ILPP3/443-60/14-2/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-60/14-2/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 2 kwietnia 2014 r. (data wpływu 4 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie nabycia wewnątrzwspólnotowego olejów smarowych - jest:

1.

prawidłowe - w zakresie zagadnienia pierwszego,

2.

nieprawidłowe - w pozostałym zakresie.

UZASADNIENIE

W dniu 4 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie nabycia wewnątrzwspólnotowego olejów smarowych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej: Spółka) zamierza nabywać oleje smarowe o kodach CN 2710 19 71-83 2710 1987-99 od kontrahenta z Belgii, choć Spółka nie wyklucza w przyszłości nabywania tych olejów z innych państw UE, w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Zgodnie z wiedzą Wnioskodawcy większość krajów UE, w tym Belgia, nie traktują tych produktów jako wyroby akcyzowe.

Nabywane oleje będą po części zużywane przez Spółkę w Polsce do konserwacji i napraw maszyn, do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, po części zaś sprzedawane kontrahentom w kraju.

Spółka jest zarejestrowana w zakresie podatku akcyzowego jako podmiot wykonujący działalność podlegającą zwolnieniu od akcyzy jako podmiot zużywający, jak również niepodlegajacą zwolnieniu z akcyzy. Spółka nie prowadzi składu podatkowego.

Z uwagi na fakt, że oleje smarowe nie są towarami akcyzowymi w Belgii, zaś na terytorium kraju objęte są stawką akcyzy inną niż stawka zerowa (art. 89 ust. 1 pkt 11 - 1.180,00 zł/1.000 litr). Zainteresowany ma wątpliwości co do sposobu i procedury w jakiej oleje smarowe miałyby być sprowadzane z UE.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy w celu zastosowania zwolnienia w odniesieniu do nabywanych wewnątrzwspólnotowych olejów smarowych Spółka musiałaby otrzymać zezwolenie na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca zgodnie z art. 32. ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwanej dalej ustawą oraz spełnić przesłanki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ww. ustawy.

2. Czy przemieszczanie towarów, które będą zużywane na potrzeby Spółki będzie odbywać się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

3. Czy wyroby przeznaczone na sprzedaż będą przemieszczane w procedurze z zapłaconą akcyzą, czy Spółka musi mieć status zarejestrowanego odbiorcy w stosunku do tych wyrobów.

4. Jaką ewidencję Spółka jest zobligowana prowadzić jako podmiot zużywający i czy możliwe jest zastąpienie dokumentu dostawy fakturą bez konieczności umieszczania na niej danych jakie wymagane są w stosunku do dokumentu dostawy.

5. Czy Spółka w przypadku olejów smarowych, które zamierza sprzedawać będzie zobligowana prowadzić ewidencję zgodnie z § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie niektórych ewidencji wyrobów akcyzowych.

Wnioskodawca przedstawił następujące stanowiska.

Ad. 1)

Zgodnie z art. 32 ust. 3 pkt 4 ustawy, ustawodawca warunkuje skorzystanie ze zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie nabycie wewnątrzwspólnotowe przez zarejestrowanego odbiorcę w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający.

Aby skorzystać ze zwolnienia w celu zużycia olejów smarowych jako podmiot zużywający Spółka poza posiadaniem statusu zarejestrowanego odbiorcy powinna także spełnić warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13.

Szczegółowa analiza art. 32 pkt 5-13 prowadzi do następujących wniosków:

* ust. 5 pkt 1 Spółka będąc podmiotem zużywającym nie musi składać zabezpieczenia akcyzowego;

* ust. 5 pkt 2 Kontrahent Spółki nie wystawi dokumentu dostawy, gdyż nie jest żadnym z podmiotów, o których mowa w § 2.1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 września 2013 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. z 2013 r. poz. 1108);

* ust. 5 pkt 6, 10, 11, 12 i 13 Spółki nie dotyczą.

Ad. 2)

Zdaniem Spółki, w celu zastosowania zwolnienia zgodnie z art. 32 ust. 3 pkt 4 ustawy, nie ma wymogu nabywania wyrobów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy w przypadku wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, procedura zawieszenia poboru akcyzy nie ma tu zastosowania, Zgodnie bowiem z art. 2 pkt 12 ustawy, procedura zawieszenia poboru akcyzy oznacza procedurę stosowaną podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe. Ustawa wyraźnie rozdziela procedurę zawieszenia poboru akcyzy zawartej w dziale III Rozdziału I ustawy "Procedura zawieszenia poboru akcyzy" od systemu zwolnień od akcyzy zawartych w Rozdziale 6 "Zwolnienia".

W związku z faktem, że przepis art. 32 ust. 3 pkt 4 ustawy nie nawiązuje do procedury zawieszenia poboru akcyzy, w celu skorzystania ze zwolnienia nie jest konieczne przemieszczanie wyrobów w tej procedurze, a co miało miejsce na gruncie wcześniejszej ustawy z roku 2004.

Podobne stanowisko zostało zawarte w interpretacji indywidualnej z dnia 7 marca 2011 r. znak IBPP3/443-937/10/PH wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach gdzie organ podatkowy napisał, iż "w przypadku wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, procedura zawieszenia akcyzy nie ma zastosowania" a następnie potwierdzone w interpretacji z 19 lipca 2011 r. znak ILPP3/443-45/11-2/TW wydanej przez Dyrektora izby Skarbowej w Poznaniu.

Ad. 3)

W związku z faktem, że ustawa nie przewiduje przypadku nabywania w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów, które w kraju wysyłki nie są wyrobami akcyzowymi, powinny być traktowane jako wyroby z zapłaconą akcyzą. Spółka w odniesieniu do wyrobów wewnątrzwspólnotowego nabycia, które będą odsprzedawane w kraju nie ma obowiązku rejestracji jako zarejestrowany odbiorca. Nabycie odbywałoby się na podstawie zwyczajowo przyjętego dokumentu handlowego (faktury), który nie musi spełniać wymogów zastrzeżonych dla uproszczonego dokumentu towarzyszącego. Zgodnie bowiem z pismem Ministerstwa Finansów z dnia 12 maja 2011 r. AE2/8012/1 /CCA/11/5618 wyroby "należące do grupy olejów smarowych, nie są co do zasady opodatkowane podatkiem akcyzowym w państwach członkowskich Unii Europejskiej, a to oznacza, że w przypadku tych wyrobów nie stosuje się uproszczonego dokumentu towarzyszącego (dokumentującego wewnątrzwspólnotowe przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą) ani zastępującego go dokumentu handlowego, który musi spełnić określone wymagania odnośnie zawartych w nim danych oraz oznaczenia".

Zatem Spółka nabywając wewnątrzwspólnotowo oleje smarowe, które następnie planuje sprzedawać zobowiązana jest dochować warunków określonych w art. 78 ust. 1 pkt 1, 3 i 4 (z pominięciem pkt 2 mówiącego o konieczności potwierdzania odbioru na dokumencie UDT) a mianowicie:

1.

przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych na terytorium kraju dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu celnego i złożyć zabezpieczenie akcyzowe;

2.

bez wezwania organu podatkowego, złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklarację uproszczoną, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć akcyzę i dokonać jej zapłaty na terytorium kraju, na rachunek właściwej izby celnej, w terminie 10 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego;

3.

prowadzić ewidencję nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych.

Ad. 4)

Zdaniem Spółki procedura zawieszenia poboru akcyzy jest niezależna od zwolnienia z opodatkowania ze względu na przeznaczenie, stąd też ewidencja, o której jest mowa w art. 59 ust. 2 ustawy Spółki nie dotyczy. Ww. ewidencję powinien prowadzić zarejestrowany odbiorca wówczas, gdy nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Natomiast w sytuacji, gdy zarejestrowany odbiorca sprowadza wyroby w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia zwolnione z akcyzy ze względu na przeznaczenie jako podmiot zużywający, to zobowiązany jest prowadzić ewidencję zgodnie z art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy. Powyższe stanowisko potwierdzają również wcześniej przywołana interpretacje z dnia 7 marca 2011 r. znak IBPP3/443-937/10/PH wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach oraz z 19 lipca 2011 r. znak ILPP3/443-45/11-2/TW wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu.

W ewidencji, którą prowadziłaby Spółka jako podmiot zużywający, w miejsce dokumentu dostawy byłby podawany nr faktury od kontrahenta zagranicznego, a dokument handlowy jakim byłaby tu faktura, nie musiałby zawierać wszystkich elementów przewidzianych dla dokumentu dostawy. Dostawca Spółki niebędący podatnikiem akcyzy w swoim kraju nie ma obowiązku przestrzegania procedur przewidzianych dla składu podatkowego, nie posiada chociażby nr akcyzowego jakiego podania wymaga dokument dostawy. Kontrahent zagraniczny, zdaniem Spółki, nie musi wystawiać faktury w trzech egzemplarzach, a Spółka nie musi potwierdzać otrzymania wyrobów na fakturze podpisem odbierającego i odsyłać dokumentu, gdyż nie wymaga tego od nas kontrahent, dla którego oleje przesyłane dla naszej spółki nie są wyrobem akcyzowym, stąd też nie wymaga od nas szczególnego traktowania, innego niż dla pozostałych wyrobów jakie Spółce już sprzedaje.

Ad. 5)

W przypadku olejów smarowych, które będą następnie sprzedawane Spółka będzie zobligowana prowadzić ewidencję zgodnie z § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie niektórych ewidencji wyrobów akcyzowych, gdyż odnosi się ona do wyrobów akcyzowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo przez podatnika nabywającego wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe z akcyzą zapłaconą na terytorium państwa członkowskiego na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej na terytorium kraju.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest:

1.

prawidłowe - w zakresie zagadnienia pierwszego,

2.

nieprawidłowe - w pozostałym zakresie.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 752) - zwanej dalej ustawą - wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W przedmiotowym załączniku nr 1 (Wykaz wyrobów akcyzowych) pod poz. 27 zostały wymienione wyroby o kodzie 2710 - oleje ropy naftowej i oleje otrzymane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej nie wymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Spółka) zamierza nabywać oleje smarowe o kodach CN 2710 19 71-83 2710 1987-99 od kontrahenta z Belgii, choć Spółka nie wyklucza w przyszłości nabywania tych olejów z innych państw UE, w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Nabywane oleje będą po części zużywane przez Spółkę w Polsce do konserwacji i napraw maszyn, do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, po części zaś sprzedawane kontrahentom w kraju.

Spółka jest zarejestrowana w zakresie podatku akcyzowego jako podmiot wykonujący działalność podlegającą zwolnieniu od akcyzy jako podmiot zużywający, jak również niepodlegajacą zwolnieniu z akcyzy. Spółka nie prowadzi składu podatkowego.

Zainteresowany ma wątpliwości co do sposobu i procedury w jakiej oleje smarowe miałyby być sprowadzane z UE.

Ad. 1)

Mając powyższe na uwadze - przechodząc stricte do wyjaśnienia pierwszego zagadnienia - w myśl art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy nabycie wewnątrzwspólnotowe to przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 4 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego.

Jednocześnie w myśl § 6 pkt 2 rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2013 r. poz. 212), zwalania się od akcyzy oleje smarowe, pozostałe oleje o kodach CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy.

Stosownie zatem do art. 32 ust. 3 ustawy, zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

1.

dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub

2.

dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub

3.

nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub

4.

nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego, lub

5.

importu przez podmiot pośredniczący, lub

6.

importu przez podmiot zużywający, lub

7.

zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający, lub

8.

zużycia przez podmiot pośredniczący występujący jako podmiot zużywający.

Odpowiadając zatem na pierwsze z zadanych pytań należy stwierdzić, że prawodawca warunkuje zwolnienie nabywanych wewnątrzwspólnotowo olejów smarowych m.in. od uzyskania statusu zarejestrowanego odbiorcy (art. 32 ust. 3 pkt 4 ustawy).

W celu zastosowania zwolnienia w odniesieniu do nabywanych wewnątrzwspólnotowych olejów smarowych Spółka musiałaby otrzymać zezwolenie na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca zgodnie z art. 32. ust. 3 pkt 4 ustawy oraz spełnić przesłanki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Ad. 2)

Odnośnie drugiego zagadnienia - przemieszczania towarów, które będą zużywane na potrzeby Spółki w procedurze zawieszenia poboru akcyzy - należy wyjaśnić, że przepisy krajowe, które ustanawiają odrębne procedury, jakie należy stosować w przypadku ww. wyrobów, nie wprowadzają żadnych ograniczeń obrotu tymi wyrobami i nie nakładają na podatników, ani na inne państwa członkowskie obowiązków, które byłyby niezgodne z przepisami prawa wspólnotowego. Przede wszystkim w obrocie wewnątrzwspólnotowym m.in. olejami smarowymi, nie ma zastosowania procedura zawieszenia poboru akcyzy i administracyjny dokument towarzyszący - nabycie wewnątrzwspólnotowe tych wyrobów odbywa się bowiem na podstawie dokumentów handlowych.

Tym niemniej nie pozostaje to w sprzeczności z tym, że produkty energetyczne - w rozumieniu Dyrektywy Rady 2003/96/WE z 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz.Urz.UE.L Nr 283 str. 1 z późn. zm.) - mogą być objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy na terytorium kraju.

W ustawie o podatku akcyzowym wyroby, o kodach CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99 objęte przedmiotowym wnioskiem nie zostały wymienione w załączniku nr 2 do ustawy stanowiącym wykaz wyrobów, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o którym mowa w dyrektywie rady 92/12/EWG.

Jednocześnie - w świetle art. 40 ust. 6 ustawy - procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1 i 5.

Dodać należy, iż w myśl przepisu § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentacji i procedur związanych z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych (Dz. U. Nr 158, poz. 1065 z późn. zm.), w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, wprowadzanych do składu podatkowego na terytorium kraju z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, procedurę tę, na podstawie dokumentów handlowych, stosuje się od momentu wprowadzenia tych wyrobów na terytorium kraju.

Stosownie do art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy, stawka akcyzy na wyroby energetyczne dla olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99 wynosi 1180,00 zł/1000 litrów.

Jak trafnie zauważył Wnioskodawca na terytorium kraju stawka dla nabywanych przez niego wyrobów akcyzowych wynosi 1180,00 zł/1000 litrów. Zatem w trakcie przemieszczania przez terytorium Polski zgodnie z cyt. powyżej art. 40 ust. 6 ustawy wyroby te są objęte procedurą zawieszenia akcyzy.

W przeciwnym wypadku nie zostaną zrealizowane wymogi dotyczące zwolnienia od podatku (art. 32. ust. 3 pkt 4 ustawy) i powstanie obowiązek podatkowy oraz konieczność zapłaty pełnej stawki akcyzy (od nabycia wewnątrzwspólnotowego).

Wyjaśnić przy tym należy, że przepis cyt. powyżej § 6 pkt 2 rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, pozwala zwolnić wymienione w nim wyroby akcyzowe z uwagi na ich przeznaczenie na terytorium kraju. Takie uregulowanie - w kontekście warunków z art. 32 ust. 3 ustawy - stanowi normę prawna, w świetle której zwolnienie nie ma zastosowania "bezpośrednio" w nabyciu wewnątrzwspólnotowym.

Etap zwalniania od akcyzy wyrobów akcyzowych następuje dopiero po zakończeniu procedury zwieszenia akcyzy w jednym z dopuszczalnych przez prawodawcę przypadków (art. 32 ust. 3 ustawy).

Reasumując, przemieszczanie towarów, które będą zużywane na potrzeby Spółki będzie odbywać się na terytorium kraju w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Ad. 3)

W opinii Spółki ustawa nie przewiduje przypadku nabywania w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów, które w kraju wysyłki nie są wyrobami akcyzowymi - powinny być one traktowane jako wyroby z zapłaconą akcyzą.

Powyższe nie znajduje potwierdzenia w obowiązujących przepisach. Jak wyjaśniono powyżej, zwolnienie od akcyzy odbywa się albo na etapie zużycia wyrobów przez Spółkę albo sprzedaży na terytorium kraju.

Natomiast procedura zawieszania poboru akcyzy ma zastosowanie przed ww. zdarzeniami podatkowymi, a mianowicie na etapie przewozu ww. wyrobów od granicy do Wnioskodawcy w trybie art. 32 ust. 3 pkt 5 ustawy.

Tym niemniej Spółka nie ma obowiązku korzystać z systemu zwolnień. Wyroby przeznaczone na sprzedaż mogą być przemieszczane w procedurze z zapłaconą w pełnej wysokości (1180,00 zł/1000 litrów) akcyzą. Wnioskodawca nie musi mieć wówczas statusu zarejestrowanego odbiorcy w stosunku do tych wyrobów.

Odpowiadając na zadane pytanie Spółki należy wskazać, że wyroby przeznaczone na sprzedaż muszą być przemieszczane w procedurze zawieszonego poboru akcyzy (od granicy do Wnioskodawcy) a Spółka musi mieć status zarejestrowanego odbiorcy w stosunku do tych wyrobów w celu skorzystania z ewentualnego zwolnienia od podatku.

Ad. 4)

Przechodząc do zagadnienia czwartego zauważyć należy, że w myśl art. 59 ust. 2 ustawy, zarejestrowany odbiorca, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, jest obowiązany prowadzić ewidencję nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych.

Zatem Zainteresowany będzie zobligowany do prowadzenia nabytych wewnątrzwspólnotowo olejów smarowych.

Ponadto będzie on zobowiązany prowadzić ewidencję zgodnie z art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy. Przepis ten stanowi, iż warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.

Z kolei przepis art. 41 ust. 4 ustawy stanowi, że jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy dotyczy wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6, warunki, o których mowa w ust. 1, mają zastosowanie tylko przy przemieszczaniu tych wyrobów na terytorium kraju, a w przypadku przemieszczania tych wyrobów na terytorium kraju w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy jest wyłącznie dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych zamiast e-AD.

Zatem Spółka zamiast dokumentu dostawy może dołączyć do przemieszczanych olejów smarowych fakturę.

Ad. 5)

W kwestii ostatniego z zagadnień stwierdzić należy, że skoro intencją Spółki jest obrót wyrobami w systemie zwolnień od podatku to ewidencja w trybie § 7 rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie niektórych ewidencji wyrobów akcyzowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 397) nie może zostać zastosowana. Tylko bowiem po uiszczeniu podatku akcyzowego w pełnej wysokości (1180,00 zł/1000 litrów) możliwe będzie prowadzenie ww. ewidencji.

W przeciwnym wypadku - obrotu olejami smarowymi w systemie zwolnień - Wnioskodawca zobligowany jest prowadzić ewidencję w trybie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 września 2013 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem z akcyzy ze względu na ich przemieszczenie, warunków i sposobu zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. z 2013 r. poz. 1108).

W tej kwestii wskazać należy na następujące przepisy.

§ 4 ww. rozporządzenia stanowi:

1. Ewidencja wyrobów zwolnionych, zwana dalej "ewidencją", zawiera:

1.

dane dotyczące wyrobów zwolnionych, w tym:

a.

nazwę wyrobów oraz ich kod CN,

b.

ilość opakowań oraz ich numery identyfikacyjne, jeżeli zostały nimi oznaczone,

c.

ilość wysłanych lub otrzymanych wyrobów zwolnionych, w tym ilość wyrobów zwolnionych zużytych na cele uprawniające do ich zwolnienia od akcyzy, oraz ich łączną ilość, obliczoną narastająco od początku roku kalendarzowego;

2.

datę wysłania, otrzymania wyrobów zwolnionych lub ich zużycia;

3.

datę wystawienia i numery identyfikujące dokument dostawy albo dokument, o którym mowa w art. 32 ust. 10 ustawy, na podstawie których wyroby zwolnione zostały wysłane, otrzymane lub zużyte;

4.

adres miejsca odbioru wyrobów zwolnionych.

2. Ilość wyrobów zwolnionych wysłanych, otrzymanych lub zużytych wpisuje się do ewidencji według kodów CN w jednostkach miary stosowanych przy obliczeniu akcyzy oraz w sposób umożliwiający obliczenie ilości tych wyrobów.

3. W przypadku określenia w dokumencie dostawy ilości gazu płynnego dostarczanego do podmiotu zużywającego w litrach dopuszcza się możliwość wpisania do ewidencji jego ilości również w litrach, pod warunkiem podania w niej parametrów przeliczenia masy na objętość.

§ 5 ww. rozporządzenia stanowi:

1. Ewidencję prowadzi się dla okresów obejmujących rok kalendarzowy. Wpisów do ewidencji dokonuje się chronologicznie.

2. Wpisów do ewidencji dokonuje się:

1.

przed wyprowadzeniem wyrobów zwolnionych ze składu podatkowego;

2.

niezwłocznie po otrzymaniu wyrobów zwolnionych, nie później jednak niż następnego dnia, który nie jest sobotą lub dniem ustawowo wolnym od pracy, po ich odebraniu;

3.

niezwłocznie po zużyciu wyrobów zwolnionych na cele uprawniające do zwolnienia, nie później jednak niż następnego dnia, który nie jest sobotą lub dniem ustawowo wolnym od pracy, po ich zużyciu;

4.

niezwłocznie po wystawieniu dokumentu dostawy albo dokumentu, o którym mowa w art. 32 ust. 10 ustawy, nie później jednak niż następnego dnia po ich wystawieniu.

3. Dopuszcza się wpisanie do ewidencji ilości zużytych wyrobów zwolnionych raz w miesiącu, po zweryfikowaniu jej podczas dokładnej i rzeczywistej kontroli zużycia, gdy ilość zużytych wyrobów zwolnionych ustalana jest na podstawie współczynnikowo określonego poziomu ich zużycia przez poszczególne urządzenia, wskazanego w dokumentacji prowadzonej przez podmiot zużywający.

§ 6 ww. rozporządzenia stanowi:

1. Ewidencja prowadzona w formie papierowej powinna mieć formę książkową. Karty ewidencji prowadzonej w formie papierowej podlegają zszyciu przed rozpoczęciem wypełniania.

2. Karty ewidencji numeruje się kolejno od numeru jeden i opatruje stemplem podmiotu prowadzącego ewidencję.

3. Naczelnik właściwego urzędu celnego nakłada na przeszycie zamknięcie urzędowe w formie plomby zaciśniętej na elemencie mocującym przy użyciu plombownicy, a na ostatniej stronie ewidencji wpisuje liczbę jej stron i składa podpis.

4. Wpisów do ewidencji należy dokonywać w sposób trwały i wyraźny. Poprawki powinny być dokonywane w taki sposób, aby przekreślony pierwotny tekst pozostał czytelny. Każda poprawka powinna zostać potwierdzona podpisem osoby dokonującej poprawki, z podaniem daty wprowadzenia, oraz w razie potrzeby opisana w rubryce "uwagi".

§ 7 ww. rozporządzenia stanowi:

1. Ewidencja w formie elektronicznej jest prowadzona zgodnie z pisemną instrukcją obsługi programu komputerowego i w taki sposób, aby:

1.

umożliwiała wgląd w treść dokonywanych wpisów oraz ochronę przechowywanych danych przed zniekształceniem lub utratą;

2.

umożliwiała dokonywanie korekty danych opatrzonej adnotacją osoby dokonującej tej korekty oraz daty jej dokonania;

3.

pozwalała na uzyskanie czytelnego wydruku wpisów w porządku chronologicznym;

4.

uniemożliwiała usuwanie wpisów.

2. Podmiot prowadzący ewidencję w formie elektronicznej przechowuje jej kopię zapisaną na informatycznych nośnikach danych. Przepisy ust. 1 pkt 1, 3 i 4 stosuje się.

Dodatkowo należy zaznaczyć, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we własnym stanowisku w sprawie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl