie CN ex 2702. W ww. wytwórniach mas bitumicznych zainstalowane są palniki węgla brunatnego.

Płomień wytwarzany przez pył tego węgla suszy w suszarce kruszywo do temperatury ok. 180 stopni Celsjusza. Gorące kruszywo jest mieszane wraz z asfaltem i wypełniaczami (mączką) w mieszalniku w celu wyprodukowania mieszanki bitumicznej.

Pył węgla brunatnego o kodzie CN ex 2702 Spółka sprowadza z Niemiec. W związku z powyższym ciąży na niej obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów węglowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy używany w opisanym wyżej procesie produkcji mieszanek bitumicznych pył węgla brunatnego kod CN ex 2702, jest zwolniony na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 7 ustawy od podatku akcyzowego.

Zdaniem Wnioskodawcy w jego przypadku nie ma zastosowania zwolnienie z art. 31a ust. 2 pkt 7 ustawy, gdyż pył węgla brunatnego nie jest używany bezpośrednio w procesie produkcji mieszanek bitumicznych lecz za pomocą palników poprzez wytworzony płomień służy do suszenia w suszarce kruszywa do temperatury 180 stopni Celsjusza celem jego zmieszania z innymi materiałami w procesie produkcji mieszanek bitumicznych.

Jednakże wątpliwość Spółki co do właściwej interpretacji przepisu wynika z faktu, iż w rozporządzeniu Rady (EWG) Nr 3037/90 z dnia 9 października 1990 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej (Dz. Urz. UE L 293 z 24.10.1990, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 02, t. 04, str. 177, z późn. zm.), na które w art. 31a ust. 2 pkt 7 powołuje się ustawa o podatku akcyzowym w aspekcie specyfikacji zwolnień od podatku akcyzowego jest mowa o procesach mineralogicznych pod kodem Dl 26 "produkcja wyrobów z pozostałych surowców niemetalicznych" w tym podsekcja 26.82, "produkcja wyrobów z pozostałych mineralnych surowców niemetalicznych, gdzie indziej niesklasyfikowana", do której na podstawie PKWiU 1997 w grupie 26.82.13 znajdują się produkowane przez Spółkę mieszanki bitumiczne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, użyte w ustawie określenia oznaczają: wyroby węglowe - wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy.

W poz. 20 załącznika nr 1 do ustawy, zawierającego wykaz wyrobów akcyzowych wskazano na wyroby oznaczone kodem CN ex 2702, tj. węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej produkuje mieszanki bitumiczne o kodzie CN 2715 00 00 w 5 wytwórniach mas bitumicznych.

W procesie technologicznym w wytwórniach mas bitumicznych wykorzystywany jest pył węgla brunatnego o kodzie CN ex 2702. W ww. wytwórniach mas bitumicznych zainstalowane są palniki węgla brunatnego.

Płomień wytwarzany przez pył tego węgla suszy w suszarce kruszywo do temperatury ok. 180 stopni Celsjusza. Gorące kruszywo jest mieszane wraz z asfaltem i wypełniaczami (mączką) w mieszalniku w celu wyprodukowania mieszanki bitumicznej.

Pył węgla brunatnego o kodzie CN ex 2702 Spółka sprowadza z Niemiec.

Wyjaśnić zatem należy, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Paliwami opałowymi w rozumieniu art. 86 ust. 3 ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2, czyli z wyłączeniem paliw silnikowych.

Analizując powyższe przepisy należy stwierdzić, iż wyrobem akcyzowym jest m.in. wyrób o podanym przez Wnioskodawcę kodzie CN 2702, jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych, tj. sytuacji, w których wyroby ulegają spalaniu i wytworzona w ten sposób energia cieplna jest używana do ogrzewania, niezależnie od ostatecznego celu procesu ogrzewania (w tym przekształcenia lub rozpadu substancji absorbującej energię cieplną w trakcie procesu chemicznego lub przemysłowego).

Należy zaznaczyć, iż ten sam produkt, używany w innych celach niż cel opałowy nie jest wyrobem akcyzowym oraz nie podlega ustawie o podatku akcyzowym i nie jest opodatkowany akcyzą.

Zużycie wyrobu węglowego w rozumieniu ustawy następuje wyłącznie poprzez użycie tego wyrobu do celów opałowych. Tak więc w stanie faktycznym opisanym przez Zainteresowanego zużycie pyłu węgla brunatnego w ww. wytwórniach mas bitumicznych odbywa się w zainstalowanych palnikach, gdzie wytwarzany płomień suszy kruszywo do temperatury ok. 180 stopni Celsjusza w celu wyprodukowania mieszanki bitumicznej o kodzie CN 2715 00 00.

Przy czym zwrócić należy uwagę na fakt, iż mieszanki bitumiczne są również wyrobem energetycznym w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.

Definicja produkcji wyrobów energetycznych dla potrzeb ustawy o podatku akcyzowym została określona w art. 87 ust. 1, zgodnie z którą produkcją wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie wyrobów energetycznych, w tym również mieszanie lub przeklasyfikowanie komponentów paliwowych, rozlew gazu skroplonego do butli gazowych, a także barwienie i znakowanie wyrobów energetycznych.

Tym samym wytwarzanie przez Wnioskodawcę mas bitumicznych o kodzie CN 2715 00 00 należy uznać za produkcję wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.

Wyjaśnić następnie należy, iż zgodnie z ww. art. 31a ust. 2 pkt 2 ustawy, zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane w procesie produkcji wyrobów energetycznych.

Stosownie do art. 31a ust. 4 ustawy, warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 2, jest prowadzenie ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych z wyłączeniem podmiotów, o których mowa w ust. 2 pkt 3.

Mając zatem na uwadze opis stanu faktycznego oraz przytoczone wyżej przepisy należy stwierdzić, iż wyrób akcyzowy o kodzie CN 2702 zużywany w procesie produkcji wyrobów energetycznych o kodzie CN 2715 00 00, na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 2 ustawy, jest zwolniony z opodatkowania akcyzą (pod warunkiem prowadzenia przez Wnioskodawcę ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych - art. 31a ust. 4 ustawy).

Zaznaczyć należy, że stanowisko Wnioskodawcy uznane zostało za prawidłowe, jednakże na podstawie innego uzasadnienia niż wynikające z przedstawionego przez niego we wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl