ILPP3/443-55/11-2/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP3/443-55/11-2/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 31 maja 2011 r. (data wpływu 2 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stawki akcyzy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stawki akcyzy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka zamierza importować z Ukrainy gaz propan-butan bezwonny (CN 2711 19 00), który następnie będzie sprzedawany innemu klientowi. Importowany gaz będzie przeznaczony przez kontrahenta Wnioskodawcy do napełniania aerozoli, a zatem do celów innych niż opałowe i napędowe. Spółka posiada status zarejestrowanego odbiorcy i składu podatkowego, jednakże zezwolenia, na podstawie których uzyskała taki status, nie obejmują wskazanego wyżej gazu.

W związku z importem gazu propan-butan z Ukrainy będzie ona zobowiązana do wykazania w zgłoszeniu celnym kwoty podatku akcyzowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy ze względu na przeznaczenie wspomnianego gazu Spółka można zastosować stawkę akcyzy 0 zł, o której mowa w art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, gaz propan-butan, który zamierza on importować z Ukrainy zgodnie z ustawą o podatku akcyzowym jest wyrobem energetycznym i podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Obowiązek podatkowy przy imporcie powstaje z chwilą powstania długu celnego, tj. przyjęcia zgłoszenia celnego. Przy imporcie towarów nie ma zastosowania procedura zawieszająca, dlatego dodatkowe zezwolenia nie są wymagane przepisami prawa. Podatnik dokonujący importu jest obowiązany do obliczenia i wykazania kwoty akcyzy w zgłoszeniu celnym, z uwzględnieniem obowiązujących stawek akcyzy - art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626) zwanej dalej ustawą.

Właściwą do zastosowania stawką - jak wskazała Spółka - jest stawka 0 zł wynikająca z art. 89 ust. 2 ustawy.

Z przepisu art. 89 ust. 1 pkt 12 i 13 ustawy wynika, że dla gazu propan-butan (CN 2711 19 00), w przypadku jego przeznaczenia na cele opałowe bądź napędowe, obowiązuje zróżnicowana stawka podatku akcyzowego, różna od zera.

Jednocześnie art. 89 ust. 2 ustawy stanowi, że stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1-13 ustawy o podatku akcyzowym, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

W ocenie Zainteresowanego, gaz propan-butan, który zamierza on importować nie jest wymieniony w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy, gdyż jest tam mowa o gazie opałowym i napędowym, a zastosowanie jego jest inne niż opałowe i napędowe.

Wobec powyższego, właściwą do zastosowania stawką jest 0 zł, tym bardziej, że ustawodawca nie określił dla gazu innego niż opałowy i napędowy innej stawki akcyzy.

Podobne stanowisko - jak wskazał Wnioskodawca - zajął także Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 25 września 2009 r. znak IBPP3/443-547/09/MM.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl