ILPP3/443-93/11-4/TW - Zwolnienie z podatku akcyzowego alkoholu etylowego.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-93/11-4/TW Zwolnienie z podatku akcyzowego alkoholu etylowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 listopada 2011 r. (data wpływu 9 listopada 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 stycznia 2012 r. (data wpływu 30 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od podatku alkoholu etylowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od podatku alkoholu etylowego.

Pismem z dnia 27 stycznia 2012 r. (data wpływu 30 stycznia 2012 r.) uzupełniono przedmiotowy wniosek w zakresie opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Firma posiada zarejestrowany alkohol etylowy do receptury farmaceutycznej i zamierza rozpocząć jego produkcję we własnym składzie akcyzowym oraz sprzedaż do hurtowni farmaceutycznych, które będą go dalej dystrybuować do aptek. W aptekach jest on wykorzystywany do produkcji leków recepturowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy alkohol etylowy (do receptury aptecznej) sprzedawany do hurtowni farmaceutycznych jest zwolniony z akcyzy.

Zdaniem Wnioskodawcy, alkohol etylowy (do receptury aptecznej) sprzedawany do hurtowni farmaceutycznych nie jest zwolniony z akcyzy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, użyte w ustawie określenia oznaczają wyroby akcyzowe - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W myśl art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest produkcja wyrobów akcyzowych.

Wnioskodawca wskazał, iż zamierza rozpocząć produkcję wyrobu akcyzowego w postaci alkoholu etylowego, który będzie przeznaczony do produkcji leków recepturowych w aptekach. Firma zamierza dokonywać jego sprzedaży do hurtowni farmaceutycznych, które będą go dalej dystrybuować do aptek.

Wyjaśnić zatem należy, iż w świetle przepisu § 14 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 159, poz. 1070 z późn. zm.) zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy używany do celów medycznych w szpitalach, aptekach i zakładach opieki zdrowotnej, pod warunkiem że będzie stosowany wyłącznie:

1.

przy czynnościach leczniczych lub do zabiegów dezynfekcyjnych powierzchni i przedmiotów mających bezpośredni kontakt z pacjentem;

2.

do wytwarzania leków recepturowych w aptekach.

Zakres zwolnienia wynikający z ww. przepisu dotyczy m.in. aptek, które w myśl art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a) ustawy są podmiotami zużywającymi.

Zgodnie z ww. przepisem podmiot zużywający to podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

Warunki zwolnienia od podatku określone zostały w przepisie § 14 ust. 2 ww. rozporządzenia który stanowi, iż zwolnienia, o których mowa w ust. 1, stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 ustawy, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-11 ustawy.

Analiza zapisów art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 ustawy, prowadzi do wniosku, iż zwolnienie od akcyzy alkoholu etylowego, stosuje się wyłącznie w przypadku jego dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający.

Powyższe zapisy uniemożliwiają obrót tym wyrobem z udziałem ogniwa pośredniego pomiędzy składem podatkowym, a apteką (podmiotem zużywającym). Alkohol etylowy nie może być dostarczany ze składu podatkowego do hurtowni, która następnie dostarcza go do apteki.

Natomiast w przypadku, gdy hurtownia jest składem podatkowym alkohol etylowy dostarczany jest ze składu podatkowego bezpośrednio do apteki. W tym przypadku są spełnione warunki uregulowane w art. 32 ust. 5-11 ustawy, a w szczególności warunek dołączenia do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy, zwanego dalej "dokumentem dostawy" (art. 32 ust. 5 pkt 2 ustawy).

Reasumując, zwolnieniu od podatku nie będzie podlegał alkohol etylowy sprzedawany ze składu podatkowego do hurtowni farmaceutycznych, a następnie do aptek.

Ponadto informuje się, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia alkoholu etylowego sprzedawanego z hurtowni niebędących składami podatkowymi do aptek. Natomiast, rozstrzygnięcie w zakresie zwolnienia alkoholu etylowego sprzedawanego z hurtowni będącej składem podatkowym do aptek zawiera odrębna interpretacja indywidualna z dnia 1 lutego 2012 r. nr ILPP3/443-93/11-5/TW.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl