ILPP3/443-68/13-4/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-68/13-4/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2013 r. (data wpływu 27 września 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 30 grudnia 2013 r. (data wpływu 2 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia od akcyzy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia od akcyzy. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 30 grudnia 2013 r. (data wpływu 2 stycznia 2014 r.) w zakresie doprecyzowania opisu stanu faktycznego, przeformułowania pytania oraz stanowiska w sprawie

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest spółką prawa handlowego i jego przedmiotem działalności jest m.in. zbieranie oraz transport odpadów innych niż niebezpieczne (komunalne), zagospodarowanie terenów zieleni, wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi i dzierżawionymi, zarządzanie nieruchomościami wykonywane na zlecenie, zarządzanie cmentarzem komunalnym i strefą płatnego parkowania oraz wytwarzanie i zaopatrywanie w parę wodną, gorącą wodę i powietrze do układów klimatyzacyjnych. W związku z powyższym w strukturze organizacyjnej Zainteresowanego działają trzy wydziały: ciepłowniczy, komunalny i gospodarki nieruchomościami. Działalność gospodarczą Wnioskodawca prowadzi od 1998 r. i w tym też roku powstał z przekształcenia zakładu budżetowego w spółkę prawa handlowego. Właścicielem Zainteresowanego jest w 100% Gmina. W dniu 1 sierpnia 2013 r. Wnioskodawca połączył się z inną Spółką prawa handlowego i przejął wszystkie koszty, przychody, zobowiązania i należności, wszedł we wszelkie prawa i obowiązki Spółki przejętej na zasadzie inkorporacji. W ciągu dalszym 100% udziałowcem Zainteresowanego po połączeniu jest Gmina. Wnioskodawca powiększył tym samym zakres świadczonych usług o zarządzanie nieruchomościami oraz na podstawie umowy dzierżawy mienia ciepłowniczego z dniem 1 czerwca 2013 r. o produkcję i dystrybucję ciepła. Po połączeniu Zainteresowany kontynuuje działalność gospodarczą w trzech ww. wydziałach, z których można wyodrębnić składniki majątkowe (materialne i niematerialne). Każdy z tych wydziałów pomimo, że działa jako jedno przedsiębiorstwo mogłoby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące swoje zadania. W związku z rozpoczęciem w czerwcu 2013 r. działalności w zakresie produkcji i dystrybucji ciepła Wnioskodawca zużywa miał węglowy do produkcji energii cieplnej. Poza tym, Zainteresowany nabywa również miał węglowy do ogrzania swoich pomieszczeń gospodarczych oraz budynku biura. Od października 2013 r. cały majątek Ciepłowni o wartości ponad 9 mln złotych - od czerwca 2013 r. dzierżawiony od Gminy - będzie stanowił majątek Wnioskodawcy na podstawie aportu właściciela, tj. Gminy.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, że kod CN wyrobu węglowego, który jest przez niego zużywany to 2701. Wnioskodawca w 2013 r. nie spełnia przesłanek zawartych w definicji zakładu energochłonnego, natomiast od 1 stycznia 2014 r. będzie zakładem energochłonnym. W 2013 r. w Zainteresowany nie ma możliwości wyliczenia wskaźnika procentowego liczonego jako udział zakupu węgla w wartości produkcji sprzedanej albowiem rok 2013 to pierwszy rok prowadzenia działalności ciepłowniczej (nie ma wykonania za 2012 r.), natomiast wskaźnik liczony na potrzeby 2014 r. przekroczy 10% (zakup węgla w 2013 r./wartość produkcji sprzedanej w 2013 r.). Wnioskodawca stoi na stanowisku, że działalność Ciepłowni stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumianą jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące swoje zadania. W opisywanym stanie faktycznym Zainteresowany jest nabywcą wyrobów węglowych w tym przypadku miału węglowego w celach opałowych. Miał węglowy zużywany jest przez Wnioskodawcę na potrzeby wytwarzania ciepła.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku).

Czy w 2014 r. zakup miału węglowego przez Zainteresowanego o kodzie CN 2701 zużywanego do celów opałowych może skorzystać ze zwolnienia z akcyzy zawartego w art. 31a ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym, gdzie zwolnieniu od akcyzy podlegają czynności, których przedmiotem są wyroby węglowe przeznaczone do celów opałowych m.in. przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe.

Zdaniem Wnioskodawcy, spełnia przesłanki zawarte w art. 31a ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym, tzn. że w 2014 r. jest zakładem energochłonnym i złoży informację AKC-R we właściwym oddziale Urzędu Celnego co pozwoli mu od 1 stycznia 2014 r. nabywać wyroby węglowe bez uwzględnionego w cenie podatku akcyzowego. Zwalnia się bowiem od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby węglowe przeznaczone do celów opałowych m.in. przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe. Spółka spełniając przesłanki wyczerpujące definicję zakładu energochłonnego stoi na stanowisku, że nabywane wyroby węglowe w celach opałowych powinny być zwolnione z podatku akcyzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.) - dalej zwanej ustawą - wyroby węglowe, to wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy.

Pod poz. 19 tego załącznika wymieniono węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, klasyfikowane do kodu CN 2701.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 23a ustawy - pośredniczący podmiot węglowy to podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju:

a.

dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów węglowych, lub

b.

używający wyrobów węglowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów nieobjętych zwolnieniem od akcyzy, lub

c.

używający wyrobów węglowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów niepodlegających opodatkowaniu akcyzą

- który pisemnie powiadomił właściwego naczelnika urzędu celnego o tej działalności.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 23c ustawy - finalny nabywca węglowy to podmiot, który:

a.

nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby węglowe, lub

b.

posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby węglowe

- niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy - w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu;

2.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego;

3.

import wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego;

4.

użycie wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy;

5.

użycie wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego:

a.

nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 1, do celów innych niż zwolnione na podstawie tego przepisu, przy czym za takie użycie uznaje się również naruszenie warunków, o których mowa w art. 31a ust. 3, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31a ust. 1,

b.

uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,

c.

jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży wyrobów węglowych finalnemu nabywcy węglowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony w należnej wysokości;

6.

użycie lub sprzedaż wyrobów węglowych uzyskanych w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary;

7.

powstanie ubytków wyrobów węglowych.

W przypadku sprzedaży wyrobów węglowych sprzedawca jest obowiązany ustalić, czy sprzedaje te wyroby pośredniczącemu podmiotowi węglowemu czy finalnemu nabywcy węglowemu (art. 9a ust. 4 ustawy).

W myśl art. 31a ust. 1 pkt 8 ustawy - zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby węglowe przeznaczone do celów opałowych przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe.

Stosownie do art. 31a ust. 3 pkt 1 ustawy - warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, jest w przypadku sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu - wystawienie przez podmiot sprzedający wyroby węglowe dokumentu dostawy lub faktury, jeżeli określa ona pozycję CN wyrobów węglowych, ich ilość w kilogramach i ich przeznaczenie uprawniające do zwolnienia od akcyzy, oraz potwierdzenie podpisem nabycia tych wyrobów przez finalnego nabywcę węglowego.

Zgodnie z art. 31a ust. 4 ustawy - podpis potwierdzający nabycie wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, może zostać złożony:

1.

na dokumencie dostawy lub fakturze, o których mowa w ust. 3 pkt 1, lub

2.

w umowie zawartej pomiędzy sprzedawcą wyrobów węglowych a finalnym nabywcą węglowym.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zużywa wyroby węglowe o kodzie CN 2701 i od 1 stycznia 2014 r. jest zakładem energochłonnym. Rok 2013 jest pierwszym rokiem prowadzenia działalności ciepłowniczej i wskaźnik liczony na potrzeby 2014 r. przekroczy 10% (zakup węgla w 2013 r./wartość produkcji sprzedanej w 2013 r.).

Stosownie do art. 31a ust. 7 ustawy, przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe rozumie się podmiot, u którego udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zakład energochłonny wykorzystujący wyroby węglowe nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Wskazać należy, że zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy, dotyczy czynności sprzedaży wyrobów węglowych, której w opisanym zdarzeniu wykona pośredniczący podmiot węglowy Zainteresowanemu.

Zatem, Zainteresowany będąc zakładem energochłonnym w przypadku nabycia wyrobów węglowych przeznaczonych do celów opałowych może dokonywać ich zakupu w 2014 r. bez podatku akcyzowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl