ILPP3/443-90/10-3/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 października 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-90/10-3/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2010 r. (data wpływu 5 lipca 2010 r.) uzupełnione pismem z dnia 23 września 2010 r. (data wpływu 24 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania próbek wina - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania próbek wina. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 23 września 2010 r. (data wpływu 24 września 2010 r.) w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujący zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza nabywać wewnątrzwspólnotowo i zajmować się dystrybucją wina. Obecnie załatwia wszelkie formalności, związane z planowaną działalnością i jednocześnie przeprowadza rozmowy z producentami wina, z którymi zamierza współpracować.

Zainteresowanemu nasunęły się pewne pytania, na które nie może on znaleźć jednoznacznej odpowiedzi w ustawie o podatku akcyzowym i związanych z nią rozporządzeniach.

Do prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej konieczne są próbki nabywanego towaru. Na ich podstawie podejmowana będzie decyzja o współpracy z producentami wina, zakupie danego produktu czy konkretnego rocznika. Dzięki nim będą określane ilości nabywanego towaru, negocjowane ceny z producentami, wykrywany towar wadliwy zanim zostanie wprowadzony do obrotu.

Producenci będą przesyłać próbki w standardowych (0,75l) i niestandardowych butelkach wina z etykietami (często takimi, jakie obowiązują w innych państwach - ich wygląd w Polsce jest każdorazowo uzgadniany w trakcie negocjacji) lub bez, w następujący sposób:

* próbki będą dołączane do odbieranego od producenta towaru o przeznaczeniu handlowym;

* bądź też będą przesyłane przez producenta bezpośrednio na adres, pod jakim zarejestrowana jest działalność gospodarcza.

Próbki są przeznaczone wyłącznie w celu podejmowania decyzji biznesowych, nie mają przeznaczenia handlowego ani konsumpcyjnego, nie będą w żadnym wypadku wprowadzane do obrotu.

Próbki przewożone razem z towarem nabywanym wewnątrzwspólnotowo będą wyodrębniane na fakturze, gdzie podana zostanie ich zerowa wartość handlowa.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, iż:

* Zamierza prowadzić swoją działalność gospodarczą na podstawie zezwolenia na nabywanie wyrobów akcyzowych, jako zarejestrowany odbiorca,

* Sprawa dotyczy wyrobów akcyzowych oznaczonych kodem CN 2204 (wina),

* Wino jest produktem bardzo specyficznym, a jego jakość jest uzależniona od wielu czynników, często niezależnych i niewymiernych; rodzaju winogron, warunków naturalnych w tym pogodowych, metod produkcyjnych, itp. Jakość wina zmienia się z roku na rok, ewoluuje ono też w butelce - stąd regularna kontrola jego jakości. Na podstawie posiadanych kwalifikacji Wnioskodawca dokonywać będzie analizy win na podstawie 3 komponentów: wyglądu, zapachu i smaku.

Do tego potrzebne są próbki towaru. Na ich podstawie dodatkowo będzie mógł on odpowiadać na popyt na rynku na poszczególny rodzaj win, wybierać właściwy produkt dla swoich klientów ze względu na stosunek jakości towaru do ceny, wyszukiwać towar unikatowy, wychwytywać towar wadliwy, zanim jeszcze zostanie on wprowadzony na rynek.

Zainteresowany podkreślił, iż planuje podjąć współpracę z kilkudziesięcioma producentami win z krajów UE i nie jest możliwe odwiedzanie ich każdorazowo w celu degustacji i analizy towaru.

Próbki byłyby dołączane bądź do zakupywanej części towaru o przeznaczeniu handlowym, bądź też byłyby one wysyłane osobno w przypadku, gdy nie podjęta jeszcze została współpraca z danym producentem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym próbki towaru są objęte podatkiem akcyzowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, że próbki są przeznaczone wyłącznie w celu podejmowania decyzji biznesowych i nie mają przeznaczenia handlowego ani konsumpcyjnego oraz nie będą w żadnym wypadku wprowadzane do obrotu nie powinien on płacić od nich podatku akcyzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zasady opodatkowania wyrobów akcyzowych podatkiem akcyzowym, tj. zasady i tryb wprowadzania do obrotu wyrobów objętych akcyzą oraz zwolnienia od akcyzy określa ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwana dalej ustawą.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 13 ustawy, zarejestrowany odbiorca to podmiot, któremu wydano zezwolenie na nabywanie wewnątrzwspólnotowe albo na jednorazowe nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych wysłanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zwane dalej odpowiednio "zezwoleniem na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca" albo "zezwoleniem na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca";

Zgodnie z art. 32 ust. 4 ustawy, zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie również:

1.

wyroby energetyczne zużywane w procesie produkcji energii elektrycznej - wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-5, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13;

2.

alkohol etylowy skażony środkami skażającymi, określonymi przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych spośród środków dopuszczonych do skażania alkoholu etylowego na podstawie przepisów wydanych na podstawie ustawy z dnia 2 marca 2001 r. o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych (Dz. U. Nr 31, poz. 353, z 2002 r. Nr 166, poz. 1362 oraz z 2004 r. Nr 29, poz. 257 i Nr 173, poz. 1808) i wykorzystywany do produkcji produktów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi - wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1 lub 8, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5-13; w przypadku podmiotu zużywającego zwolnienie od akcyzy dotyczy ilości nieprzekraczających dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b oraz ust. 2 pkt 1 lit. b;

3.

napoje alkoholowe używane:

a.

do produkcji octu objętego pozycją CN 2209 00,

b.

do produkcji produktów leczniczych, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 4,

c.

do produkcji olejków eterycznych, mieszanin substancji zapachowych, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 5,

d.

bezpośrednio do wytwarzania artykułów spożywczych - rozlewanych lub innych, lub jako składnik do półproduktów służących do wytwarzania artykułów spożywczych - rozlewanych lub innych, pod warunkiem, że w każdym przypadku zawartość alkoholu etylowego w tych artykułach spożywczych nie przekracza 8,5 litra alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wyrobów czekoladowych i 5 litrów alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wszystkich innych wyrobów

- wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 4 lub 8, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5-13; w przypadku podmiotu zużywającego zwolnienie od akcyzy dotyczy ilości nieprzekraczających dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b oraz ust. 2 pkt 1 lit. b.

Stosownie do art. 32 ust. 5 ustawy, warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

1.

objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;

2.

dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy, zwanego dalej "dokumentem dostawy";

3.

prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.

Zgodnie z art. 32 ust. 6-11 ustawy, warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1, 3 i 5 ustawy, jest ponadto przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3 ustawy.

Ewidencja, o której mowa w art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy, może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia i powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz informacje o dokumentach dostawy oraz powinna być przechowywana do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została sporządzona.

Dokument dostawy może być zastąpiony przez inny dokument, w przypadku gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy i znajduje swoją podstawę w porozumieniach międzynarodowych lub w przepisach prawa Unii Europejskiej. Do dokumentu zastępującego dokument dostawy, stosuje się odpowiednio przepisy o dokumencie dostawy.

Odbierający wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy.

Korzystając z delegacji ustawowej zawartej w art. 38 ust. 2 ustawy, Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 159, poz. 1070) zwanym dalej rozporządzeniem określił:

1.

dodatkowe warunki i tryb stosowania zwolnień od akcyzy, o których mowa w art. 30 i 32 ustawy, w szczególności w zakresie ewidencjonowania i dokumentowania uprawnienia do stosowania zwolnień;

2.

sytuacje, w których dla zastosowania zwolnienia od akcyzy nie muszą być spełnione niektóre albo wszystkie warunki, o których mowa w art. 32 ust. 3 lub 5-13;

3.

przypadki, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 5-7, w których nie stosuje się dokumentu dostawy

- uwzględniając specyfikę obrotu wyrobami akcyzowymi objętymi zwolnieniem oraz konieczność zapewnienia właściwej kontroli stosowania zwolnień od akcyzy.

W myśl § 13 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się od akcyzy napoje alkoholowe używane:

1.

jako próbki do analiz, niezbędnych prób produkcyjnych lub celów naukowych,

2.

do badań naukowych,

3.

do procesów produkcyjnych, pod warunkiem że produkt końcowy nie zawiera alkoholu.

Zwolnienia, o których mowa w § 13 ust. 1 rozporządzenia, stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 ustawy, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ww. art. 32 ust. 5-11 ustawy (§ 13 ust. 2 rozporządzenia).

Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza nabywać wewnatrzwspólnotowo i zajmować się dystrybucją wina (CN 2204).

Do prowadzenia przez Zainteresowanego działalności gospodarczej konieczne są próbki nabywanego towaru.

Próbki są przeznaczone wyłącznie w celu podejmowania decyzji biznesowych, nie mają przeznaczenia handlowego ani konsumpcyjnego, nie będą w żadnym wypadku wprowadzane do obrotu.

Próbki przewożone razem z towarem nabywanym wewnątrzwspólnotowo będą wyodrębniane na fakturze, gdzie podana zostanie ich zerowa wartość handlowa.

Zainteresowany podkreślił, iż planuje podjąć współpracę z kilkudziesięcioma producentami win z krajów UE i nie jest możliwe odwiedzanie ich każdorazowo w celu degustacji i analizy towaru.

Próbki byłyby dołączane bądź do zakupywanej części towaru o przeznaczeniu handlowym, bądź też byłyby one wysyłane osobno w przypadku, gdy nie podjęta jeszcze została współpraca z danym producentem.

Wnioskodawca ma wątpliwość czy próbki towaru wskazane w opisanym zdarzeniu przyszłym podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Wskazać należy, iż zgodnie z wyżej powołanym przepisem § 13 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia, zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy używany jako próbki do analiz, niezbędnych prób produkcyjnych lub celów naukowych oraz do badań naukowych.

Z uwagi na to, iż będące przedmiotem nabycia przez Zainteresowanego próbki wina nie podlegają badaniu, czyli wyroby alkoholowe nie są zużywane jako próbki do analiz, nie są również zużywane do niezbędnych prób produkcyjnych lub celów naukowych oraz badań naukowych w tym zakresie, to Wnioskodawca nie może skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w przepisie § 13 ust. 1 rozporządzenia. Prawodawca zwolnił bowiem jedynie taki alkohol etylowy, który jest próbką poddaną analizie lub badaniu naukowemu w przypadkach określonych w art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl