ILPP3/443-84/10-2/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 września 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-84/10-2/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwca 2010 r. (data wpływu 25 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie czynności zwolnionych od podatku akcyzowego dokonywanych przez podmiot zużywający - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej akcyzowego w zakresie czynności zwolnionych od podatku akcyzowego dokonywanych przez podmiot zużywający.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej również Spółka) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie (...). W roku 2009 Spółka otrzymała potwierdzenie zgłoszenia rejestracyjnego - dokonane przez Naczelnika Urzędu Celnego - jako podmiot zużywający.

W ramach działalności Spółka nabywa od innego podmiotu - nie będącego składem podatkowym, ani też podmiotem pośredniczącym - oleje smarowe (hydrauliczne, przekładniowe) klasyfikowane do kodów Nomenklatury Scalonej (kody CN) znajdujące się w przedziale 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99, które wykorzystuje w działalności podczas eksploatacji maszyn i urządzeń używanych do prac (...) należących do Wnioskodawcy. Część tych olejów smarowych Zainteresowany odsprzedaje podmiotowi zewnętrznemu z przeznaczeniem do maszyn i urządzeń używanych przez ten podmiot do (...) zleconych mu przez Wnioskodawcę (wykonywanych w...). W świetle uregulowań ustawy o podatku akcyzowym (art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym), produkcja wyrobów akcyzowych (w tym olejów smarowych) podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, co w konsekwencji powoduje, iż cena olejów jaką ponosi Spółka za ich nabycie zawiera w sobie kwotę podatku akcyzowego.

Obowiązujące w tym zakresie przepisy przewidują możliwość zwolnienia od podatku akcyzowego ww. olejów smarowych w przypadku dostarczenia takich wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego (§ 10 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego w związku z art. 32 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym), przy spełnieniu dodatkowych obowiązków wynikających z art. 32 ust. 5-13 ustawy. Obecnie Spółka planuje nabywać oleje smarowe ze zwolnieniem od podatku akcyzowego za pośrednictwem składu podatkowego innego podmiotu krajowego, które przeznaczone będą do eksploatacji maszyn i urządzeń używanych do prac (...) przez Wnioskodawcę.

Stosownie do wymogów przewidzianych w art. 32 ust. 5 pkt 3 i ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym, Wnioskodawca przewiduje, że prowadzić będzie jako podmiot zużywający ewidencję wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem, umożliwiającą ustalenie ilości nabycia i rozchodu wyrobów akcyzowych korzystających ze zwolnienia, a także dopełni obowiązku przedstawienia podmiotowi dostarczającemu wyroby akcyzowe pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego.

Dopełnienie powyższych obowiązków upoważni Zainteresowanego do korzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego nabywanych ze składu podatkowego wyrobów akcyzowych, o którym mowa w § 10 ww. rozporządzenia. Jednakże niewielką część zakupionych (jako podmiot zużywający) olejów smarowych nabytych bez akcyzy Wnioskodawca będzie odsprzedawać do podmiotu trzeciego zużywającego oleje w ramach prowadzonych w (...) świadczonych usługowo na rzecz Spółki. W dacie nabycia olejów smarowych Zainteresowany nie jest w stanie jednoznacznie określić - jaka część olejów będzie zużyta przez Spółkę na cele określone w § 10 pkt 2 ww. rozporządzenia, jaka zaś będzie podlegać dalszej odsprzedaży. Ponadto na terenie zakładu (...) niemożliwe jest fizyczne wydzielenie osobnych zbiorników dla olejów przeznaczonych dla potrzeb własnych i dla olejów do dalszej odsprzedaży. Uregulowania ustawy o podatku akcyzowym nie przewidują zwolnienia od akcyzy wyrobów dostarczanych przez podmiot zużywający do innego podmiotu zużywającego, stąd też Spółka będzie zobowiązana do rozliczenia podatku akcyzowego od tej części wyrobów akcyzowych, jakie zostaną odsprzedane podmiotom zewnętrznym wykonującym na rzecz Wnioskodawcy prace (...). Ostatecznie zwolnieniem z akcyzy zostaną objęte tylko te wyroby akcyzowe, które zostaną zużyte, wyłącznie przez Spółkę, w ramach prowadzonych prac górniczych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym stanie faktycznym Spółka jako podmiot zużywający będzie uprawniona do nabywania olejów smarowych z wykorzystaniem zwolnienia od akcyzy, a w przypadku sprzedaży części olejów nabytych ze zwolnieniem od akcyzy będzie zobowiązana do rozpoznania w momencie sprzedaży obowiązku podatkowego z tytułu akcyzy od tej części olejów, które zostały sprzedane.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), podmiot zużywający to podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia (...).

W świetle przepisów art. 32 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym i § 10 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zezwoleń od podatku akcyzowego, zwalnia się od akcyzy oleje smarowe oznaczone kodem CN 270 19 71-83 i 270 19 87-99, przeznaczone do celów innych niż napędowe lub opałowe (...), jeżeli zostaną spełnione warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy. Zgodnie z art. 32 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym, zwolnieniem objęte zostaną ww. wyroby w przypadku ich dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego, lub dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego.

Jak wynika z treści powołanych przepisów, w kwestii zwolnienia wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie istotne jest przeznaczenie tych wyrobów na cele inne niż opałowe i napędowe oraz przemieszczanie ich w określonych ustawowo schematach dostaw pomiędzy podmiotami posiadającymi określone statusy akcyzowe (podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący i zużywający).

Nabywane przez Spółkę wyroby akcyzowe będą spełniać warunki objęcia zwolnieniem, bowiem będą nabywane ze składu podatkowego przede wszystkim w celu zużycia przez Spółkę we własnym zakresie na cele objęte zwolnieniem.

Niemniej jednak, w sytuacji, gdy część zakupionych wyrobów nie zostanie zużyta przez Spółkę jako podmiot zużywający, ale zostanie odsprzedana, będzie to stanowiło użycie wyrobów akcyzowych niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy, co - zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o podatku akcyzowym - stanowi przedmiot opodatkowania akcyzą. Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą.

Konsekwentnie, w niniejszej sprawie obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wykorzystania wyrobów akcyzowych na cele nieobjęte zwolnieniem, tj. ich sprzedaży.

W konsekwencji Spółka stoi na stanowisku, że w przedstawionym stanie, będzie uprawniona do nabywania całości olejów ze zwolnieniem od akcyzy, przy czym w sytuacji odsprzedaży tych olejów innym podmiotom zobowiązana będzie do rozliczenia podatku akcyzowego stosownie do postanowień art. 8 ust. 2 pkt 1 w związku z art. 10 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Wskazać jednak należy, iż od dnia 1 września 2010 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 159, poz. 1070).

Tut. Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym zdarzeniu przyszłym, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl