ILPP3/443-83/10-2/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 września 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-83/10-2/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwca 2010 r. (data wpływu 25 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie czynności zwolnionych od podatku akcyzowego dokonywanych przez podmiot pośredniczący i zużywający - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej akcyzowego w zakresie czynności zwolnionych od podatku akcyzowego dokonywanych przez podmiot pośredniczący i zużywający.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej również Spółka) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie (...). W roku 2009 Spółka otrzymała potwierdzenie zgłoszenia rejestracyjnego - dokonane przez Naczelnika Urzędu Celnego - jako podmiot zużywający.

W ramach działalności nabywa ona od innego podmiotu - nie będącego składem podatkowym, ani też podmiotem pośredniczącym - oleje smarowe (hydrauliczne, przekładniowe) klasyfikowane do kodów Nomenklatury Scalonej (kody CN) w przedziale 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99, które wykorzystuje w działalności podczas eksploatacji maszyn i urządzeń używanych do prac (...). Część tych olejów smarowych Zainteresowany odsprzedaje podmiotowi zewnętrznemu z przeznaczeniem do maszyn i urządzeń używanych przez ten podmiot do (...), zleconych mu przez Wnioskodawcę (wykonywanych w...).

W świetle uregulowań ustawy o podatku akcyzowym (art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym), produkcja wyrobów akcyzowych (w tym olejów smarowych) podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, co w konsekwencji powoduje, iż cena olejów jaką ponosi Zainteresowany za ich nabycie zawiera w sobie kwotę podatku akcyzowego.

Obowiązujące w tym zakresie przepisy przewidują możliwość zwolnienia od podatku akcyzowego ww. olejów smarowych w przypadku dostarczenia takich wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub w przypadku dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego (§ 10 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego w związku z przepisem art. 32 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym), przy spełnieniu dodatkowych obowiązków wynikających z art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Obecnie Wnioskodawca planuje nabywać oleje smarowe, korzystające ze zwolnienia za pośrednictwem składu podatkowego innego podmiotu krajowego, po uzyskaniu statusu podmiotu pośredniczącego, które przeznaczone będą:

* do zużycia przez Spółkę w ramach prac górniczych (jako podmiot zużywający),

* do dalszej odsprzedaży do podmiotu trzeciego zużywającego oleje w ramach prowadzonych prac górniczych (które w przypadku sprzedaży podlegać będą zwolnieniu na mocy § 10 ww. rozporządzenia),

przy spełnieniu wszystkich wymogów przewidzianych w art. 32 ust. 5-13 ustawy o podatku akcyzowym, ciążących zarówno na podmiocie zużywającym (m.in. przedstawienia pisemnego potwierdzenia zgłoszenia rejestracyjnego Spółki, prowadzenia ewidencji ilości wyrobów akcyzowych zwolnionych dostarczonych od podmiotu pośredniczącego), jak i na podmiocie pośredniczącym (m.in. uzyskania zezwolenia na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący, prowadzenie ewidencji ilości wyrobów nabytych w składzie podatkowym i dostarczonych do podmiotu zużywającego, wystawiania dokumentu dostawy).

Całość olejów Wnioskodawca nabywać będzie jako podmiot pośredniczący, bowiem na dzień ich nabycia nie jest możliwe określenie - jaka ilość zostanie zużyta, a jaka będzie podlegać odsprzedaży.

Jednym z wymogów uprawniających do zwolnienia od podatku akcyzowego jest prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych zarówno przez podmiot pośredniczący (wg planu Wnioskodawcy), jak i zużywający (Spółkę). Szczegółowe wymogi w zakresie prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lutego 2009 r. w sprawie dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, ewidencji tych wyrobów oraz wykazu środków skażających alkohol etylowy służącego do stosowania zwolnień od akcyzy (Dz. U. Nr 32, poz. 251 z późn. zm.). Przepis § 4 ust. 1 pkt 1 lit. b i c i ust. 2 pkt 4 tego rozporządzenia nakazuje umieszczać w ewidencji m.in. dane dotyczące:

* w przypadku podmiotu pośredniczącego - ilości wyrobów zwolnionych dostarczonych ze składu podatkowego do podmiotu pośredniczącego oraz ilości tych wyrobów dostarczonych przez podmiot pośredniczący do podmiotu zużywającego,

* w przypadku podmiotu zużywającego - ilości wyrobów akcyzowych dostarczonych przez podmiot pośredniczący do podmiotu zużywającego oraz dane wskazujące dokumenty oraz okres, w którym wyroby korzystające ze zwolnienia z akcyzy zostały zużyte przez podmiot zużywający.

Stosownie do wymogów przewidzianych w ustawie o podatku akcyzowym i aktach wykonawczych do ustawy, Spółka przewiduje, że prowadzić będzie ewidencje wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem, umożliwiające ustalenie ilości nabycia i rozchodu wyrobów akcyzowych korzystających ze zwolnienia, ze statusu: 1) podmiotu pośredniczącego i 2) podmiotu zużywającego, tj.:

1.

w przypadku występowania przez Wnioskodawcę jako podmiot pośredniczący będzie on prowadził ewidencję zawierającą ilość wyrobów dostarczonych ze składu podatkowego do podmiotu pośredniczącego (Spółki) oraz ilość wyrobów dostarczonych następnie przez Spółkę jako podmiot pośredniczący do podmiotu zużywającego (podmiotu trzeciego), a także do Spółki jako podmiotu zużywającego;

2.

w przypadku występowania przez Wnioskodawcę jako podmiot zużywający, będzie on prowadził ewidencję zawierającą dane dotyczące ilości wyrobów dostarczanych przez podmiot pośredniczący (Spółkę) do podmiotu zużywającego (Spółki).

Jak wynika z powyższego, w przypadku nabywania i zużycia olejów smarowych na potrzeby własne, Zainteresowany zamierza posiadać jednocześnie status podmiotu pośredniczącego i zużywającego.

Proponowany przez Spółkę powyższy schemat obrotu olejami smarowymi podyktowany jest wymogami określonymi w przepisach prawa (...), w szczególności w rozporządzeniu (...).

Z interpretacji uzyskanej przez Wnioskodawcę (...) wynika, że Spółka nabywając wyroby akcyzowe może jednocześnie posiadać status podmiotu zużywającego i podmiotu pośredniczącego, z przeznaczeniem ich na cele objęte zwolnieniem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowym jest stwierdzenie, że Spółka posiadając jednocześnie status podmiotu pośredniczącego oraz status podmiotu zużywającego uprawniona będzie (po spełnieniu pozostałych warunków wymaganych przepisami prawa) do nabywania tych olejów - jako podmiot pośredniczący i przemieszczania tych olejów do własnego zużycia - ze Spółki jako podmiotu pośredniczącego do Spółki jako podmiotu zużywającego, jako zwolnionych od akcyzy.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle przepisów art. 32 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym i § 10 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zezwoleń od podatku akcyzowego, zwalnia się od akcyzy oleje smarowe oznaczone kodem CN 270 19 71-83 i 270 19 87-99, przeznaczone do celów innych niż napędowe lub opałowe (...), jeżeli zostaną spełnione warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Zgodnie z art. 32 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym, zwolnieniem objęte zostaną ww. wyroby w przypadku ich dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego, lub dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego. Jak wynika z treści powołanych przepisów, w kwestii zwolnienia wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie istotne jest przeznaczenie tych wyrobów na cele inne niż opałowe i napędowe oraz przemieszczanie ich w określonych ustawowo schematach dostaw pomiędzy podmiotami posiadającymi określone statusy akcyzowe (podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący i zużywający). Dopełnieniem wymogów uprawniających do zwolnienia jest prowadzenie ewidencji ilościowej związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych podlegających zwolnieniu. W ocenie Zainteresowanego, przyjęty (proponowany) przez niego sposób prowadzenia ewidencji ilościowej wyrobów akcyzowych zwolnionych, jest zgodny z wymogami rozporządzenia, co zezwala na pełną kontrolę okresów, ilości oraz miejsc przemieszczania się wyrobów akcyzowych korzystających ze zwolnienia ze względu na sposób wykorzystania. Przepisy ustawy o podatku akcyzowym oraz przepisy wykonawcze nie przewidują również zakazu dla uzyskania przez jeden i ten sam podmiot zarówno statusu podmiotu pośredniczącego jak i statusu zużywającego.

Zatem nie ma przeszkód, aby Spółka w obrocie wyrobami akcyzowymi zwolnionymi przeznaczonymi do odsprzedaży, jak również na potrzeby własne występowała jednocześnie w charakterze podmiotu pośredniczącego i zużywającego.

Przepis art. 32 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym nie wyklucza także, aby podmiot pośredniczący i podmiot zużywający wymieniony w tym przepisie były tymi samymi podmiotami, a zatem, aby przesunięcie w ramach jednego podmiotu korzystało ze zwolnienia z opodatkowania przy zachowaniu pozostałych warunków wynikających z przepisów ustawy o podatku akcyzowym.

Stanowisko Spółki potwierdza także interpretacja Ministra Finansów z 11 września 2009 r. (IPPP3/443-507/09-2/SM) wskazująca, iż w sytuacji, gdy podmiot prowadzący działalność zarówno jako podmiot prowadzący skład podatkowy oraz jako podmiot pośredniczący dokonuje przemieszczania wyrobów akcyzowych zwolnionych od podatku akcyzowego ze składu podatkowego do własnych magazynów poza składem podatkowym w celu dokonywania z nich sprzedaży jako podmiot pośredniczący, takie przemieszczenie korzysta ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 32 ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym. Analogicznie, w sytuacji, gdy Spółka występuje zarówno jako podmiot pośredniczący i zużywający i wyroby nabyte jako podmiot pośredniczący przeznaczy do zużycia we własnym zakresie - jako podmiot zużywający - na cele objęte zwolnieniem, takie przesunięcie powinno korzystać ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 32 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym.

W konsekwencji, stosownie do przedstawionego stanu faktycznego, nabywane przez Spółkę oleje smarowe będą korzystały ze zwolnienia od podatku akcyzowego na podstawie ww. przepisów art. 32 ust. 3 ustawy w związku z § 10 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów, gdyż zostaną spełnione wszystkie przesłanki warunkujące skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, użyte w ustawie określenia oznaczają wyroby akcyzowe - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Wnioskodawca wskazał, iż posiadając jednocześnie status podmiotu pośredniczącego oraz status podmiotu zużywającego zamierza (po spełnieniu pozostałych warunków wymaganych przepisami prawa) nabywać oleje smarowe - jako podmiot pośredniczący i przemieszczać je do własnego zużycia - ze Spółki jako podmiotu pośredniczącego do Spółki jako podmiotu zużywającego. Obecnie Wnioskodawca planuje nabywać oleje smarowe, korzystające ze zwolnienia za pośrednictwem składu podatkowego innego podmiotu krajowego, po uzyskaniu statusu podmiotu pośredniczącego, które przeznaczone będą:

* do zużycia przez Spółkę w ramach prac (...) (jako podmiot zużywający),

* do dalszej odsprzedaży do podmiotu trzeciego zużywającego oleje w ramach prowadzonych prac górniczych (które w przypadku sprzedaży podlegać będą zwolnieniu z mocy § 10 ww. rozporządzenia).

Wątpliwości Zainteresowanego budzi kwestia zwolnienia od podatku akcyzowego.

Wyjaśnić należy, iż w myśl przepisu § 10 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 159, poz. 1070) zwalnia się od akcyzy oleje smarowe oznaczone kodem CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy.

Zauważyć należy, iż zgodnie z art. 32 ust. 3 pkt 9 ustawy - dodanym ustawą z dnia 22 lipca 2010 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 151, poz. 1013) - zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich zużycia przez podmiot pośredniczący występujący jako podmiot zużywający.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy, podmiot zużywający to podmiot:

a.

mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia,

b.

niemający miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który odbiera nabyte wyroby energetyczne zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określone w art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2, bezpośrednio do zbiornika na stałe zamontowanego na statku powietrznym lub jednostce pływającej, jeżeli w dokumencie dostawy jest zidentyfikowany statek powietrzny lub jednostka pływająca, na które są dostarczane nabyte wyroby;

Podmiot pośredniczący to podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie działalności polegającej na dostarczaniu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego, a w przypadku wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 32 ust. 1, pochodzących również bezpośrednio z importu (art. 2 ust. 1 pkt 23 ustawy).

Biorąc pod uwagę przytoczone przepisy stwierdzić należy, iż Wnioskodawca będzie mógł nabywać wskazane we wniosku oleje jako podmiot pośredniczący i przemieszczać je do własnego zużycia, tj. ze Spółki jako podmiotu pośredniczącego do Spółki jako podmiotu zużywającego, żeby móc korzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego.

Dodatkowo wskazać należy, iż od dnia 1 września 2010 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. Nr 160, poz. 1075).

Tut. Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym zdarzeniu przyszłym, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl