ILPP3/443-86/12-5/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-86/12-5/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2012 r. (data wpływu 20 marca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 czerwca 2012 r. (data wpływu 19 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie organizacji obrotu wyrobami akcyzowymi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie organizacji obrotu wyrobami akcyzowymi. Pismem z dnia 18 czerwca 2012 r. (data wpływu 19 czerwca 2012 r.) uzupełniono przedmiotowy wniosek w zakresie opisanego zdarzenia przyszłego i przyporządkowania do niego pytań i stanowisk.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność, między innymi, w zakresie produkcji spirytusu, biokomponentów i biopaliw. W procesie destylacyjnym powstaje odpad produkcyjny w postaci olejów fuzlowych (kod CN 3824 90 97). Oleje fuzlowe to produkt stanowiący mieszaninę produktów takich jak alkohol izoamylowy, alkohol izobutylowy, alkohol n-propylowy i alkohol etylowy o wyglądzie jednorodnej, klarownej cieczy bez osadu, barwy od jasnożółtej do brązowej i charakterystycznym duszącym zapachu. Moc olejów fuzlowych w temperaturze 20 stopni Celsjusza (v/v) wynosi nie mniej niż 85%. Zawartość alkoholu etylowego w oleju fuzlowym waha się, zwykle wynosi od 2 do 5%, możliwa jest także sytuacja gdy wyniesie więcej, od 10% do 19%. Zainteresowany w przyszłości zamierza sprzedawać oleje fuzlowe (dalej zwane: wyrobami) podmiotom prowadzącym składy podatkowe lub korzystającym z magazynowych składów podatkowych i przemieszczać sprzedane oleje fuzlowe między składem podatkowym Wnioskodawcy a składem podatkowym nabywcy lub wskazanym przez nabywcę magazynowym składem podatkowym (zdarzenie przyszłe).

W uzupełnieniu Zainteresowany zaznaczył, iż wskazane we wniosku zdarzenie przyszłe dotyczy zamiaru sprzedaży olejów fuzlowych podmiotom prowadzącym składy podatkowe lub korzystającym z magazynowych składów podatkowych i przemieszczanie sprzedanych olejów fuzlowych między składem podatkowym Wnioskodawcy a składem podatkowym nabywcy lub wskazanym przez nabywcę magazynowym składem podatkowym.

Zainteresowany zaznaczył również, że zdarzenia przyszłego dotyczą pytania od 4 do 5 i odpowiednio stanowiska od ad. 4 do ad. 5 wniosku.

Wnioskodawca wskazał również, iż przedmiotowe oleje fuzlowe nie będą przeznaczone do celów opałowych lub napędowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w przypadku przemieszczania wyrobu w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, Zainteresowany zobowiązany będzie w e-AD (elektroniczny administracyjny dokument) oraz w dokumencie WzS (wydanie alkoholu etylowego - półproduktu - na zewnątrz) oznaczać wyrób jako oleje fuzlowe (kod CN 3824 90 97) oraz wykazywać ilość olejów fuzlowych jako całości, czy też zobowiązany on będzie do oznaczenia wyrobu jako "alkohol etylowy" i wykazywać jedynie ilość alkoholu etylowego zawartego w olejach fuzlowych.

2.

Czy w przypadku przemieszczania wyrobu w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, Wnioskodawca zobowiązany będzie do ustanowienia zabezpieczenia akcyzowego, którego wysokość powinna być wyliczona jako iloczyn stawki 4960,00 zł od 1 hektolitra alkoholu etylowego 100% zawartego w gotowym wyrobie i ilości alkoholu etylowego zawartego w przemieszczanym oleju fuzlowym.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

W przypadku przemieszczania wyrobu w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, zobowiązany on będzie w e-AD (elektroniczny administracyjny dokument) oraz w dokumencie WzS (wydanie alkoholu etylowego (półproduktu) na zewnątrz) oznaczać wyrób jako "alkohol etylowy" i wykazywać jedynie ilość alkoholu etylowego zawartego w przemieszczanych olejach fuzlowych.

Zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD. Przepis § 3 ust. 1 pkt 1 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 maja 2010 r. w sprawie kontroli niektórych wyrobów akcyzowych (Dz. U. Nr 86, poz. 555 z późn. zm.) wymienia wyroby akcyzowe, które podlegają kontroli - m.in. alkohol etylowy. Nadto w myśl przepisu § 43 ust. 1 ww. rozporządzenia do każdej przesyłki wyrobów akcyzowych, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1-3, podmiot dołącza dokument przewozu, który sporządza z dwiema kopiami. Stosownie do § 43 ust. 5 pkt 1 tego rozporządzenia, dokument przewozu, o którym mowa w ust. 1, w przypadku przesyłek alkoholu etylowego, napojów spirytusowych lub ich półproduktów luzem jest sporządzany jako dokument WzS - wydanie alkoholu etylowego (półproduktu) na zewnątrz (...).

Procedura zawieszenia poboru akcyzy i związany z tą procedurą obowiązek zastosowania e-AD dotyczą wyłącznie wyrobów akcyzowych. Podobnie obowiązek sporządzania dokumentu WzS dotyczy wyłącznie wyrobów akcyzowych i to tych wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 1-3 ww. rozporządzenia Ministra Finansów. Jak wskazano wyżej oleje fuzlowe jako całość nie są wyrobem akcyzowym (nie są wymienione w § 3 ust. 1 pkt 1-3 ww. rozporządzenia), zatem nie mogą być objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy a w konsekwencji nie mogą być wystawiane: e-AD czy dokumenty WzS. Wyrobem akcyzowym jest natomiast alkohol etylowy zawarty w olejach fuzlowych, zatem w przypadku jego przemieszczania będzie miała zastosowanie procedura zawieszenia poboru akcyzy i powstanie obowiązek zastosowania e-AD oraz dokumentu WzS. W dokumentach tych Zainteresowany powinien oznaczać wyrób jako alkohol etylowy i wykazywać rzeczywiste ilości alkoholu etylowego zawartego w transportowanych olejach fuzlowych.

Ad. 2.

Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku przemieszczania wyrobu w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, zobowiązany on będzie do ustanowienia zabezpieczenia akcyzowego, którego wysokość powinna być wyliczona jako iloczyn stawki 4960,00 zł od 1 hektolitra alkoholu etylowego 100% zawartego w gotowym wyrobie i ilości alkoholu etylowego zawartego w przemieszczanym oleju fuzlowym.

Zgodnie z art. 65 ust. 1 pkt 1 ustawy, podmiot prowadzący skład podatkowy składa zabezpieczenie w formie zabezpieczenia generalnego w celu zagwarantowania pokrycia wielu zobowiązań podatkowych (...). W myśl art. 65 ust. 2 ustawy, właściwy naczelnik urzędu celnego ustala wysokość zabezpieczenia generalnego na poziomie równym:

1.

wysokości zobowiązań podatkowych, gdy kwota ta może zostać dokładnie obliczona przy przyjmowaniu zabezpieczenia;

2.

szacunkowej kwocie maksymalnej wynikającej z mogących powstać zobowiązań podatkowych.

Zgodnie z art. 65 ust. 4 ustawy, dla ustalenia wysokości zabezpieczenia akcyzowego stosuje się stawki akcyzy obowiązujące w dniu powstania obowiązku podatkowego, a w przypadku gdy tego dnia nie można ustalić - w dniu złożenia zabezpieczenia; jeżeli jednak stawki akcyzy ulegną zmianie w trakcie trwania procedury zawieszenia poboru akcyzy, właściwy naczelnik urzędu celnego koryguje wysokość zabezpieczenia akcyzowego i powiadamia o tym podmiot, który złożył zabezpieczenie.

Z powyższych przepisów wynika, że określając wysokość zabezpieczenia akcyzowego, które musi odpowiadać potencjalnej wysokości zobowiązania podatkowego należy stosować stawki podatku akcyzowego właściwe dla danego rodzaju wyrobu, obowiązujące w dniu powstania obowiązku podatkowego albo w dniu złożenia zabezpieczenia akcyzowego.

Wobec faktu, że oleje fuzlowe jako całość nie są wyrobem akcyzowym i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, natomiast jest wyrobem akcyzowym i podlega opodatkowaniu alkohol etylowy zawarty w tych olejach fuzlowych, ustanowione przez Zainteresowanego, w związku z przemieszczaniem tych olejów fuzlowych, zabezpieczenie akcyzowe powinno pokrywać potencjalne zobowiązanie podatkowe, które może powstać w wyniku zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy. Zatem wysokość tego zabezpieczenia winna być wyliczona, jako iloczyn stawki 4960,00 zł od 1 hektolitra alkoholu etylowego 100% zawartego w gotowym wyrobie (art. 93 ust. 4 ustawy) i ilości alkoholu etylowego zawartego w przemieszczanym oleju fuzlowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Dodatkowo tut. Organ pragnie zauważyć, że stanowisko Zainteresowanego w zakresie przedstawionych zagadnień uznane zostało za prawidłowe w związku z faktem, iż (oleje fuzlowe oznaczone kodem CN 3824 90 97), nie będą przeznaczone - jak wskazała Spółka - do celów opałowych lub napędowych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W zakresie interpretacji dotyczącej opisanego stanu faktycznego, została wydana odrębna interpretacja indywidualna z dnia 26 czerwca 2012 r. Nr ILPP3/443-86/12-4/TK.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl