ILPP3/443-75/09-4/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-75/09-4/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 27 kwietnia 2009 r. (data wpływu 8 maja 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 9 czerwca 2009 r. (data wpływu 15 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego na druku AKC - R.

Pismem z dnia 30 kwietnia 2009 r. nr Naczelnik Urzędu Celnego, działając na podstawie art. 15 oraz art. 170 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego, przekazał ww. wniosek do rozpatrzenia Dyrektorowi Izby Skarbowej w Poznaniu Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie.

Pismem z dnia 9 czerwca 2009 r. (data wpływu do Biura KIP 15 czerwca 2009 r.) uzupełniono wniosek w zakresie opisu stanu faktycznego, pytania do stanu faktycznego i stanowiska Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest producentem materiałów dentystycznych na bazie wosków naturalnych i parafin syntetycznych. Parafiny te są wykorzystywane jako materiał pomocniczy przy produkcji zębów sztucznych i należą do grup taryfowych o kodach CN: 2712 90 99, 2712 90 39, 2712 20 90.

X, powołując się na ustawę o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r., wskazała, iż materiały te mieszczą się w definicji wyrobów energetycznych (art. 86 ust. 1 pkt 2 - wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715) oraz właściwą dla tych wyrobów stawkę, która została uregulowana w art. 89 ust. 2, czyli 0 zł.

Zainteresowany do dnia złożenia wniosku nie dokonał zgłoszenia rejestracyjnego na druku AKC - R, ponieważ nie dokonywał żadnych zakupów ww. wyrobów od dnia wejścia w życie ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z wejściem w życie w dniu 1 marca 2009 r. ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11) X jest nadal zwolniona z obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego na druku AKC - R.

Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ towary o kodach taryfowych CN 2712 90 99, 2712 90 39, 2712 20 90 są objęte stawką podatku akcyzowego 0 zł (art. 89 ust. 2), nie podlega on obowiązkowi rejestracji na dokumencie AKC - R.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Wnioskodawca nabywa towary o kodach CN 2712 90 99, 2712 90 39, 2712 20 90, które w myśl art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy, są wyrobami energetycznymi. Zainteresowany zużywa je jako materiał pomocniczy przy produkcji zębów sztucznych.

Z kolei zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy, stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

W świetle art. 16 ust. 1 ustawy, tylko podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego. Obowiązek ten nie dotyczy podmiotów gospodarczych, które prowadzą działalność gospodarczą wyłącznie w zakresie wyrobów akcyzowych, dla których ustawodawca określił stawkę akcyzy na poziomie 0 zł, co wprost wynika z art. 16 ust. 5 ustawy.

W związku z powyższym X nie ma obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego na druku AKC - R do właściwego naczelnika urzędu celnego, jeżeli prowadzi działalność wyłącznie w zakresie wyrobów akcyzowych, objętych stawką 0 zł.

Należy też zauważyć, iż zgodnie z art. 16 ust. 8 ustawy, podmiot zamierzający prowadzić działalność gospodarczą w zakresie wyrobów energetycznych, o których mowa w art. 89 ust. 2, niebędący podmiotem zarejestrowanym w trybie ust. 1, jest obowiązany przed dniem rozpoczęcia tej działalności powiadomić o tym właściwego naczelnika urzędu celnego, w celu ustalenia dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 2 pkt 2.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl