ILPP3/443-81/08-2/TK - Nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodów osobowych w celu złomowania a podatek akcyzowy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-81/08-2/TK Nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodów osobowych w celu złomowania a podatek akcyzowy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 20 października 2008 r. (data wpływu 31 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodów osobowych w celu złomowania - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodów osobowych w celu złomowania.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca wskazał, iż zdarzenie dotyczy sytuacji, w której właściciel samochodu zarejestrowanego na terenie Wspólnoty Europejskiej dokona złomowania swojego pojazdu, na stacji demontażu pojazdów w Polsce.

Właściciel lub osoba upoważniona dostarczy samochód na ww. stację w Polsce i otrzyma zaświadczenie o złomowaniu pojazdu, akceptowane w krajach Wspólnoty Europejskiej, które umożliwi jego wyrejestrowanie.

Zdaniem Wnioskodawcy sytuacja taka może zaistnieć, ponieważ złomowanie samochodów w krajach Wspólnoty Europejskiej, to duży koszt.

Wnioskodawca uważa, że gdy samochody trafiają na legalne stacje demontażu pojazdów, na które jest nałożony ustawowy obowiązek osiągania poziomu odzysku i recyklingu na poziomie 85% i 95%, demontowanie samochodów tak polskich jak i zagranicznych nie stanowi zagrożenia dla środowiska.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym przypadku należy zapłacić podatek akcyzowy, jeśli tak to kto jest zobowiązany do jego zapłaty...

Zdaniem Wnioskodawcy, obowiązek zapłaty akcyzy w tym wypadku nie zachodzi, ponieważ nie występuje w tej sytuacji sprzedający ani kupujący.

Zainteresowany uważa, że wykonywana tu jest usługa złomowania, którą opłaca się robić w Polsce.

Samochód jest rejestrowany i wyrejestrowywany w kraju Wspólnoty Europejskiej, a złomowanie wykonane byłoby w Polsce.

Wnioskodawca twierdzi, że akcyza hamowała by wymianę usług międzynarodowych w zakresie złomownia pojazdów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby podlegające akcyzie określone w załączniku Nr 1 do ustawy. W świetle zapisów pozycji 59 załącznika Nr 1 do ustawy, zawierającego wykaz wyrobów akcyzowych, wyrobem akcyzowym są pojazdy samochodowe i inne pojazdy mechaniczne przeznaczone zasadniczo do przewozu osób (inne niż te objęte pozycją 8702), włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi klasyfikowane do kodu CN 8703.

W myśl art. 80 ust. 1 ustawy, akcyzie podlegają samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

W świetle powołanych wyżej przepisów wskazać należy, iż opodatkowaniu podatkiem akcyzowym nie podlega, zatem nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodów innych niż osobowe.

Stosownie do art. 80 ust. 2 pkt 2 ustawy, podatnikami akcyzy od samochodów są m.in. podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego.

W myśl art. 2 pkt 11 ustawy, nabyciem wewnątrzwspólnotowym jest przemieszczenie wyrobów akcyzowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Zgodnie z powyższą definicją nabyciem wewnątrzwspólnotowym jest czynność polegająca na przemieszczeniu wyrobów akcyzowych.

Niewątpliwie prawodawca wprowadzając tak szeroką definicję nabycia wewnątrzwspólnotowego, wykluczył ewentualne wątpliwości w zakresie kwalifikacji dokonywanych przez podatników czynności z zakresu obrotu gospodarczego wyrobami akcyzowymi.

Tym niemniej, niniejszy przepis ogranicza się wyłącznie do kwestii czynności, a dla ustalenia, w niniejszej sprawie, zakresu opodatkowania nabywanych wewnątrzwspólnotowo samochodów osobowych, zasadnym jest wskazać na istotne okoliczności przedstawione przez Wnioskodawcę.

Zauważyć zatem należy, iż Zainteresowany we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wskazał, iż właściciel lub osoba upoważniona, dostarczy samochód zarejestrowany na terenie Wspólnoty Europejskiej do stacji demontażu pojazdów w Polsce i otrzyma zaświadczenie o złomowaniu pojazdu, akceptowane w kraju Wspólnoty Europejskiej, które umożliwi jego wyrejestrowanie.

Jednocześnie Wnioskodawca twierdzi, iż obowiązek zapłaty akcyzy w tym przypadku nie zachodzi, ponieważ nie ma sprzedającego ani kupującego.

Wobec przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż okoliczności wskazują na to, że to właściciel lub upoważniona osoba po przywozie do Polski samochodu zamierza przekazać go do stacji demontażu pojazdów w celu złomowania.

W przedmiotowej sprawie podkreślić należy, iż nie każdy przywóz wyrobów akcyzowych na terytorium kraju podlega opodatkowaniu. Obowiązek opodatkowania czynności nabycia wewnątrzwspólnotowego zależy od ziszczenia się kolejnych przesłanek niezbędnych do jego zaistnienia.

Jednym z podstawowych założeń ustawy o podatku akcyzowym jest zasada, w myśl której podatnikiem jest osoba, która dokonuje czynności podlegającej opodatkowaniu (art. 11 ust. 1 ustawy).

Równocześnie przepisy ustawy wskazują, które czynności podlegają opodatkowaniu, co bezpośrednio związane jest z zagadnieniem powstawania obowiązku podatkowego.

Zwrócić należy uwagę, iż w świetle art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy, nabycie wewnątrzwspólnotowe podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Natomiast obowiązek podatkowy w myśl art. 6 ust. 1 ustawy, powstaje z dniem wykonania czynności podlegających opodatkowaniu, chyba że ustawa stanowi inaczej.

Wnioskodawca wskazuje, iż przedmiotem złomowania będą samochody z terenu Wspólnoty Europejskiej.

W tej kwestii ustawa o podatku akcyzowym zawiera szczególne uregulowania, które należy stosować w pierwszej kolejności. Oznacza to, iż w zakresie, w którym mają zastosowanie przepisy szczególne, nie stosuje się przepisów ogólnych.

W związku z powyższym wyjaśnić należy, iż podatnikami, jak wyżej wskazano, w świetle art. 80 ust. 1 w związku z art. 80 ust. 2 pkt 1 ustawy, są importerzy i podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodów osobowych niezarejestrowanych na terytorium kraju.

Powyższy przepis pozwala na ustalenie osoby, którą należy uznać za podatnika podatku akcyzowego.

Z kolei w kwestii ziszczenia się obowiązku opodatkowania tej czynności, zastosowanie znajduje przepis art. 80 ust. 3 pkt 3 ustawy, w myśl którego obowiązek podatkowy w akcyzie od samochodów powstaje w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego z chwilą nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel, nie później jednak niż z chwilą jego rejestracji na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Jak wynika z powyższych rozważań, istotą niniejszej sprawy jest ustalenie po czyjej stronie powstaje obowiązek podatkowy, tj. kto wykonuje czynność nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Zwrócić należy również uwagę na fakt, iż w przypadku przedmiotowego nabycia, ustalenie momentu przemieszczenia na terytorium Polski jest niezwykle trudne a czasami wręcz niemożliwe. Dlatego, ustawodawca przy określeniu momentu powstania obowiązku podatkowego w nabyciu wewnątrzwspólnotowym samochodu osobowego pomocniczo posłużył się dwiema innymi czynnościami prawnymi, które są dokumentowane, w związku z czym pozwalają na ścisłe określenie ram czasowych, w których powstaje obowiązek podatkowy. Najwcześniejszą z tych czynności jest nabycie prawa do rozporządzania samochodem jak właściciel.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż właściciel lub upoważniona przez niego osoba zamierza dokonywać przywozu, w celu złomowania, samochodu na terenie Polski. Zachowuje przy tym prawo do rozporządzania samochodem jak właściciel.

Zauważyć należy, iż w przedmiotowej sprawie, prawo rozporządzania samochodem jak właściciel nabyte zostało na terenie państwa członkowskiego.

Tym samym dokonując przemieszczenia wyrobu akcyzowego na terytorium kraju - dysponując niniejszym prawem - wzbudza powstanie obowiązku podatkowego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodów osobowych.

Zgodnie, zatem z powyższym, to na Dostawcy będzie spoczywał obowiązek złożenia deklaracji uproszczonej wynikającej z uregulowań art. 81 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Tym niemniej zgodnie art. 11 ust. 2 pkt 1 ustawy, podatnikami są również podmioty nabywające lub posiadające wyroby akcyzowe, jeżeli od wyrobów tych nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

W myśl, natomiast art. 4 ust. 3 ustawy, opodatkowaniu akcyzą podlega także nabycie lub posiadanie przez podatnika wyrobów akcyzowych, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

W związku z powyższym w przypadku, gdy osoba dokonująca nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego nie zadeklaruje kwoty akcyzy w należnej wysokości, w terminie określonym w art. 81 ust. 1 pkt 1 ustawy, zastosowanie znajdzie powołany wyżej art. 4 ust. 3 ustawy.

Ponadto tut. Organ informuje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie zawiera wykładni przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz. 11), która wchodzi w życie z dniem 1 marca 2009 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl