ILPP3/443-81/10-2/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 września 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-81/10-2/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 14 czerwca 2010 r. (data wpływu 21 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania samochodów osobowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania samochodów osobowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje zakupów samochodów osobowych w celu ich dalszej odsprzedaży. W okresie od dnia 1 maja 2004 r. do dnia 28 lutego 2009 r. Zainteresowany sprowadził do kraju znaczną ilość samochodów osobowych. Zgodnie z obowiązującymi do dnia 28 lutego 2009 r. przepisami Wnioskodawca pomniejszał akcyzę płaconą z tytułu sprzedaży samochodów o kwotę akcyzy zapłaconej przy ich nabyciu. Rozliczeń z tego tytułu z urzędem celnym Zainteresowany dokonywał na deklaracjach AKC-3/AKC. Ostatnią deklarację 3/AKC Wnioskodawca złożył za miesiąc luty 2009 r. Z deklaracji wynika, wykazana w pozycji 37, nadwyżka wpłat do rozliczenia w wysokości 7 724 złotych. W związku ze zmianą ustawy o podatku akcyzowym od dnia 1 marca 2009 r. zmieniły się przepisy dotyczące akcyzy i składania deklaracji.

W urzędzie celnym Zainteresowany uzyskał informację, iż począwszy od dnia 1 marca 2009 r. nie jest już obowiązany do opłacania podatku akcyzowego z tytułu sprzedaży samochodów osobowych. W urzędzie celnym odmówiono przyjęcia deklaracji rozliczeniowej za kolejny okres rozliczeniowy, tj marzec 2009 r. Po 28 lutego 2009 r. Wnioskodawca dokonał sprzedaży 39 sztuk samochodów osobowych nabytych w okresie od 1 maja 2004 r. do dnia 28 lutego 2009 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy sprzedaż po dniu 28 lutego 2009 r. samochodów osobowych nabytych w okresie od dnia 1 maja 2004 r. do dnia 28 lutego 2009 r. podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

W przypadku odpowiedzi twierdzącej:

2.

Czy kwota akcyzy należnej z tytułu sprzedaży po dniu 28 lutego 2009 r. samochodów osobowych nabytych przed tą datą podlega pomniejszeniu o kwotę akcyzy zapłaconej przy nabyciu tych pojazdów.

3.

Czy sprzedaż po dniu 28 lutego 2009 r. samochodów osobowych nabytych w okresie od dnia 1 maja 2004 r. do dnia 28 lutego 2009 r. powoduje obowiązek składania miesięcznych deklaracji rozliczeniowych według dotychczasowego, tj. 3/AKC, czy też według nowego wzoru 4/AKC i czy także za miesiące, w których nie dokonano sprzedaży pojazdów podlegających opodatkowaniu.

4.

Czy w przypadku, gdy deklaracje rozliczeniowe począwszy od marca 2009 r. nie były składane należy złożyć je za poszczególne miesiące tego okresu, czy też należy dokonać łącznego rozliczenia podatku w deklaracji złożonej za ostatni okres (miesiąc).

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym akcyzie podlegają samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Zgodnie z art. 80 ust. 2 ww. ustawy podatnikami akcyzy od samochodów osobowych są podmioty dokonujące każdej sprzedaży samochodu osobowego przed jego rejestracją na terytorium kraju, importerzy i podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego. W związku z tym, jeżeli samochód osobowy został sprzedany przed pierwszą rejestracją, wówczas sprzedaż ta podlega opodatkowaniu akcyzą. W konsekwencji po stronie sprzedawcy powstaje uprawnienie, o którym mowa w art. 79 ww. ustawy. Zgodnie z art. 79 ww. ustawy, podatnik ma prawo do obniżenia kwoty akcyzy o kwotę akcyzy zapłaconą przy nabyciu wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, związaną ze sprzedażą opodatkowaną lub zapłaconą od importu. Zamiarem ustawodawcy w art. 79 było uniknięcie podwójnego opodatkowania podatkiem akcyzowym w przypadku sprzedaży samochodów osobowych, w sytuacji wielofazowego poboru podatku. W przedmiotowej sytuacji wielofazowość opodatkowania rozpoczyna dokonanie importu samochodu osobowego i powstający z tego tytułu obowiązek podatkowy, a kończy dokonanie ostatniej jego sprzedaży na terytorium kraju przed pierwszą rejestracją. Z uwagi na to, że w niniejszej sprawie przed dokonaniem czynności podlegającej opodatkowaniu (tekst jedn.: sprzedaży samochodu na terytorium kraju) obniżono akcyzę z tytułu sprzedaży samochodu osobowego na terytorium kraju, o akcyzę zapłaconą z tyt. nabycia przed 1 maja 2004 r. samochodów osobowych. W związku z powyższym do przedmiotowego stanu faktycznego zastosowanie będzie miał przepis przejściowy zawarty w art. 154 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zgodnie z którym jeżeli obowiązek podatkowy w akcyzie odnośnie wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, powstał przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym należna akcyza nie została do tego dnia zapłacona stosuje się przepisy dotychczasowe (tekst jedn.: przepisy ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym).

Oznacza to, iż w przypadku samochodów, nabytych przed 1 marca 2009 r., gdzie kwota należnej akcyzy z tytułu importu została naliczona, jednakże równocześnie kwota ta została odliczona od kwoty podatku akcyzowego z tytułu sprzedaży samochodów na terytorium kraju, zastosowanie będą miały przepisy ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. W konsekwencji Wnioskodawca w odniesieniu do wspomnianych samochodów będzie zobowiązany do naliczenia podatku akcyzowego z tytułu ich późniejszej sprzedaży na terytorium kraju według zasad obowiązujących przed 1 marca 2009 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, akcyzie podlegają samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Zgodnie z art. 80 ust. 2 ustawy, podatnikami akcyzy od samochodów osobowych są podmioty dokonujące każdej sprzedaży samochodu osobowego przed jego pierwszą rejestracją na terenie kraju, importerzy i podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego.

W związku z tym, jeśli samochód osobowy został sprzedany przed pierwszą rejestracją przez Wnioskodawcę wówczas sprzedaż ta podlega opodatkowaniu akcyzą. W konsekwencji po stronie Wnioskodawcy powstaje uprawnienie, o którym mowa w art. 79 ustawy.

Zgodnie z wskazanym art. 79 ustawy, podatnik ma prawo do obniżenia kwoty akcyzy o kwotę zapłaconą przy nabyciu wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, związaną ze sprzedażą opodatkowaną lub zapłaconą od importu.

Zamiarem ustawodawcy w art. 79 było uniknięcie podwójnego opodatkowania podatkiem akcyzowym, w przypadku sprzedaży samochodów osobowych, w sytuacji wielofazowego poboru podatku.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, iż Wnioskodawca w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje zakupów samochodów osobowych w celu ich dalszej odsprzedaży. W okresie od dnia 1 maja 2004 r. do dnia 28 lutego 2009 r. Zainteresowany sprowadził do kraju znaczną ilość samochodów osobowych. Zgodnie z obowiązującymi do dnia 28 lutego 2009 r. przepisami Wnioskodawca pomniejszał akcyzę płaconą z tytułu sprzedaży samochodów o kwotę akcyzy zapłaconej przy ich nabyciu. Rozliczeń z tego tytułu z urzędem celnym Zainteresowany dokonywał na deklaracjach AKC-3/AKC. Ostatnią deklarację 3/AKC Wnioskodawca złożył za miesiąc luty 2009 r. Z deklaracji wynika, wykazana w pozycji 37, nadwyżka wpłat do rozliczenia w wysokości 7 724 złotych. W związku ze zmianą ustawy o podatku akcyzowym od dnia 1 marca 2009 r. zmieniły się przepisy dotyczące akcyzy i składania deklaracji.

W urzędzie celnym Zainteresowany uzyskał informację, iż począwszy od dnia 1 marca 2009 r. nie jest już obowiązany do opłacania podatku akcyzowego z tytułu sprzedaży samochodów osobowych. Po 28 lutego 2009 r. Wnioskodawca dokonał sprzedaży 39 sztuk samochodów osobowych nabytych w okresie od 1 maja 2004 r. do dnia 28 lutego 2009 r.

Wątpliwości Wnioskodawcy związane są z kwestią złożenia korekty deklaracji AKC-3 za miesiące, w których odliczał akcyzę naliczoną od nabycia samochodów osobowych, które nie zostały sprzedane do dnia 28 lutego 2009 r.

Z uwagi na to, że w niniejszej sprawie przed dokonaniem czynności podlegającej opodatkowaniu, tj. sprzedaży samochodu na terytorium kraju, obniżono akcyzę z tytułu sprzedaży samochodu osobowego na terytorium kraju, o akcyzę zapłaconą przy nabyciu samochodu, faktycznie akcyza nie została zapłacona.

W związku z powyższym do przedmiotowego stanu faktycznego zastosowanie będzie miał przepis przejściowy zawarty w art. 154 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym zgodnie z którym, jeżeli obowiązek podatkowy w akcyzie odnośnie wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych powstał przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym i należna akcyza nie została do tego dnia zapłacona, stosuje się przepisy dotychczasowe (tekst jedn.: przepisy ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym).

Oznacza to, iż w przypadku samochodów, nabytych w okresie od dnia 1 maja 2004 r. do dnia 1 marca 2009 r., gdzie kwota należnej akcyzy z tytułu nabycia samochodów została naliczona, jednakże równocześnie kwota ta została odliczona przez Wnioskodawcę od kwoty podatku akcyzowego z tytułu sprzedaży samochodów na terytorium kraju, zastosowanie będą miały przepisy ww. ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. W konsekwencji Wnioskodawca w odniesieniu do wspomnianych samochodów będzie zobowiązany do naliczenia podatku akcyzowego z tytułu ich późniejszej sprzedaży na terytorium kraju.

Skoro - jak wynika z przedstawionego opisu - Wnioskodawca skorzystał przed faktyczną sprzedażą nabytego wewnątrzwspólnotowo określonego samochodu osobowego z prawa do obniżenia uregulowanego w art. 79 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym, to w przypadku sprzedaży tego pojazdu po 28 lutego 2009 r. nie będzie mógł ponownie dokonać tego obniżenia.

Prawo to - jak wyżej wskazano - zapobiega jedynie podwójnemu opodatkowaniu.

Odpowiadając zatem na drugie z zadanych pytań stwierdzić należy, iż skoro Zainteresowany skorzystał z prawa do obniżenia przed faktyczną sprzedażą nabytego wewnątrzwspólnotowo samochodu (o kwotę zapłaconą przy tym nabyciu), nie ma prawa do ponownego obniżenia dokonując opodatkowanej akcyzą sprzedaży.

Odnośnie trzeciego z zadanych pytań wskazać należy, iż zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym, podatnicy są obowiązani składać w urzędzie celnym deklaracje dla podatku akcyzowego, zwane dalej "deklaracjami podatkowymi", za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Z kolei art. 19 ust. 1 tej ustawy stanowi, iż podatnicy są obowiązani do obliczenia i zapłaty akcyzy za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek właściwej izby celnej, chyba że z przepisów ustawy wynika inny termin płatności.

Minister Finansów w oparciu o art. 19 ust. 7 tej ustawy, wydał rozporządzenie z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowego trybu i warunków dokonywania rozliczeń podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 85, poz. 799 z późn. zm.).

Tym niemniej wskazane w nim wzory nie obowiązują po 28 lutego 2009 r.

Mając powyższe na uwadze Wnioskodawca zobowiązany jest obliczyć akcyzę na nowych wzorach deklaracji.

Z kolei w kwestii zagadnienia czwartego wskazać należy, iż w przypadku nie złożenia deklaracji podatkowych począwszy od marca 2009 r. należy je złożyć za każdy miesiąc osobno.

Dodatkowo zauważyć należy, iż zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym,

2.

nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym,

3.

pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:

a.

wyprodukowanego na terytorium kraju,

b.

od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.

Przepis art. 100 ust. 3 ustawy, wprowadza zasadę jednokrotności opodatkowania podatkiem akcyzowym samochodów osobowych stanowiąc, że jeżeli w stosunku do samochodu osobowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności podlegającej opodatkowaniu to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

Przepis powyższy wyraża jedną z głównych cech podatku akcyzowego, jakim jest jednokrotność opodatkowania. Jednofazowość opodatkowania podatkiem akcyzowym sprzedaży samochodów osobowych po dniu 1 marca 2009 r. przejawia się tym, że akcyza płacona jest na pierwszym szczeblu obrotu na terytorium kraju. Konsekwentnie, każda następna transakcja, której przedmiotem będą samochody osobowe, nie powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, a podmiot dokonujący takiej transakcji nie powinien być traktowany jako podatnik akcyzy.

Reasumując stwierdza się, iż w stanie faktycznym opisanym we wniosku Zainteresowany był uprawniony do odliczenia od podatku akcyzowego wykazanego w deklaracjach AKC-3 składanych za okresy rozliczeniowe przed wejściem w życie ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, podatku akcyzowego zapłaconego z tytułu dokonania wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodów, które pomimo przeznaczenia do sprzedaży przed zarejestrowaniem nie zostały sprzedane w czasie obowiązywania ustawy o podatku akcyzowym z dnia 23 stycznia 2004 r. i nie ma obowiązku korygowania deklaracji z tytułu sprzedaży niezarajestrowanych samochodów osobowych na terytorium kraju, złożonych za okresy rozliczeniowe przed wejściem w życie nowej ustawy o podatku akcyzowym. Jednakże w przypadku samochodów nabytych przed dniem 1 marca 2009 r. i sprzedaży ich po tej dacie, Wnioskodawca ma obowiązek złożenia deklaracji z tytułu sprzedaży samochodu osobowego przed jego pierwszą rejestracją na terytorium kraju i wykazania w niej sprzedaży opodatkowanej na zasadach określonych ustawą o podatku akcyzowym z dnia 23 stycznia 2004 r.

Tutejszy Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie faktycznym, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl