ILPP3/443-80/10-2/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 września 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-80/10-2/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 15 czerwca 2010 r. (data wpływu 18 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stawki akcyzy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stawki akcyzy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca złożył wniosek do Naczelnika Urzędu Celnego o wydanie zezwolenia na prowadzenie działalności jako zarejestrowany handlowiec w zakresie wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 19 41 do 2710 19 49. Dla kodu CN 2710 19 41 ustawa o podatku akcyzowym podaje stawkę w wysokości 1048.00 zł/1000 litrów.

Natomiast dla pozostałych kodów ustawa przewiduje stawkę w powiązaniu z opisem wyrobów co do składu (barwnik) lub przeznaczenia (opałowe, napędowe).

Wyroby będące przedmiotem obrotu przez Zainteresowanego nie są przeznaczone do celów opałowych ani napędowych, nie są również barwione. Są to oleje do smarowania silników, układów paliwowych i układów hydraulicznych, procesów technologicznych itp., które ze względu na limit zawartości siarki oznaczane są przez producenta (rafinerie) kodami CN 2710 19 45 do 49.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaką stawkę akcyzy Wnioskodawca winien zastosować do sprzedaży wyrobów o kodach CN 2710 19 45 do CN 2710 19 49, którymi są oleje do smarowania silników, układów paliwowych i układów hydraulicznych, procesów technologicznych itp....

Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ przedmiotem obrotu są wyroby spełniające łącznie następujące warunki:

a.

oznaczane są przez producenta (rafinerie) kodami CN 2710 19 45 do CN 2710 19 49,

b.

nie są przeznaczone do celów opałowych ani napędowych i nie są barwione,

c.

są przeznaczone do smarowania silników, układów paliwowych i układów hydraulicznych, procesów technologicznych itp., (są więc przeznaczone do celów innych niż opałowe)

stawka akcyzy wynosi 0 zł zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, do wyrobów energetycznych zalicza się wyroby:

1.

objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

2.

objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;

3.

objęte pozycjami CN 2901 i 2902;

4.

oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

5.

objęte pozycją CN 3403;

6.

objęte pozycją CN 3811;

7.

objęte pozycją CN 3817;

8.

oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

9.

pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;

10.

pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.

W myśl art. 86 ust. 2 ustawy, paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

Stosownie do art. 86 ust. 3 ustawy, paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem paliw silnikowych, czyli wyrobów energetycznych przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych do napędu silników spalinowych.

W opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, iż złożył wniosek do Naczelnika Urzędu Celnego o wydanie zezwolenia na prowadzenie działalności jako zarejestrowany handlowiec w zakresie wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 19 41 do 2710 19 49. Zainteresowany podkreślił, iż dla kodu CN 2710 19 41 ustawa o podatku akcyzowym podaje stawkę w wysokości 1048,00 zł/1000 litrów, natomiast dla pozostałych kodów ustawa podaje stawkę w powiązaniu z opisem wyrobów co do składu (barwnik) lub przeznaczenia (opalowe, napędowe).

Wyroby będące przedmiotem obrotu przez Spółkę nie są przeznaczone do celów opałowych ani napędowych, nie są również barwione. Są to oleje do smarowania silników, układów paliwowych i układów hydraulicznych, procesów technologicznych itp., które ze względu na limit zawartości siarki oznaczane są przez producenta (rafinerie) kodami CN 2710 19 45 do 49.

Wyjaśnić należy, iż w art. 89 ust. 1 ustawy, zostały określone stawki akcyzy na wyroby energetyczne, które odnoszą się, między innymi, bezpośrednio do ich kodów klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) lub oparte są na definicji paliw silnikowych bądź paliw opałowych, o których mowa w art. 86 ust. 2 i 3 ustawy.

W myśl art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy, stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99 - 1 180,00 zł/1 000 litrów.

Mając powyższe na uwadze, wyroby w postaci olejów smarowych o kodach CN 2710 19 45 do CN 2710 19 49, wskazane przez Zainteresowanego, opodatkowane zostały - w świetle art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy - stawką akcyzy w wysokości 1180,00 zł/1000 litrów właściwą dla olejów smarowych.

Reasumując, w przedstawionym we wniosku przypadku, zastosowanie będzie miała stawka akcyzy określona w art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy, tj. 1180,00 zł/1000 litrów.

Dodatkowo wskazać należy iż, w myśl art. 156 ust. 1 ustawy, zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, prowadzenie działalności jako zarejestrowany handlowiec, prowadzenie działalności jako niezarejestrowany handlowiec oraz wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego wydane przed dniem wejścia w życie ustawy pozostają w mocy. Z kolei postępowania w sprawach zezwoleń wydawanych na podstawie ustawy, o której mowa w art. 168, wszczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie ustawy prowadzone są na podstawie niniejszej ustawy (art. 156 ust. 2 ustawy).

Ponadto, należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych. Biorąc pod uwagę przytoczoną regulację, organ nie dokonywał klasyfikacji wyrobów, przyjmując klasyfikację wskazaną we wniosku przez Spółkę.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl