ILPP3/443-6/11-4/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-6/11-4/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 26 stycznia 2011 r. (data wpływu 1 lutego 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 kwietnia 2011 r. (data wpływu 22 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wyrobu o nazwie "podściółka ZZZ" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wyrobu o nazwie "podściółka ZZZ". Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 kwietnia 2011 r. (data wpływu 22 kwietnia 2011 r.), o kod CN produkowanego wyrobu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca po przeprowadzeniu badań przez dr n. wet. na Uniwersytecie przystąpił do produkcji nowatorskiego ekologicznie produktu, tj. podściółki dla gołębi, który w sposób nie zagrażający zdrowiu zwierząt i ludzi skutecznie odstrasza insekty i pasożyty w hodowlach gołębi pocztowych i ptaków ozdobnych. Produkt ten złożony jest z naturalnych liści tytoniu po procesie fermentacji, zakonserwowany w celu ochrony przed pleśnią i innymi grzybami.

Podściółka produkowana jest w dwóch wariantach:

1.

z liści tytoniu w postaci tonga,

2.

blend tytoniowy składający się z mieszanki liści tytoniowych w postaci tipsu, stripsu, żyły tytoniowej walcowanej.

Liście tytoniowe oraz mieszanka liści tytoniowych po wymieszaniu, jest spryskiwana poprzez dysze preparatami przeciwgrzybicznymi. Podściółka pakowana jest w opakowania jednostkowe 250 g i przeznaczona do sprzedaży hurtowej oraz detalicznej.

W uzupełnieniu Zainteresowany wskazał, iż wyroby te są tytoniem nieprzetworzonym o kodzie kod CN 2401 20.0.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy produkt o nazwie "podściółka ZZZ" opracowany przy współpracy Uniwersytetu w celu ekologicznego zwalczania insektów wśród ptactwa, przeznaczony do sprzedaży detalicznej składający się:

1.

z liści tytoniowych (tonga) poddanych procesowi fermentacji oraz konserwacji przed pleśnią i innymi grzybami, z dodatkiem środków wzmacniających skuteczność takich jak lawenda i lukrecja oraz konfekcjonowany w opakowania jednostkowe;

2.

z mieszanki liści tytoniowych (blend), z tipsu, stripsu, żyły tytoniowej walcowanej oraz mieszanki tych składników poddanych procesowi fermentacji oraz konserwacji z dodatkami jw. oraz konfekcjonowany w opakowania jednostkowe;

w świetle art. 98, ze szczególnym uwzględnieniem ust. 5 pkt 2 są wyrobem akcyzowym i czy do czynności z nim związanych mają zastosowanie przepisy ustawy o podatku akcyzowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrób "podściółka ZZZ" przeznaczony do sprzedaży detalicznej w świetle art. 98 ustawy o podatku akcyzowym nie jest wyrobem akcyzowym i do czynności z nim związanych nie mają zastosowania przepisy o podatku akcyzowym.

UZASADNIENIE

Wyrób produkowany jest w wersjach:

1.

z liści tytoniowych (tonga) poddanych fermentacji oraz konserwacji z dodatkami oraz konfekcjonowany w opakowania jednostkowe,

2.

z mieszanki z liści tytoniowych (blend), z tipsu, stripsu, żyły tytoniowej walcowanej oraz mieszanki tych składników poddanych procesowi fermentacji oraz konserwacji z dodatkami oraz konfekcjonowany w opakowania jednostkowe.

Zainteresowany uważa, że ponieważ ustawa o podatku akcyzowym enumeratywnie wymienia katalog produktów, które podlegają podatkowi akcyzowemu, a do ich katalogu nie można zaliczyć, ze względu na swoje właściwości, żadnego ze składników, ani ich mieszanki używanych do produkcji wyrobu "podściółka ZZZ" - nie może on być wyrobem akcyzowym:

a.

blend tytoniowy (całe liście tytoniu), po fermentacji oraz poddane procesowi zabezpieczającemu przed pleśniami i innymi grzybami - nie jest w jakikolwiek sposób rozdrobniony, nie jest odpadem ani pozostałością po produkcji innego wyrobu, w rozumieniu art. 98 ust. 5 pkt 2 ustawy akcyzowej, nie nadaje się do palenia w sposób o jaki chodziło ustawodawcy (tj. w papierosach, fajkach, skrętach itp.) bez dalszego przetwarzania przemysłowego,

b.

blend tytoniowy, stripsy, tipsy, żyła tytoniowa walcowana - to jest formy towarowe w jakich sprzedaje się tytoń, także nie są w wystarczający sposób rozdrobnione aby nie nadawały się do palenia w sposób o jaki chodziło ustawodawcy (tj. papierosach fajkach skrętach itp.) bez dalszego przetwarzania przemysłowego; nie są odpadem ani pozostałością po produkcji innego wyrobu w rozumieniu art. 98 ust. 5 pkt 2 ustawy akcyzowej.

Zdaniem Wnioskodawcy nieuprawnione jest traktowanie jakiegokolwiek z wymienionych surowców jako odpad lub pozostałość z tonga, żyła tytoniowa nie jest to odpad lub pozostałość po stripsie (każdy z osobna jest pełnowartościowym surowcem handlowym i produkcyjnym, umyślnie rozdzielonym).

Zainteresowany twierdzi, iż nie można uznać, że w procesie podziału liści na poszczególne fragmenty (tonga, tips, strips, żyła) został rozdrobniony w taki sposób aby nadawał się do palenia w sposób o jaki chodziło ustawodawcy (tj. w papierosach, fajkach, skrętach itp.) bez dalszego przetwarzania przemysłowego.

Przy braku tych przesłanek jako niezbędnych do kwalifikacji wyrobu jako wyrobu akcyzowego bez znaczenia pozostaje fakt zarówno poddania go procesom zabezpieczającym przed grzybami i pleśniami z dodatkami jaki konfekcjonowania w opakowania jednostkowe, a także przeznaczenie do sprzedaży detalicznej.

Wnioskodawca uważa, że wyrób "podściółka ZZZ" przeznaczony do sprzedaży detalicznej w świetle art. 98 ustawy o podatku akcyzowym nie jest wyrobem akcyzowym i co za tym idzie do czynności z nim związanych nie mają zastosowania przepisy ustawy o podatku akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 42 ww. załącznika nr 1 do ustawy do wyrobów akcyzowych zaliczono papierosy, tytoń do palenia, cygara i cygaretki - bez względu na kod CN.

W myśl art. 98 ust. 1 ustawy, do wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy zalicza się bez względu na kod CN:

1.

papierosy;

2.

tytoń do palenia;

3.

cygara i cygaretki.

Na mocy art. 98 ust. 2 ustawy, za papierosy uznaje się:

1.

tytoń zrolowany nadający się do palenia w tej postaci, który nie jest cygarami ani cygaretkami w rozumieniu ust. 4;

2.

tytoń zrolowany, który w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki jest umieszczany w tutkach z bibuły papierosowej;

3.

tytoń zrolowany, który w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki jest owijany w bibułę papierosową.

Zgodnie z art. 98 ust. 3 ustawy, do celów akcyzy, tytoń zrolowany, o którym mowa w ust. 2, uznaje się za:

1.

dwa papierosy - w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 8 centymetrów, ale nie dłuższy niż 11 centymetrów;

2.

trzy papierosy - w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 11 centymetrów, ale nie dłuższy niż 14 centymetrów;

3.

cztery papierosy - w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 14 centymetrów, ale nie dłuższy niż 17 centymetrów;

4.

pięć papierosów - w przypadku gdy, wyłączając filtr lub ustnik, jest on dłuższy niż 17 centymetrów, ale nie dłuższy niż 20 centymetrów.

Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio do ustalenia, co należy uznać za sześć, siedem i większą liczbę papierosów (art. 98 ust. 3a ustawy).

Stosownie do art. 98 ust. 4 ustawy, za cygara lub cygaretki, biorąc pod uwagę ich właściwości i zwykłe oczekiwania konsumentów, uznaje się:

1.

tytoń zrolowany o zewnętrznym owinięciu z naturalnego tytoniu,

2.

tytoń zrolowany z poszarpanym, wymieszanym wkładem, owinięty liściem tytoniu w naturalnym kolorze cygara z odtworzonego tytoniu pokrywającym produkt w całości, łącznie z filtrem, tam gdzie zachodzi taka konieczność, ale nie ustnik, w przypadku cygar z ustnikiem, gdzie waga sztuki, wyłączając filtr lub ustnik, wynosi nie mniej niż 2,3 grama i nie więcej niż 10 gramów, a obwód równy przynajmniej jednej trzeciej długości wynosi nie mniej niż 34 milimetry

- jeżeli są oraz mogą być przeznaczone wyłącznie do palenia w stanie niezmienionym.

Na mocy art. 98 ust. 5 ustawy, za tytoń do palenia uznaje się:

1.

tytoń, który został pocięty lub inaczej podzielony, skręcony lub sprasowany w postaci bloków oraz nadający się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego;

2.

odpady tytoniowe będące pozostałościami liści tytoniu i produktami ubocznymi uzyskanymi podczas przetwarzania tytoniu lub produkcji wyrobów tytoniowych, oddane do sprzedaży detalicznej, niebędące papierosami, cygarami lub cygaretkami, a nadające się do palenia.

W myśl art. 98 ust. 7 ustawy, produkty składające się w części z substancji innych niż tytoń, lecz poza tym spełniające kryteria ustalone w ust. 4, są traktowane jako cygara i cygaretki.

Produkty składające się w całości albo w części z substancji innych niż tytoń, lecz poza tym spełniające kryteria ustalone w ust. 2, 3 lub 5, są traktowane jako papierosy i tytoń do palenia. Jednakże nie traktuje się jako wyrobów tytoniowych produktów, które nie zawierają tytoniu i są wykorzystywane wyłącznie w celach medycznych (art. 98 ust. 8 ustawy).

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca po przeprowadzeniu badań przez dr n. wet. na Uniwersytecie przystąpił do produkcji nowatorskiego ekologicznie produktu, tj. podściółki ZZZ, który w sposób nie zagrażający zdrowiu zwierząt i ludzi skutecznie odstrasza insekty i pasożyty w hodowlach gołębi pocztowych i ptaków ozdobnych. Produkt ten złożony jest z naturalnych liści tytoniu po procesie fermentacji, zakonserwowany w celu ochrony przed pleśnią i innymi grzybami.

Podściółka produkowana jest w dwóch wariantach:

* z liści tytoniu w postaci tonga,

* blend tytoniowy składający się z mieszanki liści tytoniowych w postaci tipsu, stripsu, żyły tytoniowej walcowanej.

Liście tytoniowe oraz mieszanka liści tytoniowych po wymieszaniu, jest spryskiwana poprzez dysze preparatami przeciwgrzybicznymi. Podściółka pakowana jest w opakowania jednostkowe 250 g i przeznaczona do sprzedaży hurtowej oraz detalicznej.

W uzupełnieniu Zainteresowany wskazał, iż wyroby te są tytoniem nieprzetworzonym o kodzie kod CN 2401 20.0.

Odnosząc powyższe do definicji wyrobów tytoniowych zawartych w art. 98 ustawy, stwierdzić należy, że wyroby przedstawione przez Wnioskodawcę nie spełniają w warunków zawartych w art. 98 ust. 1-8 ustawy, gdyż jak wskazał on w opisie stanu faktycznego wniosku, tytoń wchodzący w skład wyrobów jest tytoniem nieprzetworzonym.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznające, iż przedstawione wyroby nie podlegają uregulowaniom ustawy o podatku akcyzowym należało uznać za prawidłowe.

Należy jednak podkreślić, iż zadaniem tut. Organu w postępowaniu w przedmiocie wydania interpretacji jest ocena prawna przedstawionego stanu faktycznego, a nie dokonywanie jakichkolwiek własnych ustaleń faktycznych związanych z postępowaniem podatkowym, o którym mowa w Dziale IV Ordynacji podatkowej. Bowiem wniosek strony o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza granice rozpoznawania danej sprawy i jest rozpatrywany zgodnie z Rozdziałem 1a Działu II Ordynacji podatkowej, który nie przewiduje w tym trybie prowadzenia postępowania podatkowego zmierzającego do ustalenia stanu faktycznego.

Nie oznacza to zatem, iż w toku kontroli podatkowej lub w postępowaniu podatkowym prowadzonym przez właściwy organ podatkowy w celu zweryfikowania prawdziwości okoliczności faktycznych wskazanych we wniosku o wydanie interpretacji nie mogą zostać poczynione ustalenia faktyczne odmienne od przedstawionych przez podatnika we wniosku. W takiej sytuacji stwierdzenie odmiennego stanu faktycznego może stanowić podstawę do dokonania wobec podatnika wymiaru podatku akcyzowego. Przeszkodą tego wymiaru nie będzie wtedy interpretacja stwierdzająca, iż stanowisko strony jest prawidłowe, gdyż stanowisko to będzie się odnosić w istocie do innego stanu faktycznego, niż tego ustalonego przez organ podatkowy w postępowaniu wymiarowym (zob. m.in. wyrok WSA w Poznaniu z 10 listopada 2009 r., sygn. akt I SA/Po 869/09, lex nr 541931).

Ponadto należy w tym miejscu dodatkowo wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl