ILPP3/443-63/14-2/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-63/14-2/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2014 r. (data wpływu 8 kwietnia 2014 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wyrobów tytoniowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wyrobów tytoniowych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza konfekcjonować zioło Origanum majorana L., potocznie zwane majerankiem, w opakowania po 100g w celu odsprzedaży do sklepów spożywczych. Majeranek będzie sprzedawany m.in. jako produkt do przyprawiania dań, marynowania mięs. Surowiec będzie pozyskiwany od lokalnych szkółek zielarskich, a następnie liście będą suszone i pocięte. Będzie również kupowany od potentatów spożywczych jak firma "a" i "b". Produkt nie będzie zawierał nikotyny i będzie miał zastosowanie w przemyśle spożywczym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Origanum majorana L. - potocznie zwany majerankiem - przeznaczony do m.in. marynowania mięs i przyprawiania dań, produkt nie zawiera tytoniu ani nikotyny, może być zaliczany do wyrobów tytoniowych (tytoniu do palenia) w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Origanum majorana L. - potocznie zwany majerankiem - przeznaczony do marynowania mięs i przyprawiania dań, produkt nie zawierający tytoniu ani nikotyny, będzie zaliczany do wyrobów tytoniowych (tytoniu do palenia) w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwana dalej ustawą, reguluje opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą" wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy (art. 1 ust. 1).

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku Nr 1 do ustawy.

W poz. 42 ww. załącznika Nr 1 do ustawy, do wyrobów akcyzowych zaliczono papierosy, tytoń do palenia, cygara i cygaretki - bez względu na kod CN.

Do wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy zalicza się - w myśl art. 98 ust. 1 ustawy - bez względu na kod CN:

* papierosy;

* tytoń do palenia;

* cygara i cygaretki.

Zgodnie z art. 98 ust. 5 ustawy, za tytoń do palenia uznaje się:

1.

tytoń, który został pocięty lub inaczej podzielony, skręcony lub sprasowany w postaci bloków oraz nadający się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego;

2.

odpady tytoniowe oddane do sprzedaż detalicznej, niebędące papierosami, cygarami lub cygaretkami w rozumieniu ust. 2, 3 i 4, a nadające się do palenia.

Zgodnie zaś z ust. 8 tego artykułu, za tytoń do palenia uznaje się produkty składające się w całości albo w części z substancji innych niż tytoń, lecz poza tym spełniające kryteria ustalone w ust. 2, 3 lub 5 ustawy i traktowane są wtedy jako papierosy i tytoń do palenia. Tytoniem do palenia, będzie więc nie tylko tytoń, ale również każdy inny produkt spełniający kryteria ustalone m.in. w art. 98 ust. 2, 3 lub 5 ustawy. Jedynie dla celów medycznych (wyroby są wykorzystywane wyłącznie w celach medycznych) prawodawca wskazał, że nie traktuje się jako wyrobów tytoniowych produktów, które nie zawierają tytoniu.

Opisywany produkt będzie wykorzystywany jako zioło do marynowania mięs i przyprawiania dań. Zgodnie z interpretacją indywidualną z dnia 26 marca 2014 r. produkt Origanum majorana L. potocznie zwany majerankiem jest zakwalifikowany jako tytoń, w myśl ustawy o podatku akcyzowym. Pomimo, że produkt byłby sprzedawany w celach spożywczych, to jeśli będzie się nadawał do palenia, będzie zaliczony do tytoniu. Należy zaznaczyć, że dla celów podatkowych, nie ma znaczenia jego inne przeznaczenie, jeżeli nadaje się do palenia. Majeranek będzie pocięty lub inaczej podzielony, skręcony lub sprasowany w postaci bloków oraz nadający się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego. Origanum majorana L. potocznie zwany majerankiem ma głównie zastosowanie w przemyśle spożywczym jako przyprawa oraz w przemyśle zielarskim jako środek regulujący trawienie. Jednakże bez znaczenia jest jego główne przeznaczenie, jeśli produkt ten nadaje się do palenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 752) - dalej zwanej ustawą - użyte w ustawie określenia oznaczają wyroby akcyzowe wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W pozycji 42 załącznika nr 1 do ustawy, zawierającego wykaz wyrobów akcyzowych, wskazano że wyrobami akcyzowymi są papierosy, tytoń do palenia, cygara i cygaretki bez względu na kod CN. Natomiast w pozycji 45 zapisano, że bez względu na kod CN wyrobem akcyzowym jest susz tytoniowy.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza konfekcjonować zioło Origanum majorana L., - potocznie zwane majerankiem - w opakowania po 100g w celu odsprzedaży do sklepów spożywczych. Majeranek będzie sprzedawany m.in. jako produkt do przyprawiania dań, marynowania mięs. Surowiec będzie pozyskiwany od lokalnych szkółek zielarskich, a następnie liście będą suszone i pocięte. Będzie również kupowany od potentatów spożywczych jak firma "a" i "b". Produkt nie będzie zawierał nikotyny i będzie miał zastosowanie w przemyśle spożywczym.

Zgodnie z art. 98 ust. 1 ustawy do wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy zalicza się bez względu na kod CN:

1.

papierosy;

2.

tytoń do palenia;

3.

cygara i cygaretki.

W myśl art. 98 ust. 2 ustawy za papierosy uznaje się:

1.

tytoń zrolowany nadający się do palenia w tej postaci, który nie jest cygarami ani cygaretkami w rozumieniu ust. 4;

2.

tytoń zrolowany, który w drodze nieprzemysłowej obróbki jest umieszczany w tutkach z bibuły papierosowej;

3.

tytoń zrolowany, który w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki jest owijany w bibułę papierosową.

Zgodnie z art. 98 ust. 5 ustawy, za tytoń do palenia uznaje się:

1.

tytoń, który został pocięty lub inaczej podzielony, skręcony lub sprasowany w postaci bloków oraz nadający się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego;

2.

odpady tytoniowe będące pozostałościami liści tytoniu i produktami ubocznymi uzyskanymi podczas przetwarzania tytoniu lub produkcji wyrobów tytoniowych, oddane do sprzedaży detalicznej, niebędące papierosami, cygarami lub cygaretkami, a nadające się do palenia.

Ponadto, produkty składające się w całości albo w części z substancji innych niż tytoń, lecz poza tym spełniające kryteria ustalone w ust. 2, 3 lub 5, są traktowane jako papierosy i tytoń do palenia. Jednakże nie traktuje się jako wyrobów tytoniowych produktów, które nie zawierają tytoniu i są wykorzystywane wyłącznie w celach medycznych (art. 98 ust. 8 ustawy).

W myśl powyższych przepisów, co do zasady, za papierosy uważa się wyroby zawierające tytoń zrolowany. Ponadto, za papierosy uważa się również produkty, które składają się w całości albo w części z substancji innych niż tytoń. Zatem akcyzie mogą podlegać produkty, które nie zawierają tytoniu lecz wypełniają kryteria określone w przepisie art. 98 ust. 2 ustawy. Z opodatkowania akcyzą są natomiast wyłączone wyroby, które nie zawierają tytoniu i są wykorzystywane wyłącznie w celach medycznych.

Stwierdzić zatem należy, że z uwagi na fakt, że majeranek nie wypełnia dyspozycji art. 98 ust. 1 ustawy, nie jest wyrobem tytoniowym. Nie jest on bowiem wyrobem zrolowanym wyprodukowanym w określony w przepisie art. 98 ust. 2 ustawy sposób. Nie spełnia on również dyspozycji z przepisu art. 98 ust. 5 i 8 ustawy, gdyż jak jednoznacznie podkreśla Wnioskodawca zamierza konfekcjonować zioło Origanum majorana L. - potocznie zwane majerankiem - w opakowania po 100g w celu odsprzedaży do sklepów spożywczych. Majeranek będzie sprzedawany jako produkt do przyprawiania dań, marynowania mięs.

Reasumując, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Origanum majorana L., potocznie zwany majerankiem, w przypadku zużycia go do marynowania mięs i przyprawiania dań nie jest wyrobem tytoniowym w rozumieniu ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie należy zauważyć, że powołana interpretacja prawa podatkowego z dnia 26 marca 2014 r., wydana została w indywidualnej sprawie i osadzona jest w konkretnym stanie faktycznym i tylko do niego się zawęża, w związku z tym nie ma mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Stosownie do przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie przedstawionego zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl