ILPP3/443-7/08-2/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-7/08-2/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 2 stycznia 2008 r. (data wpływu 11 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 stycznia 2008 r. Spółka z o.o. złożyła do Urzędu Celnego w X wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

Pismem z dnia 7 stycznia 2008 r. nr XXX, Naczelnik Urzędu Celnego w X - działając na podstawie art. 170 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego - przekazał wniosek Spółki do rozpatrzenia Dyrektorowi Izby Skarbowej w Poznaniu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca produkuje w składzie podatkowym szeroką frakcję olejową o symbolu PKWiU 24.66.32-90.00 i kodzie CN 3811 w procesie katalitycznego przerobu odpadów z tworzyw sztucznych typu PE poliolefin.

Ww. produkt został ujęty pod pozycją 15 załącznika nr 1 do ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), z czego wynika, że jest on wyrobem akcyzowym. Jednocześnie wyrób został wymieniony w pozycji 10 załącznika nr 2 do ww. ustawy, zatem niewątpliwie jest wyrobem akcyzowym zharmonizowanym.

Spółka zamierza:

1.

sprzedać ww. produkt do elektrociepłowni w celu spalenia go w kotłowni jako dodatek do mazutu - w wyniku spalenia ww. produktu wraz z mazutem w elektrociepłowni powstanie energia elektryczna oraz ciepło jako produkt uboczny,

2.

sprzedać ww. produkt do kotłowni, która ma możliwości technologiczne w celu spalenia go w całości - w wyniku spalenia ww. produktu powstanie energia cieplna,

3.

zużyć ww. produkt w swoim składzie podatkowym do wytworzenia energii cieplnej potrzebnej do cyklu produkcyjnego (wytwornica spalin).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Kiedy powstaje obowiązek zapłaty podatku akcyzowego przez podatnika i jaka będzie stawka tego podatku w przypadku:

1.

sprzedaży produktu do elektrociepłowni w celu spalenia go w kotłowni jako dodatek do mazutu.

2.

sprzedaży produktu do kotłowni, która ma możliwości technologiczne w celu spalenia go w całości.

3.

zużycia produktu w swoim składzie podatkowym do wytworzenia energii cieplnej potrzebnej do cyklu produkcyjnego (wytwornica spalin).

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na to, że przedmiotowa szeroka frakcja olejowa, o symbolu PKWiU 24.66.32-90.00 jest produkowana w składzie podatkowym, zatem pobór akcyzy stosownie do art. 26 ust. 1 pkt 1 ustawy będzie zawieszony.

Zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i obowiązek zapłaty podatku akcyzowego powstanie:

1.

w dniu wyprowadzenia przedmiotowego produktu poza teren składu podatkowego, czyli z dniem sprzedaży ww. szerokiej frakcji olejowej elektrociepłowni w celu spalenia go w kotłowni,

2.

w dniu wyprowadzenia przedmiotowego produktu poza teren składu podatkowego, czyli z dniem sprzedaży ww. szerokiej frakcji olejowej do kotłowni, która ma możliwości technologiczne w celu spalenia w całości,

3.

z dniem zużycia przedmiotowego produktu do wytworzenia energii cieplnej potrzebnej do cyklu produkcyjnego.

W związku z tym, że przedmiotowy produkt należy zaklasyfikować do wyrobów zamieszczonych pod pozycją 29 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 grudnia 2006 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.), zatem produkt ten będzie opodatkowany stawką "0".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", wyroby akcyzowe zharmonizowane to paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 2 do ustawy.

Z kolei art. 62 ust. 1 ustawy stanowi, iż do paliw silnikowych i olejów opałowych w rozumieniu ustawy zalicza się wyroby wymienione w poz. 1-12 załącznika nr 2 do ustawy.

Należy zauważyć, iż pod pozycją 10 załącznika nr 2 do ustawy, sklasyfikowano towary objęte symbolem 24.66.32 oraz kodem CN 3811.

Zgodnie zatem z cyt. wyżej definicją, wyroby produkowane przez Spółkę zaliczane są do paliw silnikowych i olejów opałowych a tym samym do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

Istotną kwestią w opisanym przez Spółkę przypadku jest ustalenie właściwej stawki podatku akcyzowego.

W myśl art. 65 ust. 1 ustawy, stawka akcyzy na paliwa silnikowe wynosi 2.000 zł od 1.000 litrów gotowego wyrobu, na oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe 233 zł od 1.000 litrów gotowego wyrobu, na ciężkie oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe 60 zł od 1.000 kilogramów gotowego wyrobu, a na gaz płynny i metan używany do napędu pojazdów samochodowych 700 zł od 1.000 kilogramów gotowego wyrobu.

Minister Finansów rozporządzeniem z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem", obniżył stawki akcyzy do wysokości określonej w załącznikach.

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia stawki akcyzy określone m.in. w art. 65 ust. 1 ustawy (...), obniża się do wysokości określonej w załączniku nr 1 do rozporządzenia - dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju.

W świetle uregulowań pozycji 2 ww. załącznika, który zawiera tabelę stawek akcyzy dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju, bez względu na symbol PKWiU oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe:

a.

z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa od 890 kg/m 3, w przypadku gdy są zabarwione na czerwono i oznaczone znacznikiem, opodatkowane są stawką 232,00 zł/1.000 l,

b.

pozostałe z wyłączeniem ciężkich olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe opodatkowane są stawką 60,00 zł/1.000 kg.

Z kolei w myśl § 3 ust. 1 rozporządzenia, stawki akcyzy określone w poz. 2 lit. a) załącznika nr 1 do rozporządzenia (...), stosuje się dla olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe, z których 30% lub więcej objętościowo destyluje w 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa od 890 kg/m 3, w przypadku gdy oleje te są zabarwione na czerwono i oznaczone znacznikiem.

W przypadku zatem, gdy produkowany przez Wnioskodawcę wyrób przeznaczony będzie do celów opałowych należy zastosować jedną z dwóch powyżej wskazanych stawek.

Przy czym zastosowanie stawki 232,00 zł/1.000 l uzależnione będzie od spełnienia powyższych warunków jak i tych, które zostały uregulowane w § 4 ust. 1 rozporządzenia.

Jeśli wyrób nie spełnia wskazanych warunków i nie jest jednocześnie ciężkim olejem opałowym przeznaczonym na cele opałowe opodatkowany będzie stawką 60,00 zł/1.000 kg.

Odnośnie pierwszych dwóch pytań zadanych przez Wnioskodawcę należy stwierdzić, że w myśl art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy, opodatkowaniu akcyzą podlega wyprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego.

Zgodnie natomiast z art. 6 ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności podlegających opodatkowaniu, chyba że ustawa stanowi inaczej.

Z kolei w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie przepis art. 28 ust. 1 pkt 2 ustawy, który szczegółowo reguluje kwestie powstania obowiązku podatkowego. W myśl jego postanowień w przypadku wyprowadzenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, obowiązek podatkowy powstaje w dniu wyprowadzenia tych wyrobów poza teren składu podatkowego.

Stosownie do uregulowań art. 19 ust. 1 ustawy, podatnicy są obowiązani do obliczenia i zapłaty akcyzy za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek właściwej izby celnej, chyba że z przepisów ustawy wynika inny termin płatności.

Z kolei w myśl art. 19 ust. 2 i ust. 3 ustawy, w przypadku wyrobów akcyzowych zharmonizowanych podatnicy są również obowiązani do obliczenia i zapłaty akcyzy wstępnie za okresy dzienne. Wstępnych wpłat akcyzy za okresy dzienne dokonuje się nie później niż 25 dnia po dniu, w którym powstał obowiązek podatkowy. Wpłaty dzienne dokonywane za miesiąc rozliczeniowy są uwzględniane przy rozliczeniu akcyzy, o której mowa w ust. 1, za dany miesiąc rozliczeniowy.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że rozliczenie różnicy między sumą wstępnych wpłat akcyzy za okresy dzienne, a należnym podatkiem akcyzowym w rozliczanym miesiącu, winno nastąpić za okres rozliczanego miesiąca w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Odnośnie trzeciego zagadnienia zastosowanie znajdzie natomiast art. 28 ust. 1 pkt 4 ustawy, który stanowi, że zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w przypadku zużycia wyrobu akcyzowego zharmonizowanego w składzie podatkowym, z wyjątkiem przypadków, gdy wyrób ten jest przeznaczony do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego zharmonizowanego, obowiązek podatkowy powstaje z dniem jego zużycia.

W niniejszym przypadku zastosowanie znajdą ponadto przytoczone powyżej zasady rozliczania akcyzy określone w art. 19 ustawy.

Ponadto należy zaznaczyć, iż tut. Organ podatkowy jako niewłaściwy rzeczowo nie dokonuje klasyfikacji wyrobów a niniejsza interpretacja jest o tyle prawidłowa o ile trafne i prawidłowe są elementy składowe przedstawionego zdarzenia przyszłego a w szczególności klasyfikacja produkowanych przez Wnioskodawcę wyrobów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl