ILPP3/443-7/11-2/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-7/11-2/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2011 r. (data wpływu 3 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca posiada skład podatkowy, do którego przyjmuje wyroby akcyzowe o kodach CN 2710 19 81 do 99. Wyroby te są wysyłane bezpośrednio z rafinerii z Niemiec i są przyjmowane do składu na podstawie:

* dokumentów wysyłkowych (delivery note) zawierających wszelkie dane o produktach (nazwa, opis, kod CN, wagi netto brutto, objętość, rodzaj opakowań),

* sporządzonego przez firmę "Protokołu przyjęcia wyrobów akcyzowych" na formularzach uprzednio zarejestrowanych w UC (taka jest praktyka tutejszego Urzędu).

Do dostawy nie są dołączane dokumenty ADT, ponieważ w innych krajach Unii Europejskiej do kodów 2710 19 81 do 99 tych dokumentów się nie wystawia.

Powstaje w związku z tym wątpliwość, czy takie wyroby są nabywane w zawieszonej czy w zwolnionej akcyzie, czy firma może przemieszczać je w kraju w procedurze zawieszenia akcyzy, wystawiając dokument ADT.

Urząd Celny Wnioskodawcy ma w tej kwestii wątpliwości i jest zdania, że otrzymane wewnątrzwspólnotowo bez ADT wyroby akcyzowe należy traktować jak otrzymane w zwolnieniu i wolno je przemieszczać w Polsce tylko w procedurze zwolnienia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy firma prowadząca skład podatkowy może przemieszczać wyroby akcyzowe o kodach CN 2710 19 81 do 99 na terenie kraju w procedurze zawieszonej akcyzy (czyli wystawiać do nich ADT), które uprzednio otrzymała wewnątrzwspólnotowo na skład bez dokumentów ADT.

Zdaniem Wnioskodawcy, wewnątrzwspólnotowe nabycie wyrobów akcyzowych o kodach CN 27101981 do 99 przyjętych na skład podatkowy nie jest dostawą w zwolnieniu. Jest to dostawa w zawieszeniu i firma ma prawo przemieszczać te wyroby na terenie Polski w zawieszeniu, a co za tym idzie wystawiać do nich ADT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, użyte w ustawie określenia oznaczają wyroby akcyzowe - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca posiada skład podatkowy, do którego przyjmuje wyroby akcyzowe o kodach CN 2710 19 81 do 99. Wyroby te są wysyłane bezpośrednio z rafinerii z Niemiec.

Do dostawy nie są dołączane dokumenty ADT, ponieważ w innych krajach Unii Europejskiej do kodów 2710 19 81 do 99 tych dokumentów się nie wystawia.

Przedmiotem wątpliwości Spółki jest to, czy prowadząc skład podatkowy może ona przemieszczać wyroby akcyzowe o kodach CN 2710 19 81 do 99 na terenie kraju w procedurze zawieszonej akcyzy (czyli wystawiać do nich ADT), które uprzednio otrzymała wewnątrzwspólnotowo na skład bez dokumentów ADT.

Wyjaśnić zatem należy, iż zgodnie z art. 40 ust. 6 ustawy, procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1 i 5.

Z kolei, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy dotyczy wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6, warunki, o których mowa w ust. 1, mają zastosowanie tylko przy przemieszczaniu tych wyrobów na terytorium kraju, a w przypadku przemieszczania tych wyrobów na terytorium kraju w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy jest wyłącznie dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych zamiast e-AD (art. 41 ust. 4 ustawy).

Stawka podatku dla wyrobów opisanych we wniosku wskazana została w art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy. Zgodnie z tym przepisem stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99 - 1 180,00 zł/1 000 litrów.

Prawodawca przewidział zatem, co do zasady, dla olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, stawkę akcyzy w wysokości 1 180,00 zł/1 000 litrów.

Oznacza to również, iż warunek "objęcia stawką akcyzy inną niż zerową" - określony w art. 40 ust. 6 ustawy - w przypadku opisanych we wniosku wyrobów będzie spełniony, co pozwala na zastosowanie w stosunku do nich procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Tym niemniej nabywane wewnątrzwspólnotowo oleje smarowe mogą korzystać ze zwolnienia od podatku - jeżeli spełnione są warunki art. 32 ust. 5-13 ustawy. Przepis § 10 pkt 2 rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 159, poz. 1070) stanowi bowiem, iż zwalnia się od akcyzy oleje smarowe oznaczone kodem CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy - jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Warunkiem tego zwolnienia jest jednak nadanie ww. wyrobom innego przeznaczenia niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników.

Jeśli zatem, nie jest określone inne niż ww. przeznaczenie - np. wyroby mogą być wykorzystane w celach podlegających opodatkowaniu - opisanych we wniosku olejów smarowych, to nie będą one mogły jeszcze podlegać zwolnieniu od podatku.

Stąd też przemieszczając pomiędzy składami podatkowymi na terytorium kraju - zgodnie z postanowieniami art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. b) - oleje smarowe, Wnioskodawca będzie mógł zastosować procedurę zwieszenia poboru akcyzy.

Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest:

1.

zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD;

2.

złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Zainteresowany przemieszczając oleje smarowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zobowiązany będzie do zastosowania w szczególności e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD.

Ponadto zaznaczyć należy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl