ILPP3/443-92/12-4/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-92/12-4/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2012 r. (data wpływu 30 marca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 czerwca 2012 r. (data wpływu 19 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych. Pismem z dnia 15 czerwca 2012 r. (data wpływu 19 czerwca 2012 r.) uzupełniono przedmiotowy wniosek w zakresie przedstawionego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zajmuje się budową dróg kołowych i autostrad. Na potrzeby powadzonej działalności posiada wytwórnię mas bitumicznych, w której produkuje masy rozkładane jako nawierzchnie dróg.

Produkcja mas bitumicznych z różnych frakcji grysów skalnych oraz asfaltu wymaga rozgrzewania ich do bardzo wysokich temperatur (160-200 stopni Celsjusza). Po modernizacji od roku 2010 jako paliwo niezbędne do produkcji oprócz oleju opałowego zużywa się węgiel brunatny sproszkowany (pył węgla brunatnego) kod CN 2702.

Pył w drodze nabycia wewnątrzwspólnotowego dostarczany jest przez X z Niemiec. Pył dostarczany jest wyłącznie na potrzeby Zainteresowanego i służy bezpośrednio do procesu produkcyjnego, gdzie w wyniku jego spalania rozgrzewane są składniki produkowanej masy.

W rejestrze podmiotów gospodarki narodowej REGON Wnioskodawca ma sklasyfikowaną produkcję mas bitumicznych pod symbolem 2682Z wg PKD 2004 i następnie 2399Z wg PKD 2007 - Produkcja pozostałych wyrobów z mineralnych surowców niemetalicznych, gdzie indziej nie sklasyfikowana.

W uzupełnieniu Zainteresowany wskazał, że:

* węgiel brunatny sproszkowany o kodzie CN 2702 zużywany jest w procesie produkcji do celów opałowych,

* w procesie produkcyjnym wytwarza się wyrób energetyczny o kodzie CN 2715 00 00 - mieszanki bitumiczne na bazie naturalnego asfaltu, naturalnego bitumu, bitumu naftowego, smoły mineralnej lub mineralnego paku smołowego (np. masy uszczelniające bitumiczne, fluksy).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy pył węgla brunatnego zużywany do opisanej wcześniej produkcji mas bitumicznych jest zwolniony od akcyzy pod warunkiem prowadzenia przez podatnika ewidencji określonej w art. 31a ust. 4 ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 31a ustawy o podatku akcyzowym zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej. Procesy mineralogiczne oznaczają procesy sklasyfikowane w nomenklaturze NACE pod kodem Dl 26 - "Produkcja produktów z pozostałych surowców niemetalicznych".

Produkcja mas bitumicznych jest sklasyfikowana jako "Produkcja pozostałych wyrobów z mineralnych surowców niemetalicznych" i wobec tego zdaniem spółki wyroby węglowe zużywane do jej produkcji są zwolnione z akcyzy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, użyte w ustawie określenia oznaczają: wyroby węglowe - wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy.

W poz. 20 załącznika nr 1 do ustawy, zawierającego wykaz wyrobów akcyzowych wskazano na wyroby oznaczone kodem CN ex 2702, tj. węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Z kolei paliwami opałowymi w rozumieniu art. 86 ust. 3 ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2, czyli z wyłączeniem paliw silnikowych.

Analizując powyższe przepisy należy stwierdzić, iż wyrobem akcyzowym jest m.in. wyrób o podanym przez Wnioskodawcę kodzie CN 2702, jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych, tj. sytuacji, w których wyroby ulegają spalaniu i wytworzona w ten sposób energia cieplna jest używana do ogrzewania, niezależnie od ostatecznego celu procesu ogrzewania, w tym przekształcenia lub rozpadu substancji absorbującej energię cieplną w trakcie procesu chemicznego lub przemysłowego.

Należy zaznaczyć, iż ten sam produkt, używany w innych celach niż cel opałowy nie jest wyrobem akcyzowym oraz nie podlega ustawie o podatku akcyzowym i nie jest opodatkowany akcyzą.

Zużycie wyrobu węglowego w rozumieniu ustawy następuje wyłącznie poprzez użycie tego wyrobu do celów opałowych, tak więc w stanie faktycznym opisanym przez Wnioskodawcę zużycie pyłu węgla brunatnego następuje poprzez ogrzanie różnych frakcji grysów skalnych oraz asfaltu podczas produkcji mas bitumicznych, będących wyrobem energetycznym w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.

Definicja produkcji wyrobów energetycznych dla potrzeb ustawy o podatku akcyzowym została określona w art. 87 ust. 1, zgodnie z którą produkcją wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie wyrobów energetycznych, w tym również mieszanie lub przeklasyfikowanie komponentów paliwowych, rozlew gazu skroplonego do butli gazowych, a także barwienie i znakowanie wyrobów energetycznych.

Tym samym wytwarzanie przez Wnioskodawcę mas bitumicznych o kodzie CN 2715 00 00 należy uznać za produkcję wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z ww. art. 31a ust. 2 pkt 2 ustawy, zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane w procesie produkcji wyrobów energetycznych.

Stosownie do art. 31a ust. 4 ustawy, warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 2, jest prowadzenie ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych z wyłączeniem podmiotów, o których mowa w ust. 2 pkt 3.

Ewidencja może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia. Ewidencja powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania, oraz informacje o dokumentach dostawy i kodzie CN wyrobów węglowych. Ewidencja oraz dokument dostawy powinny być przechowywane do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ewidencja została sporządzona, a dokument dostawy potwierdzony przez odbiorcę (art. 31a ust. 5-7 ustawy).

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca zajmuje się budową dróg kołowych i autostrad. Na potrzeby powadzonej działalności posiada wytwórnię mas bitumicznych, w której produkuje masy które następnie rozkładane są jako nawierzchnie dróg.

Produkcja mas bitumicznych z różnych frakcji grysów skalnych oraz asfaltu wymaga rozgrzewania ich do bardzo wysokich temperatur (160-200 stopni Celsjusza). Po modernizacji od 2010 r. jako paliwo niezbędne do produkcji oprócz oleju opałowego zużywa się węgiel brunatny sproszkowany (pył węgla brunatnego) kod CN 2702.

Węgiel brunatny sproszkowany o kodzie CN 2702 zużywany jest w procesie produkcji do celów opałowych. W procesie produkcyjnym wytwarza się wyrób energetyczny o kodzie CN 2715 00 00 - mieszanki bitumiczne na bazie naturalnego asfaltu, naturalnego bitumu, bitumu naftowego, smoły mineralnej lub mineralnego paku smołowego (np. masy uszczelniające bitumiczne, fluksy).

Mając zatem na uwadze opis stanu faktycznego oraz przytoczone wyżej przepisy należy stwierdzić, iż wyrób akcyzowy o kodzie CN 2702 zużywany w procesie produkcji wyrobów energetycznych o kodzie CN 2715 00 00, na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 2 ustawy, jest zwolniony z opodatkowania

akcyzą, pod warunkiem prowadzenia przez Wnioskodawcę ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych.

Zaznaczyć należy, że stanowisko Wnioskodawcy uznane zostało za prawidłowe, jednakże na podstawie innego uzasadnienia niż wynikające z przedstawionego przez niego we wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Dodatkowo tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl