ILPP3/443-83/09-2/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-83/09-2/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 27 marca 2009 r. (data wpływu 30 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych (małe elektrownie wodne). Wyprodukowaną energię sprzedaje do spółek dystrybucyjnych (nie będących odbiorcami końcowymi). Zatem sprzedawana energia nie jest przedmiotem opodatkowania akcyzą, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Niewielką ilość wyprodukowanej energii Zainteresowany zużywa na potrzeby własne elektrowni związane z produkcją i podtrzymaniem produkcji energii elektrycznej, w tym na utrzymanie budynku gospodarczo-socjalnego stanowiącego historycznie i obecnie jedną całość z budynkiem elektrowni (dawny młyn).

W myśl art. 30 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym zużycie energii elektrycznej w procesie produkcji energii elektrycznej i w celu podtrzymywania procesów produkcyjnych jest zwolnione od akcyzy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaki jest zakres pojęć "zużycie energii elektrycznej w procesie produkcji energii elektrycznej" i "zużycie tej energii w celu podtrzymywania tych procesów produkcyjnych", które są wymienione w art. 30 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, w zakres pojęć "zużycia energii w procesie produkcji i podtrzymywania procesów produkcyjnych" wchodzi wszelkie zużycie energii, bez którego nie może funkcjonować podmiot, który produkuje tę energię.

W przypadku małych elektrowni wodnych "zużycie na podtrzymanie procesów produkcyjnych", jest równoznaczne ze zużyciem związanym z funkcjonowaniem elektrowni i wynika m.in. z innych przepisów i obowiązków związanych z gospodarką wodną. Podtrzymanie procesów produkcji obejmuje zatem zachowanie potencjału hydroenergetycznego, właściwego piętrzenia, zachowanie zdolności do przepuszczania wód przez stopień wodny, jak również wymogi wynikające z zachowania zasad BHP, a w szczególności utrzymanie odpowiedniego oświetlenia i utrzymanie pomieszczeń socjalnych obsługi elektrowni.

Za zużycie energii elektrycznej w procesie produkcji i na podtrzymanie procesów produkcji należy więc uznać:

a.

bezpośrednie zużycie związane z pracą turbozespołów - szafy sterownicze, agregaty pneumatyczne;

b.

utrzymanie w gotowości produkcyjnej urządzeń gospodarki wodnej: czyszczarki krat, oświetlenie stopnia wodnego, pomieszczeń MEW i socjalnych obsługi elektrowni;

c.

zużycie do napędu elektronarzędzi podczas remontów MEW;

d.

utrzymanie zgodnie z przepisami BHP pomieszczeń obsługi MEW niezbędnych do utrzymania elektrowni;

e.

zużycie energii do potrzeb monitoringu pracy MEW.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zagadnienie związane z opodatkowaniem energii elektrycznej uregulowane zostało przede wszystkim w dyrektywie Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz. Urz. UE L Nr 283 str. 1 z późn. zm.).

Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 2 dyrektywy Rady 2003/96/WE, ma ona zastosowanie również do energii elektrycznej objętej kodem CN 2716.

Kwestia zwolnienia energii elektrycznej od podatku akcyzowego została uregulowana w art. 14 ust. 1 lit. a) dyrektywie Rady 2003/96/WE. Zgodnie z jego treścią poza przepisami ogólnymi wymienionymi w Dyrektywie 92/12/EWG w sprawie zwolnionych zastosowań produktów podlegających opodatkowaniu i bez uszczerbku dla innych przepisów wspólnotowych, Państwa Członkowskie zwalniają od podatku na warunkach, które ustanawiają do celów zapewnienia prawidłowego i prostego stosowania takich zwolnień oraz zapobieżenia jakimkolwiek oszustwom podatkowym, unikaniu lub nadużyciom, produkty energetyczne i energię elektryczną wykorzystywaną do produkcji energii elektrycznej oraz energię elektryczną wykorzystywaną do utrzymania zdolności do produkcji energii elektrycznej. Państwa Członkowskie mogą jednakże ze względów polityki ochrony środowiska, poddać te produkty opodatkowaniu, bez konieczności uwzględniania minimalnych poziomów opodatkowania ustanowionych w niniejszej dyrektywie. W takim przypadku opodatkowanie tych produktów nie będzie brane pod uwagę do celów zachowania minimalnego poziomu opodatkowania energii elektrycznej ustanowionego w art. 10.

W przedmiotowej sprawie, szczególną uwagę zwrócić należy na treść art. 21 ust. 3 powołanej dyrektywy, zgodnie z którym zużycie produktów energetycznych na terenie zakładu produkującego produkty energetyczne nie jest uważane za zdarzenie powodujące powstanie zobowiązania podatkowego, jeśli zużyciu ulegają produkty energetyczne produkowane na terenie zakładu. Państwa Członkowskie mogą uznać także zużycie energii elektrycznej i innych produktów energetycznych niewyprodukowanych na terenie takiego zakładu oraz zużycie produktów energetycznych i energii elektrycznej na terenie zakładu produkującego paliwa, wykorzystywanych do wytwarzania energii elektrycznej, jako nie powodujące powstanie zdarzenia powodującego powstanie zobowiązania podatkowego. W przypadku, gdy zużycie następuje na cele nie związane z produkcją produktów energetycznych, w szczególności do napędu pojazdów, wówczas jest to uznawane za zdarzenie powodujące powstanie zobowiązania podatkowego.

Z kolei polskie uregulowania dotyczące opodatkowania wyrobów akcyzowych, zawarte zostały m.in. w ustawie z dnia z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11), zwanej dalej ustawą.

W myśl art. 2 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Zgodnie natomiast z art. 30 ust. 6 ustawy, zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej w procesie produkcji energii elektrycznej, jak również zużycie tej energii w celu podtrzymywania tych procesów produkcyjnych.

Wnioskodawca wyjaśnił, iż niewielką ilość wyprodukowanej energii zużywa na potrzeby własne elektrowni związane z produkcją i podtrzymaniem produkcji energii elektrycznej, w tym związane z utrzymaniem budynku gospodarczo-socjalnego stanowiącego historycznie i obecnie jedną całość z budynkiem elektrowni (dawny młyn).

Ponieważ, pojęcie "procesu produkcji" nie zostało zdefiniowane w przepisach prawa akcyzowego, należy w tym względzie posiłkować się jego potocznym rozumieniem. Zgodnie z Małym Słownikiem Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999) "produkować" to:

1.

zajmować się produkcją czegoś, wytwarzać coś,

2.

wydzielać, formować, powodować powstawanie, tworzenie się czegoś.

Natomiast poprzez "proces" rozumie się:

1.

przebieg regularnie po sobie następujących zjawisk, pozostających między sobą w związku przyczynowym (...) np. proces produkcyjny, proces nauczania

2.

kolejno następujące po sobie zmiany fizykochemiczne (...).

Natomiast jako "podtrzymanie" definiuje się nie dopuszczenie do osłabienia, przerwania, ustania, naruszenia czegoś, stosując odpowiednie środki.

Powszechnie przyjmuje się ponadto, iż proces produkcji to uporządkowany zestaw celowych działań wykonywanych w toku produkcji począwszy od pobrania materiału wejściowego z magazynu, aż do zdania gotowego wyrobu włącznie. Proces produkcyjny zawsze dotyczy określonego wyrobu (jest to suma operacji produkcyjnych wykonywanych w uporządkowanej kolejności i mających na celu wytworzenie określonego wyrobu).

Ponadto - co jest również istotne podczas ustalania katalogu czynności zwolnionych od akcyzy - na uwadze należy mieć fakt, że zasadą jest, iż wszelkie ulgi i zwolnienia powinny być interpretowane wąsko.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż w niniejszym przypadku (zwolnieniu od podatku akcyzowego) do procesu produkcji energii elektrycznej należy zaliczyć regularnie po sobie następujące zjawiska zmierzające do wytworzenia energii elektrycznej. Tym samym, na skutek zespołu celowych działań wyznaczonych poprzez proces technologiczny, energia zużywana do ich wykonania lub podtrzymania (nie dopuszczenia do przerwania ich ciągłości) może zostać zakwalifikowana jako zwolniona od akcyzy.

Z kolei te z procesów, które nie mieszczą się w ramach ustalonego procesu technologicznego i nie posiadają wskazanych powyżej cech (tj. regularnie po sobie następujących zjawisk, pozostających między sobą w związku przyczynowym powodujących powstawanie energii elektrycznej lub mających na celu nie dopuszczenie do przerwania ciągłości tych zjawisk), nie mogą korzystać z przywileju zwolnienia od podatku akcyzowego.

Zatem, stwierdzić należy, iż z przedmiotowego zwolnienia nie mogą skorzystać wskazane przez Zainteresowanego czynności dotyczące utrzymania:

* budynku gospodarczo-socjalnego stanowiącego historycznie i obecnie jedną całość z budynkiem elektrowni (dawny młyn),

* w gotowości produkcyjnej urządzeń gospodarki wodnej: pomieszczeń MEW i socjalnych obsługi elektrowni,

* zgodnie z przepisami BHP pomieszczeń obsługi MEW niezbędnych do utrzymania elektrowni,

* w gotowości produkcyjnej urządzeń gospodarki wodnej - czyszczarki krat, oświetlenie stopnia wodnego.

Są to bowiem takie czynności, które co prawda Wnioskodawca musi wykonać - jak każdy podmiot gospodarczy w ramach swojej działalności - lecz nie są to czynności mieszczące się w ww. charakterystycznym dla tej dziedziny zakresie, które prawodawca uprzywilejował poprzez zwolnienie od podatku akcyzowego. Towarzyszą one jedynie produkcji energii elektrycznej lecz ich brak nie będzie techniczną przeszkodą - nie są to czynności ustalone w wskazanym powyżej procesie technologicznym jaki i czynności podtrzymujące działanie urządzeń uznanych za biorące udział w zwolnionym od akcyzy procesie produkcji - do jej wyprodukowania lub podtrzymania.

Do regularnie po sobie następujących zjawisk, pozostających między sobą w związku przyczynowym powodujących powstanie energii elektrycznej (proces produkcji) zaliczyć można jedynie:

* bezpośrednie zużycie związane z pracą turbozespołów, tj. szafy sterownicze, agregaty pneumatyczne,

* zużycie energii do potrzeb monitoringu pracy MEW

o ile są one wyznaczone poprzez proces technologiczny.

Z kolei do czynności mających na celu nie dopuszczenie do przerwania ciągłości tych zjawisk (podtrzymanie ww. procesu produkcji) zaliczyć należałoby tylko te z wskazanych we wniosku czynności, których celem jest nie dopuszczenie do przerwania ciągłości procesu produkcji, tj.:

* zużycie do napędu elektronarzędzi energii elektrycznej podczas remontów tych urządzeń MEW, których zużycie energii elektrycznej podlega zwolnieniu od akcyzy

o ile wynikają one z ustalonego procesu technologicznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl