ILPP3/443-79/09-2/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-79/09-2/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 12 maja 2009 r. (data wpływu 14 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie olejków eterycznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie olejków eterycznych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

1.

Przedmiotem działalności Wytwórni (...) (dalej podatnik) jest produkcja wyrobów kwalifikowanych do grupowania PKWiU: ex 24.63.10 olejki eteryczne, mieszaniny substancji zapachowych, kwalifikowanych do kodu CN 3302 (dalej wyroby własne);

2.

Dla potrzeb realizowanej produkcji podatnik nabywa i zużywa napoje alkoholowe - alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy 80% i większej kod CN 2207 od podmiotów prowadzących składy podatkowe;

3.

Podatnik dokonuje zbycia produkowanych wyrobów własnych przede wszystkim na rzecz producentów artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości, jak również wyspecjalizowanych hurtowni zaopatrzenia przemysłu spożywczego dokonujących dalszego zbycia wyrobów wytwórcom wyrobów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości;

4.

W stanie prawnym obowiązującym do dnia 28 lutego 2009 r. produkcja i dystrybucja wyrobów własnych podatnika (jako wyrobów akcyzowych zharmonizowanych) objęta była ścisłymi rygorami prawnymi, wynikającymi z przepisów ustawy o podatku akcyzowym z dnia 23 stycznia 2004 r. (i przepisów wykonawczych) w tym w szczególności:

a)

z uwagi na art. 2 pkt 1, pkt 2 w związku z poz. 32 załącznika nr 1 oraz poz. 23 załącznika nr 2 do ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), wyroby kwalifikowane do grupowania PKWiU: ex 24.63.10 olejki eteryczne, mieszaniny substancji zapachowych, stosowane do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych, kwalifikowane do kodu CN ex 3302, stanowiły wyrób akcyzowy zharmonizowany;

b)

podatnik jako producent wyrobów własnych mógł prowadzić działalność w zakresie produkcji i przetwarzania wyłącznie w składzie podatkowym, po spełnieniu formalnych przesłanek koniecznych, określonych we wskazanej wyżej ustawie, tj. po uzyskaniu zezwolenia wydanego przez naczelnika urzędu celnego, na wniosek zainteresowanego;

c)

wyroby własne objęte były procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w stosunku do towarów: produkowanych, przetwarzanych lub magazynowanych w składzie podatkowym; przemieszczanych między składami podatkowymi na terytorium kraju; zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub dostarczanych nabywcom upoważnionym do nabycia zwolnionego od akcyzy wyrobu;

d)

przemieszczenie wyrobów własnych było właściwie udokumentowane, tj.:

1.

podmiot nabywający wyroby własne od podatnika i wykorzystujący je zgodnie z warunkami zwolnienia zobowiązany był do: złożenia oświadczenia o wykorzystaniu wyrobów własnych zgodnie z warunkami zwolnienia; posiadania zaświadczenia wydanego przez naczelnika urzędu celnego potwierdzającego zamówienie na odbiór wyrobów własnych; prowadzenia ewidencji sposobu wykorzystania wyrobów własnych oraz przekazywania do naczelnika urzędu celnego w odpowiednim terminie oświadczenia o ilości i sposobie wykorzystania wyrobów własnych;

2.

nabycie wyrobów własnych odbywało się w trybie zawieszenia poboru akcyzy, i dlatego ich przemieszczenie udokumentowane było administracyjnym dokumentem towarzyszącym, potwierdzanym przez nabywcę i przekazywanym podatnikowi

3.

zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następowało w momencie zużycia wyrobów własnych, z tego względu sprzedaż na warunkach zwolnienia możliwa była jedynie do podmiotów bezpośrednio zużywających wyroby własne;

e)

podatnik jako prowadzący skład podatkowy, a także podmiot, który nabywał wyroby akcyzowe zharmonizowane zwolnione z akcyzy ze względu na ich przeznaczenie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, byli zobowiązani do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej zobowiązanie podatkowe jako zabezpieczenia akcyzowego generalnego lub ryczałtowego; (naczelnik urzędu celnego mógł wyrazić zgodę na zwolnienie z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego, przy spełnieniu warunków ustawowych, przy czym zwolnienie to obejmowało także etap przemieszczania wyrobów akcyzowych);

f)

produkcja i przemieszczenie wyrobów własnych - jako kategoria czynności opodatkowanych (objętych zwolnieniem przedmiotowym z akcyzy) podlegała we właściwym momencie zadeklarowaniu organowi podatkowemu (odpowiedni dla podatnika naczelnik urzędu celnego) poprzez składane deklaracje dla potrzeb podatku akcyzowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy podatnik począwszy od dnia 1 marca 2009 r. będzie zobowiązany do prowadzenia działalności produkcyjnej wyrobów własnych poprzez skład podatkowy, złożenia zabezpieczenia akcyzowego oraz składania deklaracji podatkowych, w części obejmującej produkcję i dalsze przemieszczanie przez niego wyrobów własnych zawierających alkohol etylowy, stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. (dalej zwaną także uopa).

2.

Czy podatnik począwszy od dnia 1 marca 2009 r. będzie zobowiązany do:

a)

potwierdzania jako podmiot zużywający, podmiotowi dostarczającemu napoje alkoholowe używane do produkcji olejków eterycznych oraz mieszanin substancji zapachowych, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 5 uopa, odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy wyrobów akcyzowych zwolnionych z akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

b)

wystawiania dokumentów dostawy wyrobów akcyzowych bądź innych np. administracyjnego dokumentu towarzyszącego, przy sprzedaży wyrobów własnych stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 5 uopa, jako zbywca towarów zawierających alkohol etylowy zwolniony od akcyzy.

c)

umieszczania, w treści faktury dokumentującej sprzedaż wyrobów własnych stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 5 uopa, informacji nt. sposobu przeznaczenia wyrobów własnych na dalszym etapie ich zastosowania określonego w art. 30 ust. 9 pkt 5 uopa oraz

d)

czy nabywca wyrobów własnych podatnika stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów, bezalkoholowych, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 5 uopa, zobowiązany będzie do przedłożenia podatnikowi dokumentów zaświadczeń wydanych przez naczelnika urzędu celnego potwierdzających zamówienie na odbiór wyrobów własnych w tym celu lub oświadczeń (bądź odpowiednio innych dokumentów) o przeznaczeniu wyrobów własnych stwierdzających cel zastosowania (nabycia) wyrobów własnych określony w art. 30 ust. 9 pkt 5 uopa.

3.

Czy począwszy od dnia 1 marca 2009 r. zwolnienie z akcyzy alkoholu etylowego zawartego w olejkach eterycznych lub mieszaninach substancji zapachowych, o którym mowa w art. 30 ust. 9 pkt 5 uopa:

a)

Będzie uwarunkowane posiadaniem przez podatnika jakichkolwiek dowodów świadczących o rzeczywistym (bezpośrednim bądź pośrednim) zastosowaniu, przeznaczeniu wyrobów własnych na cel określony w art. 30 ust. 9 pkt 5 uopa, bądź poinformowaniem nabywcy w jakikolwiek sposób (np. w treści faktury) o możliwym zastosowaniu wyrobów własnych z uwagi na zwolnienie z akcyzy.

b)

będzie miało zastosowanie w przypadku zbycia przez podatnika wyrobów własnych na rzecz:

1.

producentów artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości.

2.

wyspecjalizowanych hurtowni zaopatrzenia przemysłu spożywczego dokonujących dalszego zbycia wyrobów własnych wytwórcom artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości.

3.

innych nabywców, w sytuacji gdy podatnik nie będzie posiadał informacji o rzeczywistym sposobie zużycia wyrobów własnych przez nabywcę.

4.

zakładów konfekcjonowania w opakowania jednostkowe od 2 do 10 ml, następnie sprzedawanych pośrednio bądź bezpośrednio odbiorcom detalicznym.

Wnioskodawca przedstawił następujące stanowisko.

Ad 1)

Zdaniem podatnika począwszy od dnia 1 marca 2009 r. nie będzie zobowiązany do prowadzenia działalności produkcyjnej wyrobów własnych poprzez skład podatkowy, złożenia zabezpieczenia akcyzowego oraz składania deklaracji podatkowych, w części obejmującej produkcję i dalsze przemieszczanie przez niego wyrobów własnych zawierających alkohol etylowy, stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z brzmieniem ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym opublikowanej w D. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 - dalej zwanej także uopa.

* art. 2 pkt 1 w powiązaniu z poz. 43 uopa, do kategorii wyrobów akcyzowych został zaliczony alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj., bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy, jednakże nie zostały wymienione w sposób bezpośredni wyroby objęte kodem CN 3302: olejki eteryczne, mieszaniny substancji zapachowych, stosowane do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych.

Za zasadne należy uznać wobec tego, że wyroby własne podatnika same w sobie nie mają statusu wyrobów akcyzowych;

* w załączniku nr 2 do uopa stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, nie zostały wskazane, jako podlegające takiemu rygorowi, wyroby kwalifikowane do kodu CN 3302 (opisane wyżej),

a zatem słuszne jest twierdzenie, iż produkcja olejków eterycznych oraz mieszanin substancji zapachowych, jako forma zużycia napojów alkoholowych (alkoholu etylowego), może być realizowana także poza składem podatkowym, z założeniem, że wyroby te będą stosowane do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych, a na producencie olejków eterycznych i mieszanin substancji zapachowych nie będzie ciążył obowiązek złożenia zabezpieczenia akcyzowego w zakresie tych wyrobów.

W oparciu o art. 21 ust. 3 pkt 3 uopa przepisy w zakresie obowiązku składania deklaracji podatkowych dla potrzeb akcyzy (art. 21 ust. 1 i 2) nie mają zastosowania do podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków, o których mowa w art. 30 ust. 3.

W świetle powyższego począwszy od dnia 1 marca 2009 r. status wyrobów własnych podatnika, w porównaniu ze stanem prawnym obowiązującym do dnia 28 lutego 2009 r. zmienił się w ten sposób, że obecnie produkowane przez podatnika wyroby własne nie są wyrobami podlegającymi procedurze zawieszonego poboru akcyzy. A zatem ich produkcja nie musi odbywać się w składzie podatkowym. Jednocześnie od dnia 1 marca 2009 r. obowiązek składania deklaracji podatkowych w akcyzie nie dotyczy podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy.

Zatem na podmiocie zużywającym (producencie olejków eterycznych i mieszanin substancji zapachowych), mimo iż jest on podmiotem zarejestrowanym w trybie art. 16 uopa, nie spoczywa obowiązek sporządzania i składania do naczelnika urzędu celnego deklaracji podatkowych. (Identyczne stanowisko wyrażone zostało w piśmie Dyrektora Izby Celnej w Poznaniu z dnia 3 kwietnia 2009 r. znak: 390000-AK-9101-3/09 kierowanym do Polskiej Izby Dodatków do Żywności).

W konsekwencji podatnik nie będzie zobowiązany do prowadzenia działalności produkcyjnej poprzez skład podatkowy, jak również nie będzie zobowiązany do złożenia zabezpieczenia akcyzowego oraz do składania deklaracji podatkowych, w części obejmującej produkcję i dalsze przemieszczanie wyrobów własnych stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 5 uopa.

Ad 2)

Zdaniem podatnika począwszy od dnia 1 marca 2009 r.:

a.

będzie zobowiązany jako podmiot zużywający, do potwierdzania podmiotowi dostarczającemu napoje alkoholowe zużywane do produkcji olejków eterycznych, mieszanin substancji zapachowych, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 5 uopa, odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie;

b.

nie będzie zobowiązany do wystawiania dokumentów dostawy wyrobów akcyzowych bądź innych np. administracyjnego dokumentu towarzyszącego, przy sprzedaży wyrobów własnych stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 5 uopa, jako zbywca towarów zawierających alkohol etylowy zwolniony od akcyzy;

c.

nie będzie zobowiązany do umieszczania, w treści faktury dokumentującej sprzedaż wyrobów własnych stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 5 uopa, informacji na temat sposobu przeznaczenia wyrobów własnych na dalszym etapie ich zużycia określonego w art. 30 ust. 9 pkt 5 uopa;

d.

nabywca wyrobów własnych podatnika stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 5 uopa, nie będzie zobowiązany do przedłożenia podatnikowi dokumentów zaświadczeń wydanych przez naczelnika urzędu celnego potwierdzających zamówienie na odbiór wyrobów własnych w tym celu lub oświadczeń (bądź odpowiednio innych) o przeznaczeniu wyrobów własnych stwierdzających cel zastosowania (nabycia) wyrobów własnych określony w art. 30 ust. 9 pkt 5 uopa.

Zgodnie z brzmieniem uopa:

* wprowadzona została definicja podmiotu zużywającego, przez który rozumie się m.in. podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy (napoje alkoholowe, alkohol etylowy) ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

Uzasadnione jest twierdzenie, że podmiotem takim będzie producent olejków eterycznych i mieszanin substancji zapachowych prowadzący skład podatkowy, jak i nie prowadzący tego składu, jako wykorzystujący nabyte napoje alkoholowe dla potrzeb produkcji olejków eterycznych lub mieszanin substancji zapachowych, z zastrzeżeniem, że wyroby te będą stosowane do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych.

* zakreślone zostały zwolnienia przedmiotowe z opodatkowania akcyzą obejmujące ze względu na przeznaczenie napoje alkoholowe używane do produkcji olejków eterycznych, mieszanin substancji zapachowych (jak wyżej), w przypadkach dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego oraz zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający (o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1, 4 lub 8), przy spełnieniu warunków ustawowych w tym między innymi:

1)

objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym złożonym przez podmiot dostarczający, prowadzący skład podatkowy, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez podmiot zużywający;

2)

dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy, zwanego "dokumentem dostawy";

3)

potwierdzenie odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy wyrobów akcyzowych przez nabywcę wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie;

* zakreślone zostały zwolnienia przedmiotowe z opodatkowania akcyzą obejmujące alkohol etylowy zawarty w olejkach eterycznych lub mieszaninach substancji zapachowych, stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości;

* na podmiot prowadzący skład podatkowy - gdy dostarcza wyroby zwolnione z jego składu podatkowego podmiotowi zużywającemu - nałożony został obowiązek wystawiania dokumentów dostawy wyrobów zwolnionych z akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, podmiot ten także jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzyZe względu na przeznaczenie.

W świetle powyższego, począwszy od dnia 1 marca 2009 r., alkohol etylowy będzie objęty zwolnieniem, gdy zostanie dostarczony podmiotowi zużywającemu ze składu podatkowego. Do czasu potwierdzenia jego odbioru przez zużywającego, musi być objęty zabezpieczeniem akcyzowym, dokonywanym przez dostarczającego. Do przesyłki winien być dołączony dokument dostawy wyrobów akcyzowych. Konieczne jest także przedstawienie przez zużywającego pisemnego potwierdzenia przyjęcia przez właściwego naczelnika urzędu celnego zgłoszenia rejestracyjnego. Dodatkowym wymogiem jest również prowadzenie przez uczestników obrotu, ewidencji odpowiednio wysyłanych jak i otrzymywanych wyrobów akcyzowych zwolnionych ze względu na przeznaczenie. Nabywca powinien potwierdzić odbiór alkoholu na dokumencie dostawy.

Zużycie alkoholu musi mieścić się także w ramach dopuszczalnych norm zużycia, (stanowisko prezentowane także w piśmie Dyrektora Izby Celnej w Poznaniu z dnia 3 kwietnia 2009 r. znak: (...) kierowanym do Polskiej Izby Dodatków do Żywności).

Obowiązujące przepisy uopa nie wprowadzają obowiązków dokumentacyjnych po stronie podmiotu zużywającego dotyczących dalszej dystrybucji olejków eterycznych lub mieszanin substancji zapachowych, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 5, w których zawarty alkohol etylowy podlega zwolnieniu od akcyzy. Nie określają także tego zwolnienia jako "zwolnienie ze względu na przeznaczenie", w przeciwieństwie do sytuacji wskazanej w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. c). Tym samym w treści faktury wystawionej tytułem ich sprzedaży nie jest wymagane umieszczanie jakichkolwiek dodatkowych adnotacji obejmujących kwestie zwolnienia z akcyzy. Jednocześnie uopa nie zakreśla jakichkolwiek obowiązków po stronie nabywcy olejków eterycznych lub mieszanin substancji zapachowych, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 5, składania bądź przedkładania oświadczeń, zaświadczeń wydanych przez właściwe organy w procesie ich dystrybucji.

W konsekwencji, począwszy od dnia 1 marca 2009 r. podatnik będzie zobowiązany jako podmiot zużywający, do potwierdzania podmiotowi dostarczającemu napoje alkoholowe zużywane do produkcji olejków eterycznych lub mieszanin substancji zapachowych, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 5 uopa, odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie. Nie będzie zobowiązany do wystawiania dokumentów dostawy wyrobów akcyzowych bądź innych, np.: administracyjnego dokumentu towarzyszącego oraz umieszczania, w treści faktury dokumentującej sprzedaż wyrobów własnych stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 5 uopa, informacji na temat sposobu zastosowania (przeznaczenia) wyrobów własnych na dalszym etapie ich zużycia określonego w art. 30 ust. 9 pkt 5. Nabywca wyrobów własnych podatnika natomiast nie będzie zobowiązany do przedłożenia podatnikowi jakichkolwiek dokumentów czy zaświadczeń, wydanych przez naczelnika urzędu celnego potwierdzających zamówienie na odbiór wyrobów własnych, lub oświadczeń (bądź odpowiednio innych dokumentów) o przeznaczeniu wyrobów własnych stwierdzających cel zastosowania (nabycia) wyrobów własnych określony w art. 30 ust. 9 pkt 5 uopa.

Ad 3)

Zdaniem podatnika począwszy od dnia 1 marca 2009 r. zwolnienie z akcyzy alkoholu etylowego zawartego w olejkach eterycznych lub mieszaninach substancji zapachowych, o którym mowa w art. 30 ust. 9 pkt 5 uopa:

a)

nie będzie uwarunkowane posiadaniem przez podatnika jakichkolwiek dowodów świadczących o rzeczywistym (bezpośrednim bądź pośrednim) zastosowaniu, przeznaczeniu wyrobów własnych na cel określony w art. 30 ust. 9 pkt 5 uopa, bądź poinformowaniem nabywcy w jakikolwiek sposób (np. w treści faktury) o możliwym zastosowaniu wyrobów własnych z uwagi na zwolnienie od akcyzy;b) będzie miało zastosowanie w przypadku zbycia przez podatnika wyrobów własnych na rzecz:

1)

producentów artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości;

2)

wyspecjalizowanych hurtowni zaopatrzenia przemysłu spożywczego dokonujących dalszego zbycia wyrobów własnych wytwórcom artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości;

3)

innych nabywców, w sytuacji gdy podatnik nie będzie posiadał informacji o rzeczywistym sposobie zużycia wyrobów własnych przez nabywcę;

4)

zakładów konfekcjonowania w opakowania jednostkowe od 2 do 10 ml, następnie sprzedawanych pośrednio bądź bezpośrednio odbiorcom detalicznym.

Zgodnie z brzmieniem uopa:

* art. 30 ust. 9 pkt 5 - zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w olejkach eterycznych lub mieszaninach substancji zapachowych, stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości;

* art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. c) - zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie również napoje alkoholowe używane: do produkcji olejków eterycznych, mieszanin substancji zapachowych, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 5, wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 4 lub 8, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5-13; w przypadku podmiotu zużywającego zwolnienie od akcyzy dotyczy ilości nieprzekraczających dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b) oraz ust. 2 pkt 1 lit. b).

W świetle powyższego alkohol etylowy zawarty w olejkach eterycznych i mieszaninach substancji zapachowych, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 5 uopa (nie nadających się do bezpośredniego spożycia), objęty jest przedmiotowym zwolnieniem z akcyzy bez konieczności wystąpienia przesłanki określonego przeznaczenia tych wyrobów na etapie zbycia tych olejków i mieszanin przez ich bezpośredniego producenta (w przeciwieństwie do art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. c) uopa, w którym zwolnienie uzależnione jest od przeznaczenia napojów alkoholowych do produkcji olejków eterycznych i mieszanin substancji zapachowych).

Powyższy wniosek wynika z faktu odmiennej regulacji uopa w zakresie zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego zawartego w olejkach eterycznych i mieszaninach substancji zapachowych (art. 30 ust. 9 pkt 5) oraz zwolnienia ze względu na przeznaczenie napojów alkoholowych używanych do produkcji tychże olejków i mieszanin (art. 32 ust. 4 pkt 3).

W przepisach uopa ustawodawca w sposób jednoznaczny rozróżnił zwolnienie z uwagi na przeznaczenie oraz zwolnienie przedmiotowe niezależne od jakichkolwiek uwarunkowań w fazie zbycia wyrobów przez ich producenta.

W konsekwencji, skoro wyroby własne podatnika, co do zasady, stosowane są między innymi do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości, zawarty w nich alkohol etylowy objęty będzie przy dalszej dystrybucji przez podatnika przedmiotowym zwolnieniem od akcyzy.

Tym samym zwolnienie to nie będzie uwarunkowane posiadaniem przez podatnika jakichkolwiek dowodów świadczących o rzeczywistym (bezpośrednim bądź pośrednim) zastosowaniu, przeznaczeniu wyrobów własnych na cel określony w art. 30 ust. 9 pkt 5 uopa, bądź poinformowaniem nabywcy w jakikolwiek sposób (np. w treści faktury) o możliwym zastosowaniu wyrobów własnych z uwagi na zwolnienie z akcyzy.

Zwolnienie to zatem będzie miało zastosowanie w przypadku zbycia przez podatnika wyrobów własnych zarówno na rzecz: producentów artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości, wyspecjalizowanych hurtowni zaopatrzenia przemysłu spożywczego dokonujących dalszego zbycia wyrobów własnych wytwórcom artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości, innych nabywców, w sytuacji gdy podatnik nie będzie posiadał informacji o rzeczywistym sposobie zużycia wyrobów własnych przez nabywcę, jak i zakładów konfekcjonowania w opakowaniajednostkowe od 2 do 10 ml, następnie sprzedawanych pośrednio bądź bezpośrednio odbiorcom detalicznym.

Natomiast obowiązek podatkowy z tytułu niewłaściwego finalnego zastosowania wyrobówwłasnych podatnika (gdyby sytuacja taka wystąpiła), związany z naruszeniem reguł zwolnienia określonych w art. 30 ust. 9 pkt 5 uopa, zaistnieje bezpośrednio wobec tego podmiotu, który wyroby te zastosował niezgodnie z zakresem zwolnienia - na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 1 uopa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Tut. Organ pragnie dodatkowo zauważyć, iż pomimo tego, że stanowisko Zainteresowanego uznać należy za prawidłowe, to w powyższej sprawie ważną kwestią jest zagadnienie prawidłowej klasyfikacji produkowanych wyrobów z dodatkiem alkoholu etylowego. Innymi słowy, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe o ile produkowane i dystrybuowane wyroby (olejki eteryczne, czy też mieszaniny substancji zapachowych, kwalifikowane do kodu CN 3302) nie są wyrobami klasyfikowanymi do kodu CN 2207 lub 2208, tj. np. alkoholem etylowym. Nieprawidłowa klasyfikacja tych wyrobów może bowiem skutkować ich opodatkowaniem.

Należy wyjaśnić przy tym, iż zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane, według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych.

Jednostką uprawnioną do wydawania opinii klasyfikacyjnych jest Urząd Statystyczny (Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl