ILPP3/443-61/09-2/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-61/09-2/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 3 kwietnia 2009 r. (data wpływu do Biura KIP w Lesznie 16 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego jest:

1.

prawidłowe - w zakresie stawki na paliwa opałowe,

2.

nieprawidłowe - w zakresie stawki na paliwa silnikowe,

3.

nieprawidłowe - w zakresie produkcji w składzie podatkowym,

4.

prawidłowe - w zakresie znakowania i barwienia.

UZASADNIENIE

W dniu 10 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obrotu wyrobami akcyzowymi.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca produkuje szeroką frakcję olejową o symbolu PKWiU 24.66.32-90.00, nr CN 3811 w procesie katalitycznego przerobu odpadów tworzyw sztucznych typu PE poliolefin, w celach opałowych i jako dodatek do paliw silnikowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Ile będzie wynosić stawka podatku akcyzowego w przypadku sprzedaży przedmiotowej szerokiej frakcji w celach opałowych.

2.

Ile wynosić będzie stawka podatku akcyzowego w przypadku sprzedaży przedmiotowej szerokiej frakcji jako dodatek do paliw silnikowych.

3.

Czy do produkcji szerokiej frakcji olejowej powstającej z przetworzenia polipropylenu oraz polietylenu o kodzie CN 3811 wymagane jest prowadzenie składu podatkowego.

4.

Czy przedmiotowa szeroka frakcja o kodzie CN 3811 podlega obowiązkowi znakowania i barwienia, jeśli zostanie przeznaczona do spalania w kotłowniach olejowych.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

W przypadku użycia przedmiotowej frakcji do celów opałowych zastosowanie znajdzie przepis art. 89 ust. 1 pkt 15 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy, paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

W art. 86 ust. 2 ustawy, jest mowa o wyrobach energetycznych przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych do napędu silników spalinowych. Zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 6 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy zalicza się wyroby objęte pozycją CN 3811.

Z powyższego wynika, iż przedmiotowa szeroka frakcja przeznaczona do użycia, oferowana na sprzedaż lub używana do celów opałowych jest paliwem opałowym.

W związku z tym, że przedmiotowa szeroka frakcja nie jest wymieniona w art. 89 ust. 1 pkt 10 ustawy, należy ją zaliczyć do pozostałych paliw opałowych, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 ustawy.

Zatem stawka podatku dla przedmiotowej szerokiej frakcji, której gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kg/metr sześcienny, będzie wynosiła 232 zł/1000 litrów.

Ad. 2

Stosownie do treści art. 89 ust. 2 ustawy, stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Jak z powyższego przepisu wynika, w przypadku użycia szerokiej frakcji jako dodatku do paliw silnikowych stawka akcyzy wynosiła będzie 0 zł.

Ad. 3

Zgodnie z art. 47 ust. 1 ustawy, produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym.

Przedmiotowa szeroka frakcja o kodzie CN 3811 nie jest ujęta w załączniku nr 2 do ustawy. W przypadku produkcji przedmiotowej szerokiej frakcji w celach opałowych będzie ona objęta inną stawką niż zerowa. Zatem produkcja szerokiej frakcji w celach opałowych może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym.

Szeroka frakcja produkowana w celu użycia jako dodatek do paliw silnikowych będzie objęta stawką zerową.

Zatem, w opisanym stanie faktycznym produkcja szerokiej frakcji w celu użycia jako dodatek do paliw silnikowych może odbywać się poza składem podatkowym.

Ad. 4

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, obowiązkowi znakowania i barwienia podlegają:

1.

oleje opałowe o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 69, z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350 stopni Celsjusza lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kg/metr sześcienny,

2.

oleje napędowe o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49 - przeznaczone na cele opałowe,

3.

oleje napędowe o kodach od CN 2710 19 41 do 2710 19 49 - wykorzystywane do celów żeglugi, w tym rejsów rybackich.

Z uwagi na to, że szeroka frakcja o kodzie CN 3811 nie mieści się w żadnej z ww. grup, nie będzie podlegała obowiązkowi znakowania i barwienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest:

1.

prawidłowe - w zakresie stawki na paliwa opałowe,

2.

nieprawidłowe - w zakresie stawki na paliwa silnikowe,

3.

nieprawidłowe - w zakresie produkcji w składzie podatkowym,

4.

prawidłowe - w zakresie znakowania i barwienia.

W myśl art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W opinii tut. Organu stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pierwszego z przedstawionych zagadnień jest prawidłowe. Trafnie bowiem Spółka wskazuje, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 6 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy zalicza się wyroby objęte pozycją CN 3811.

Zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy, paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

Należy zgodzić się z Zainteresowanym, iż z powyższego wynika, iż przedmiotowa szeroka frakcja przeznaczona do użycia, oferowana na sprzedaż lub używana do celów opałowych jest paliwem opałowym.

Natomiast w związku z tym, że przedmiotowa szeroka frakcja nie jest wymieniona w art. 89 ust. 1 pkt 10 ustawy, należy ją zaliczyć do pozostałych paliw opałowych, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 ustawy.

W przypadku zatem, użycia przedmiotowej frakcji do celów opałowych stawka podatku dla przedmiotowej szerokiej frakcji, której gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kg/metr sześcienny, będzie wynosiła 232 zł/1000 litrów.

Interpretacja przepisu art. 89 ust. 2 ustawy, przedstawiona przez Wnioskodawcę nie jest jednak właściwa.

Zgodnie bowiem z tym przepisem stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Zainteresowany twierdzi, iż: "Jak z powyższego przepisu wynika w przypadku użycia szerokiej frakcji jako dodatku do paliw silnikowych stawka akcyzy wynosiła będzie 0 zł".

Taka wykładnia ww. przepisu jest sprzeczna z jego jednoznacznym brzmieniem. Interpretacja językowa prowadzi bowiem do wniosku, iż prawodawca wskazał (po przecinku), iż stawki 0 zł nie można zastosować do wyrobów energetycznych przeznaczonych do celów:

* opałowych,

* jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych,

* do napędu silników spalinowych albo

* jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Zastosowanie szerokiej frakcji olejowej o kodzie CN 3811 uzyskiwanej w procesie katalitycznego przerobu odpadów tworzyw sztucznych typu PE poliolefin, w celach jako dodatek do paliw silnikowych wymaga zatem zastosowania stawki określonej w art. 89 ust. 1 pkt 14 ustawy. Zgodnie z tym przepisem stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla pozostałych paliw silnikowych - 1822,00 zł/1000 litrów.

Dodać przy tym należy, iż ww. wyrób zgodnie z treścią art. 86 ust. 2 ustawy, uznać należy za paliwo silnikowe, ponieważ paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

W świetle powyższego za nieprawidłowe należało również uznać trzecie ze stanowisk przedstawionych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

Wynika to przede wszystkim z uregulowania art. 40 ust. 6 ustawy.

W myśl tego przepisu, procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1.

Tym niemniej trafnie Wnioskodawca zauważył, iż brak jest ww. szerokiej frakcji olejowej o kodzie CN 3811 załączniku nr 2 do ustawy. Skoro jednak stawka 0 zł nie może być zastosowana w stosunku do tego wyrobu, m.in. w przypadkach wskazanych w zagadnieniu drugim (stawka na paliwa silnikowe), to wyrób ten powinien być wówczas również produkowany w składzie podatkowym.

Zgodnie bowiem z art. 47 ust. 1 ustawy, produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji:

1.

wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych;

2.

mniej niż 1 000 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, win gronowych uzyskanych z winogron pochodzących z upraw własnych, o których mowa w art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 22 stycznia 2004 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina (Dz. U. Nr 34, poz. 292, z późn. zm.);

3.

piwa, wina i napojów fermentowanych, wytwarzanych domowym sposobem przez osoby fizyczne na własny użytek i nieprzeznaczonych do sprzedaży;

4.

mniej niż 10 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, alkoholu etylowego, dokonywanej przez gorzelnie prawnie i ekonomicznie niezależne od wszelkich innych gorzelni oraz niedziałające na podstawie licencji uzyskanej od innego podmiotu;

5.

wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona przedpłata akcyzy;

6.

energii elektrycznej.

Poza powyższym, należy potwierdzić prawidłowość dokonanej przez Wnioskodawcy wykładni w zakresie ostatniego z pytań. Trafnie w świetle art. 90 ust. 1 ustawy, konkluduje Spółka, iż: " (...) szeroka frakcja o kodzie CN 3811 nie mieści się w żadnej z ww. grup, nie będzie podlegała obowiązkowi znakowania i barwienia".

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl